Gå til innhold

"Avstånd till grannen"


svenerik

Anbefalte innlegg

Var och fiskade i Rena Lördagen den 21/9 tillsammans med min far. Vi gick förbi 2 fiskare ca 100 m nedströms dem,

och såg några vak så vi stannade och fiskade på dom. Lyckades att få en på en svømmepuppe, inom några minuter så var en av dom som vi gick förbi 10 m från mig och började att kasta! Man kan säga att jag blev förvånad.

Kände mig tvungen att säga till honom att han var för nära mig, på Engelska visade det sig. Han såg frågande på mig och sa "tycker du"!!! Har jag fel eller är det ok att stanna så nära? Finns det någon "oskriven lag" om hur nära man kan stå. Är det något som guider pratar om i gruppen som dom guidar?

Är jag ute och cyklar eller? Någon som har en åsikt?

Sven-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke ute og sykler Sven-erik.Det er noe som heter vanlig folkeskikk og respekt for andre, noe denne

"dusten" ikke hadde noe av tydligvis.Jeg syntes det er frekt og totalt respektløst ovenfor andre og gjøre sånt.

Men jeg syntes det er vanskelig og annslå hvor mange meter man bør ha til "nabo`n" i elva.

Man må se an hvordan fisken man vil fiske på står i forhold til den andre fiskeren og fisken han/hun fisker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden kan egentlig aldri bli stor nok. Det beste er å være alene med herligheten.

Ti meter er og blir en provokasjon. Det betyr i realiteten at man fisker på samme fisk. Tatt i betraktning at fisken flytter på seg og snøret flyter nedstrøms.

Kanskje vi trenger et lite hefte i skikk og bruk for fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven-Erik og faren gikk forbi de og stoppet 100 meter nedenfor. Kanskje de syntes det ble for nære? Hadde Sven-Erik og faren kun tatt noen kast og gått videre ville ikke denne situasjon ha oppstått.

Kan være de var på vei nedover i "sitt revir" så kommer det 2 fiskere "i veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Roger over her sier; Det dreier seg først og fremst om normal folkeskikk.

Opplever noen ganger at folk slår seg til på andre siden av elven der jeg fisker, og at de dermed sikter seg inn på de fiskene jeg fisker på.

Det kunne aldri falle meg inn å gjøre noe sånt, men enkelte ser tydeligvis ikke problemet med det. Man ønsker jo helst å be dem dra til helvete, men ofte er dette helt ferske fluefiskere som ikke har skjønt hvordan dette fungerer, så det blir litt feil det også.

Det er noen uskrevne regler om hvordan man agerer som fisker langs elver og vann hvor det vanker andre fiskere, men det er vel ikke å forvente at alle har fått med seg eller bryr seg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Roger over her sier; Det dreier seg først og fremst om normal folkeskikk.

Opplever noen ganger at folk slår seg til på andre siden av elven der jeg fisker, og at de dermed sikter seg inn på de fiskene jeg fisker på.

Det kunne aldri falle meg inn å gjøre noe sånt, men enkelte ser tydeligvis ikke problemet med det. Man ønsker jo helst å be dem dra til helvete, men ofte er dette helt ferske fluefiskere som ikke har skjønt hvordan dette fungerer, så det blir litt feil det også.

Det er noen uskrevne regler om hvordan man agerer som fisker langs elver og vann hvor det vanker andre fiskere, men det er vel ikke å forvente at alle har fått med seg eller bryr seg om dette.

Helt enig.

Har bl.a. en helt utrolig opplevelse fra en folketom lita villmarkselv friskt i minne. Vi hadde satt opp en godt synlig lavvo rett ved et fint brekk der et par pene fisk vaket sporadisk. Omsider stod vi utvadet og klare, med to rullende kameraer og det hele. Også kommer det altså et gjeng fluefiskere som med største selvfølgelighet vader rett ut og begynner å piske den ikke-så-brede elva fra motsatt side.

Det var ingen andre mennesker hverken oppstrøms eller nedstrøms, så disse karene hadde kilometervis med urørt elv og massevis av akkurat like fine brekk og kulper tilgjengelig. Også velger disse grobianene å rigge seg til akkurat der vi holder på. Det er rett og slett dårlig folkeskikk, spør du meg. Det endte selvsagt med at ingen fikk noe som helst på det brekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Roger over her sier; Det dreier seg først og fremst om normal folkeskikk.

Opplever noen ganger at folk slår seg til på andre siden av elven der jeg fisker, og at de dermed sikter seg inn på de fiskene jeg fisker på.

Det kunne aldri falle meg inn å gjøre noe sånt, men enkelte ser tydeligvis ikke problemet med det. Man ønsker jo helst å be dem dra til helvete, men ofte er dette helt ferske fluefiskere som ikke har skjønt hvordan dette fungerer, så det blir litt feil det også.

Det er noen uskrevne regler om hvordan man agerer som fisker langs elver og vann hvor det vanker andre fiskere, men det er vel ikke å forvente at alle har fått med seg eller bryr seg om dette.

Helt enig.

Har bl.a. en helt utrolig opplevelse fra en folketom lita villmarkselv friskt i minne. Vi hadde satt opp en godt synlig lavvo rett ved et fint brekk der et par pene fisk vaket sporadisk. Omsider stod vi utvadet og klare, med to rullende kameraer og det hele. Også kommer det altså et gjeng fluefiskere som med største selvfølgelighet vader rett ut og begynner å piske den ikke-så-brede elva fra motsatt side.

Det var ingen andre mennesker hverken oppstrøms eller nedstrøms, så disse karene hadde kilometervis med urørt elv og massevis av akkurat like fine brekk og kulper tilgjengelig. Også velger disse grobianene å rigge seg til akkurat der vi holder på. Det er rett og slett dårlig folkeskikk, spør du meg. Det endte selvsagt med at ingen fikk noe som helst på det brekket.

Dette er utrolig synd at noen oppfører seg slik. Det enkleste er alltid å slå av en prat med folk som fisker i et område, finne litt ut av hva den/ de gjør og har planer om. Så kan man eventuelt spørre om det er greit om man starter fisket et sted i nærheten. Selv har jeg aldri avslått en slik forespørsel, alle jeg kan huske å ha spurt har svart positivt, og i tillegg har jeg ofte fått gode tips på veien (har fått et par dårlige tips også altså, men det hører liksom med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg enda var eier av vokterboligen ved Hanestad sto jeg alene øverst i kulpen utenfor boligen da det kommer to

"vermlendinger" og stiller seg opp like på nedsiden av der jeg sto. Den nærmeste seg opp to stanglender unna, og  begynte til og med å kaste over mitt snøre. Hadde god lyst til å fange snøret hans og rett og slett kappe fortommen. Men jeg bet ergrelsen i meg, og sa fra at de ikke ville få noe hjelp hjelp av meg, noe de hadde fått tidligere.

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket i en liten elv i Østerdalen i juni. Elva er såpass liten at man fisker fra ene bredden og mot den andre siden. Når det kommer tullinger som vandrer høyt synlig og nær elva på motsatt side, så blir man rett ut forbanna. At de går frem og tilbake høyt synlig på jakt etter fisk dokumenterer total mangel på kunnskap. De skremte selvfølgelig all fisken som stod på den siden, og det burde de ha forstått. Jeg sa ikke fra, men det kommer jeg definitivt til å gjøre neste gang. Når folk kan så lite om hvordan man beter seg ved en glassklar elv for ikke å skremme fisk, så har man egentlig ikke så mye i en elv med fluestang å gjøre. Dette styrker bare min oppfatning om at man bør innføre et sertifikat for å fiske med flue, på samme måte som man må ha green card i golf. Vet egentlig ikke om jeg mener dette altså, men jeg lar jo bare tankene føre meg hit og dit som vanlig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig JB hvis du ble enig med deg selv ;)

Bare å innføre sertifikat både i ferskvann og saltvann. Dette er jo en stor fordel for alle,både de som fisker og har folkeskikk og de som bare skremmer og lager f-skap.

I tillegg kunne man få noe mer tilbake i form av bedre forvaltning bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven-Erik og faren gikk forbi de og stoppet 100 meter nedenfor. Kanskje de syntes det ble for nære? Hadde Sven-Erik og faren kun tatt noen kast og gått videre ville ikke denne situasjon ha oppstått.

Kan være de var på vei nedover i "sitt revir" så kommer det 2 fiskere "i veien".

Jøss, har man 100-meters revir i renaelva? Det visste ikke jeg. 10 meter er tullete, men hundre meter i renaelva må man bare finne seg i til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket i en liten elv i Østerdalen i juni. Elva er såpass liten at man fisker fra ene bredden og mot den andre siden. Når det kommer tullinger som vandrer høyt synlig og nær elva på motsatt side, så blir man rett ut forbanna. At de går frem og tilbake høyt synlig på jakt etter fisk dokumenterer total mangel på kunnskap. De skremte selvfølgelig all fisken som stod på den siden, og det burde de ha forstått. Jeg sa ikke fra, men det kommer jeg definitivt til å gjøre neste gang. Når folk kan så lite om hvordan man beter seg ved en glassklar elv for ikke å skremme fisk, så har man egentlig ikke så mye i en elv med fluestang å gjøre. Dette styrker bare min oppfatning om at man bør innføre et sertifikat for å fiske med flue, på samme måte som man må ha green card i golf. Vet egentlig ikke om jeg mener dette altså, men jeg lar jo bare tankene føre meg hit og dit som vanlig.   ;)

Har vi ikke snart nok reguleringer?

Personlig har jeg begrenset tro på teorien om å lære voksne folk folkeskikk, for det er egentlig det vi snakker om her. Hva med sluk, spinner og mark folket, utlendinger, eller unger for den del. Skal de også gå på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være litt forsiktig med å tråkke for nær, det handler utelukkende om folkeskikk !

Husker godt en episode fra BigHorn River, hvor vi hadde guide. En av de gamle gutta, som har guida der i årevis. Et par med en guttunge kom med sin guide, gikk i land rett ovenfor de fiskene vi fisket på, og kjerringa traska ned å begynte å kaste på dem. Etter tilsnakk ble de bare ennå værre, og gubben kom også. Vi måtte insistere på at guiden vår dreit i det, og fortsatte nedover. Han hadde aluminiumsballtre i klips ved siden av seg, og hadde de ikke hatt med guttunge tror jeg ikke vi hadde fått stoppa han... ha ha, må flire når jeg tenker på det. Italiensk avstamming, og sto ikke noe som helst tilbake for DeNiro som mafiaboss. Virkelig hissig type... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha . . . Kan forestille meg at det har vært noen episoder i de mest kjente elvene i usa, ja  ;D

Når jeg opplever at folk gir seg til å fiske innenfor kastehold fra der jeg selv står så kan jeg egentlig ikke skjønne annet enn at det er på pur faenskap, for det skal ikke være mulig å være så blåst i hodet at man ikke skjønner at det er noe man ikke gjør.

Det spiller ingen rolle om man ikke fisker aktivt for øyeblikket heller . . . Ser man at noen sitter ved elvekanten og tar en kaffekopp mens man venter på vak så begynner man ikke å fiske akkurat der, om man har litt vett.

Selv kunne det ikke falle meg inn å spørre folk som måtte ha ankommet før meg om å få fiske i umiddelbar nærhet av dem heller. Både for min og deres del . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, vi snakker om fluefiske...

Det må jo gå an å prate med folk på en grei måte om man synes andre kommer for nærme. Javel, så ble kanskje en fisk eller to skremt, fordi vedkommende ikke visste at han ikke måtte gå for nærme elva. Er det verdens undergang? Tror ikke det nei.

Sertifikat for å fiske? Herregud...

Hvordan blir det med rekruttering til fiske og friluftsliv hvis det skal vanskeliggjøres på dette viset?

Selvfølgelig oppfører noen seg som idioter, det er vel i fiske som i andre situasjoner i livet, men ærlig talt, jeg synes det vises lite smidighet, og en selvforherligelse som ikke ligner grisen.

Det skrives om at " JEG ville ikke drømme om å oppføre meg slik" når det beskrives hvordan andre har tedd seg, og at andre mangler folkeskikk. Vel, i min bok er det ikke noe særlig til folkeskikk å skjelle ut folk for sånne bagateller, som det jo tross alt er.

Ok, dette er bare min mening, så får andre gjøre som dem føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ikke noen verdensnyhet om noen tråkker en for nær, men det er innafor å bli litt irritert om det kommer en å vasser ut fem meter ovenfor deg om du har stått å venta på en fisk lenge. Personlig så går jeg bare, og lager ikke noe stort nummer av det, for som Lars sier så kan det ikke være på annet en rent og purt faenskap. Folkeskikk er en god egenskap, både i fluefiske og andre ting i livet ! Er dessuten ikke værre enn å slå av en prat, og spørre hva som er greit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for at kurs og sertifikater skremmer vekk potensielle fiskere. Det er slik folk vil ha det i vår tid. Organisering, struktur og sertifikater.

- Morn, morn Fabian, står til med den kar'n?

- Ja, hei du Bernhard. Jo da det går som vanlig suverent. Har nettopp tatt fluefiskesertifikatet, ser du. Kom hit, se her!

- Du verden så imponerende da Fabian! Dette må jeg prøve meg på! Blir du med inn og tar en liten kvikkas mot forkjølelse eller hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives om at " JEG ville ikke drømme om å oppføre meg slik" når det beskrives hvordan andre har tedd seg, og at andre mangler folkeskikk. Vel, i min bok er det ikke noe særlig til folkeskikk å skjelle ut folk for sånne bagateller, som det jo tross alt er.

Det er da ikke noe problem å stå inne for at man ikke vil forstyrre andre fiskere som har ankommet før deg ?

For det er jo ikke slik at det er vanskelig å la være å fiske akkurat der hvor det er fiskere fra før skulle man tro . . .

Selv har jeg til gode å skjelle ut noen for slikt, da jeg blir mer oppgitt enn forbanna, men jeg har full forståelse for de som sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min bok er det ikke noe særlig til folkeskikk å skjelle ut folk for sånne bagateller, som det jo tross alt er.

Bagatell? Her bruker jeg oppsparte feriedager på å dra på elvefiske, sliter med vind, klekkinger som uteblir og stort sett småfisk på elva. Andre år er vannstanden problemet. Når jeg først finner to fisk som ser ålreit ut, så spoleres opplegget av en tulling! Skal jeg slite med tullingfaktoren i tillegg til vær og vind og variable klekkinger, så blir det i overkant rett og slett. Det dreier seg ikke bare om folkeskikk, det dreier seg om å ha et snev av innsikt i det vi driver med. Kall meg gjerne selvforherligende og arrogant, men det jeg opplevde i juni vil jeg helst slippe igjen. Neste gang sprekker jeg totalt. Read my lips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven-Erik og faren gikk forbi de og stoppet 100 meter nedenfor. Kanskje de syntes det ble for nære? Hadde Sven-Erik og faren kun tatt noen kast og gått videre ville ikke denne situasjon ha oppstått.

Kan være de var på vei nedover i "sitt revir" så kommer det 2 fiskere "i veien".

Jøss, har man 100-meters revir i renaelva? Det visste ikke jeg. 10 meter er tullete, men hundre meter i renaelva må man bare finne seg i til tider.

100 meter "øyemål" hvor langt er det? Kaster man 25 meter og lar flua drifte nedover kommer den kanskje 40 meter nedenfor. Kanskje Sven-Erik sto 80 meter nedenfor, akkurat der de 2 hadde tenkt å bevege seg til. De hadde nok sett de samme vakene som Sven-Erik og ventet med lengsel til de kom ytterligere 40 meter nedover og kunne kaste på de. Så kommer det "2tullinger" og  >:(. I mange elver praktiseres det rulende fiske. Det er mest ved laksefiske. Vet ikke noe om reglene i Rena. Hvorfor sier du at man må akseptere 100 meter i Rena? Jeg prøver bare å se saken fra begge parters side. Ikke slakte de som ikke har innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om de man ødelegger for heller, i mine øyne...

Hva med en selv, da?  Er det virkelig noe stas å fiske rett foran nesa på andre fiskere, enten de var der før deg eller ei?  Tror de fleste helst vil slippe... Jeg håper ihvertfall det.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min bok er det ikke noe særlig til folkeskikk å skjelle ut folk for sånne bagateller, som det jo tross alt er.

Bagatell? Her bruker jeg oppsparte feriedager på å dra på elvefiske, sliter med vind, klekkinger som uteblir og stort sett småfisk på elva. Andre år er vannstanden problemet. Når jeg først finner to fisk som ser ålreit ut, så spoleres opplegget av en tulling! Skal jeg slite med tullingfaktoren i tillegg til vær og vind og variable klekkinger, så blir det i overkant rett og slett. Det dreier seg ikke bare om folkeskikk, det dreier seg om å ha et snev av innsikt i det vi driver med. Kall meg gjerne selvforherligende og arrogant, men det jeg opplevde i juni vil jeg helst slippe igjen. Neste gang sprekker jeg totalt. Read my lips.

Det ER bagateller JB, vi bedriver en marginal fritidssyssel som ikke burde være kilde til krangling. Det er nok sånn at mange ikke har den kunnskapen du har, men man kan da ikke ekskludere folk fra å kose seg med fiske for det. Neste gang sprekker du totalt skriver du. Hva i all verden har du tenkt å gjøre da, skal du gå fysisk til verks eller bare skjelle?

Skikkelig moden oppførsel, det må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min bok er det ikke noe særlig til folkeskikk å skjelle ut folk for sånne bagateller, som det jo tross alt er.

Bagatell? Her bruker jeg oppsparte feriedager på å dra på elvefiske, sliter med vind, klekkinger som uteblir og stort sett småfisk på elva. Andre år er vannstanden problemet. Når jeg først finner to fisk som ser ålreit ut, så spoleres opplegget av en tulling! Skal jeg slite med tullingfaktoren i tillegg til vær og vind og variable klekkinger, så blir det i overkant rett og slett. Det dreier seg ikke bare om folkeskikk, det dreier seg om å ha et snev av innsikt i det vi driver med. Kall meg gjerne selvforherligende og arrogant, men det jeg opplevde i juni vil jeg helst slippe igjen. Neste gang sprekker jeg totalt. Read my lips.

Det ER bagateller JB, vi bedriver en marginal fritidssyssel som ikke burde være kilde til krangling. Det er nok sånn at mange ikke har den kunnskapen du har, men man kan da ikke ekskludere folk fra å kose seg med fiske for det. Neste gang sprekker du totalt skriver du. Hva i all verden har du tenkt å gjøre da, skal du gå fysisk til verks eller bare skjelle?

Skikkelig moden oppførsel, det må jeg si.

Det spørs hvor mye jeg har drukket, men er jeg på normalt nivå ved lunsjtider så snakker vi springskaller og kanskje trekker jeg også kniven.  ;D

Neida, poenget er at folk ikke må ødelegge for hverandre, og det bør man skjønne at man lett kan gjøre når man trasker opp og ned langs en elv. Trekk deg litt unna de som står og fisker, også når du går på motsatt kant. Sitter noen og glaner/venter, så slå av en prat. Om alle tar nøtta litt til hjelp, så ordner dette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Det blir alltid rom for missforståelser og konflikter hvis man ikke kommuniserer riktig, sa min gamle mor..

jeg synes en god regel er; -Dersom du kan se en annen fisker i det området du kommer til, så spør om det er greit at du fisker akkurat der, eller på den bestemte fisken. En annen grei regel er å alltid holde seg langt unna vannkanten når man ikke er kjent, eller vet hvor fisken står. Spesielt dersom det sitter en fisker på motsatt bredd - Da bør det gå opp et lys, men ikke forvent det av en nybegynner..

En av de vanligste konfliktene i smale elver er vel når det dukker opp fiskere på motsatt bredd. Jeg velger å tro at det er uvitenhet, dårlig lokalkjennskap eller nybegynnerfeil når de tråkker rett ut til bredden på den andre siden, der den store fisken står, som du venter på at skal vake snart. Hvis du ikke får signalisert at fisken "din" står akkurat der, så går det galt. Da blir man irritert, men så lenge det var et "uhell" så biter jeg meg alltid i det..

Kommunikasjon er løsningen - Ikke forvent at andre fiskere "tenker" som deg... og SMIL!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser gjennom tråden og må smile litt.

Vi er så heldige at vi har hytte langsmed ei fin fiskeelv.  Har fått lov av grunneier å hogge trær for å få sol og utsikt mot elva. Har betalt for dette, og jobbet for det også.  Og så har det selvfølgelig også blitt noen fine åpne kasteplasser der.  Men omtrent hver gang vi er på hytta så er plassene rett nedenfor hytta opptatt av andre fiskere.  Selvfølgelig har alle rett til å fiske hvor de vil langs elva, men når de kommer tidlig på ettermiddagen og står der hele kvelden, så synes jeg ikke at de tar noe som helst hensyn til hyttefolket.  Jeg synes det er greit å fiske rett nedenfor  hytta og slippe å gå lange avstander.  Har snudd flere ganger og bare gått tilbake til hytta fordi plassene er opptatt, ønsker ikke  å provosere noen. 

Ønsker tilbakemeldinger på om dere synes det bør tas hensyn til hyttefolket når vi er på hytta, eller om det er jeg som er egoistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...