Gå til innhold

kunstige rev


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Ikke helt fluefiskerelatert men jeg har blitt positivt overrasket over takhøyden på forumet så jeg prøver meg nok en gang.

              En fisker fra Ula foreslo at man brukte noe av all steinen man får til overs i steinbruddene i Larvik til å lage kunstige rev. Det vil gi mer fisk og hummer var hans argument. Det samme mente forsker Hartvig Christie, mannen som trolig har mest praktisk erfaring med bruk av kunstige rev i Norge. Helt motsatt mening hadde en seniorrådgiver fra fiskeridirektoratet. Han  bygget sine meninger på tro. Han trodde ikke det kunne ha noe godt for seg sett fra et fiskeriståsted og at det enkelte steder ville skape problemer og ødelegge for fisket. Det er direktorat og departement (selv om det formellt er nedlagt) som sitter med bukta og begge ender. Hvordan skal man klare å få yppersteprestene til å tenke mer som Christie?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart helt i tråd med alle inntrykk jeg sitter igjen med av Norge, når det kommer til bl.a bærekrafthet/forvaltning vs fiskerinæringen/penger og politikk. Er det penger å hente, gjerne kortsiktig over ett år eller tre, så skyr man ingenting. Våre etterkommere  kommer til å bli flaue på våres vegne.(Om de da ikke har blitt fordummet av staten og syk fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til at på den Svenske vestkysten settes det ut steiner, ikke som rev dog, ut fra kysten til å gi lende for SØ til å gjemme seg bak. Spennende prosjekter, og det ser ut til å fungere flott, flere standplasser for ørretten og et bedre fiske. Enda bedre kombinert med 6mnd fredning og aktiv bruk av c&r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=0b69d89f01&view=att&th=141e69450f1af114&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P-Wz6oH_20Lu_Mryy0bcpO2&sadet=1382738665326&sads=2wDLR9Z-1bjbdoJ1z1pxOoRxcD8&sadssc=1

Her tråles det tross alt med rist foran trålen noe det ikke gjøres i sørnorge. Men får ikke trålfiskerne lov til å fiske uten rist kan de, i følge dem selv, ikke overleve. I valget mellom mindre fisk eller færre fiskere velger man å verne fiskerne. Etter min mening høl i hue, men det betyr lite. Kunstige rev er en fantastisk måte å hjelpe livet i havet på. Det vil man altså ikke.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstige rev er svært positivt for det marine miljøet og Fiskeridirektoriatet tenker nok som SyrDarya skriver kun på hindringer for bunntrålernes totale ødeleggelser av koraller og hele økosystemet på havbunn.

Utenfor Aker Brygge/Tjuvholmen bl.a.er det etablert kunstige rev som er en kjempesuksess.

http://www.ohv.oslo.no/no/miljo/miljo_i_havna/marint_miljo/Kunstige+rev.9UFRnM4T.ips

http://www.tjuvholmen.no/?did=9083556

At hummerbestanden har eksplodert i dette området fikk havnepolitiet erfare allerede før sesongen i 2008.

http://www.osloby.no/nyheter/Slar-ned-pa-ulovlig-hummerfiske-6581806.html#.UmuJTRBE29s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager man kunstige rev, og de trenger ikke å koste mye, hjelper man alt liv i havet. Vi fjerner oppvekstområder ved bevisst eller ubvisst å fjerne bunnvegetasjon og vegetasjon inntil land. Vi anlegger båthavner, fyller ut eller lager kunstige strender der det fra før var et yrende liv. Det må vi mange ganger bare godta men hvorfor ikke pålegge utbyggere å erstatte det de ødelegger med for eks kunstige rev, kunstig tareskog. Så lenge vi ikke ser ødeleggelsene gir vi F.. og svært mange er av den mening at livet i havet alltid selv ordner opp. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre at vi ikke må beholde de siste yrkesfiskerne vi har igjen i fjorden. De er jo så få.  Men hvorfor har de blitt få?

Man klarer heller ikke å skjønne at sportsfiske genererer penger, mye penger.

Når det gjelder kunstige rev er det så mye positiv dokumentasjon at alle kan skrive om det i sin lokalavis eller nettavis. Man vil neppe få noe motinnlegg og det er egentlig det verste.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror ikke det har blitt mer tang og tare. Blant annet vil Naturvernforbundet ha vern av sukkertaren i nærheten av Horten fordi den er på tilbakegang. Vi opplever i tillegg at enger med sjøgress forsvinner av kjente og ukjente årsaker.

De som så siste ukes Ut i naturen hvor man fisket fra en oljeplattform så tydelig hvilket effektivt kunstig rev det er. En utrast molo der jeg fisker er en studie verdt. Yrende liv av diverse arter selv om mye kan ligge tørt ved lavvann. Hvorfor folk som vet mest om kunstige rev skal ignoreres kan man lure på. Profesjonskamp der de som sitter øverst vil bekjempe et hvert fornuftig forslag de ikke selv har kommet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...