Gå til innhold

Orvis Helios II V.S Hardy Zenit, med et hint av Method.


Anbefalte innlegg

Som sikkert fler har registrert fra før, er jeg på jakt etter ny 9" #4 stang.

I denne forbindelsen, har jeg testet litt forskjellige stenger, og fått noen opplevelser på godt og vondt.

Som en av de, med en sterk forkjærlighet, for Sage, var jeg nesten litt som en guttunge igjen, når jeg fikk teste  stenger hos Gero på lørdag.

Først, en Sage 490 One. Denne ble rigget med Eikre LB 4. For en nedtur! Jeg opplevde stanga stiv og upersonlig.

Lina var altfor lett, til stanga, og jeg fikk ingen god følelse.

Rigget den da opp med samme line, men en lineklasse opp, altså en Eikre LB5. Nærmest samme opplevelse. Lina var fortsatt i letteste laget til denne stanga, i forhold til slik jeg liker det.

Min konklusjon: Ikke en stang i #4 segmentet som jeg ønsker meg. Stiv og upersonlig.

Neste, en Loomis NRX i 9" #4. Denne ble rigget direkte med Eikre LB5 linen. Helt annen opplevelse enn Sage One.

Helt annen kontakt med linen, og relativt god å kaste med(i mine øyne) Mer kontroll og "feeling" med denne stangen. Men ikke helt det jeg ønsker meg. Nærmere enn Sage One, men ikke nok til at jeg fikk gåsehud.

Derfor var jeg spent, når jeg rigget Orvis Helios II mid flex 9" #5 med samme 5èr lina.

Stålkontroll og god følelse fra første kontakt. Fin feeling selv med kort line. Og bunnløs hva krefter angår. Jeg forelsket meg umiddelbart i denne Orvis stanga. Slik jeg ønsker en stang, og til mitt bruk og mine kaste egenskaper, er dette det beste jeg har prøvd så langt.

Det jeg nå har igjen å prøve, er denne Helios II i tip og mid flex i #4, samt Hardy sin Zenit i 9" #4.

Og i en av disse, tror jeg min nye stang foreligger.

Så til spørsmålet. Er det noen som har testet disse modellene (Helios og Zenit) og som kan si noe om de. Jeg ønsker ingen debatt om tall og målte enheter, men folks egne følte meninger om hvordan de opplever disse stengene.

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge i klasse 5, og opplever de som veldig like.  Orvisen er kanskje noe dypere, og mer hva jeg tenker på som en "fiskestang", men begge er kastemaskiner som blir foretrukket når jeg skal på vidda eller ved større vann. Jeg hadde nok hatt vanskelighet med å skille de i en blindtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare såvidt testet Hardy Zenit, men kjenner godt til Helios.

Jeg har samme inntrykk som Lillevann, at Helios mid-flex er dypere . . . Selv syntes jeg Zenit var mer lik Sage One, faktisk.

Helios mid-flex er den beste stanga jeg noensinne har kastet med, både Helios og Helios II (som jeg ikke kjente noen forskjell på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill så langt gutter. <<l

Den Orvisen jeg selv fikk testet, var også en mid flex. Og som sagt, dette var et ordentlig råskinn slik jeg opplevde det.

Nå venter jeg spent, på å få prøve tip flex modellen.

Jeg gleder meg faktisk til å få prøve tip og mid flex modellene i 9"#4 opp mot hverandre.

Samtidig, skal jeg få prøvd Zenit i samme modell.

Samtidig, kjenner jeg, at jeg er spent på hvordan #4 stanga er i forhold til #5 stanga. For min erfaring, er at det ofte skiller mye mer mellom disse klassene enn det gjør f. eks mellom #5 og #6.

Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da, skal vi se, om jeg kan få til en ørliten oppsummering.

Orvis tip flex, 9"#4 ble først prøvd med Evolo LB 4. Dette, fordi 9"#5 midflex gikk knallgodt med denne lina i 5èr

Men, dette var ikke en lykket kombo i mine hender. Lina føltes ubalansert, og vinglete. Ble usikker på om dette skyltes lina eller toppen i stanga.

Monterte lina over på Hardy Zenit 9"#4. Nesten samme opplevelsen her. Litt bedre kontakt med lina, men ingen godfølelse i det hele tatt! De ytterste 5-7 metrene av lina vingler og roter alt til.

Samme opplevelsene jeg har hatt med denne lina på Sagene mine. Den lina er ikke som den skal! Nå skal den av snella! Merkelig, for den 5 er lina jeg har prøvd, går som tusan...

Men, så monterte jeg en #4 Guideline experience på Orvis stanga. Da skjedde det noe. Denne lina og stanga var en god kombinasjonen fungerte godt. Stanga passer meg godt og jeg koste meg med dette utstyret.

Overraskelsen, kom når denne lina ble montert på Hardy stanga. Denne komboen, passet meg helt perfekt. Virket mer tilgivelig. Kanskje ikke helt den samme line hastigheten som på Orvisen, men for ei nydelig stang å kaste med.

Jeg var egentlig forberedt, på at Orvisen skulle være overlegen. Men den gang ei. Likte Hardy stanga vel så godt i dag faktisk.

Konklusjon: Begge stengene er helt i min smak. Hvem som var best? Jeg har så vanskelig for å kunne ta den avgjørelsen, at jeg velger å la være. En av de skal jeg ha, men tror jaggu jeg må prøve de en gang til før jeg klarer å velge...(Liker finishen best på Hardy).

Men en ting har jeg lært i dag også. Den lina mi, Evolo LB #4 som irriterte meg litt etter fisketurer i sommer, den er virkelig ikke slik den skal, og skal av snella! Går ikke på ei eneste stang jeg har prøvd den på...

Alt er basert på personlig synsing. Men dette er stenger i aller øverste sjiktet, og i sommer/høst, har jeg prøvd ganske mye...

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det, med stor velvilje fra Robban sin side, duket for skikkelig hardcore stang testing i morgen.

I gangen ligger Orvis mid og tip flex 9"#4, en Hardy Zenit i tilsvarende lengde og lineklasse, samt en SP og en SP+ i samme klasse, klare til dyst i morgen.

Skal bli uhorvelig spennende, å få gnu dette så mye man vil i times vis.

Og jeg er spent, på å få testet nytt opp mot gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kanskje de gamle er eldst Ronny  ;)

Mange som ville solgt seg for den SP'en du ønsker å "erstatte" 

Men moral i denne sammenhengen bør jeg ikke prate om.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter i spenning :) Har selv tatt en grundig test av disse, og skrev egentlig et innlegg som sikkert ble dumt så jeg droppa det ;D ;D ;D ;D Det skjer ofte ;)

Lenge siden jeg har tenkt på å kjøpe meg en stang i denne prisklassen, men jeg fant ut hva jeg ville valgt, og vurderer nå i skrivende stund hva jeg må selge får å kanskje kjøpe noe jeg ikke trenger , men som allikavel frister ;D ;D ;D

Huff huff ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Men så gikk det som det måtte gå. 6-7 sekundmeter med vind og pisse regn...... I HELE JÆVLA DAG!!!

Sett noe så forbasket. Fikk ikke prøvd.

Men, får håpe sjansen byr seg en gang senere.

Har dog hatt alle ute og "tørrtestet" de. Men dessverre gir det ingen mening. Visste det, men måtte jo prøve.

Men siste ordet er ikke sagt i denne sammenhengen. Nå kjenner jeg for alvor, trassigheten, bare vokse. Så noe sier meg at denne testen kommer til å bli gjennomført <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Men så gikk det som det måtte gå. 6-7 sekundmeter med vind og pisse regn...... I HELE JÆVLA DAG!!!

Sett noe så forbasket. Fikk ikke prøvd.

Men, får håpe sjansen byr seg en gang senere.

Har dog hatt alle ute og "tørrtestet" de. Men dessverre gir det ingen mening. Visste det, men måtte jo prøve.

Men siste ordet er ikke sagt i denne sammenhengen. Nå kjenner jeg for alvor, trassigheten, bare vokse. Så noe sier meg at denne testen kommer til å bli gjennomført <<l

Virker fluestenger kun i finvær?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da, endelig, fikk jeg gjennomført testen av disse stengene. :)

Robban og Geir på Gero, lot meg nok en gang få ta med stenger hjem for test. Orvis Helios 2 mid og tip flex, samt Hardy Zenit.

Samtlige stenger, er 9"#4.

Utrolig spennende å få testet dette opp mot hverandre. Testlina denne gangen, en Guideline High Water #4.

Etter ca.45 minutter, med tip flex stanga fra Orvis, kunne jeg rolig pakke denne vekk. Jeg fikk ikke tak på den. For meg personlig, oppfattet jeg den som krevende på timingen.

Midflex og Zenit, er begge helt nydelige stenger. Koste meg med disse i en god time, før jeg hentet de gode gamle fra bua. Først ut, va SP+. Denne opplevde jeg som relativt stiv og død i forhold til de jeg nettopp hadde kastet med. Litt overrasket over dette, for jeg liker den jo....

Javel, frem med SP. Denne føltes god som vanlig, og har vert mitt førstevalg fra første gang jeg prøvde den.

De neste to timene gikk med, på å bytte mellom SP, Helios midflex og zenit. Det er slik jeg opplever det, liten tvil om at dagens moderne teknologi har noe å by på.

Min opplevelse i forhold til min gamle godstang Sage Sp 490.

Orvis Helios 2 midflex9"#4

Ganske lik aksjonstype som Sage SP, men har mer krefter i bunn delen. Gir høyere line hastighet, med samme kraftbruk. Jeg likte stanga veldig godt, og kunne enkelt valgt denne stanga som min neste tørrfluestang. Men....

Hardy Zenit 9"#4

Har også en relativt dyp aksjon, tross alt. Men ikke fult så dyp som SP og Midflex`n. Utrolig følsom, men med krefter på samme nivå som Midflex. Timings messig, den stanga, som jeg traff best.(Likt som forrige gang)

Føler, i og med at jeg har SP i eie, er det Zenit modellen, som gir meg størst grunn til å bytte stang. Og den gjør nettopp det. Skaper lyst på ny stang.

Min personlige konklusjon:

Orvis Midflex og Zenit er begge, imponerende, nydelige stenger i min smak. Som følge, av at jeg har Sage SP fra før, er det Zenit stanga, som jeg føler vil tilføre meg mest, og som er mitt førstevalg av disse. Valget er nok tatt, det blir en Hardy Zenit til kommende sesong. <<l

Mest imponert dog, tillater jeg meg likevel å være over SP. Ikke fordi den var best på noe, for det vil jeg ikke påstå. Men at Sage hadde denne stanga tilgjengelig for mer enn 20 år siden, med de egenskapene denne innehar, er bemerkelses verdig. ( Kunne man bestilt Sage SP med den karakteristiske delikate klinga, men med moderne Nano teknologi, så ville jeg ha 2...!)

Inntil dette blir tilgjengelig, skal jeg klare meg med Hardy Zenit ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fin følelsedladet rapport befriende fri for tall  :D

SP er fantastisk for sin tid. Zenith har jeg ikke fått testet enda... Skjønner at det er neste prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...