Gå til innhold

Gore-tex forbudt


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Ja, går ut fra at forbudet må gjelde for alle produkter med perfluoroktansyre, inkludert vadere.

Vi snakker om skikkelig gift her, kreftfremkallende gugge som akkumuleres i naturen, så det er på høy tid med et forbud. Det finns visstnok gode ikke-giftige alternativer, så jeg tror nok vi slipper klamme gummivadere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venta på dette en stund. Fins det alternative produkter på markedet nå?

Ja, Schoeller NanoSphere. Patagonia bruker dette..skulle vel egentlig bare mangle at de benytter alternativer til PFOA med tanke på deres miljøprofil. Om de gjør det på sine GT-plagg er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha, ser for meg at Simms-bunaden går fra å være "state of the art" til fy-fy i fluefiskemiljøet omtrent over natta  ;D

Her kommer man tuslende langs hemsil eller rena med gore-tex pro-shell fra topp til tå, og hvor man tidligere ble møtt med anerkjennende blikk blir man nå møtt med moralfingeren fra miljøbevisste fluefiskere. "Se, der kommer miljøsvinet . . . Han kakker sikkert fisk, også"  :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano- miljøvern- gimmicken til Patagonia varer nok ikke lenger enn til vi har nok data på nanopartiklers innvirkning på natur og miljø. Grunnen til at dette blir sett på som miljøvennlig er at det ikke er forsket nok på effektene. Men for all del; skjønner at Patagonia smir mens jernet er varmt, noe som lønner seg når en skal tjene dollar ;D Kanskje på tide at vi som individer med familie og barn er litt kritiske til hva vi lar den klamme vadekroppen vår suge til seg av kreftfremkallende og hormonhermende stoffer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva Patagonia bruker i vadeklærne sine, men de gjør det ikke spesielt bra i denne undersøkelsen utført av Greenpeace. Faktisk er det så høye nivåer av PFOA at den jakka som er testa ikke vil bli tillatt solgt fra 1. juni i år. Simms er så vidt jeg vet ikke testa for PFOA.

Sportsbransjen har et møte på torsdag. Vi får se hva som skjer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Industrien burde selv have reageret hurtigere. DuPont og andre amerikanske firmaer har arbejdet mod at udvikle alternativer til Teflon/Gore-Tex siden 2006....

-http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/25/AR2006012502041.html

Danmark venter på, at EU forbyder det........ :rolleyes:

/Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hva dette er laget av, og miljø-/helseeffekter. 

Fra wikipedia-artikkel om fluorcarbon:( http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorocarbon)

Environmental and health concerns

Despite the presence of some natural fluorocarbons such as tetrafluoromethane, which has been reported in rocks,[8] man-made fluorocarbons are potent greenhouse gases.

Another important aspect in terms of environmental concerns, is certain fluorocarbons' bioaccumulative properties. Fluorocarbons are extremely stable and can be stored in the bodies of both humans and animals. Examples of harmful fluorocarbons include PFOA (perfluorooctanoic acid) and PFOS (perfluorooctane sulfonate), frequently present in water resistant textiles and sprays conferring water resistant properties to textiles.[9] Data from animal studies of PFOA indicate that it can cause several types of tumors and neonatal death and may have toxic effects on the immune, liver, and endocrine systems. Data on the human health effects of PFOA are however sparse.[10]

The fluorocarbon, PFOA and PFOS have both been subject for numerous investigations by the EU and the United States Environmental Protection Agency (EPA) regarding them being harmful to the environment.[9]

Hva med FC-fortomsmateriale? Grunn til å bli (enda) mer skeptisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nanopartiklers innvirkning på natur og miljø. Grunnen til at dette blir sett på som miljøvennlig er at det ikke er forsket nok på effektene.

Hvor mange 10 år benyttet vi asbest før det ble forbudt? Blir nok mange år før en har nok data (mange lunger med nanopartikler) før forbudet kommer. Nano er kun størrelse på partiklene. Det benyttes mange materialer bla leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei

Vil bare opplyse om at det er ingen grunn til å frykte kommende vadesesonger. Goretex har vært tidlig ute, så de oppfyller allerede kravene som kommer  <<l Mao simms vadere blir å finne i hylla til neste år også :). Aner ikke hvordan ståa er med andre pustende stoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...