Gå til innhold

Mer fiskeglede med vading?


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Har et strekk i sjøen jeg fisker på hvor det ikke er nødvendig med vadere. Derfor har jeg kun en gang for mange år siden hatt på vadere der men da var det såpass høye bølger at vadingen ble vanskelig. Mye men relativt små steiner å gå på. Sist søndag skulle jeg fiske på et sted som krever vading men havnet ganske snart på omtalte strekk. Nå med vadere og har man dem først på er det ok å vade litt for å gjøre seg enda bedre kjent. Straks jeg vader ut stiger forhåpningene om fisk og for meg er dette mer fiskeglede enn å stå på land/svaberg. Hvordan opplever dere fiskegleden med vading vs uten?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke vadere selv om jeg stort sett fisker i skog. I "mine" vann er det ofte blaut myr og da er det greit og kunne ha handlingsfrihet uansett situasjon uten å bli våt. Det kjipe med vadere er ofte varmen, men jeg finner nytta såpass stor at jeg fortrenger det faktum at jeg svetter som en gris under gummien. ;D

På høsten blir det mindre bruk av vadere og det grunner seg litt i det at jeg da bruker like mye tid på foto som å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Man får en helt annen følelse av aktivt fiske med vadere på, og gjerne med vann til livet. Samme om du står i elv, innsjø eller i saltvann. Og selfølgelig får man store forhåpninger når man står ute i vannet, nesten sammen med fisken. Jeg har sittet alt for mange timer (år) av livet mitt på en stein/sekk og glant på en dupp med mark eller flue. Sløvt og passivt med cig og dram. Men etter at jeg startet med aktivt fluefiske og helst utvadet har livet fått en annen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man avfiske området først. Men hvis man skal langt ut på et vak eller som i sjøen, ut på dypet så må man vade langt ut. Særlig siden jeg ikke kaster 40-50 meter. Som de fleste andre her.. Prøvde bare å fokusere på følelsen. Ingen plasker vel uti vannet som det første man gjør når fiske skal starte. Trodde egentlig at meningen med vadere var at man skulle vade liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen plasker vel uti vannet som det første man gjør når fiske skal starte." Jo, det er det faktisk jævlig mange som gjør...  ;)

Om jeg finner mer fiskeglede ikledd vadebukser? Definitivt, nei. Om det til tider er mer praktisk? Seff, men det gir meg ikke noe større glede enn å snike langs land, samma om det er myr eller steinhardt svaberg... Trukke jeg får noe særlig flere fisk med vadere heller. Antageligvis motsatt. Det store unntaket her er for min egen del større elver  <<l Der er buksene alltid med!

Edit: Ops, sorry hvis jeg klundra det til med masse ferskvannsprat!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Man får en helt annen følelse av aktivt fiske med vadere på, og gjerne med vann til livet. Samme om du står i elv, innsjø eller i saltvann. Og selfølgelig får man store forhåpninger når man står ute i vannet, nesten sammen med fisken. Jeg har sittet alt for mange timer (år) av livet mitt på en stein/sekk og glant på en dupp med mark eller flue. Sløvt og passivt med cig og dram. Men etter at jeg startet med aktivt fluefiske og helst utvadet har livet fått en annen mening.

For meg er det omvendt. Jo tettere på land jeg fisker jo større er opplevelsen. Vader kun når jeg må, og svært sjeldent i vann/sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Drar aldri på tur uten vadere. Det er som å dra på tur uten bein. Har tullet det til uten noen gang men blir så gira at det ender opp med at jeg vader likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker jo ikke varder for å vade. Man bruker vader for å få bedre kastemulighter på fisken. I mange tilfeller innebærer det å kunne trå ut på en stein ut for en odde for å komme klar av trærne, gå ut på et svaberg som ligger under vann for å komme ut på dypet, stå på en flytetorv som ikke flyter så godt som den burde, komme seg over et sund til en øy, etc. Det handler om å komme i posisjon. Enkelte gange handler det om å vade til livet på en strand, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Reagerer ikke sterkt. Vader hvis jeg må. Og som jeg skriver, synes der er bra. Kommer an på situasjonen. Ligger selv i lyngen ved vann eller langs elv og jager på fisk. Og det er vel det alt handler om. Men i sjøen føler jeg at jeg må imellom.

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Reagerer ikke sterkt. Vader hvis jeg må. Og som jeg skriver, synes der er bra. Kommer an på situasjonen. Ligger selv i lyngen ved vann eller langs elv og jager på fisk. Og det er vel det alt handler om. Men i sjøen føler jeg at jeg må imellom.

Sånn er det bare.

Kan ikke annet enn å si meg enig i det du skriver, stikka!  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det. Med nikkers mente jeg egentlig som disse gutta som står langs kalkelvene i England. Møtte første gang en gjeng i begynnelsen av 80 tallet utenfor Stratford. Alle med nikkers og dressjakke i fine farger. Og fluestang i bambus. Lang natt på puben om kvelden. Var da jeg fikk sansen for fluefiske. Men etterhvert har de også begynt med vadere. Så de sliter de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke om det er lurt å vade eller ikke eller om man får mere/større fisk. Spørsmålet er om folk føler mer glede ved å stå utvadet når de fisker vs det å stå på land. Er man mer en del av elementene og gir dette en glede og følelse av lettere å kunne få fisk? Jeg vet at kanskje er det motsatte tilfelle men glem fornuften.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en stangtype med innebygget baksleng. Eller bakslengen dukker opp innimellom.. Hvordan løser dere den problematikken? Da kan det jo være fristende å snike seg litt ut i vannet for å ha et sted å gjøre av bakslengen liksom. Fint med tilbakemeldinger her, da jeg prøver å forstå hvordan andre tenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vader endel i saltvann,dette pga laange strandsoner som kanskje har en 30-50 m til marbakken.Mange av disse plassene er ubrukelige uten vadere...liker også den direktekontakten man får med line og flue når man feks står vadet ut til livet,dette gjelder spesiellt interm og synkliner med relativt hurtig inntrekk.Liker ikke å stå på holmer ol når det blir opptil meter"n over vannet,har ikke like god kontakt med flua! Selvfølgelig letter vading mange steder på bakslengen,men ute ved kysten er det som regel mindre vegetasjon enn skogsvann og elver.Vader langt skjeldnere på brunørretfiske både i elv og vann,fisker da som regel tørt og har vel bedre oversikt når jeg står på bredden og ser litt skrått nedover,enn nærmere vannfilmen. Laksefiske med 2-hånds krever som regel litt vading pga festinga av lina til filmen,samt at man alltid tror at laksen står tett innunder land på motsatt bredd... ;) Slutning:hadde aldri klart meg lenge av gangen uten vadere til mitt fiske,samt at de fungerer som regntøy på blaute dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke om det er lurt å vade eller ikke eller om man får mere/større fisk. Spørsmålet er om folk føler mer glede ved å stå utvadet når de fisker vs det å stå på land.

For meg, JA!

Jeg føler meg mer i ett med elva/ fisken når jeg har vann rundt beina. Sånn er det bare, ikke lett å forklare hvorfor..

Å få fisk fra land/ båt blir ikke helt det samme synes jeg, selv om det ofte er det som må til for å få fisken.

Et typisk eksempel er bonefish-fiske hvor man har valget mellom å fiske fra båt, eller å gå og vade til fots. Gleden er større når jeg går til fots, så jeg velger det der det er mulig.

Hva som er riktig taktikk - det er noe helt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...