Gå til innhold

Hjelp!


OB

Anbefalte innlegg

Er i starten av min fluebinderkarriere og har til nå kjøpt mye materialer som jeg sannsynligvis ikke får bruk for. Å finne riktig materiale er for meg den største utfordringen akkurat nå (bindingen er på ingen som helst måte vakker den heller). Har tatt utgangspunkt i boka til Krogvold og satser på å prøve meg på en del av de "må ha" fluene han viser til. Kan noen hjelpe meg litt med å vise til noen hackles som kan brukes i parachute døgnfluer og generelt andre fluer som palmermyggen f eks? Trodde jeg hadde handlet grizzly hackel i dag men det var så mykt og fant senere ut at dette var materiale til streamere blant annet.

Har en brun nakke som jeg er usikker på hva er men der er størrelsen på fjæra ganske grei til fluer i små størrelser. Hanehackelet er derimot så stort at det blir alt for langt til annet enn streamere. Dette er hvert fall hva jeg innbiller meg.

Som en liten anbefalning til andre som vurderer å starte opp med litt binding så se hvilke fluer du vil lage før du handler utstyr :P Laga akkurat min første parachute døgnflue som jeg var fornøyd med utseendet på, men når jeg putta den i vann så sank den som en stein. Men moro læll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange (så og si alle) innpå her er langt over gjennomsnittet dyktig. Ring til et par stk og ta en samtale om emnet. spør og få svar gjennom en samtale. Jeg garanterer deg at du blir særdeles mye klokere på et kvarter.

Jeg kan også legge noen fjær og sadelfjær i en konvolutt og sende deg, så kan du få prøve forskjellige hvis du vil.. Det er så artig at flere begynner med denne galskapen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde handlet grizzly hackel i dag men det var så mykt og fant senere ut at dette var materiale til streamere blant annet.

Har en brun nakke som jeg er usikker på hva er men der er størrelsen på fjæra ganske grei til fluer i små størrelser. Hanehackelet er derimot så stort at det blir alt for langt til annet enn streamere. Dette er hvert fall hva jeg innbiller meg.

Er det hackel fra Whiting eller Metz du har ?

Da skal det isåfall stå på pakka om det er hane eller hønefjær.

Er det noe indisk fjær av noe slag så er ikke den særlig egnet til hackle på parachute-fluer, og er det hanenakke så er fibrene helst for stive til at de er egnet til streamere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange (så og si alle) innpå her er langt over gjennomsnittet dyktig. Ring til et par stk og ta en samtale om emnet. spør og få svar gjennom en samtale. Jeg garanterer deg at du blir særdeles mye klokere på et kvarter.

Jeg kan også legge noen fjær og sadelfjær i en konvolutt og sende deg, så kan du få prøve forskjellige hvis du vil.. Det er så artig at flere begynner med denne galskapen synes jeg.

Det hadde jo vært særdeles snillt gjort, men jeg er mer enn fornøyd med bare noen navn på materiale og evt. butikker så kan jeg kjøpe dette sjøl. Du skal vel binde fluer i vinter du og :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hackel fra Whiting eller Metz du har ?

Da skal det isåfall stå på pakka om det er hane eller hønefjær.

Er det noe indisk fjær av noe slag så er ikke den særlig egnet til hackle på parachute-fluer, og er det hanenakke så er fibrene helst for stive til at de er egnet til streamere  :)

Står at det er hane, fra the fly co. Det er helt klart de stiveste fibrene jeg har, dem andre er så mjuke at dem knapt står av seg sjøl hvis jeg tvinner dem rundt kroken. Nå prøver jeg litt med det jeg har da jeg tviler på at første forsøket på forskjellige fluer blir særlig fiskbare, men om en mnd eller to vil jeg nok prøve å "perfeksjonere" litt mer og da ønsker jeg at det kun er jeg som kan ødelegge fluene og ikke materialet  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er nybegynner kurs i fluebinding på tirsdager i hytta til bø fiskerlag, trur det allerede har vore ein kurs kveld. Si ifra om du er interesert så skal du få et tlf nr du kan ringe for å melde deg på. Ellers så er det binde kvelder annhver onsdag, det er binding nå til uka. Bare å ta turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det att flua synker når du puttern i glass, er det etter impregnering eller før?

noob sjøl på flue bidinga, men aldri testa mine egne fluer ennsålenge:p

Det er før. Satser på at impregnering hjelper da så de er brukandes. Bruker et glass så jeg kan se fra undersiden. Det nærmeste jeg kommer å få testet fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er nybegynner kurs i fluebinding på tirsdager i hytta til bø fiskerlag, trur det allerede har vore ein kurs kveld. Si ifra om du er interesert så skal du få et tlf nr du kan ringe for å melde deg på. Ellers så er det binde kvelder annhver onsdag, det er binding nå til uka. Bare å ta turen :)

Hei! Jeg visste egentlig om det kurset, men har ikke hatt mulighet pga turnusjobbing. Kanskje jeg kan den siste dagen. Men er veldig interessert i å bli med på dette :) Trenger all den hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns selv Jon-Erlend Sundnes fra OFA gjør en relativt bra jobb med og beskrive div intressante fluer og mønstre på youtube, noe jeg selv verdsetter. Link: https://www.youtube.com/channel/UC_eJOeBRLJco2Srjkqm63tA

Takk for det Artifishal

OB hvis du går inn på www.ofa.no på fluesidene har jeg laget endel bindeklipp for stillevann beregnet for nybegynnere. Mao enkle mønster som ikke er for teknisk.

Ellers er vel Norges beste kroksurrere samlet her inne så det er vel bare å fyre løs så får du svar

Sent from my ST27i using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...