Gå til innhold

Sage one - oppskrytt?


Arnt

Anbefalte innlegg

...  ... så ville jeg i all hovedsak konsentret meg om aksjonen og ikke stivheten :)

Det der med hvor stiv den er har egentlig null å si så lenge du kan overse

tallet som er preget inn på klingen og sette på det snøret som gir deg den

opplevelsen du vil ha.

Det kan godt stå 4 på stanga,og 6 på snøre esken og så er det bare rett og slett bra. :)

Tom.

Det har hendt at jeg har kjøpt /"måtte kjøpe" stang uten mulighet for å prøve stanga først. For meg er det sånn, at hvis jeg trenger ei stang for å dekke et behov i lineklasse #4, så kjøper jeg ei stang merket #4. Da forventer jeg at stanga passer optimalt for ei rimelig normal #4-line.

Femmerstenger har jeg flere av fra før.. og jeg vil rett og slett ikke ha flere!

Skulle bare mangle at ikke riktig klassifisering var et rimelig brukerkrav..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, hvilken Method? Og hvordan er denne i forhold til One?

509-4. Jeg kjenner ikke One. Det som imponerer meg med Method er at jeg har ekstremt bra kontroll på bukter og snøreretning. Stanga er lydhør for små justeringer som sender bakkastet med en trang bukt akkurat over bjørkekrattet, eller mellom trestammene.  Eller gjennom et hull i trestammen for den saks skyld! Oppleves nok litt stiv, men så langt i fra ufølsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fisker jeg med alt fra Sage Circa og Redington Classic Trout til Method og One. Har vaert innom en del myke og stive Scott, og T&T stenger underveis ogsaa. Forskjellige stenger, forskjellige forhold. Og nettopp der ligger vel mye av poenget. Hvis man hele tiden fisker paa de samme stedene, etter de samme fiskene, med de samme stengene og med kun oersmaa variasjoner paa fluene saa blir man sikkert uhyre saer i smaken paa fluestenger...  ;D

Har aldri skjoent poenget med aa snakke dritt om produkter man ikke liker, naar det aapenbart er et stort flertall som er uenige. Er det for aa proeve aa fremheve seg selv som saa mye bedre, og samtidig gjoere de som ikke er enige til daarlige kastere uten "finesse?" (Svar = ja  ;D)

Det snakkes stadig om produkter her inne jeg har lite sans for, og jeg foeler ikke noe saerlig behov for aa bidra i negativ retning i de traadene. Mye bedre aa holde kjeft. La naa folk vaere fornoeyd med de valgene de har gjort og de produktene de har kjoept. Jeg tror ikke jeg har kastet med en eneste daarlig stang de siste 5 aarene, saa vi snakker om preferanser her.

Hvis stanga ikke boeyer seg i bunndelen naar du kjoerer fisk med en rask stang saa fisker du smaafisk.  ;D

Naa er det langhelg og jeg har ladet en ONE 586-4 med et Perception 5'er. Har du ikke fisket med den komboen saa har du fanden ta gaatt glipp av noe!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har kastet med en eneste daarlig stang de siste 5 aarene, saa vi snakker om preferanser her.

Hvis stanga ikke boeyer seg i bunndelen naar du kjoerer fisk med en rask stang saa fisker du smaafisk.  ;D

Her er du inne på noe vesentlig. Det lages jo ikke dårlige stenger lenger. Det er nesten litt kjedelig  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Selv fisker jeg med alt fra Sage Circa og Redington Classic Trout til Method og One. Har vaert innom en del myke og stive Scott, og T&T stenger underveis ogsaa. Forskjellige stenger, forskjellige forhold. Og nettopp der ligger vel mye av poenget. Hvis man hele tiden fisker paa de samme stedene, etter de samme fiskene, med de samme stengene og med kun oersmaa variasjoner paa fluene saa blir man sikkert uhyre saer i smaken paa fluestenger...  ;D

Har aldri skjoent poenget med aa snakke dritt om produkter man ikke liker, naar det aapenbart er et stort flertall som er uenige. Er det for aa proeve aa fremheve seg selv som saa mye bedre, og samtidig gjoere de som ikke er enige til daarlige kastere uten "finesse?" (Svar = ja  ;D)

Det snakkes stadig om produkter her inne jeg har lite sans for, og jeg foeler ikke noe saerlig behov for aa bidra i negativ retning i de traadene. Mye bedre aa holde kjeft. La naa folk vaere fornoeyd med de valgene de har gjort og de produktene de har kjoept. Jeg tror ikke jeg har kastet med en eneste daarlig stang de siste 5 aarene, saa vi snakker om preferanser her.

Hvis stanga ikke boeyer seg i bunndelen naar du kjoerer fisk med en rask stang saa fisker du smaafisk.  ;D

Naa er det langhelg og jeg har ladet en ONE 586-4 med et Perception 5'er. Har du ikke fisket med den komboen saa har du fanden ta gaatt glipp av noe!  ;)

Sjekk trådstarters overskrift for tråden, Tore.

Han spør om man mener at Sage One er oppskrytt og noen av oss synes faktisk den er det. For meg var Sage One en stor skuffelse etter å ha lest reklamer og positive omtaler i hopetall.

Jeg trodde det var greit å si sin mening om en stang, som har blitt hypet så til de grader, uten at man snakker dritt om stanga av den grunn :rolleyes:

Hvis vi ikke skal kunne skrive innlegg om stenger med litt snert og galgenhumor da synes jeg vi har gjort fluestenger til noe langt mer enn det de er :rolleyes: Det er litt skremmende at det blir sånn at vi skal passe oss for å si noe "negativt" om en fluestang fordi noen nærmest har et religiøst forhold til et stangmerke?

For min egen del så har jeg på ingen måte ment å fremheve meg selv som så mye bedre enn andre, til det er jeg rett og slett en alt for middelmådig fluekaster, så det med "finesse" var bare ment litt humoristisk men jeg skjønner at folks forhold til fluestenger er langt mer seriøst så jeg beklager selvfølgelig hvis noen har tatt seg nær av den kommentaren.

Jeg kommer også i likhet med deg Tore til å avstå fra å komme med "negative" kommentarer i slike tråder heretter, da jeg i og for seg er enig i at det er bedre å holde kjeft å la folk være fornøyd med det utstyret de har.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til og ha din egen mening Terje <<l

Men hva er det som er hypet? 

Den kaster dritrett = Sant!

Den er veldig lett = Sant  (mange andre er også det)

Ferullene er grisesmå = sant, de går nesten i ett.

Fast action rod = Sant det er en rask stang.

Den har en utrolig spenst = sant (eldre modeller føles som gammel enig med tmags)

Som Tmags skrev er den muligens tidenes mest solgte stang = muligens Sant

Det er sinnsykt mange som har kjøpt den = Sant

Min mening er helt klart at ONE er en fantastisk stang men det er bare min mening samt mange andres mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tittel på denne tråden  :rolleyes:

Sage har vel aldri fremstilt denne stanga som noe annet enn den er, og ønsker man ei stang med denne type aksjon så er man sikkert veldig fornøyd med Sage One ?

Eller er det kundene man mener har skrytt for mye av stanga ? ;D

Hvis de har skrytt av den så er det sikkert fordi de liker den, og det må de vel få lov til, på samme vis som folk skryter av andre merker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg har satt igang en stor diskusjon her. Har kost meg med å lese innleggene  :D

Skjønner ar mange er veldig fornøyd med stanga, mens noen ikke er helt fornøyd siden den er noe stiv.

Innleggene sier også mye om bruksområdene...

Så hjertelig takk for mange gode og informative innlegg (både positive og litt kritiske)

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik også, at det er litt stas å bruke litt ekstra store ord, om nyhetene til Sage. Sage har, og har hatt en stor skare med tilhengere i alle år. Meg selv iberegnet i mange år

Jeg tillater meg å innrømme, at jeg skulle ønske jeg fant en av de nye Sage modellene virkelig gode, til mitt bruk. Men det gjør jeg ikke :(

Det betyr ikke at stengene er dårlige, for det er di helt sikkert ikke. De passer bare ikke til meg og det jeg ønsker meg.

Helt tilbake til RP, RPL, RPL 2 og 3 og fremover til og med SP, hadde jeg hele tiden stenger jeg likte. Dels fordi, de den gan var veldig gode, samt at det ikke var så mange som hadde noe tilsvarende. I dag stiller dette seg litt annerledes for meg. Mulig Sage holder tralten, men det er flere produsenter, som i dag har stenger i minst like høy kvalitet, og med aksjonstyper jeg personlig liker bedre.

Finnish derimot, er det få som matcher Sage på. Der var og er de stjerna på himmelen <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnish derimot, er det få som matcher Sage på. Der var og er de stjerna på himmelen <<l

Her må jeg benytte fredagen til å si meg uenig med deg   8)

Eneste Sage-stanga jeg syntes har vært særlig flott å se til var SP, og nå i de siste årene har de begynt med simplere materialer i snellefestene også, selv på toppmodellene (sikkert for å spare noen kroner).

Syntes både Scott og Winston har langt bedre finish enn Sage, for ikke å snakke om småprodusenter som Burkheimer mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har Sage mindre bra finish også nå da ? Det har ikke jeg sett i alle fall...  Og T&T, med klistremerke  på, og ikke påskrift....

Sammenlikne korken på Guideline og Sage og si at Guideline har bedre finish...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Sage mindre bra finish også nå da ? Det har ikke jeg sett i alle fall...  Og T&T, med klistremerke  på, og ikke påskrift....

Sammenlikne korken på Guideline og Sage og si at Guideline har bedre finish...........

Da må du få opp øya Fredrik  ;D Har aldri sett et klistremerke på en Thomas stang forresten? Kun håndskrift, nummerering og flotte kvalitetskomponenter/detaljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pen er lakkeringen av tråd surringen på Sage stengene?

Ta en titt på Shimano serien i den forbindelse,for ikke å si håndtak

og snellefeste og sammenlign.

En unik serie.En ikke ukjent fluekaster kalte den stangserien et smykke.

Fullstendig enig. <<l

Har Sage noensinne vært kjent for pent håndtverk?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker meg er ei fluestang hvor man kan endre aksjonen ettersom hvordan man ønsker den akkurat der og da  <<l

La oss si at fremre del av korkhåndtaket var dreibart, og når det er innstillt på "0" så er stanga ei skikkelig slaskeraie, mens stangemnet strammet seg opp for hvert knepp oppover. Innstilt på "10" så har man et råskinn som får Sage One til å fremstå litt små-femi  :D

Er det for mye forlangt i 2013 ?  :-\  Isåfall kan jeg til nød vente til 2014  ;)

PS ! Jada, jeg har tatt patent på denne løsningen, så bare glem å prøve å stjele ideen min  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har Sage mindre bra finish også nå da ? Det har ikke jeg sett i alle fall...  Og T&T, med klistremerke  på, og ikke påskrift....

Sammenlikne korken på Guideline og Sage og si at Guideline har bedre finish...........

Da må du få opp øya Fredrik  ;D Har aldri sett et klistremerke på en Thomas stang forresten? Kun håndskrift, nummerering og flotte kvalitetskomponenter/detaljer

Få opp øya ved 4:33 Olav  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...