Gå til innhold

Rio Gallegos eller G3/G4?


chrissern

Anbefalte innlegg

Er lei av fisne vadere som ikke holder mål, så tenkte å investere i en toppmodell når jeg skal til statene etter nyttår.

Fisker under de fleste forhold. Mest i elv om sommeren og så blir det generelt en del salte turer ila året. Dog sjeldent jeg går de helt lange distansene iført vadere.

Hvilken av disse modellene går jeg for eventuelt? Eventuelt andre innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har G3 og kan ikke bli mer fornøyd. Både kvaliteten, men ikke minst passformen. Har prøvd  tidligere modeller av Patagonia, men syns de ble for posete i toppen. Gallegos har kanskje blitt bedre, og da står du overfor et valg der de som sitter best bør avgjøre. Kvalitetsvalg, uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle tre (gammel og ny G3, gammel og ny RIO og gammel G4)

Etter å ha brukt den nyeste RIO det siste året har mine G3 blitt forvist til backupvadere bak i bilen.

Patagonia sine puster/ventilerer bedre enn noe jeg har hatt fra Simms. Dette tror jeg nok skyldes at Patagonia har en noe mer romslig passform og dermed gjør at dampen får steget før den kondenserer. Har brukt den gamle utgaven av RIO i temperaturer høyere enn noe vi har i Norge, og også her var de bedre enn Simms.

Patagonia sitt ytterstoff (hvertfall det nye) trekker ikke like mye vann som Simms og tørker derfor hurtigere. (Nå snakker vi langvarig fiske og bush wacking i kraftig regnvær)

Som flere sier er nok Simms hakket vassere på passform enn Patagonia, selv om siste års kolleksjon har blitt kraftig forbedret. Dette må du nesten prøve ut selv. Personlige preferanser avgjør her hvor vidt du vil ha tett passform, eller noe mer romslig.

Holdbarhet har jeg ingen formening om da jeg bare har brukt Patagonia i to år. Simms har jeg brukt i over 10år, og de holder som kjent mål med litt smårep nå og da.

Simms og Patagonia har ulike fiffige løsninger, så her er det kun personlig preferanser som avgjør. Jeg verdsetter ting som ullsokk/vanntett lomme/knebeskytter/regulerebare seler og velger derfor Patagonia. Simms har noe bedre passform, glimrende lommeløsninger (på de dyre modellene) og de beste anatomiske sokkene på markedet.

Uansett hva du velger av disse tre får du "top of the line" saker. De er i praksis akkurat like bra. Sjekke hva som passer kroppen din, og hvilke løsninger du verdsetter mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lommeløsninger som passer er definitivt noe som bør inngå i vurderingen. På G3-vaderne jeg har er den en stor brystlomme og en praktisk innelomme som kan vippes ut. Der er det feste for kllipper/peang og to lommer til fortsommspoler/drydip e.l. samt en vanntett lomme hvor jeg har mobilen (med kamera som viktigste funksjon). Dessuten kan jeg varme hendene på innsiden brystlomma. Små detaljer, men faktisk viktig for ha orden på ting.  ;) Vil garantert vurdere lomme-oppsettet når jeg skal ha nye vadere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si meg enig med Tormod Wie her. Rio Gallegos er en soleklar favoritt i min stall nettop pga forbedret pusteevne. Jeg har brukt G4 zip og pro de siste to årene, men ingen av de puster i nærheten like bra som patagoniabuksene. Nox A/B-testet nærmest Gallegos-buksene og G4 pro på Møn en hel uke og konkluderte med det samme om jeg ikke husker feil.

Funksjonene er jo viktige såklart, men en ting er ikke blitt nevnt i denne tråden. Det er vesensforskjell i priser her. Rio Gallegos starter på 3995 og blir da et fornuftigere kjøp. Når det gjelder passformen til Patagonia ryktes det at det kommer endringer snart. Litt posete er de jo og noen flere kombinasjoner i størrelser hadde vært fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...