Gå til innhold

Laksefiske mon tro?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har tenkt hver sommer JB - og har hatt mulighet til å være med i private vald i Orkla. Men jeg har aldri fått sparket meg dit hen.

Var dog mye med på laksefiske i mine yngre dager, har også en "svell" (tror jeg det heter) på 4,5 kg - som er småfisk å regne.

Problemet mitt er at man står gjerne og fisker på tom elv - ikke vet man om laksen er der og er den der tar den sjelden. Hvertfall ikke tørt (jo jeg vet at det går).

Nå har jeg blitt lovet at i disse private valdene skal det være laks som står og tar stripende i vannfilmen....

Tja - kanskje neste sommer da :D

Edit: Sannheten er vel at jeg er livredd for å bli bitt av laksebasillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller vel ikke i samme kategori som dere, men jeg tenker likevel jeg vil prøve laksefiske neste år. Har bare fisket aktivt i to år nå, og har da kun fisket ørret og det som kommer med det. Fisket laks én gang for mange år siden og jeg husker det bare som kjedelig uten noe fisk. Siden den gang har jeg utviklet meg mye som fisker, og tenker det kunne være spennende å prøve igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt med tanken når frustrasjonen er på sitt verste, men jeg tror rett og slett ikke jeg tør..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk now Free

Tja, ingen fare, tror jeg  ;)

Å fiske laks gjør at man innser hvorfor man heller foretrekker ørret, og det rimelig kjapt  ;D

Men å fiske etter laksen med tørt i noen av finnmarkselvene, det er noe jeg virkelig har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket etter laks to sesonger i Numedalslågen, men etter noen tusen kast trakk jeg stille og pent tilbake til marka. Desinfisering av utstyr, sliten rygg og utmattelse husker jeg godt, men også håpet om at det skulle dra i andre enden på hvert eneste kast. Tror jeg må finne et sted og prøve på nytt. Og da trenger jeg vel en åtter og litt nytt utstyr?  <<l;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært laksefisker siden slutten av 80 tallet og har hatt mye bra og MYE dårlig fiske,men må

erkjenne at jeg savner "taket"på laks.Relativt mye mer brutalt en ørret på kiloen.

Har mange muligheter når det gjelder laksefiske men får liksom aldri kombinert både ørret og laks.

Har derfor tenkt og blåse støvet av premium utstyret og fiske laks neste sesong... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde på en real storlaks på 7'er-stanga i reisaelva for noen år siden . . . Den røyk da backingen hadde kilt seg et stykke nedpå spolen, men det utraset glemmer jeg ikke så lenge jeg lever  :o

Sleit fælt med å få surret sammen en rullings etterpå da, gitt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også si at det frister litt å prøve tohåndsstenger. Ser rått ut å skyte ut meter på meter. Men det blir nok enhånds i første omgang. Tenker jeg i hvertfall skal spandere fire-fem dager neste sesong.

- Vil anbefale deg å starte i mindre /små lakseelver med enhåndsstanga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde på en real storlaks på 7'er-stanga i reisaelva for noen år siden . . . Den røyk da backingen hadde kilt seg et stykke nedpå spolen, men det utraset glemmer jeg ikke så lenge jeg lever  :o

Sleit fælt med å få surret sammen en rullings etterpå da, gitt  ;D

Det høres så rått ut at jeg bare må prøve meg litt. Ørretfiske er logisk og alt det der med klekkinger, imitasjoner osv, men føler at det går an å utvide perspektivene litt. Har tatt opp sjøørretfiske litt mer aktivt, og det gir mye det også. Deilig å være ute, lete etter fisk og undersøke nye områder. Dessuten er det gøy å binde noe annet enn parachutes.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel også si at det frister litt å prøve tohåndsstenger. Ser rått ut å skyte ut meter på meter. Men det blir nok enhånds i første omgang. Tenker jeg i hvertfall skal spandere fire-fem dager neste sesong.

- Vil anbefale deg å starte i mindre /små lakseelver med enhåndsstanga..

Jepp, har tenkt til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange ørretfiskere som aldri har prøvd seg på laksen . . . Vi har en litt nedlatende holdning til det, som det meste annet som ikke er ørret  ;D

Men den som påstår at man ikke har kjent adrenalin-rushet etter å ha vært i kontakt med stor laks, den tror jeg ikke en døyt på. Det er så hinsides rått . . .

Greia er jo at det som regel er ræva, og da skal man ha litt stayer-evne for å ikke gi opp med en gang.

Men treffer man optimalt kan man plutselig være borti laks rett som det er  :)

Man kommer ikke bort ifra at det blir mye "bingo", og i overkant mye skal klaffe om man er helt grønnskolling der man fisker, men noen ganger er det grønnskollingene som får fisk når proffene sliter, også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hiv deg med på 1.juni kjøret hvis du har litt lite rutine. Finn ut når den beste tida er mest sannsynlig. Ikke vær redd for de større storlakseelvene. Sklier deg med lokalkjente dyktige fiskere, både før og spesielt når du kommer til stedet. Fire fem gode lokale tips, samt litt peking og strøm og fart.. Sparer deg for fire -fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært laksefisker siden slutten av 80 tallet og har hatt mye bra og MYE dårlig fiske,men må

erkjenne at jeg savner "taket"på laks.Relativt mye mer brutalt en ørret på kiloen.

Har mange muligheter når det gjelder laksefiske men får liksom aldri kombinert både ørret og laks.

Har derfor tenkt og blåse støvet av premium utstyret og fiske laks neste sesong... :)

Hadde vært kult å fått med deg på laksefiske igjen Glenn. <<l

Jeg må ha en dose laksefiske hvert år og kjenne en storlaks i enden av fluesnøret er råkult, være seg enhånds eller tohånds. :)

Tørrfluefiske etter ørret er mere kos, mens laksefiske er mere "jobb" og man må holde trua oppe. Men når man først får på en laks......, da stiger pulsen til de grader! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte pumpe ut speysnører i fjor høst etter å ha jobbet med litt med tung enhånds etter storørret og laks.

Har alltid hatt en dragning mot "the tug" og syntes det har vært deilig å kjenne storørreten ta på streamer. Så fikk jeg skikkelig sansen for tohånds speykasting; synes det er vakkert å se på. Nå har det løsna litt i år med kastinga + et par lakser på land og en storørret.

Kan ikke annet enn å anbefale dette. Ellers enig med med Bjørnar. For min del har dette fisket vært mye lettere å "få til" med hjelp fra noen kapasiteter og fiske i mellomstor til større elver. De aller minste elvene er mer kilne; trange situasjoner for kastingen og vanskeligere strømforhold å få flua til å svømme fint i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha forutsetninger for å kunne trives med laksefiske så er det utvilsomt en fordel om man har tilgang på ei privat strekke, eller ei elv hvor man slipper køfiske.

På kortvaldene i gaula/orkla er det helt hysterisk til tider, og er ihvertfall ikke noe jeg savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...