Gå til innhold

Sjøørretbestanden halvert i Vestfold??


kimbim

Anbefalte innlegg

Ja, så lenge man arrangerer kakkekonkurranser på våren, så går det den veien. Ulovlig garnfiske er det sikkert også en del av.

Se på sjøørrettråden her på forumet. Mye fin stamfisk som blir slått i hjel og tiljublet. At noen tar seg en matfisk i ny og ne skal være lov, men alt med måte. Har selv vært med på "kakkekonkurransen" 5 ganger og sett hva som kommer inn. "jeg måtte kakke den for premien" :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I Østfold har man for lenge siden tatt tak i restaurering av gytebekker. I Vestfold er man i startgropa. Tror ikke det er færre som kakker fisk i Østfold eller setter garn enn i Vestfold (kanskje tar jeg feil). Rundt Horten er det langt mindre ørret enn for noen år siden. Vi har ingen gytebekker i umiddelbar nærhet. Tror den økte skarvebestanden tar mye yngel slik vi ser i Danmark. Har telt nærmere 100 skarv på vei fra Sandebukta til nattoppehold lenger ut i fjorden. Det finnes dessverre kakkere blant sportsfiskerne men jeg har inntrykk av at de har blitt færre. Her har det definitivt blitt færre fiskere. Der man før måtte ha "kølapp" kan man nå fiske alene.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen oppdrettsanlegg. Skrekkbildene fra Vestlandet ser ikke ut til å få noen til å reagere. Det gjør det derimot hvis en elg dør av hjortelus. Da kommer blålysene fram.

En bekk med bare noen få yngel kan neppe linkes opp mot sjøørretbestanden, men forholdene i bekken. Vi så relativt mye fin fisk i elvene i høst og hver hunfisk produserer mange egg. Man må gjøre mange ting samtidig på mange felter. Ikke minst med å få folk til å forstå hva sportsfiske er.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...