Gå til innhold

For få gytegroper i Gaula...


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Trist!

Er nok en rekke faktorer som spiller inn så jeg mener at man ikke bør anta at alt skydes oppdrettsnæringen da man kan kan gå glipp av mange andre faktorer som også spiller inn. Noen forskere drar fram den store makrellbestanden som et mulig problem for laksen, da den muligens er en stor konkurrent i laksens påvekstområder i havet.

Håper de raskt finner ut hva nedgangen skyldes slik at de kan iverksette riktige tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For få gytegroper" er faktisk veldig forsiktig sagt . . . Dette er krise, og bør få konsekvenser umiddelbart.

Jeg skjønner såpass som at hva disse konsekvensene skal bestå av blir vanskelig, men noe må gjøres, og det bør være noe som har direkte innvirkning på denne utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en gang fredning nytter nå. Oppdrettsnæringen tar livet av for mange utvandrende smolt.

Eneste løsningen er å brakklegge oppdrett utenfor Trondheimsfjorden, inntil man har begynt å ta i bruk tilgjengelig teknologi for lukkede merder.

Nei en fredning er vel i seg selv er vel ikke nok, men man må feie for sin egen dør. Ett GBM er antall hunner som skal være i elva før man har en høstbar bestand, er man under det så skal de ikke høstes. Man blir også selvfølgelig tatt mere på alvor om man har feiet for egen dør også, ser det på facebook også att dette blir brukt mot laksefiskerne i diskusjoner angående oppdritten.

Men helt enig att oppdrittsbransjen også må ta sitt ansvar og gjøre tiltak.

Ellers blir genbank neste også i denne elva.  :-\

147 gytegroper er som Lars sier meget kritisk.

Hvor mye er gytebestandsmålet på i Gaula forresten og ca snittvekt på hunnfisken?

Hadde vært gøy og regnet litt på potensialet i elva der.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, I "min" ørretelv er det heller ingen kakking, men derimot svært spennende fiske på fin ørret ( og noen av dem tror jeg at jeg jakter på år etter år.. ;D)...Må man absolutt kakke noe får man gå noen timer inn på fjellet...

Underlig at ikke flere tillemper det samme i lakseelvene våre..  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo regne på hva som ca produseres i de 147 gytegropene.

147 hunnfisker pluss da ca 40 prosent hanner er totalt 205 laks.

Derfor man regner 60/40 hunnfisk/hannfisk er att ca 10% hannfisk kan bli stående på elva, såkaldte sneakers.

Uansett, 147hunnfisk la oss si med en snittvekt på 4kg. 1000rognkorn per kilo fisk.

4000rognkorn x 147 = 588 000 tusen rognkorn.

Overlevelsesprosenten fra klekt rogn til smoltifisering er 1,2%.

588 000 x 1,2 / 100 = 7056 smoltifiserte laks.

Så er spørsmålet hvor mange som dør og som overlever til og bli førstegangsgytere. Tenker det er ett vannvittig svinn.  :-\

Hvis man regner på de 1000 gytegropene for 10 år siden så kan man stille seg spørsmålet hvor det blir av all denne laksen som produseres.

4000rognkorn x 1000 = 4 000 000 millioner rognkorn.

4 000 000 rognkorn x 1,2 / 100 = 48 000 smoltifiserte laks.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel, med enda mer "informative" kommentarer..:

"Steng fluefiskerne ute fra elva.Allt for efektivt med flue,de har overfisket elva i alt for mange år,

og slipp mark og rekefiskerne tilbake slik de har fisket i mange generasjoner"

Tror jeg tar meg en whisky...en stor en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, I "min" ørretelv er det heller ingen kakking, men derimot svært spennende fiske på fin ørret ( og noen av dem tror jeg at jeg jakter på år etter år.. ;D)...Må man absolutt kakke noe får man gå noen timer inn på fjellet...

Underlig at ikke flere tillemper det samme i lakseelvene våre..  ???

Tradisjon.. tradisjoner er som regel tunge å snu, men nå er jo C&R på full fart inn i alle de større trøndelagselvene, og situasjonen for villaksen vil nok bety full overgang ganske snart - døgnkvoter vil sikkert gå fra 2 eller 1 til null innen kort tid, iallfall i de elvene som er mest utsatt.

Interessant artikkel, med enda mer "informative" kommentarer..:

"Steng fluefiskerne ute fra elva. Allt for efektivt med flue,de har overfisket elva i alt for mange år,

og slipp mark og rekefiskerne tilbake slik de har fisket i mange generasjoner"

Tror jeg tar meg en whisky...en stor en...

.. I de kretsene er det nok ikke mye snakk om C&R, nei. 

I  f.eks. Namsen ble fiske med reke forbudt for mange år siden - det ble betraktet som rovfiske.. Og fiske med mark ble regnet som nummer to..  3 stk treblekroker godt festet i og omkring laksekjeften, eller en stor, solid markkrok solid forankret i gjellegangene i laksehalsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

588 000 x 1,2 / 100 = 7056 smoltifiserte laks.

Så er spørsmålet hvor mange som dør og som overlever til og bli førstegangsgytere. Tenker det er ett vannvittig svinn.  :-\

Ja , er drøyt svinn ja

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article8626281.ece

Derfor mener jeg att man snart må begynne og regne om GBM man bruker idag, det vil si att rundt en prosent av en generasjon villaks kommer tilbake for og gyte. Sikkert mindre også i mange elver.

Det er derfor det hele går til helvete, aner ikke andelen flregangsgytere men her er den på rundt 30%. Av dem igjen 60% villfisk. Veien og gå er og satse på villfisk og øke antallet flergangsgytere. Selvfølgelig jo mer man øker snittvekten jo mere rogn.  <<l

Men det er ett men her, og det er jo ganske kjent att settefisk normalt har mindre forutsetning for og overleve enn villfisk.

Jeg satt og regnet litt på dette her i elva når det gjelder hunderørreten.

Det eneste som er fint med fisketrapper er att man kan telle andelen settefisk/villfisk som passerer.

Ved og bruke regnestykket i ett GBM angående overlevelse på villfisk opp mot hvor mye som settes av fisk så og hvor mye som kommer tilbake så ser man det att selv om antall settefisk er høyere en antall produksjon av villfisk hvert år så er det mere villfisk som kommer tilbake. Svinnet her også er over 98% av førstegangsgytere.

Men så går jo all smolten via turbiner også, noe som gjør ett greit innhogg i bestanden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...