Gå til innhold

Gjellfisk av laks i elva


GeirD

Anbefalte innlegg

"– Mange gjellfisk er nesten feitere enn oppgangsfisken. Rart med tanke på at de muligens står ett helt år i elva. Vi vet ikke så mye om gjellfisken, men man tror den muligens står i elva helt fra høsten, over vinteren og at den blir med på gytingen året etter, klargjør Leinan."

Fra Altaposten: http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article44722.ece

Dette var nytt for meg. Noen som har tanker eller erfaring om gjellfisk av laks som går opp i elva? Skjer dette i mange elver? Jeg har hørt om sjøørret som gjør det i perioder, men de har jo kort vandringsvei og tar seg gjerne bare en svipptur oppom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner absolutt alle varianter her. Dette er med å bevare stammen hvis noe skulle skje enten i sjøen eller elva.

Du har laks som ikke går i sjøen, men som gyter som liten (parr)

Du har laks som går ut i sjøen om våren og kommer opp om høsten ("skifttenøkkel")

Du har laks som er i sjøen i ett år - to år - tre år før den kommer tilbake til gyting.

Du har laks som kommer opp og ikke skal gyte før året etterpå.

Vi ønsker gjerne å bevare gener fra laks som er lenge i sjøen ... dessverre er det disse som blir utsatt for hardest beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dette i år.. Når jeg var på Vestlandet for å besøke familien, måtte vi jo en tur til lakseelva for å titte litt.. Er en liten perle dette, der elva ikke er stor med glassklart vann og spottingfiske! I en av hølene, stod det 4-5 fisk, som var meget aktive og surra rundt. Blei mildt sagt overraska, og tenkte at dersom vi så fisk ville de stå pal på bunnen... Moro å sitte å se på de =) Alle var villfisk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvintrerne, eller vinterstøingen som vi kaller de her, kan være fiskedisk. Noen av fem overlever gyting og går ikke ut i sjøen

Vinterstøinger kjenner jeg godt til. Regner disse som laks som har gytt men ikke kommet seg ut i sjøen i løpet av høsten. Skulle disse bli stående på elva påfølgende vår og sommer, og klare å overleve, må det være noen tynne "vrak". Sikkert ikke i stand til å utvikle ny rogn og melke denne sommeren, så ja; forsåvidt gjellfisk. Men i Altaposten snakker de om feit og fin gjellfisk, feitere enn ordinær laks, sikkert fordi den ikke har brukt fettreserver på å utvikle rogn og melke, og som tydeligvis går opp i elva ett år FØR den skal gyte. Det har jeg aldri hørt om. At det kan forekomme, javel, men i særlig omfang? Har andre observert dette? Skjer dette i mange elver? Det var det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dette i år.. Når jeg var på Vestlandet for å besøke familien, måtte vi jo en tur til lakseelva for å titte litt.. Er en liten perle dette, der elva ikke er stor med glassklart vann og spottingfiske! I en av hølene, stod det 4-5 fisk, som var meget aktive og surra rundt. Blei mildt sagt overraska, og tenkte at dersom vi så fisk ville de stå pal på bunnen... Moro å sitte å se på de =) Alle var villfisk også

Når ca på året var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det er vanligere jo lenger nord du kommer. Kanskje fordi fisken er avhengig av lav vanntemeratur gjennom året for å få ned metabolismen?

Det tas en del laks nordpå som ikke har utviklet rogn eller melke. Om de skal overvintre i elva eller ikke er ikke godt å si. I Russland kaller de laksen som går opp fra september og utover for osenka. Det er en kjent oppgang i elver som er relativt urørt (Kharlovka, Liza, Varzina, Yokanga m. fl).

At de er feite er ikke så rart. De har nemlig fått nesten en hel ekstra sommer i sjøen. Flotte fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at oppgang av gjell-laks har noe stort omfang i Norge, i hvertfall ikke i Namsen som jeg er "oppvokst" med. I de tidlige årene av mitt laksefiskerliv kunne vi starte fisket allerede 1. mai. De av oss som ikke klarte å vente, fikk ofte vinterstøinger, og de var alltid av den utgytte, magre sorten. De ble selvsagt satt ut igjen så langt det var mulig. Fra ca. midten av mai kunne vi få laks i godt hold, og de var nygått, med lus.

Dersom det hadde stått overvintret gjell-laks på elva ville vi sikkert fått noen av disse også? Men slik fangst så, eller hørte jeg aldri om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dette i år.. Når jeg var på Vestlandet for å besøke familien, måtte vi jo en tur til lakseelva for å titte litt.. Er en liten perle dette, der elva ikke er stor med glassklart vann og spottingfiske! I en av hølene, stod det 4-5 fisk, som var meget aktive og surra rundt. Blei mildt sagt overraska, og tenkte at dersom vi så fisk ville de stå pal på bunnen... Moro å sitte å se på de =) Alle var villfisk også

Når ca på året var dette?

påska i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...