Gå til innhold

Hva ville du gjort?


Pollen

Anbefalte innlegg

Sommeren 2012 knakk jeg tuppen på fluestanga mi. Bagasjerommet på bilen er stedet der det skjedde. Klønete av meg selvsagt.

September 2012 kontakter jeg utsalgsstedet og forhører meg om mulighetene for å reparere stanga eller kjøpe ny tupp (dvs blanks eller ferdig montert siste del).

Det jeg trodde var en prosess som var i gangsatt av selger tar lang tid og mine påminnelser blir alltid besvart med: jeg har en leveranse neste uke osv.....

Jeg besøker så utsalsstadet og får beskjed om at det må ha vært en misforståelse og at det ikke er noen prosess på gang. Greit nok ???

Så er prosessen i gang. Jeg bestiller ny stangtupp (2 ferdigmonterte, en i reserve) våren 2013. Dette skulle ta to til tre uker da delene skal monteres i USA. Greit nok!

Nå skriver vi slutten av september 2013. Over ett år er gått og fortsatt ingenting. Til tross for mange telefoner og mail. Alltid det samme: jeg har en leveranse neste uke osv.

I mellomtiden har jeg måtte kjøpe meg en annen stang da tuppen på den knekte er levert utsalgsstedet og sendt til USA.

De to nye stangtuppene mine kommer til å koste rundt 2000 kroner. Om de kommer i det hele tatt.

Hva ville dere gjort ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stang av godt merke? (Dyr stang, man gidder jo ikke streve for en billig stang) I så fall ville jeg tatt det med produsenten i USA. De har stort sett gode garantier. Du betaler som regel bare for porto begge veier. Det er i alle fall min erfaring med Orvis, T&T, Sweetgrass og Graywolf Rods. Normalt sett tar dette en mnd.

Hadde en kamerat som trengte ny del til en Scott G2, han sendte denne til FlyfishEurope, det tok da 5 mnd før han fikk ny del tilbake. Riktignok gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av et godt merke, men litt av greia er at jeg har bygget den selv. Affeksjonsverdi vet di.

Jeg har også sendt mail til forhandler, men uten svar. får prøve igjen.

Kjenner jeg blir litt varm rundt ørene av folk som til de grader ikke klarer å ta seg av kundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at du hadde bygd den selv, uansett, snakk med produsenten så ordner det seg. Vet at noen kan bruke litt tid på å svare, men send de en purring.  <<l

Enig, forhandlere som ikke tjener kunden kan du få gratis av meg!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har sendt egenbygde stenger direkte til produsenten i usa om uhellet har vært ute. Har da kuttet av holken dvs de nederste 10-15 cm av stangtuppen. Denne delen (10-15 cm) har jeg pakket i en konvolutt med returadresse (min adresse) og kredittkortnr. Har da sotrt sett hatt ny tupp i posten 3-4 uker senere.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd.

Det vil bli gjort i fremtiden ved eventuelle nye brudd.

Men nå er jo delen sendt via forhandler, så det blir spennende å se fortsettelsen. Uansett en uaktuell forhandler for min egen del for all fremtid.

Og videre: Når garantien er slik at det koster 1900 kroner for 10 cm stangtupp så er den lite verdt. Om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har mest sansen for tydelige avtaler med klare leveransekrav (uten rom for tolkninger). Kanskje kan du lage en slik avtale også på dette tidspunkt...?! Send en skriftlig mail eller brev til utsalgsstedet (med kopi til fabrikk) der du;

1. Kortfattet beskriver hva som var den opprinnelige avtalen og din korresondanse i ettertid.

2. Du skriver videre at med utgangspunkt i det som har skjedd (ikke skjedd) så stiller du krav om at monterte stangdeler leveres deg innen en frist på 3 uker. Hvis fristen ikke kan overholdes, uten at leverandør har forhandlet frem annen frist som du skriftlig har godkjent, så kanselerer du bestillingen.

På denne måten vil sannsynligvis utsalgssted/fabrikk skjønne at de må hive seg rundt for å løse saken.

Hvis du ikke får respons så skal du etter 3 uker ta kontakt med utsalgssted, vise leveransekravet, og kreve å få tilbake brukket stangdel i løpet av en passende tidsfrist og deretter bruke "torese" sitt forslag. Deretter vil du kunne styre prosessen selv, uten et mellomledd som ikke gjør jobben sin.

Jeg har dessverre også opplevd en tilsynelatende troverdig leverandør (i Norge) som også "ventet på leveranse". Jeg ble også etter gjentatte purringer lovet levering om 2 uker, 7-8 dager, etc, uten at noe som helst skjer. Jeg kanselerte etterhvert min bestilling etter at jeg satte et leveransekrav som ikke ble innfridd.

Og jeg vil aldrig bruke denne leverandøren igjen til tross for at leverandøren i utgangspunkt har gode produkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig sak ja. Allikevel tror jeg ikke alltid man kan belaste utsalgssted eller forhandler. I dette tilfellet er det nok de folkene i USA som er trege, noe som er frustrerende både for forhandler og kunde :) Håper iallefall det ordner seg for deg, og at de som er involvert ordner opp.

Min erfaring er motsatt. Klerer du ikke a prestere paa service i USA saa er du ferdig.

Jeg har inngaaende erfaring med 3 produsenter i USA; Sage, Scott og Thomas & Thomas. Sistnevnte har byttet eier et par ganger, saa der gikk det treigt en periode. Men det skal vaere fikset naa. Scott fra NZ hadde en behandlingstid paa 6-8 uker. Sage - 4-6 uker. Vi snakker da totalt fra de er sendt til de er tilbake i butikk.

Jeg har ofte sett stenger staaende i butikkene i paavente av flere reklamasjoner foer de sender dem inn. Hvis det er enda et mellomledd vil de gjoere det samme. Men tiden det er snakk om i denne traaden har jeg aldri vaert borti. Saa der har en eller annen gjort en serioes blemme. Og prisen er helt bak maal. Ny stangdel v/reklamasjon paa Sage stenger koster 250 kroner her nede, alt inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Har lite til overs for dette her som du skjønner. Prisen er altså 1900 for to stangtupper.

Utsalgssted:

Warranty and Repair

rods are under warranty to the registered original owner for life. Accidents or misuse are not covered under this warranty. However, if a mishap takes place resulting in a broken section, we will repair or replace the part for a nominal fee.

Return shipping: All rods: $25

Single Hand Rod: tips or mids $50 / butts: $75

Jeg:

Hvis jeg har skjønt det riktig skal jeg betale for frakt og to statupper.

Ok. Så 25 for frakt og to ganger 50 for to stangtupper blir 125 dollar. Dette er ca 750 kroner.

Hvorfor blir dette da 1900 for meg?

Utsalgssted:

Fraktpriser til og fra usa er noe annet enn usd 25,- som er innen usa, dessuten kommer frakt og håndtering fra norge, håndtering i Norg, håndtering i USA etc etc pluss på toppen av det hele mva!!

Og til slutt: Jeg har gått over til Sage på alt av stenger. Seriøs forhaldler, bra merke og håndtert av et glimrende utsalgssted, Nordisk på Lysaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...