Gå til innhold

Kastets lengde


Pollen

Anbefalte innlegg

I fiskesituasjon holder jeg meg oftest innenfor 36 meter, men på plenen kaster jeg omtrent så langt jeg måtte ønske...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Det er ikke alle som har 7.5hk  trimsett på stengene sine vet du Lars!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er et langt kast?"

Jeg vil si at alt over 20 meter er langt - og at 30 meter er kastingtrening men ikke fisking.

Med en femmer i gode forhold og greit tilpasset fortom, så kaster jeg så langt at jeg ser backingknuten. Men da har jeg flaks. I ferskvann, i en elv, på stille vann etter ørret er det sjelden jeg trenger, gidder eller en gang klarer (pga forholdene rundt meg) kaste over 20 meter.

En meget erfaren fisker tipset meg en gang om å fokusere på å finne fisken og på presentasjon og flyt. Stripefri flyt på 25 meter, skrått oppstrøms? lykke til...

I sjøen på jekt etter sjøørret, med snørekurv og fri baksleng denger jeg ut 30 meter med 6'er stanga. Der kommer kastemaskinen inn.

Teoretisk er det vel mulig å få et femmersnøre til å fly 50 meter me den rette kasteren i perfekte forhold. Og teoretisk er det mulig å løpe et maraton på to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fiskesituasjon holder jeg meg oftest innenfor 36 meter, men på plenen kaster jeg omtrent så langt jeg måtte ønske...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Du er den eneste jeg har hørt om som plenkaster med sluk, stor tomt? :o;D

"Hva er et langt kast?"

Jeg vil si at alt over 20 meter er langt - og at 30 meter er kastingtrening men ikke fisking.

Enig i at 20 meter pluss er langt. 30 pluss er drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anta at vi snakker om et overhodekast på en ni fots femmerstang med klassisk WF flyteline.

Hvor langt er det mulig å kaste?

Hvor langt du klarer å kaste er avhengig av hvor mye line du holder utenfor stangtuppen, og hvor mye løsline du klarer å skyte ut! Gjetter på at en dyktig fluefisker klarer å skyte ut mellom 10 og 15 meter løsline. En tradisjonell WF-line har en klump på ca 12 meter og skyter du ut 15 meter løsline ender du opp med et kast på 27-28 meter, fortom/flue er da inkludert!  ;)

og hva anses som langt?

Et kast på 27-28 meter, under en fiskesituasjon, med en vanlig WF, synes jeg et langt kast.

Men, under gode forhold, med et longbellysnøre, kan dyktige kastere oppnå lengder på 35 meter, og det er ingen problemer med å kroke fisken på slike lengder, slik enkelte fluefiskere feilaktig påstår.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lina ble vel utviklet for fluefiskere en gang på nittitallet, og først var navnet “Scientific Angler Mastery distance”. Husker ikke hvor lang klumpen var den gangen, men Scientific endret etterhvert både lengde og tapering, og omdøpte lina til Mastery XXD. XXDèn hadde vel en vektdel på rundt 20 meter.

I 2006 endret Scientific lina nok en gang, og omdøpte den til “Scientific Angler Mastery expert distance”, og det er denne lina konkurransekastere bruker i dag. Eneste forskjell mellom fiske/konkurranse-versjonen er fargen og lengden på skytelina. Konkurranse-versjonen er 36,5 meter, og fiske-versjonen er 32 meter. Lengden på vektdelen er 21,6 meter på begge versjonene.

Men, SA MED er fortsatt et godt fiskesnøre, dette er faktisk den lina jeg bruker mest når jeg fisker. Lina har tyngden langt fram, og dette gjør at lina belaster stanga tilstrekkelig både på korte og lange kast, dvs en veldig god allround-line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lina ble vel utviklet for fluefiskere en gang på nittitallet, og først var navnet “Scientific Angler Mastery distance”. Husker ikke hvor lang klumpen var den gangen, men Scientific endret etterhvert både lengde og tapering, og omdøpte lina til Mastery XXD. XXDèn hadde vel en vektdel på rundt 20 meter.

I 2006 endret Scientific lina nok en gang, og omdøpte den til “Scientific Angler Mastery expert distance”, og det er denne lina konkurransekastere bruker i dag. Eneste forskjell mellom fiske/konkurranse-versjonen er fargen og lengden på skytelina. Konkurranse-versjonen er 36,5 meter, og fiske-versjonen er 32 meter. Lengden på vektdelen er 21,6 meter på begge versjonene.

Men, SA MED er fortsatt et godt fiskesnøre, dette er faktisk den lina jeg bruker mest når jeg fisker. Lina har tyngden langt fram, og dette gjør at lina belaster stanga tilstrekkelig både på korte og lange kast, dvs en veldig god allround-line.

 

hva er vekta på klumpdelen på dette snøret i #5 johnny ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på klumpen er ca 20 gram, kanskje litt mye for en ordinær femmerstang, men nå er det ikke så ofte man holder 21 meter utenfor stangtuppen i en fiskesituasjon. I sommer fisket jeg mye med en 7-delt Orvis i klasse 5, og Orvisen hadde ingen problemer med snøret, selv om jeg holdt hele klumpen i lufta. Orvisen har en ERN på 5,6 og er ikke akkurat noen kjepp. Prøvde en annen line med vekta plassert langt bak, klumpvekten på dette snøret var bare 16 gram, men denne lina ble alt for tung for Orvisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du vekta på orvis wonderline easy mend snøret som var godkjent i #5 cupen for en 3-4 år siden? Jeg spørr fordi jeg får intrykk av at #5cupen utvikler seg i helt feil retning mot en mere kastekonkurranse, enn fluefiskekastekonkurranse. (med snører og stenger beregnet på ørretfiske i klasse #5) 

Er kanskje litt offtopic men likevell ikke. om dere ser kastere som denger ut 36meter i #5cupen betyr det altså at det ikke er #5 snører så ikke bli skremt om dere står med en klump på 14 gram og ikke får til det samme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du vekta på orvis wonderline easy mend snøret som var godkjent i #5 cupen for en 3-4 år siden?

Hvis jeg husker riktig var vekta rundt 15 gram.

Jeg spørr fordi jeg får intrykk av at #5cupen utvikler seg i helt feil retning mot en mere kastekonkurranse, enn fluefiskekastekonkurranse. (med snører og stenger beregnet på ørretfiske i klasse #5)  

Ja, noen mener at 5cupen utvikler seg i feil retning, mens andre mener det motsatte.

Er kanskje litt offtopic men likevell ikke. om dere ser kastere som denger ut 36meter i #5cupen betyr det altså at det ikke er #5 snører så ikke bli skremt om dere står med en klump på 14 gram og ikke får til det samme ;D

Expert Distance er jo et tungt snøre, men et DT-snøre i klasse 5 veier også 21 gram på 21 m.

Men hvor langt du kaster med et fluesnøre handler ikke bare om vekta, taperinga har også mye å si. Blomberg produserer et femmersnøre med klumplengde 16 meter og klumpvekt 16 gram. Under et forsøk utendørs kastet vi 38 meter med Blombergs fluesnøre, med Expert Distance kom ikke over 35 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under testkastinga brukte vi det oransje snøret, og på fisketurer brukte vi det blå. Fluesnøret har vekta plassert langt bak mens fronten er forholdsvis lett. Snøret skal tilpasses, dvs man bør kappe ned spissen litt, hvor mye er individuellt, jeg kappet 60 cm.

Etterhvert som fiskesesongen skrider fram, sløves man, og dette går utover kasteteknikken, spesielt bakslengen har en tendens til å bli rufsete. Det jeg liker med Blombergs line er at den stiller krav til deg som kaster,  man må sette en trang bukt i bakslengen og timinga må være presis. Er man nøye med baksleng og timing, så går denne lina langt, den går faktisk lengre enn langt, den går så langt at man bare blir stående der å le.

Men vær oppmerksom på at man bør plenkaste litt for å få utnyttet potensialet til denne lina. ;D

Denne sesongen brukte jeg kun to fluesnører, Exspert Distance og MKB Extream Distance, og jeg var godt skodd for alle fiskesituasjoner som oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio gt 125 #5 er også et snøre som kan lukte på 40m, viss du har litt medvind. :D Selv har jeg kastet 39m, da med en #6 tcx og barrio #5 snøre. Tipper en god kaster, får det til og fly mye lengre!!!

Hvordan er det og holde mye snøre i lufta med Blomberg lina, er det en markant klump eller skikkelig baktapering?

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio gt 125 #5 er også et snøre som kan lukte på 40m, viss du har litt medvind. :D Selv har jeg kastet 39m, da med en #6 tcx og barrio #5 snøre. Tipper en god kaster, får det til og fly mye lengre!!!

Hvordan er det og holde mye snøre i lufta med Blomberg lina, er det en markant klump eller skikkelig baktapering?

mvh Andreas

Hvordan i allverden klarer en å få til en god baksleng i motvind for å så skyte ut 39 meter i medvind?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio gt 125 #5 er også et snøre som kan lukte på 40m, viss du har litt medvind. :D Selv har jeg kastet 39m, da med en #6 tcx og barrio #5 snøre. Tipper en god kaster, får det til og fly mye lengre!!!

Hvordan er det og holde mye snøre i lufta med Blomberg lina, er det en markant klump eller skikkelig baktapering?

mvh Andreas

Barrio har jo vekta langt fram og en veldig lang baktapering, Blombergs snøre har motsatt tapering, vekta langt bak og avslutninga på klumpen blir da ganske markant. Har ikke prøvd å mate ut masse line, under fiske så holder jeg stort sett klumpen utenfor stangtuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i allverden klarer en å få til en god baksleng i motvind for å så skyte ut 39 meter i medvind?  ???

I medvind får du lett 10m. eller mer gratis i utkastet.

Vinden og vindretningen har svært mye å si.Og bakslengen må du da legge lavere.

Tom.

Ikke alltid vinden hjelper  8) .Her er vel noe av det mest eksteme vind jeg har kastet i. Og til slutt ble kastet av vinden. skru opp lyden på PC  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio gt 125 #5 er også et snøre som kan lukte på 40m, viss du har litt medvind. :D Selv har jeg kastet 39m, da med en #6 tcx og barrio #5 snøre. Tipper en god kaster, får det til og fly mye lengre!!!

Hvordan er det og holde mye snøre i lufta med Blomberg lina, er det en markant klump eller skikkelig baktapering?

mvh Andreas

Barrio har jo vekta langt fram og en veldig lang baktapering, Blombergs snøre har motsatt tapering, vekta langt bak og avslutninga på klumpen blir da ganske markant. Har ikke prøvd å mate ut masse line, under fiske så holder jeg stort sett klumpen utenfor stangtuppen.

Ok, må vell få testet det. Jeg har aldri blitt venn med baktunge snører, de har hatt en tendens til og kolapse når jeg skal skyte ut mye. Kanskje blombergsnøre er unntaket. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...