Gå til innhold

Laksefiske mon tro?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Selv er jeg jo nesten "oppvokst" langs Driva.

Fatter og kameraten dro med oss sønnene deres dit da vi var orntli små. Har noen minner som sitter godt klistret derfra kan man si.

Men jeg tok aldri over den interessen. Selv etter å ha sett Jens komme løpendes en tidlig mårra med stanga i helspenn, klarere en flere meter bred bekk, samtidig som han skrek "Kleeeeepppp!". 17 kg. tror eg.

Jeg testet en liten tur eller to i Drammenselva for endel år siden. Og jeg skjønner hvorfor folk er redd for å bli fullstendig hekta.

Oppe ved den "nydelige" sonen ved fabrikken, hekta det seg på et eller annet sykt. Jeg trodde jeg skulle bli dratt rett uti. For en kraft! Gikk av etter noen sekunder. Men O Du Mildeste! :o

Uansett har jeg testet sånn halvhjertet i et par småelver på Vestlandet de siste åra. Egentlig på grille/ølle-turer da. Med lav elv og det meste.

Men det jeg har kommet frem til, er at man burde hekte seg på noen som VIRKELIG har peiling og lokalkunnskaper(Som vel Bjørnar er inne på...).

For jeg følte virkelig at jeg famla i blinde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får booke kort hos Grøseth' n. Hytta mi er til fri disp under oppholdet Tom og Glenn

Det var hyggelig Bjørnar! <<l

Tenk om jeg hadde blitt invitert på noe sånt da  pppray pppray eeengel eeengel ;D

Jeg vurderer å leie det meste av altaelva til sommeren Jørn, så om du gidder så kan du sikkert slenge deg med en tur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å leie det meste av altaelva til sommeren Jørn, så om du gidder så kan du sikkert slenge deg med en tur  ;D

:) H.M. Kong Harald, du og jeg i alltid førstnevntes 1966 Lincoln Cabriolet på vei nordover, ja det hadde vært noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld jeg kjenner Tom og Glenn. Jeg hjelper selvfølgelig andre også.

Meg åsså  ;D ;D ;D ;D he he neida bare tuller Bjørnar, men hadde vært litt ålreit med litt laksefiske igjen.

Mista litt gnisten etter Kola med 3 laks på 5 kast i forhold til gaula en uke, en laks (sist tur dit) ;D.

Det ligger å ulmer en laksefisker der skjønner du , men kan for lite, og har alltid uflaks ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld jeg kjenner Tom og Glenn. Jeg hjelper selvfølgelig andre også.

Meg åsså  ;D ;D ;D ;D he he neida bare tuller Bjørnar, men hadde vært litt ålreit med litt laksefiske igjen.

Mista litt gnisten etter Kola med 3 laks på 5 kast i forhold til gaula en uke, en laks (sist tur dit) ;D.

Det ligger å ulmer en laksefisker der skjønner du , men kan for lite, og har alltid uflaks ;D.

Sleng deg på en tur igjen Robert - det hadde vært kult...... som vanlig. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg. Nå kommer det frem betroelser på løpendes bånd her.

Litt småskummelt, spør du meg.

Hvordan ender dette?

Blir hele gjengen evig vandrende nedover i lakseelver, med et furet & værbitt uttrykk i ansiktet, kastende, to meter forflytning, kastende, to meter forflytning,....

Redd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld jeg kjenner Tom og Glenn. Jeg hjelper selvfølgelig andre også.

Meg åsså  ;D ;D ;D ;D he he neida bare tuller Bjørnar, men hadde vært litt ålreit med litt laksefiske igjen.

Mista litt gnisten etter Kola med 3 laks på 5 kast i forhold til gaula en uke, en laks (sist tur dit) ;D.

Det ligger å ulmer en laksefisker der skjønner du , men kan for lite, og har alltid uflaks ;D.

Sleng deg på en tur igjen Robert - det hadde vært kult...... som vanlig. <<l

Bare ring du  Tom. Får vi ikke laks så vet vi ihvertfall hvordan man hører på musikk og drikker øl. Jeg må svare nei ofte , men plutselig blir jeg med når det passer. Det må passe vet du  ;D ^

Jeg sitter klar jeg vettu, men ofte må jeg være der. Men plutselig så................... ikke gi opp meg da  ;Dfffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg. Nå kommer det frem betroelser på løpendes bånd her.

Litt småskummelt, spør du meg.

Hvordan ender dette?

Blir hele gjengen evig vandrende nedover i lakseelver, med et furet & værbitt uttrykk i ansiktet, kastende, to meter forflytning, kastende, to meter forflytning,....

Redd jeg.

Visst er det skumle greier  ;D

Har vært skrevet mer om laksefiske her det siste døgnet enn de siste 10 år, så som du sier; Hvordan ender dette ?  :o  :D

At det kommer nå, etter det som høres ut til å ha vært tidenes dårligste lakse-sesong i bortimot hele landet, er også litt skremmende  ;D

Neida, jeg kommer sannsynligvis til å fiske i ei lakseelv neste sommer selv . . . Det er ikke laksen som er hovedmålet, men når man først er der så blir det vel til at man drar med seg noen tubefluer og kraftig redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo. Selv har jeg jo intermediate klar, i #7 og 8.

Og, sånn lengst bakerst i boden, så finnes det haspelsneller, teleskopstenger, og det som er.

Egentlig er disse Damens, men det kan hende jeg sprekker.

Det bekymrer meg.

Jeg mener; Man står bare ikke litt uti elva med hoftevadere og kitter ut søkke & mark uten at det er et sykdomstegn.  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener; Man står bare ikke litt uti elva med hoftevadere og kitter ut søkke & mark uten at det er et sykdomstegn.  .

He-he . . . Fant igjen noen gamle bilder her forleden, fra en av mine første turer etter laksen med flue.

Det var i stjørdalselva, og jeg troppet opp i gummilårings, oilskinjakke som rakk ned til midten på lårene, uten caps, og med Ron Thompson stang i #6.

Jeg så nok rimelig bortkommen ut, men når jeg ser markfiske-gutta, med den obligatoriske markbøtta på magan og hoftefeste, så skammer jeg meg ikke nevneverdig.

Det gikk som det måtte gå . . . Greide knapt å få ut klumpen på snøret, og fisket mest rundt skotuppene mine  ;D

Det positive var at ingen av de drevne fiskerne som delte vald med meg anså meg som noen trussel, så jeg fikk ture frem som jeg ville. Tror ingen har vært lenger unna å få laks noensinne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld jeg kjenner Tom og Glenn. Jeg hjelper selvfølgelig andre også.

Meg åsså  ;D ;D ;D ;D he he neida bare tuller Bjørnar, men hadde vært litt ålreit med litt laksefiske igjen.

Mista litt gnisten etter Kola med 3 laks på 5 kast i forhold til gaula en uke, en laks (sist tur dit) ;D.

Det ligger å ulmer en laksefisker der skjønner du , men kan for lite, og har alltid uflaks ;D.

Sleng deg på en tur igjen Robert - det hadde vært kult...... som vanlig. <<l

Bare ring du  Tom. Får vi ikke laks så vet vi ihvertfall hvordan man hører på musikk og drikker øl. Jeg må svare nei ofte , men plutselig blir jeg med når det passer. Det må passe vet du  ;D ^

Jeg sitter klar jeg vettu, men ofte må jeg være der. Men plutselig så................... ikke gi opp meg da  ;Dfffishing

Skal ikke gi deg opp...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år sia så var det nesten kun ørret og sjøørret det gikk i. Men etter at jeg møtte og begynnte å fiske med

T Gullaksen så har det blitt ganske mange turer etter laksen hver sesong. Ørreten har faktisk til tider måtte vike plass for laksen :-\

Har fått han til å like tørrfluefiske. Er flott sånn når man møter andre og deler erfaringer og interesser.

Laksefiske er artig som fy synnes jeg, får ikke mange fisker men du verden så artig det kan være når en sværing krokes! 

Det med at folk ser på det kjipt å kaste i elv med lite fisk ser jeg ikke helt for min del. Herlig bare å kaste i ei nydelig elv, håpet på at neste kastet kan gjøre susen er der "nesten" konstant.  Og ikke minst er det artig å trene seg på å speye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen noen gamle bilder her forleden, fra en av mine første turer etter laksen med flue.

Det var i stjørdalselva, og jeg troppet opp i gummilårings, oilskinjakke som rakk ned til midten på lårene, uten caps, og med Ron Thompson stang i #6.

Snakker vi 2011-sesongen?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen noen gamle bilder her forleden, fra en av mine første turer etter laksen med flue.

Det var i stjørdalselva, og jeg troppet opp i gummilårings, oilskinjakke som rakk ned til midten på lårene, uten caps, og med Ron Thompson stang i #6.

Snakker vi 2011-sesongen?  ;D

Ha-ha . . . Nei, men det er ikke så lenge siden som man skulle tro  ;D

Jeg var nær ved å bli medlem i R. Thompsons pro-team det året, men så røk jeg en av demo-stengene deres, og samarbeidet surnet  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Nå er Lars nok en gang i ferd med å gjøre dette litt OT, så jeg får vel trekke dette tilbake på sporet igjen.  ;D

Er det i det hele tatt noen universelle regler i laksefiske eller er alt lokalt? Tenker det på hvor den står i strømmen, variasjoner i teknikk avhengig av sesong og vannføring etc. Ja kom med alt av hovedregler, om de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke og merke og sitere JB. Jeg hjelper selvfølgelig alle som ønsker det i Meldal. Spør man fint :-) Er det også fullt mulig å snike seg til hytta mi (hvis ikke kjærringa og unga er der ... da er jeg Husfar).

Til orientering: Hytta ligger ikke ved lakseelva - for de som trudde jeg var i besittelse av vald og lordehytte. Den ligger 20 minutter fra Orkla på nesten 600 moh med et ørretvann et fluekast fra værandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret på tørt i elv er det optimale for min del.

Men, jeg har vært borti noen store i Namsen og fått laks på 4,5 i Finnmark på enhånds. Vanvittig moro.

Lett enhånds, tung enhånds og tohånds er uansett veldig givende ift kasting. Jeg nyter hvert sekund og ønsker å bli god på kasting generellt. I tillegg kommer man seg på tur, hvilket er det aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Nå er Lars nok en gang i ferd med å gjøre dette litt OT, så jeg får vel trekke dette tilbake på sporet igjen.  ;D

Er det i det hele tatt noen universelle regler i laksefiske eller er alt lokalt? Tenker det på hvor den står i strømmen, variasjoner i teknikk avhengig av sesong og vannføring etc. Ja kom med alt av hovedregler, om de finnes.

Dette er det skrevet bøker om, JB...

"Fluefiske etter laks" (Øystein Aas) , laks- og sjøørretfiskedelen i "Fluefiske fra A til X" for å nevne noe..

Ellers er det som med alt annet - Utgangspunktet er en hel del generelle "regler", som suppleres med lokal visdom og kunnskap hvis mulig... Og å kunne "lese elva" er meget nyttig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...