Gå til innhold

Sage one - oppskrytt?


Arnt

Anbefalte innlegg

Hei.

Lufter en problemstilling som jeg egentlig ikke har så mye greie på. Registrerer at det finnes mange Sagefans her på forumet. Har kastet litt med z-axis. Dette er en kjempestang (klasse 4).

Det jeg nå registrerer er at Sage skal komme med en ny modell som skal erstatte (eller supplere?) one. Kan det ha noe med at Sage ikke er helt fornøyd med one?

Var fristet til å kjøpe en one i vår når jeg skulle utvide stangparken litt, men landet isteden for på en Loomis NRX #4 og en scott s4 #5.... Angret litt når jeg så alt skrytet som ble lagt ut på diverse forum, men nå er jeg nok mest fornøyd :)

Så til dere som har den: er den litt oppskrytt, eller er den så bra som mange tydeligvis vil ha det til? (Så er det o

Kanskje også sånn at ikke alle vil ut med at gromstanga kanskje ikke er så grom likevel.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nei One er absolutt ikke oppskrytt. Men man skal bruke den til det den er tiltenkt. Lange presise kast...

Når det gjelder Z-axis #4 føltes den litt "død" etter at jeg fikk meg One #4...

Så oppskrytt ? nei i alle fall ikke i forhold til de luringene som forsøker å pålure nordmenn  andre merker til Kr 7-8000.- " som over there" er samme pris, eller noe rimeligere enn Sage... 

Nevner ikke navn....  Loo..."host host"  unnskyld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Lufter en problemstilling som jeg egentlig ikke har så mye greie på. Registrerer at det finnes mange Sagefans her på forumet. Har kastet litt med z-axis. Dette er en kjempestang (klasse 4).

Det jeg nå registrerer er at Sage skal komme med en ny modell som skal erstatte (eller supplere?) one. Kan det ha noe med at Sage ikke er helt fornøyd med one?

Var fristet til å kjøpe en one i vår når jeg skulle utvide stangparken litt, men landet isteden for på en Loomis NRX #4 og en scott s4 #5.... Angret litt når jeg så alt skrytet som ble lagt ut på diverse forum, men nå er jeg nok mest fornøyd :)

Så til dere som har den: er den litt oppskrytt, eller er den så bra som mange tydeligvis vil ha det til? (Så er det o

Kanskje også sånn at ikke alle vil ut med at gromstanga kanskje ikke er så grom likevel.....)

Bare for ordens skyld, Sage ONE skal IKKE erstattes. Bare som info.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ONE er den bestselgende Sage stanga noensinne. Og det gjoer den til den bestselgende "high-end" stanga noensinne. Saa jeg tror Sage er rimelig fornoeyd med den.  ;)

Ellers saa er "problemstillingen" greit forklart av de over. De som liker de gamle aksjonene til Sage kan fortsatt finne dem i de billigere seriene. Jeg tok rett og slett feil ang ONE da den kom ut. Syntes den var for stiv. Naa er jeg vant til de nye materialene, og de gamle stengene foeles nettop slik - gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Liker man å fiske med følelsesløse stive kjepper så er Sage One midt i blinken. Det tror jeg er noe av det

kjedeligste jeg har kasta med av fluestenger, no feel what so ever. Vi måtte opp på #6 snøre på et Sage One #4 før stanga endelig begynte å røre på seg fra midten og nedover :D

Sage One for meg er bare å glemme, rett og slett en stiv kjepp i min verden :D

Sage generelt er et hypet merke og jeg har desverre ikke funnet en Sage stang de siste åra som jeg synes gir noen spesiellt stor kasteopplevelse........... MEN gi meg en todelt Sage SP 905 så skal jeg garantert skrive noe positivt om Sage for den er state of the art........ bare så synd resten av sortimentet til Sage ikke er i nærheten :D....... men religion er religion og verden vil bedras :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Liker man å fiske med følelsesløse stive kjepper så er Sage One midt i blinken. Det tror jeg er noe av det

kjedeligste jeg har kasta med av fluestenger, no feel what so ever. Vi måtte opp på #6 snøre på et Sage One #4 før stanga endelig begynte å røre på seg fra midten og nedover :D

Sage One for meg er bare å glemme, rett og slett en stiv kjepp i min verden :D

Sage generelt er et hypet merke og jeg har desverre ikke funnet en Sage stang de siste åra som jeg synes gir noen spesiellt stor kasteopplevelse........... MEN gi meg en todelt Sage SP 905 så skal jeg garantert skrive noe positivt om Sage for den er state of the art........ bare så synd resten av sortimentet til Sage ikke er i nærheten :D....... men religion er religion og verden vil bedras :D

Terje

Terje, alt var mye bedre under krigen ! ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens verden burde det være unødvendig å synse om fluestenger.

Jeg har spurt Mr. Syversen om Sage One 509-4, og han har ved hjelp av regneark, tabeller, grafer, vekter, mynter, salamandre og vannliljer regnet seg frem til at dette er den beste stanga man kan oppdrive for kastere i følgende kategori:

Kjønn:  Mann (relevant mht. kjønnsbetinget forskjell når det gjelder reaksjonsevne for timing av stopp)

Alder:  32 år (relevant mht. kroppens aldringsprosess når det gjelder koordineringsevne)

Høyde: 1,78 (selvforklarende)

Armstyrke: 83 kilo i benkpress (selvforklarende)

Legning:  Hetero (relevant mht. optimalt håndleddsoverslag for stang - ikke for mye)

Fiskesituasjon: Delvis utvadet på steinet grunn, med moderat strøm - eventuelt stille vann.

Fluepreferanser:  Oliven (relevans vanskelig å se - kun Mr. Syversen vet)

Snøre:  Helst uten både snøre og snelle - dvs. lettest mulig i en kastesituasjon.

Dette forklarer for så vidt hvorfor Tørrfluepuristen ikke liker stanga.  Hadde du sett litt på tallene ville du sluppet å prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens verden burde det være unødvendig å synse om fluestenger.

Jeg har spurt Mr. Syversen om Sage One 509-4, og han har ved hjelp av regneark, tabeller, grafer, vekter, mynter, salamandre og vannliljer regnet seg frem til at dette er den beste stanga man kan oppdrive for kastere i følgende kategori:

Kjønn:  Mann (relevant mht. kjønnsbetinget forskjell når det gjelder reaksjonsevne for timing av stopp)

Alder:  32 år (relevant mht. kroppens aldringsprosess når det gjelder koordineringsevne)

Høyde: 1,78 (selvforklarende)

Armstyrke: 83 kilo i benkpress (selvforklarende)

Legning:  Hetero (relevant mht. optimalt håndleddsoverslag for stang - ikke for mye)

Fiskesituasjon: Delvis utvadet på steinet grunn, med moderat strøm - eventuelt stille vann.

Fluepreferanser:  Oliven (relevans vanskelig å se - kun Mr. Syversen vet)

Snøre:  Helst uten både snøre og snelle - dvs. lettest mulig i en kastesituasjon.

Dette forklarer for så vidt hvorfor Tørrfluepuristen ikke liker stanga.  Hadde du sett litt på tallene ville du sluppet å prøve den.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TØRRFLUEPURISTEN fordi du liker blaute slaskerajer så ikke rakk ned på ting du ikke liker :P :P

Synest Rune Stokkebekk sa det utrolig bra i en snøretråd , folk tok av med hva som er best av snører etc....

Guideline eller Rio ..Loop har forskjellige snører nettopp tiltenkt forskjellige bruksområder (WHAT???) he.he..

BOMMMMMBE det er også de forskjellige stengene til foreks Sage eller Loop eller whatever merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dagens verden burde det være unødvendig å synse om fluestenger.

Jeg har spurt Mr. Syversen om Sage One 509-4, og han har ved hjelp av regneark, tabeller, grafer, vekter, mynter, salamandre og vannliljer regnet seg frem til at dette er den beste stanga man kan oppdrive for kastere i følgende kategori:

Kjønn:  Mann (relevant mht. kjønnsbetinget forskjell når det gjelder reaksjonsevne for timing av stopp)

Alder:  32 år (relevant mht. kroppens aldringsprosess når det gjelder koordineringsevne)

Høyde: 1,78 (selvforklarende)

Armstyrke: 83 kilo i benkpress (selvforklarende)

Legning:  Hetero (relevant mht. optimalt håndleddsoverslag for stang - ikke for mye)

Fiskesituasjon: Delvis utvadet på steinet grunn, med moderat strøm - eventuelt stille vann.

Fluepreferanser:  Oliven (relevans vanskelig å se - kun Mr. Syversen vet)

Snøre:  Helst uten både snøre og snelle - dvs. lettest mulig i en kastesituasjon.

Dette forklarer for så vidt hvorfor Tørrfluepuristen ikke liker stanga.  Hadde du sett litt på tallene ville du sluppet å prøve den.

<<l <<l <<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Liker man å fiske med følelsesløse stive kjepper så er Sage One midt i blinken. Det tror jeg er noe av det

kjedeligste jeg har kasta med av fluestenger, no feel what so ever. Vi måtte opp på #6 snøre på et Sage One #4 før stanga endelig begynte å røre på seg fra midten og nedover :D

Sage One for meg er bare å glemme, rett og slett en stiv kjepp i min verden :D

Sage generelt er et hypet merke og jeg har desverre ikke funnet en Sage stang de siste åra som jeg synes gir noen spesiellt stor kasteopplevelse........... MEN gi meg en todelt Sage SP 905 så skal jeg garantert skrive noe positivt om Sage for den er state of the art........ bare så synd resten av sortimentet til Sage ikke er i nærheten :D....... men religion er religion og verden vil bedras :D

Terje

Terje, alt var mye bedre under krigen ! ;D

;D ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei TØRRFLUEPURISTEN fordi du liker blaute slaskerajer så ikke rakk ned på ting du ikke liker :P :P

Synest Rune Stokkebekk sa det utrolig bra i en snøretråd , folk tok av med hva som er best av snører etc....

Guideline eller Rio ..Loop har forskjellige snører nettopp tiltenkt forskjellige bruksområder (WHAT???) he.he..

BOMMMMMBE det er også de forskjellige stengene til foreks Sage eller Loop eller whatever merke

Liker ikke blaute slaskerajer men stenger som faktisk bøyer seg og som krever litt finesse for å kaste med <<l <<l <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens verden burde det være unødvendig å synse om fluestenger.

Jeg har spurt Mr. Syversen om Sage One 509-4, og han har ved hjelp av regneark, tabeller, grafer, vekter, mynter, salamandre og vannliljer regnet seg frem til at dette er den beste stanga man kan oppdrive for kastere i følgende kategori:

Kjønn:  Mann (relevant mht. kjønnsbetinget forskjell når det gjelder reaksjonsevne for timing av stopp)

Alder:  32 år (relevant mht. kroppens aldringsprosess når det gjelder koordineringsevne)

Høyde: 1,78 (selvforklarende)

Armstyrke: 83 kilo i benkpress (selvforklarende)

Legning:  Hetero (relevant mht. optimalt håndleddsoverslag for stang - ikke for mye)

Fiskesituasjon: Delvis utvadet på steinet grunn, med moderat strøm - eventuelt stille vann.

Fluepreferanser:  Oliven (relevans vanskelig å se - kun Mr. Syversen vet)

Snøre:  Helst uten både snøre og snelle - dvs. lettest mulig i en kastesituasjon.

Dette forklarer for så vidt hvorfor Tørrfluepuristen ikke liker stanga.  Hadde du sett litt på tallene ville du sluppet å prøve den.

lllol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga Terje testet var en Sage One 8`6#4 med Gpx #4 og Gpx #6. 4 snøret er helt klart for lett under praktisk fiske. #5 vil nok passe bedre. 6# fungerte utmerket og da er stangen etter mine preferanser feilmerket.

Men smaken er som en viss kroppsdel, nemlig delt.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stanga Terje testet var en Sage One 8`6#4 med Gpx #4 og Gpx #6. 4 snøret er helt klart for lett under praktisk fiske. #5 vil nok passe bedre. 6# fungerte utmerket og da er stangen etter mine preferanser feilmerket.

Men smaken er som en viss kroppsdel, nemlig delt.  8)

Det stemmer, Joachim :D

Vi prøvde vel liner i 4,5 og 6 og med et #6 snøre så begynte stanga å likne på en fluestang :D ... da var den i og for seg grei å kaste med uten at den var noen høydare på noen som helst måte :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sage One er ei stang som skal dekke hele spekteret, fra ørret, sjøørret, laks, tropisk osv..... Enhånds, tohånds og switch!

Hadde vel ikke vært så lurt å kommet med ei veldig dyp og rolig stang til å dekke alt! Sage Cirka er vel den som skal dekke behovet!

Riktig. Stanga er ikke og er aldri ment å være til nærfiske. At noen vil tvinge den til det er som å pløye åkeren med en sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...