Gå til innhold

Villaksen står foran utradering! Hva gjør vi med det?????


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

DET FORVENTES EN BRED RESPONS ! !

DEMONSTRASJON UTENFOR STORTINGET ! ! ! !

DET FORVENTES AT TUSENER STILLER OPP - FOR VILLAKSEN - FOR VÅRE ETTERKOMMERE ! ! ! ! !

DEN ENESTE MÅTEN VI KAN GJØRE OPPDRETTSNÆRINGEN BÆREKRAFTIG PÅ, ER VED Å BRUKE SKRUSTIKKEN PÅ VÅRE POLITIKERE ! ! !

Å FÅ DEM TIL Å VEDTA TILTAK, SLIK AT DE OPPNÅR REGJERINGENS OG STORTINGETS MÅLSETNING OM EN BÆREKRAFTIG OPPDRETT! ! ! !

DET ER NÅ ELLER ALDRI ! ! !

HVOR MANGE VIL STILLE OPP FOR Å REDDE VILLAKS, SJØØRRET, SJØRØYE OG KYSTEN VÅR! ! ! ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om hva flesteparten av folket her inne vil være, spørsmålet er vel heller hvordan skal man mobilisere. Det er jo enkeltpersoner og organisasjoner som har engasjert seg for villaksen i årevis og det er dessverre tydelig at det ikke monner med det arbeide disse personene gjør.

Kanskje nettop en stor demonstrasjon utenfor stortinget hadde vært en bra sak, men hvordan skal man få noe vettugt antall mennesker til å stille opp? Det er vel et rimelig stort antall laksefiskere elller ellers engasjerte mennesker i norge som ikke bor i eller rundt Oslo. Selve antallet man kunne fått mobilisert fra "nærområdet" ville kanskje vært skuffende lite.

Samtidig er det jo store mengder mennesker, ikke bare i norge, som vil stoppe eller drastisk endre oppdrettsnæringen her. Det er jo ikke bare laksefiskende nordmenn som vil tjene på å redde villaksen. Fiskere og engasjerte fra f.eks Canada (som har funnet store mengder sykdommer som stammer fra "norsk" laks, av det jeg har forstått fra noen dokumentarer), de nærmeste nabolandene våre hvor det årlig kommer mange fiskere fra. Det er jo også mange kjente høyt profilerte mennesker som årlig driver laksefiske. Tenk om man fikk engasjert slike personer. Tør jeg nevne kongen? (kan får vel nesten ikke lov til å engasjere seg for noe da, så det er vel bare ønsketenking).

Uansett. Det er sikkert store mengder mennesker som egentlig er veldig interesserte i å støtte redding av villaksen, men hvordan skal man få mobilisert alle disse menneskene? De sprer seg tross alt over hele norge og ut i flere andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At produksjonen av oppdrettlaks skal økes - ja mangedobles de nærmeste 30-40 åra er da ikke noen nyhet fra styresmaktenes side. Det manifestet kom under vår forrige kjære kyst- og fiskeriminister.

Nå er vi vitne til masseslakt og tømming av mærene på Nord-Trøndelagskysten, og det ligger millionbøter i lufta.

I tillegg til dette kommer det jevnlig rapporter om urovekkende innhold av miljøgifter i oppdrettlaksen.

Jeg tar for gitt at den mangedoblingen som er varslet, ikke inneholder premisser om at oppdrettet skal drives etter nåværende praksis! Og jeg går ut fra at næringen selv begynner å innse at de må finne andre løsninger - med lukkede mærer og kanskje landbaserte anlegg. Det er vel rimelig klart for alle at fortsettelse i det samme sporet vil føre til næringens undergang.

Vi kommer til å se at oppdrettvirksomheten øker, så lenge markedet etterspør produktene og norsk oppdrett klarer å konkurrere på pris. Og her er det klart at kostnadene til anlegg og drift, totalt sett, er noe bransjen vil sloss for å holde lavest mulig. Men rømninger, lusproblem, bøter, sykdom og nedslakting koster også store summer.

Jeg tror at vi må finne måter til å øke presset - forsterke oponionen - for å få fortgang på overgang til nye anlegg som er rømningssikre og trygge mot lus- og sykdomsspredning, og uten kloakkutslipp.

Vi trenger hjelp fra andre pressgrupper - som har tyngde! Her synes jeg naturvernorganisasjonene har vært for lite på banen. Dette gjelder forhold som burde hatt høy prioritet hos Bellona, WWF internasjonalt, WWF Norge, Norges Naturvernforbund og andre større aktører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WWF vil jeg helst slippe å demonstrere med. De er sponset av Marine Harvest, og er det eneste miljøvernforbundet sammen med Bellona som ikke vil fremme krav om lukkede oppdrettsanlegg.

Bellona er for øvrig også sponset av oppdrettsnæringen, og har i lengre tid skrytt uhemmet av samarbeidsprosjektet de har med Lerøy Seafodd (ja, det var de som kjøpt opp Preline og la det brakk!), som de kaller for Ocean Forest. Ingen vet hvor mye kapital som skal skytes inn i prosjektet, og mest sannsynlig er det bare et spill for galleriet.

Ja, vi er avhengige av tunge organisasjoner. NJFF, politiske partier, og vi er avhengige av at også folk fra fluefiskesiden stiller opp. Det er ingen konkrete planer om demonstrasjon, men ting kan skje fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje De grønne v/Rasmus Hansson i samarbeid med Venstre klarer å få dette opp på regjeringens bord?

Magne.

- Godt forslag, dette burde være en sak for Rasmus Hansson, kanskje også Venstre

Var ikke klar over forholdet med WWF og Bellona - Kjøpt og betalt altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...