Gå til innhold

Viktig å kaste langt!!


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

-Når det er diskusjoner som går på enten stenger, eller kaste-teknikk, så legger jeg merke til at veldig mange av oss(inkludert meg selv), har en tendens til å komme med et svar som etterhvert har blitt litt standard:

"Det er sjelden noen vits å kaste så ekstremt langt" Dette går på at man gjerne vil skremme fisk som står nære, at den ikke bestandig står på den andre siden av elva, etc,etc.noe som er riktig, men dog: Hvis vi nå tenker elvefiske etter aure, så undres jeg meg hvorfor dette bastante svar:

De fleste vil vel være enig i at jo lengre unna du står, jo mindre sjanse er det for å skremme fisken? Og, at hvis du har en stang som tåler lange kast, så vil du kunne presentere på en bra måte, imotsetning til med en stang hvor du kanskje må få til et "max-kast" m hensyn til lengde? Selvfølgelig er det andre faktorer som spiller inn, så som bredde på elv, kasteforhold, etc. Det jeg lurer på,er; Er det ikke sånn at, hvis vi stikker fingern i jorda, så står de fleste av oss aurefiskere og denger rimelige lange kast, for det meste? Og at de fleste elver er såpass store, at vi ofte har behov og nytte av det? Bortsett fra at det er j...gøy da!

-Så: Er dette bare et "standard-svar", som har kommet av et ønske om å "trøste" nybeggynnere, i stedet for å si:"Jo, du trenger virkelig ei god stang, selv om den er litt dyrere" eller: "Jo, du har virkelig behov for å lære deg å kaste lengre!"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter ikke dette som et svar fra erfarne fiskere for å trøste nybegynnere. Snarere som nybegynneres (og andre som ikke riktig finner fachinasjon i selve kastingen) forsøk på å trøste seg selv ;). Greit det altså, og det er selvfølgelig rett at de fleste fisk (under ørretfiske) tas på kast kortere enn 15 meter. Dersom fisken vaker på 15 meters avstand er sjansene for å få presentert flua fint adskillig større for en som kan kaste 25 meter enn for en som har 15 meter som bortimot maks. Det jeg mener å si er at svært lange kast bare unntaksvis er praktiske fiskekast, men evnen til å kaste langt sier noe om fiskerens teknikk og med hvilken letthet han kan presentere fint også på normale fiskeavstander.

 

mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fluefiskere føler nok et behov for bli bedre, kaste lengre, kaste penere, binde finere fluer - Ja rett og slett utvikle seg som fluefisker.... ;)

 

Jeg ser ingen problemer ved å fortelle en nybegynner at han kommer til å ønske seg lange kast, og derfor bør kjøpe seg en stang som ikke er alt for rolig, men en stang som er rolig nok til at man lærer seg å bruke bunndelen av stanga fra begynnelsen, og ikke bare stå å vippe med stangtuppen på en dyr stang med ren toppaksjon....

 

Når man kommer til en elv, og det ikke vaker for øyeblikket, kan man ofte observere følgende, som gjør at personen må kaste max ;

-Fiskeren vil blindfiske mens det ikke vaker, og kaster alt fra max til korte kast 90 grader rett ut, mens han flytter seg nedover. Når det endelig begynner å klekke, er alle fiskene innenfor kastehold så skremt, at det bare vaker utenfor det feltet som allerede er avfisket, og lange kast må til... Noen som kjenner igjen dette ? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er interessante saker, og jeg er enig med Dryflyfool at ofte kaster både

jeg og andre over 20 meter for å ta en fisk.

Spesielt ved elvefiske som du skriver men også fra land når man fisker i stille vann. Nødvendigheten av å kunne kaste langt er helt klart tilstede.

Jo lenger man er i stand til å kaste jo bedre kontroll får man.

Å kaste langt uten å bruke krefter er målet og buktene skal selvfølgelig se bra ut.

Det samme med presentasjonen.

 

Flemming skriver at nybegynneren ikke skal kjøpe seg en stang som er for rolig.

Etter mitt skjønn burde nybegynneren kjøpe en stang som bukker under når man bruker krefter på den. Fluekasting har lite eller ingen ting med kraft å gjøre, å være rolig og avslappet er første prioritet for å kaste riktig med fluestang.

På markedet i dag finnes det så å si ikke stenger som går under betegnelsen for rolig. Det som folk klassifiserer for rolig i dag er stenger som har medium aksjon og som er progressive. Skal man lære seg hva rolig er så burde man prøve en splitcane stang eller en gammel glassfiber stang. Fin ,fin medisin for å roe ned gemyttet. Og det er forresten ingen ting som tilsier at man skal kaste så utrolig mye lengre med en kjapp enn en rolig stang forutsatt at man kaster riktig.

De som hyler kastemaskin og skal ha de kjappeste er ofte de som dæljer løs med

10x mer krefter enn det som er nødvendig.

 

Noen som er uenig?

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming skriver at nybegynneren ikke skal kjøpe seg en stang som er for rolig. Etter mitt skjønn burde nybegynneren kjøpe en stang som bukker under når man bruker krefter på den.

 

He he. Din kverulant ! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Du mener ikke en nybegynner skal begynne med en splitcane vel.....?

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig.

 

Vil vi ikke alle fiske med lettest mulig utstyr? Jeg mener at mange av oss gjerne vil gaa ned til AFTM 3 utstyr, og da vil jo en nybegynner som bruker AFTM 5 gjerne kaste lenger?

 

Selvsagt i store elver der man maa vade ut til fisken er det viktig aa kaste langt. Desto naermere man vader til fisken, desto lettere er det aa skremme den. Men under slike forhold er det gjerne ikke saa praktisk med en AFTM 3 stang. I slike store elver blindfisker jeg veldig sjelden, da skremmer man mer enn man faar.

 

Naar jeg blindfisker proever jeg aa kaste i stroemkantene, og de er jo gjerne naere land, saa ogsaa der blir det korte kast.

 

Vel, kanskje litt enig... Eneste grunnen til aa kunne aa kaste langt er fordi da kan man klare seg med lettere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå da Flemming! Lurer på hvem som er kverulanten her jeg :D

 

I sitatet står det da ingen ting om splitcane?? Ikke glassfiber heller??

Nei vi får holde oss til carbon.

 

Poenget er at man bør lære seg å kaste med en stang som ikke tilgir for mye feil.

Man bør også ha en stang som man kjenner at jobber, ikke stive veipinner

som ikke bøyer seg...

 

mvh

 

Rune

Kverulantis Vulgaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mange av oss gjerne vil gaa ned til AFTM 3 utstyr, og da vil jo en nybegynner som bruker AFTM 5 gjerne kaste lenger?

Hva mener du med det da eihacn? 3'er stang er ikke 3'er stang.

Og der er du også enig Flemming! Husker du når vi kastet i sportshallen for en måned siden? Vi kastet alle griselangt med den stanga, 30 meter med en 3'er.

Og det var av den kraftige stangtypen som tåler at man "måker" på litt.

 

Jeg vil påstå at det er såpass store forskjeller på stenger at AFTM alene ikke er nok til å si noe om stanga (vi holder oss til snøret). Det finnes kraftige 4'ere og veikere 4'ere som oppfører seg mer som enn 3'er. Det finnes også kraftige 3'ere som er "tøffere" enn en veik 4'er. Mange eksempler på dette...

 

Siden jeg er så godt igang....

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du inne på noe av kjernen i det jeg skrev, Rune. : Viktig å anbefale ei stang som er så god at man får dekket områder fra fiiinfiske, til lange kast. Og slippe å gå opp i 5/6ere, ved "dårlige" stenger. Og det har lite, eller ingenting med aksjonstype å gjøre. Mener at det vanligste kastet ligger på 20m(+). I relativt "vanlig" elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivind: Da er vi helt klart enige.

 

Hehe nå skal jeg gå litt tilbake på det med kastelengder.

Jeg står for det jeg har skrevet, men etter nærmere ettertanke/refleksjon.

Har jeg kommet fram til at 60% av tiden når jeg fisker i elv så kaster jeg inntil 20 meter. Skjelden mer enn 15 faktisk, når jeg vader liker jeg dersom det er mulig å fiske rett oppstrøms. Så lenge man kun strekker fortommen over fisken kan man kaste til krampa tar'n. Synes det går litt god sport i å se hvor nærme jeg kan vade ute å skremme fisken. Når man vader rett oppstrøms så kommer man virklig nærme hvis man tar det med ro.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for å kaste langt varierer jo ofte med hvor vi fisker.

I et vann som er langgrunt vil f.eks. behovet for lange kast

kunne bli større enn i vann med litt dybde inntil land.

I de tilfellene hvor fisken går og beiter inntil land er

det jo dumt å absolutt skulle hive hele fluesnøret ut,

selvom det er aldri så morro.

 

Min generell oppfatning er at mange av oss hiver for mye,

noe jeg tror vil føre til færre tilslag fordi vi skremmer fisken.

Vi er rett og slett utålmodige!

 

Men, det hadde helt klart vært kjekt (utopisk?:cry:) å ha kapasitet til fullt

kontrollerte kast opp mot 25-30 meter (noen som kan eller?),

men det er ikke noe mål i seg selv dersom

fisken befinner seg nær land!

 

Jeg har fisket mye i myrvann og der går fisken

veldig ofte helt inntil myrkanten. Da syns jeg det

er passende å sitte/stå en 10 meter inne på myra

og legge flua slik at kun fortommen legger seg på vannet.

 

Apropos nybegynnerstenger: Jeg tror det er

lettere å lære kasteteknikk med tyngre utstyr framfor det lette.

Tror en passende nybegynnerstang vil være en stang som er tiltenkt et 6er snøre.

Gjerne en 5er-stang med et 6er snøre.

 

Tilslutt:

Istedet for kastekurs burde vi kanskje gå på kurs i tålmodighet......?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er stor forskjell på stenger av ulikt fabrikat i samme snøreklasse. Faktisk er det ofte også stor forskjell på stenger av samme fabrikat bare det skiller noen brøkdeler av en fot på lengda. Flere av dere har sikkert tilogmed merket at stenger av samme fabrikat og lengde kan ha ulik karakter i ulike klasser. Altså, man finner en eksepsjonell #3 stang men #4 stanga i samme serien kan være helt ordinær. Produsentene lykkes ofte ikke like bra med alle stengene i en serie. Når det gjelder kraftbruk er jeg enig i at man i prisippet skal bruke så lite kraft som mulig, fordi da finsliper man teknikk. Men derfra til å si at kraftbruk er feil er å gå litt langt. Problemet med overdreven kraftbruk at man lettere gjør tekniske feil. Hvis man klarer og gjøre et teknisk riktig kast som tyner det stanga har av krefter er det jo det som går lengst. Folk som bruker det de har av krefter og kaster 15-20-25 meter har åpenbart mye å gå på rent teknisk :). Hva som er den perfekte nybegynnerstang er vanskelig å si, men jeg mener det er et viktig poeng at den skal tilgi endel kastefeil. Dette for at ikke veien til de første brukbare fiskekastene skal bli for lang. Den bør klare 15 meters kast selv om man toppspenner og kanskje vrir litt i tillegg. Dette er vel argumenter i retning av en stang med en progresiv helaksjon med relativt kort slag i toppen.

 

mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg må nok komme krypende og tilstå at du har helt rett Osprey!

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det litt kraft inne i bildet.

Av vane så liker jeg ikke nevne ordet kraft, jeg holder noen kastekurs i løpet av sommeren og vokter meg vel for å nevne ordet "k...." i det hele tatt.

Min erfaring er at det bare ender opp med enda større misbruk av krefter.

 

Stangen som du beskriver høres god ut for en nybegynner og den som liker å fiske :D Men både nybegynnere å de som har kastet lenge har godt av å veksle på med forskjellige stenger. For at man raskt skal komme i gang er det viktig at stangen tilgir, skal man pusse på teknikken trenger man en som gir klare svar.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vane så liker jeg ikke nevne ordet kraft, jeg holder noen kastekurs i løpet av sommeren og vokter meg vel for å nevne ordet "k...." i det hele tatt.

 

Og en god vane var det fristende å tilføye :-)

 

For at man raskt skal komme i gang er det viktig at stangen tilgir, skal man pusse på teknikken trenger man en som gir klare svar.

 

Helt enig ! Samtidig mener jeg at den viktigste nøkkelen til gode kast er buktstudier og buktforståelse. Alle (?) kastefeil vil gjenspeile seg i buktene, og lærer man seg og forstå hvordan ulike feil påvirker buktene er det lettere å korrigere både andre og seg selv. Lest boka til Ed Jaworowski; "Troubleshooting the Cast" ? Mye pedagogikk å hente for interesserte.

 

mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ! Samtidig mener jeg at den viktigste nøkkelen til gode kast er buktstudier og buktforståelse. Alle (?) kastefeil vil gjenspeile seg i buktene, og lærer man seg og forstå hvordan ulike feil påvirker buktene er det lettere å korrigere både andre og seg selv. Lest boka til Ed Jaworowski; "Troubleshooting the Cast" ? Mye pedagogikk å hente for interesserte.

 

mvh

rj

 

Meget godt poeng du har der!

For å bli god/bedre må man prioritere tid til refleksjon/selvstudium.

Spørr deg selv: Hvorfor blir det slik? og hva kan jeg gjøre?

Bruk døtiden i sesongen til å bli en bedre kaster!

Jeg har ikke lest boka som du nevner, den er sikkert god.

 

Jeg har fundert på å legge ut en fluekasting ABC, tror jeg skal gjøre det.

Forutsetniger for rikitg kasting, feil/løsninger...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tilbake til utgangspunktet - kaster vi for langt?.

Den ideelle stanga for såvel nærmiljøet som for langbanking finnes som bekjent ikke, og vi må ta et valg når vi velger redskapfor dagens fiske. De færreste klarer under vanlige fiskesituasjoner å tyne kontrollerte 20-meters kast ut av ei 3-er stang. Ergo skulle man tro at den som velger å fiske svært lett under forhold som kan kreve lenger kast lettere vil overskride sin maksimale "kompetanselengde" enn en som velger tyngre skyts. Men så er det nå engang slik at det alltid er fisk som vaker ennå lenger unna. Den vil selvfølgelig han med kraftigere skyts ønske å nå, men akk, der "sprakk" også han på lengden. Og dermed er vi like langt - eller kort. Svaret? Ja, vi har lett for å overvurdere vår egen kastekompetanse. Hvor mange ganger har vi ikke kastet elegant og ubesværet helt frem til selve utkastet som ender med totalhavari. Nei. Som helthet: Fisk i nærmiljøet og la de langt der ute få gå i fred. Men at det alltid vil ligge en utfordring i å nå de store langt der ute - med lettest mulig redskap- ja det er vel en av grunnene som får oss til å elske fluefiske?

Og når det gjelder stang til nybegynnere bifaller jeg det som tidligere er sagt: Lang aksjon, kort slaglengde og stort sett en snøreklasse over anbefalt. Gjerne to klasser over helt i begynnerfasen. Min erfaring er at så godt som alle stangprodusenter underklasser stengene sine. En erfaren kaster kan ha stor glede av anbefalt snørevekt under gode forhold, mens samme redskap vil oppleves som et mareritt for en nybegynner under vanskeligere kasteforhold.

Piscator,

som sier frem for lenger aksjon og lange snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at det alltid vil ligge en utfordring i å nå de store langt der ute - med lettest mulig redskap- ja det er vel en av grunnene som får oss til å elske fluefiske?

 

Her er vi litt ved kjernen tenker jeg, eller ihvertfall ved en av kjernene :) Hva driver oss til å prøve det "umulige" ?

Uansett hva vår "kompetanselengde" måtte være og hvilken mestringsgrad vi har på diverse spesialkast, vil det alltid gi en spesielt god følelse å ta en fisk på et kast der man presser grensene for hva man egentlig kan. Det kan være en fisk som står langt unna (og som man ikke kommer nærmere) eller en fisk som står vanskelig til av andre årsaker (strømforhold, vadeforhold, overhengende busker etc). Ikke slik at vi skal gjøre ting verre enn det er, men vi dumper jo alle borti vanskelige situasjoner. Bryter man kompetansebarriærer kan tilogmed småfisk gi stor fiskeglede. At man ikke alltid har fokus på effektivitet får heller være.

Fluekasting, fluebinding, naturrammen med insektene, fuglene osv er alle elementer i en totalopplevelse som gjør fluefiske til det det er.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som spiller inn her. F.eks. vil en 'sjøørretfisker' som kun fisker brunt et par uker om sommeren nesten alltid kaste for langt, fordi lengde er det han er god på. Det er jo slik for de fleste av oss at det og kaste langt er det første vi strever for å oppnå. Når man trøkker til skal det helst være kun backing igjen på snella. Det i seg selv er jo en god følelse, ihvertfall hvis det ikke er noe man normalt gjør med letthet. Men det har ingenting, eller svært lite med fiske å gjøre.

 

For å bli en god fluefisker må man tilstrebe å kontrollere så mange typer kast som mulig. Det å kaste langt er bare en av veldig mange ting man må mestre for å bli dyktig. Som regel er det også det første man lærer, dessverre. Fordi det er so uhyre sjeldent man får bruk for denne type kast sammenlignet med andre spesialkast/teknikker.

 

Buktforståelse ble nevnt, og det er jeg enig i forstår man fysikken bak bukten så vil man lettere lære og kontrollere den i praksis. Da forstår man også viktigheten av rett tapering på snøre og fortom osv. osv.

 

Men svaret på utgangsspørsmålet er 'ja', det er altfor mye fokus på lengde overfor nybegynnere. Jeg tror det ofte kan komme av at de som gir råd ikke har kommet langt nok i gamet selv.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svaret på utgangsspørsmålet er 'ja', det er altfor mye fokus på lengde overfor nybegynnere. Jeg tror det ofte kan komme av at de som gir råd ikke har kommet langt nok i gamet selv.

 

Tore

 

 

Hei Tore!

 

Det jeg mener er at det er viktig å flytte sine egne grenser for å kunne

kaste/presentere bedre og lettere på de kortere distansene.

Det går på det som ble nevnt av Osprey:

 

"Dersom fisken vaker på 15 meters avstand er sjansene for å få presentert flua fint adskillig større for en som kan kaste 25 meter enn for en som har 15 meter som bortimot maks."

 

Men skal vi se på de viktigste elementene for en nybegynner så kommer vi på en måte litt ut av diskusjonen. Da ville jeg heller snakke om saker som rytme, bråstopp, aksellerasjon og timing. Første pri. er helt klart å lære seg å kaste riktig, ikke langt.

 

Dersom vi er enige om at et kast på 20 meter er langt så vil jeg si at det er vikitg å kunne kaste såpass for å mestre de forholdene man møter på.

I fiskesammenhelg så er 20 meter langt. Det er forskjell på å kunne kaste ut fluelina på gressplenen og presentere en mygg i krok 20 med en fortom på 5 meter på en vakende fisk 20 meter unna.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi som har vært med en stund teorisere og dosere; først teknikk. deretter lengde. Hva var det første vi prøvde da vi selv var noviser og noen terpet på det samme. Straks de snudde ryggen til "dengte"vi løs med med et håpløst "timet" dobbelttrekk og elendig teknikk for ; nettopp å komme noen meter ekstra. Det bor i oss -fra første stund - og vi kan ikke gjøre noe med det - HELDIGVIS.

Hilsen Piscator som sier: frem for dypere aksjon og lengre liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men svaret på utgangsspørsmålet er 'ja'' date=' det er altfor mye fokus på lengde overfor nybegynnere. Jeg tror det ofte kan komme av at de som gir råd ikke har kommet langt nok i gamet selv.

 

Tore

[/quote']

 

 

Hei Tore!

 

Det jeg mener er at det er viktig å flytte sine egne grenser for å kunne

kaste/presentere bedre og lettere på de kortere distansene.

Det går på det som ble nevnt av Osprey:

 

"Dersom fisken vaker på 15 meters avstand er sjansene for å få presentert flua fint adskillig større for en som kan kaste 25 meter enn for en som har 15 meter som bortimot maks."

 

Men skal vi se på de viktigste elementene for en nybegynner så kommer vi på en måte litt ut av diskusjonen. Da ville jeg heller snakke om saker som rytme, bråstopp, aksellerasjon og timing. Første pri. er helt klart å lære seg å kaste riktig, ikke langt.

 

Dersom vi er enige om at et kast på 20 meter er langt så vil jeg si at det er vikitg å kunne kaste såpass for å mestre de forholdene man møter på.

I fiskesammenhelg så er 20 meter langt. Det er forskjell på å kunne kaste ut fluelina på gressplenen og presentere en mygg i krok 20 med en fortom på 5 meter på en vakende fisk 20 meter unna.

 

mvh

Rune

 

Er enig i dette. Mitt poeng er vel at hvis man terper og terper på grunnteknikk så vil lengden etterhvert komme nesten av seg selv. Mange kastestiler egner seg godt til lengde, men lite til andre typer kast. Ved kun å trene lengde vil man derfor risikere å gjøre seg selv en bjørnetjeneste når andre kast skal læres.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i dette. Mitt poeng er vel at hvis man terper og terper på grunnteknikk så vil lengden etterhvert komme nesten av seg selv. Mange kastestiler egner seg godt til lengde, men lite til andre typer kast. Ved kun å trene lengde vil man derfor risikere å gjøre seg selv en bjørnetjeneste når andre kast skal læres.

 

Tore

 

Jeg er helt enig, hvis man klarer å konsentrere seg om å kaste riktig så vil lengden komme. Den største "fallgruven" for de aller fleste er at kastetreningen ofte blir lengdetrening. Og jeg kjenner meg godt igjen: Fram med stanga og ut med alt snøret, resultatet av slik trening er svært ofte at man står å bruker masse krefter og ikke kommer lenger enn forrige gang ei heller kaster man finere.

 

Best utbytte får man når fokuset ligger på teknikken og kontinuerlig evaluering av hva man gjør. Bruke litt tid innimellom til å granske seg selv er viktig, det er lurt å planlegge på forhånd hva man skal trene på før man starter med kastetreningen. Eks. i dag skal jeg fokuserte på stangføringen. Er den rett? Går jeg ut til siden bak? Neste gang tar man for seg en annen del, f.eks bråstoppen, ventingen og igangsettingen...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...