Gå til innhold
  • 0

Ørretliner: klumplengde - vekt


Gjest ppp

Spørsmål

Har testet en stang og fikk en aha-opplevelse når det gjelder snørets betydning. Hadde jeg hørt på andre eller lest en tabell, så hadde det ganske så sikkert vært helt ustrekkelig ift til denne lille testen. Stanga var nesten til salgs etter første snøretest, etter andre snøretest så seiler den opp som kandidat til hovedstang for tørrflue i elv...

NB! (ref: JB!)

Har tatt meg den frihet å låne et utsagn av JB, fra en annen tråd! En stang kan forandre seg mye, opplevelse, ved å velge en annen line, selv innen "samme klasse". Under følger noen ørretliner, flyt, i forskjellige klasser.

#         Fabrikat     Oppgitt klumplengde      Målt     Veid (Gram)

3  Zpey Precision                                        8,5    7,2

3  Eikre EVOLO Long Belly        13,7              13,9   10,7

4  Guideline Presentation          8,5                8,5    8,8

4  Guideline Experience           13,1               13,2   13,8

4  Guideline High Water           13,7               13,5   12,9

5 Scientific A. Mastery Trout   11,9               11,2   11,0

5  Guideline Experience           13,6               13,6   15,3

Angående snøreprofil se www.rioproducts.com   www.scientificanglers.com

Hjemmesiden til RIO er bra.

Test av # 5 liner (blad). Vekt på linene lå mellom 11 og 15 gram. Oppgitt mål og vekt avvek fra hva testgruppen målte og veide. Derfor ønsket jeg å måle og veie noen liner.

I testen var ingen av de linene jeg har kontrollert.

Hva har jeg fått ut av dette: Lite, utenom det jeg allerede vet: Experience linene er tunge.

Har fått svar på vektforskjell på Zpey Precision og GL Presentation. Også EVOLO LB og High Water.

Henholdsvis # 3 og # 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

:) Kan legge til at jeg testet en Winston BIIx SX 9 fot klasse fire. Forsøkte to firersnører, SA GPX og Guideline Experience. Med GPX hadde jeg problemer med buktene og snørehastighet på lenge kast. Det var som å sette inn turboen når jeg satt på Experience. Trange bukter og kast på 25-30 meter inkl. fortom gikk uten store anstrengelser. Dessuten prestenterte den flua silkemykt med akkurat passe fortomsstrekk på "standardlengder" 10-25 m. Årets kasteopplevelse for meg, rett og slett.

EDIT: Stanga var BIIIx SX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det ikke slik at de først ni, ni og en halvmeterene av klumpen er det som virkelig gjelder?.. ;) I såfall blir det totalt tullete når det kommer til tapering og "longbellyliner"...

Er usikker på hva som er tullete. Mitt oppsett er ment for meg og eventuelle nybegynnere. Hvis det kan hjelpe 1, holder det for meg!

9,1 meter er AFTM

#3= 6,4 gram. #4= 7,8 gram. #5= 9,1 gram. Noen konkluderer med at #5 er 1 gram pr meter.

Eks.: GL Experience #5 som er 13,6 meter hadde vært riktig med en vekt på 13,6 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å måle data på snører blir vel ennå mer komplisert enn å måle data på stenger.

Tom.

Jeg klarer det. Har målebånd og en god vekt. Mitt bidrag var ment til nybegynnere som satt med Guideline katalogen eller på nett og lurte. Har lurt selv på hvor lang er egentlig klumpene og hvor mye veier de. Tar med # 5 snørene på jobb og kanskje noe # 6 i morgen. Da er mitt bidrag fullført! Da jeg tar fram snørene neste år og lurer ser jeg på mitt x`l ark å sier; Ja sånn var det <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei "hansjr"

Kanskje en tanke, å veie de første 9,14 meter`ne, og så veie hele klumpen pr. snøre?

Siden du går på et slikt prosjekt, ville det ikke ta mye mer tid, og legge ennå mer innfo til det du driver med.

Kan man komme med ønsker?  ;)

* MKB distance og Extreme distance

* Guideline Experience

* Guideline High Water

* Rio Gold

* Eikre  Evolo LB

Min drøm, ville vert: Line (type/klasse/vekt):  - Vekt(9,14meter):  - Klump(totallengde):  - Vekt(Klump totallengde):

Jeg er ganske sikker på, at en kontakt med Rune(Sjefen), ville gitt alle disse dataene på Guideline sine liner.

Micke ville nok bidratt på MKB linene, Erik på Eikre linene, Kanskje også Rio, hadde svart på en mail.

Vil tro leverandørene, vil bidra så mye de kan til dette, så la de få gjøre det. Planen din er god, men søk litt hjelp hos leverandørene her. Blir nok mer omfattende, og oversikt på mere snører enn du hadde planlagt, men mindre jobb for deg, dersom du får innfo, ferdig fra de som selger dette.

Dette kunne blitt en liten godbit av en oversikt

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei "hansjr"

Jeg er ganske sikker på, at en kontakt med Rune(Sjefen), ville gitt alle disse dataene på Guideline sine liner.

Micke ville nok bidratt på MKB linene, Erik på Eikre linene, Kanskje også Rio, hadde svart på en mail.

Vil tro leverandørene, vil bidra så mye de kan til dette, så la de få gjøre det. Planen din er god, men søk litt hjelp hos leverandørene her.

Ronny.

Takk for innspill. Jeg ønsket å kontrollere om oppgitt mål og vekt fra leverandørene stemmer. Dette spesielt på GL og SA liner. Tror det er de mest benyttede linene i vårt lange land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er en ganske komplisert affaere. AFTM er viktig i den forstand at alle snoereprodusentene bruker det. Da maales de foerste 30 fot MINUS spiss.

Det er viktig aa bruke mikrometer naar man maaler seg frem til slutten av taperingene. Det er vanskeligere desto lengre tapering snoeret har (RIO Tout LT, TT etc). Variasjon i vekt av samme snoere fra de store produsentene (RIO, SA spesielt) skyldes som regel maalefeil. De har sykt smaa feilmarginer/toleranser under produksjon.

Det eneste noeyaktige er aa bruke mikrometer samt aa kappe av lengden som skal maales...  :-\

Og som sagt, spissen er ikke en del av klumpen.

Som det er nevnt er det viktig aa vite baade AFTM OG klumpvekt. Like viktig er profil. Det stemte rimelig greit i gamle dager at 1m 5'er DT snoere veide ca. 1 gram. Men med alle de forskjellige snoerene vi har i dag blir det umulig aa bruke en slik regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Laksegutta snakker mye om klumpvekt i grains. Aldri helt hengt med på diskusjonen og hvilken stang man bør ha til 300 grains versus 500. Måles vanlige WF-snører etter det samme? Og hva er klumpvekt på et WF 3,5 og 7 snøre, sånn for å få referansene p å plass...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et vesentlig godt poeng fra Tore hvis man vil ha nøyaktighet.

Tore har helt rett i at hvis det skal bli dønn nøyaktig så må lina kappes.

(Nå trenger vi så klart ikke være så nøyaktige da. ;D)

Hvis man bruker et vanlig mikrometer blir det ikke da litt vanskelig å ha

kontroll over presset?

Selv bruker jeg et fjærbelastet mikrometer,et tallskive/urskive mikrometer.

En annen ting er at lina er aldri dønn perfekt rund heller så diameteren varierer.

Ekstruderingen er slettes ikke så fantastisk bra som mange kanskje tror?

Kanskje litt flisespikking,men etter at jeg prøvde meg med digitalt skyvelær

og vanlig mikrometer lærte jeg fort at det fjærbelastede mikrometeret var å foretrekke.

Det ble rett og slett umulig å forholde seg til målingene med det vanlige mikrometeret

da jeg fikk forskjellige måleverdier gang på gang.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man bruker et vanlig mikrometer blir det ikke da litt vanskelig å ha

kontroll over presset?

På mikrometeret er det stor kontaktflate. Det er den minste/bakerste skruen du må skru på ved kontakt. 2 knepp. Lina kan være oval, men blir ganske rund hvis du ruller den mellom fingertuppene før måling.

Hvis du lurer på ekstrudering, ta kontakt. Har du anledning til å komme til Gjerdrum på dagen kan jeg vise deg ekstrudering av plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tilbudet hansjr,men det klarer jeg ikke på dagtid,men det hadde vært kult. <<l

Har sett ekstrudering noen ganger ved produksjon av kabler.

Og det er masse å finne på nettet også. :)

Åge Larsen ved SINTEF har også forklart meg litt om akkurat det.Kult. <<l

Det fjærbelastede mikrometeret gav meg like verdier ved gjentagende forsøk.

Det klarte jeg ikke med det vanlige mikrometeret.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man bruker et vanlig mikrometer blir det ikke da litt vanskelig å ha

kontroll over presset?

På mikrometeret er det stor kontaktflate. Det er den minste/bakerste skruen du må skru på ved kontakt. 2 knepp. Lina kan være oval, men blir ganske rund hvis du ruller den mellom fingertuppene før måling.

Trekker tilbake: 2 knepp på bakerste skrue. Det klemmer lina. Skru med bakerste skrue til du møter motstand.

Har målt med mikrometer på skyteline. Måler fra 0,88 til 0.92 mm

Har målt med fjærbelastet mikrometer. Måler fra 0,89 til 0,92 mm

Målet 0,89 blir 0,88 etter noen sekunder, da selv et lett trykk klemmer lina.

Glem hvordan en får et sylindrisk produkt som har blitt ovalt, rundt igjen (rulling/fingertuppene). Dette er irrelevant på gode flueliner.

Fjærbelastet er selvfølgelig bedre for å finne overgangen mellom klump - skyteline, da du kan dra det bortover lina. Er uenig i din påstand under. Mikrometer er et bra måleinstrument å bruke og hvem bryr seg om lina måler 0,88 eller 0,89 mm?

ref. Tom

Det ble rett og slett umulig å forholde seg til målingene med det vanlige mikrometeret

da jeg fikk forskjellige måleverdier gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er mest trolig at du har brukt et fjærbelastet meter med for høyt press/trykk?

Jeg har et lite artig meter fra Kaefer mod.J12.

Jeg ble anbefalt det da jeg sa at jeg ville måle fluesnører og ønsket et med minimalt press,

og som var lett å putte i lomma,og med god nok nøyaktighet.(0,01mm.)

Jeg prøvde det akkurat nå på fem forskjellige snører,og verdiene forandrer seg ikke uansett

hvor lenge jeg venter.

Jeg foretrekker dette til mitt bruk da jeg mener at et vanlig mikrometer ikke er idiellt

da det krever mye mer tid,og det er vanskelig å ha kontroll over presset.Og det gjør det

ikke noe enklere at lina ikke er rund heller. ;D

Jeg har også prøvd et vanlig mikrometer og fikk mye større avvik enn deg,og derfor falt

valget mitt på akkurat denne enkle modellen. <<l

Sånn av ren interesse,hvilke liner var du klarte å få runde ved å rulle dem mellom fingrene?

Det hadde vært mer enn spennende å se den coatingen. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sånn av ren interesse,hvilke liner var du klarte å få runde ved å rulle dem mellom fingrene?

Det hadde vært mer enn spennende å se den coatingen. ;D

Tom.

Med grov kjerne og tynt plastbelegg.........., avslutter her.

Både mikrometer og fjærbelastet mikrometer har anvisning 0,001. Det fjærbelastede som vi har (jobb) er et større for å måle tykkelse på film (poser) 60 my, 80 my etc.

Høres ut som du har fått et instrument du får mye glede av. Du refererer til nøyaktighet (0,01) men tror du mener anvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...