Gå til innhold
  • 0

Nytt snøre?


OB

Spørsmål

Lurer på nok et lite tips her inne jeg. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ett nytt snøre da jeg ikke er helt fornøyd med de jeg allerede har. Har et SA mastery vpt snøre som jeg egentlig liker veldig godt, men det er irriterende dårlig coating på det slik at det er vanskelig å få ut snøre når det er lite utenfor stanga. Må liksom kaste frem og tilbake i lang tid før jeg har snøre ute (er nybegynner, men stanga er testa av erfaren fluefisker og han påpekte det samme). Kjøpte og et zpey ultimo snøre, men likte ikke så godt den korte klumpen. Har forøvrig en zpey dreamcatcher #5.

Så hvis noen har noen gode tips i jungelen av fluesnører så setter jeg pris på det. Har vurdert wulff triangle taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Har et SA mastery vpt snøre som jeg egentlig liker veldig godt, men det er irriterende dårlig coating på det slik at det er vanskelig å få ut snøre når det er lite utenfor stanga. Må liksom kaste frem og tilbake i lang tid før jeg har snøre ute (er nybegynner, men stanga er testa av erfaren fluefisker og han påpekte det samme).

Hei,

Angående SA Mastery snøret. Har du forsøkt å bruke rensemiddel for line? Det må man ha :) Slike midler både renser lina og gjør lina glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lurer på nok et lite tips her inne jeg. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ett nytt snøre da jeg ikke er helt fornøyd med de jeg allerede har. Har et SA mastery vpt snøre som jeg egentlig liker veldig godt, men det er irriterende dårlig coating på det slik at det er vanskelig å få ut snøre når det er lite utenfor stanga. Må liksom kaste frem og tilbake i lang tid før jeg har snøre ute (er nybegynner, men stanga er testa av erfaren fluefisker og han påpekte det samme). Kjøpte og et zpey ultimo snøre, men likte ikke så godt den korte klumpen. Har forøvrig en zpey dreamcatcher #5.

Så hvis noen har noen gode tips i jungelen av fluesnører så setter jeg pris på det. Har vurdert wulff triangle taper.

Jeg, og flere med meg, har fått mandagsprodukter av detta snøret. Trå og ræva coating. For min del så hjalp all verdens smøremidler i toppen ti minutter, så var det like drit-trått igjen... Wulff sitt TT, som du nevner, er ei knall line! Zpey sitt eget Silence er også et meget godt alternativ til stanga, for den komboen har jeg sjøl testa  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode tips her! Har smurt og smurt, men som nevnt så hjelper det ikke lenge. Har prøvd å få tak i silence snøret, men det er dessverre ute av produksjon og zpey har bare klasse 3,4 og 6 igjen. Satser på å prøve ett fra loop og wulff så har jeg litt å teste i vinter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Lurer på nok et lite tips her inne jeg. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ett nytt snøre da jeg ikke er helt fornøyd med de jeg allerede har. Har et SA mastery vpt snøre som jeg egentlig liker veldig godt, men det er irriterende dårlig coating på det slik at det er vanskelig å få ut snøre når det er lite utenfor stanga. Må liksom kaste frem og tilbake i lang tid før jeg har snøre ute (er nybegynner, men stanga er testa av erfaren fluefisker og han påpekte det samme). Kjøpte og et zpey ultimo snøre, men likte ikke så godt den korte klumpen. Har forøvrig en zpey dreamcatcher #5.

Så hvis noen har noen gode tips i jungelen av fluesnører så setter jeg pris på det. Har vurdert wulff triangle taper.

Jeg har to SA VPT snører og har ikke noe problemer med dem. Det utrolig gode liner med meget god coating.

Hva om du kontakter Flyfisheurope å får dem til å se på saken. Skulle ikke forundre meg om du får god hjelp der hvis det skulle vise seg at det er noe galt med VPT snøre. Feilvarer finnes innenfor alle kategorier produkter og som regel så finner man en god løsning hvis man gir beskjed til rette instans.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hører mange skryter veldig av 4 cast snøret til guideline. Å det slår visst bra ut i tester å. Men personlig syns jeg det er et dritsnøre! Verken fuggel eller fisk for det første. . Et mye bedre valg for nybegynner er presentation snøret til guideline. Helt rått snøre. Ladder med 8 meter snøre å kaster som juling under å overhandskast. Du blir avhengig av det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ei god line å anbefale en nybegynner er Aircell flyteline fra SA. Har brukt ett femmesnøre av dette merke i hele år og synes lina er knallbra. En pris på 299,- nytt er heller ingen uting. Like fornøyd med fullsynklina (gamle wetcell s3) fra samma leverandør. Det eneste aircell lina ikke klarer for meg er å servere fluer i krok 14 og oppover på de aller lengste kastene, der skulle jeg gjerne hatt highwater fra Guideline. Neste år blir det to ruller med en presentation og en med highwater. Da er man rustet for en hel del situasjoner.  

edit. mulig det blir no longbellyshit istedenfor...eikre sin feks....men hvem vet... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Jeg vil anbefale trådstarter om å gå til en forhandler å teste ulike snører selv for å finne den lina du liker best.

Her inne vil du bare få masse forskjellige meninger og forslag som i seg selv er veldig fint men til syvende å sist så må du selv finne den lina som passer best til stanga og kastestilen din.

Jeg ser at det blant annet at det snakkes varmt om Guide Line presentation lina i tråden her og og for meg er den totalt håpløs og jeg ser absolutt ingen fordeler med den lina og skjønner ikke hva den skal brukes til :D Det viser igjen hvor forskjellig oppfatning vi har av ulike line typer og at det lureste man kan gjøre er å prøve forskjellige liner for å finne den lina man trives best med.

PS. Sier ikke at GL prestation er en dårlig line men bare poengterer at den ikke passer meg, og personlig opplevelse er faktisk hele kluet når det gjelder linevalg. Guide Line Highwater derimot (spesiellt den gamle grønne typen) er helt vidunderlig i mine øyne :D

Lån liner av kompiser, gå til forhandler og test så mange liner du har mulighet til å teste så finner du garantert drømmelina til slutt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Låner forhandlere ut snører? Hvem, i såfall? Har aldri vært klar over det, så dette var nyttig informasjon.

Jeg mener bestemt å huske at de fleste litt større aktørene på fluefiske har sneller med snører på liggende til testing men jeg kan jo ta feil selvfølgelig.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har ikke tenkt å foreslå noen #5 liner, men er mest glad i SA Trout. Det har en oppgitt klump på 11,9 meter og

vekt 11 gram. (Dvs. riktig klassifisert). Guidline experience #5 har oppgitt klump 13,7 meter og vekt 15 gram.

Noen roser Guideline Presentation andre slakter det. Leste i en annen tråd: #4 er veldig bra, #5 er bare "dritt"!

Har noen andre den samme erfaring? Hvis så hvorfor er #5 ikke brukanes?

Har selv kun Presentation i #4 og benytter det på en #3  8`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mye bra tips her og det setter jeg pris på :) Siden sist har jeg sendt en mail til flyfisheurope og sendt snøret til dem for en sjekk. Som sagt så liker jeg det snøret godt og kommer sannsynligvis til å bruke det mest. Kjøpte et loop snøre siden det var såpass billig, men ved første gangs test ble det skremmende mye lukka bukter. Har ikke opplevd det like mye med andre snører, men er klar over at det er kasteren det står på. Skal teste det litt til før jeg konkluderer. Tror det er bra å få prøvd litt ulike snører med forskjellige egenskaper for kastingen min. Selv om veien til målet blir kostbar.

Dyr hobby, men du verden så moro. Planlegger bindeutstyr nå og en større stang til neste sommer. Må også ha nytt vadeutstyr da det jeg har er det varmeste værste klesplagget jeg noengang har hatt på. Må visst jobbe i vinter  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøpte et loop snøre siden det var såpass billig, men ved første gangs test ble det skremmende mye lukka bukter.

Hva mener med lukka bukter? Hva slags LOOP line har du kjøpt? (Jeg har ingen LOOP liner, men kanskje noen andre kan fortelle deg om lina du har kjøpt)

Er sikkert noen i ditt nærmiljø som har noen liner du kan teste! Kanskje du også får litt veiledning <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Denne kan ved første øyekast se ut som et artig leketøy, men har faktisk noe for seg.  Den er glimrende for å studere hvordan kastebevegelsene påvirker snørebanen.  Jeg fikk den i tullegave for å kunne "plage mine omgivelser", men den har et større bruksområde enn som så - spesielt for nybegynnere.

http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=4y6a

Sjekk den tilhørende videoen - der utøves tullebruk, ikke så nyttig, men morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva mener med lukka bukter? Hva slags LOOP line har du kjøpt? (Jeg har ingen LOOP liner, men kanskje noen andre kan fortelle deg om lina du har kjøpt)

Er sikkert noen i ditt nærmiljø som har noen liner du kan teste! Kanskje du også får litt veiledning <<l

Da mener jeg at i framkastet går fortommen under selve fluesnøret mot slutten av kastet, motsatt av åpne bukter :P. Ser ut som et kaos og er oppskriften på knuter. Prøvde med lite kraftbruk osv men fortsatt problemer. Tror problemet ligger i at jeg starter framkastet for brått og at det ikke blir jevn nok fartsøkning. Mulig at de andre snørene har vært snillere med meg på dette. Kjøpte opti stillwater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Lå ett nytt SA VPT snøre til meg i posten i dag :) Coatingen på det var glatt og god så da har jeg nok faktisk fått en feilvare. God service må jeg si. Takk for tips!

<<l <<l ..... akkurat som jeg trodde :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lå ett nytt SA VPT snøre til meg i posten i dag :) Coatingen på det var glatt og god så da har jeg nok faktisk fått en feilvare. God service må jeg si. Takk for tips!

Herlig! Som jeg trudde også...  ;) Angrer sjøl på at jeg ikke gjorde som deg når snøret var i mitt eie, for taperinga var fantastisk fin til delikate presentasjoner og fint tørrfluefiske. Herlig til vannkast også. NB: Med tunge nymfer og svære fluer så blei det stikk motsatt. Til det var fronttaperinga for lang, så da måtte det evt heftig fortomsjustering til for å kunne nyte det man dreiv med. Kos deg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har ikke tenkt å foreslå noen #5 liner, men er mest glad i SA Trout. Det har en oppgitt klump på 11,9 meter og

vekt 11 gram. (Dvs. riktig klassifisert). Guidline experience #5 har oppgitt klump 13,7 meter og vekt 15 gram.

Noen roser Guideline Presentation andre slakter det. Leste i en annen tråd: #4 er veldig bra, #5 er bare "dritt"!

Har noen andre den samme erfaring? Hvis så hvorfor er #5 ikke brukanes?

Har selv kun Presentation i #4 og benytter det på en #3  8`

Og jeg bruker Presentation #4 på 8,9 #5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...