Gå til innhold

Utbedring av gytebekker


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Litt usikker på om det er en egen tråd om dette, så jeg kjører på ;).

Vi er en liten kamerat gjeng som driver å fisker i et vann i nærheten av der vi bor. Dette vannet huser både stor ørret, stor røye og stor gjedde. Problemet i dette vannet er at flere av gytebekkene fra fordumstid er blitt fylt igjen når de ble bygd ut boligfelt rundt omkring, samt veier. Det er likevell t 3, kanskje 4 bekker som kan bli brukenes. Til nå har vi bare sett ørret i den ene bekken i høst. De andre er litt mer rotete og full i blader, busker og annet rusk.

i har veldig lyst å utbedre disse bekkene til neste vår, slik at vi kanskje kan få ørreten til å komme seg opp i disse andre bekkene også! De er hvertfall store nok i bredde og dybde.

Noen her innesom har gode tips til hvordan slikt arbeid bør planlegges/utføres?

Setter pris på alle inspill, skjør diskusjon!! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er vel om det trengs?? du sier det er både stor ørret og røye der. Jeg kan tenke meg at det kan være noe av grunnen til nettopp dette. Når det blir færre yngel, vil de som overlever få bedre oppvekstvilkår og dermed bli større raskere.. Er mulig jeg tar feil, men jeg lever etter regelen : less is more =)

Jeg fisker heller i et vann med få store fisk, enn et med mange middelmådige tusenbrødre. Et av problemene i norske vann, er vel at de er overbefolket..  (?)

Som sagt er det en mulighet at jeg tar helt feil her...

Når det nevnes sjøørretlandet, er vel det mest sikret på bekker/små elver som renner ut i saltvann. Her har man ikke det samme problemet, da yngel vender ut i havet, og man unngår overbefolket problemet. Tvert om, ønsker man jo at flere SØ skal gyte, slik at flest mulig yngel overlever...

Sikkert mange meninger om dette, noe som sikkert kommer til å komme frem etter dette innlegget =)

-norumen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daniel. Det er ikke sikkert det er noe poeng å utbedre bekkene. Hvis fisken klarer seg bra som det er, ikke kluss det til. Kan godt hende de gyter i vannet utenfor bekkene. Ville kontaktet en fiskebiolog eller noe før dere gjør noe. Naturen har en egen evne til å fikse ting selv.

Sent from my ST27i using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Jon-Erlend og norumen <<l!

Det er som sagt STOR fisk i dette vannet, men det er også utsatt fisk for en 7 år siden på grunn av stor nedgang i antall ørret. Problemet den gangen var at de ikke så noe ørreter som var å gytte i bekkene eller utenfor. Nå er bestanden bedre, men likvell ikke noe voldsomt antall fisk i forhold til at vannet er ganske stort :).

Tanken var i utgangspunktet å utbedre de to bekkene som ikke har vært noen oppgang i, vos vi skulle gjøre no inngrep. Da var tanken egentlig å legge stein for å skape mer strøm og kulper, som egner seg for gyting, og eventuelt rydde bort en del fra bunnen pga den er fullstendig dekket av blader, kvister og annet rusk. Ingen synlig sandbunn i den bekken som kanskje er den fineste sånn størrelses messig sett.

Takkr for innspill, jeg synes dette er et veldig interessant tema :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver m kultivering i Oslomarka. Prøver å kartlegge et vann selv for å finne riktige tiltak. Det kunne jo vært en idé å sette ruser i bekkene du ikke tror det er gyting neste høst så ser du om det går opp fisk eller ikke. Kanskje sjekke bunnforhold også. Du ser om det er gytegroper

Sent from my ST27i using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få god oversikt over hvor vellykket gytingene er bare ved å kikke i bekken. Dere trenger en analyse av bestanden for å kunne si noe sikkert når det gjelder behov for forbedring av gyteforhold. Men det er en god regel som det er sagt over her, ikke reparer noe som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et vann på Vestlandet som ikke er overbefolka med småfisk! Finnes det?  ;) Da må du passe på at det ikke BLIR overbefolka. I et vann uten gyting har du mulighet for å regulere bestanden, mens har du naturlig gyting, så er det vanskelig. Men uansett, med stor gjedde i vannet er det kanskje ingen stor fare.

Både laks og sjøørret har noe feilvandring, så jeg regner med at innlands-ørreten gjør det samme. Prøver seg opp der den kan når melkesprengen starter. Så jeg tror du etter en tid vil få gyting om forholdene ligger tilrette for det. Men jeg bare tror ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lytter å tar til meg alt <<l! Selvfølgelig er jeg helt enig i at man ikke skal tukle for mye med naturen, og spessielt hvis ting allerede fungerer. Men ja, det er ikke mange ørreter i dette vannet i antall, men store i størrelse, det er de :D!! Er også røye der, men det har jeg aldri sett.

Planen var bare å utbedre de to fine gytebekkene som ikke har vært noe oppgang i, slik at det kanskje skjer noe gøy til neste høst. For slik det er nå, er det lang mellom ørretene i vannet... Men det kan være spennende det også, hehe :P.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man virkelig noe feil om man rydder i en eller flere bekker som en gang i tiden har blitt rasert av mennesker?

De har jo vært i virke før utbyggingen.

Høres rart ut.

Vi ryddet alltid bekkene i vannene rundt der vi bodde. Innløp å utløp. Å de huset både mye å stor fisk. Ørret og Røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man virkelig noe feil om man rydder i en eller flere bekker som en gang i tiden har blitt rasert av mennesker?

De har jo vært i virke før utbyggingen.

Høres rart ut.

Vi ryddet alltid bekkene i vannene rundt der vi bodde. Innløp å utløp. Å de huset både mye å stor fisk. Ørret og Røye.

Nei det er slett ikke sikkert at de gjør noe feil med det. Men jeg ville tenkt meg godt om før jeg hadde gjort det hvis vannet fungerer allerede. Det vet nok han bedre en meg.

Problemet er jo nesten utelukkende for mye fisk i nesten alle vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å finne ut om det er gyting i bekkane så ta deg ein tur på våren. Dersom det masse års og 1års yngel så er det sannsynlegvis god produksjon her. Ettersom det er gjedde i vatnet så er denne ein så effektiv predator at den vil ta ut meri aure enn det som godt er, så eg trur ikkje du skal tenka på overbefolkning.

Ein gytebekk må ha rett substrat, dvs substrat som varierar frå sand til grus. Har du ikkje dette vil auren preferera andre lokalitetar evt at rogna vil ha ein lav overleving. Har du silt og mudder så er dette ikkje veldig bra. 

Ein enkel måte sikre gode gyteplasser er å lage små høler og små stryk mellom, då vil du hindre sedimentering av finmateriale og sikre god gjennomstrømming. Kan vera greit å å rydde vekk grenier og rask som ligg og er vandringhinder.

Det vil og vera slik at sjølv om fisken har tilgong til fleire bekkar så vil mesteparten av fisken samle seg i ein bekk, av grunnar eg ikkje har gode svar på.

Er ein del gode tips til korleis ein god gytebekk skal sjå ut i denne rapporten:

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/gronn-etat/9536/9602/article-98168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...