Gå til innhold

Innkjøp av første vadere


arnetob

Anbefalte innlegg

Aldri hatt vadere før, så vet ikke hva jeg skal se etter. Mest interessert i Simms eller Pategonia. Tror det blir G3 på salg fra USA, men usikker på alle de forskjellige variantene, og størrelse. Vil ha en som sitter godt til kroppen/profilen min, og ikke svær fit greier. Kan man ta av de vanlige føttene og bruke vadesko på alle G3?

Er 186cm

68 KG

44-45 i sko strl

Bruker ca 33/34 i jeans (diesel, replay, levi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

Åja, trodde det var sånn type litt tykkere føtter som var ment til vading på myk bunn med lite steiner osv. Det jeg kommer til å bruke vaderne mest til iallefall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

Åja, trodde det var sånn type litt tykkere føtter som var ment til vading på myk bunn med lite steiner osv. Det jeg kommer til å bruke vaderne mest til iallefall.

I dag får du kjøpt vadesko som er veldig lette og behagelige å gå med, ihvertfall om du går for gummisåle fremfor filt. Filtsåler gir bedre grep på steiner på bunnen, men alt i alt syntes jeg gummisåler er å foretrekke.

Neoprenføttene på vadebuksene er forholdsvis tykke, men ikke fall for fristelsen å gå uten sko, om du ikke vil ha lekasje umiddelbart  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

Åja, trodde det var sånn type litt tykkere føtter som var ment til vading på myk bunn med lite steiner osv. Det jeg kommer til å bruke vaderne mest til iallefall.

I dag får du kjøpt vadesko som er veldig lette og behagelige å gå med, ihvertfall om du går for gummisåle fremfor filt. Filtsåler gir bedre grep på steiner på bunnen, men alt i alt syntes jeg gummisåler er å foretrekke.

Neoprenføttene på vadebuksene er forholdsvis tykke, men ikke fall for fristelsen å gå uten sko, om du ikke vil ha lekasje umiddelbart  ;)

Så de har ikke noen modeller jeg slipper å kjøpe vadesko til, evt andre bra merker? Hadde jo tenkt å kjøpe sko senere uansett, men blir jo ganske dyrt nå da. Har en kompis som har en gammel jalla vadebukse med sånne føtter fast, funker veldig greit her vi fisker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

Åja, trodde det var sånn type litt tykkere føtter som var ment til vading på myk bunn med lite steiner osv. Det jeg kommer til å bruke vaderne mest til iallefall.

I dag får du kjøpt vadesko som er veldig lette og behagelige å gå med, ihvertfall om du går for gummisåle fremfor filt. Filtsåler gir bedre grep på steiner på bunnen, men alt i alt syntes jeg gummisåler er å foretrekke.

Neoprenføttene på vadebuksene er forholdsvis tykke, men ikke fall for fristelsen å gå uten sko, om du ikke vil ha lekasje umiddelbart  ;)

Så de har ikke noen modeller jeg slipper å kjøpe vadesko til, evt andre bra merker? Hadde jo tenkt å kjøpe sko senere uansett, men blir jo ganske dyrt nå da. Har en kompis som har en gammel jalla vadebukse med sånne føtter fast, funker veldig greit her vi fisker.

Av det jeg husker fra mine første vadere(fastmonterte sko), var at skoene hadde en passform som var deprimerende. Kjøp en bukse du trenger sko til, skorter det på økonomien så ta et par store joggesko e.l så lenge. Bruk da gjerne et par sokker utenpå vaderne, så slipper du ev. grus som blir liggende mellom sko og sokken på buksa.

Og følg med på salgstråden her. Ser Simms er ute med ny modell av G3, og det er sikkert noen som ser seg "nødt" til å oppgradere både bukse og sko ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de har ikke noen modeller jeg slipper å kjøpe vadesko til, evt andre bra merker? Hadde jo tenkt å kjøpe sko senere uansett, men blir jo ganske dyrt nå da.

Ser helt klart poenget med at det vil koste litt, spesiellt om du vil ha Simms G3 bukse, selv om de er på salg i div nettbutikker i usa for tiden.

Simms Headwaters vadebukser er også på salg nå . . . Der får du også gore-tex membran, og de er langt rimeligere enn G3.

Siden du er på utkikk etter vadebukse med et snev av passform så er det ikke så mye annet enn Simms å anbefale heller, ellers så finnes det jo mye som er langt rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de har ikke noen modeller jeg slipper å kjøpe vadesko til, evt andre bra merker? Hadde jo tenkt å kjøpe sko senere uansett, men blir jo ganske dyrt nå da.

Ser helt klart poenget med at det vil koste litt, spesiellt om du vil ha Simms G3 bukse, selv om de er på salg i div nettbutikker i usa for tiden.

Simms Headwaters vadebukser er også på salg nå . . . Der får du også gore-tex membran, og de er langt rimeligere enn G3.

Siden du er på utkikk etter vadebukse med et snev av passform så er det ikke så mye annet enn Simms å anbefale heller, ellers så finnes det jo mye som er langt rimeligere.

Penger er ikke et problem, og simms g3 er jo kvalitet. Får g3 bukse til litt over 2000 fra USA, så ca 3000 med headwater sko er ikke ille uansett. Kanskje det til og med er noe black friday greier :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

- Jeg tror str. L blir for vid ut fra det du skriver. Simms har forskjellige lengdevarianter innenfor størrelsene M og L, og jeg vil på det varmeste anbefale at du prøver før du kjøper. Jeg bruker 34/34 i jeans, og har ei simmsbukse i L som jeg kjøpte uprøvd. Den er altfor vid, og når jeg kjøper ny til våren blir det G3, høyst sannsynlig str. M. Og jeg skal prøve den først.

Tipper at dagens Simms-modeller etter hvert kommer på salg i norske butikker også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta av neoprenføttene på vadebuksene, hvis det var det du mente ?

Vadeskoene skal utenpå disse sokkene på vadebuksa  ;)

Du skal nok ha vadebukse i str L, utifra målene du oppgir her.

- Jeg tror str. L blir for vid ut fra det du skriver. Simms har forskjellige lengdevarianter innenfor størrelsene M og L, og jeg vil på det varmeste anbefale at du prøver før du kjøper. Jeg bruker 34/34 i jeans, og har ei simmsbukse i L som jeg kjøpte uprøvd. Den er altfor vid, og når jeg kjøper ny til våren blir det G3, høyst sannsynlig str. M. Og jeg skal prøve den først.

Tipper at dagens Simms-modeller etter hvert kommer på salg i norske butikker også..

Jeg bruker også 34/34 i jeans (skostr. 44), og jeg foretrekker Simms G3 vadebukser i str L, eller LL (large long). Syntes ikke de er videre enn de bør være, men vi har alle våre preferanser. Ei vadebukse skal jo ikke være ettersittende heller . . .

Har også hatt ei Simms vadebukse i str. ML (medium long) og den var ganske enkelt for liten, både i lengde og føtter.

Bruker man vadebukse som er for liten/trang vil det bli ekstra påkjenning på alle sømmer når man beveger seg, og føre til unødig kort levetid på buksa. Så også med den jeg hadde . . .

Uansett, det er selvfølgelig et godt råd å prøve før man handler, spesiellt med så mange størrelser som Simms har å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Simms vadebukse i vår. De opererer også med ulike størrelser på sokken for forskjellige størrelser av vadebuksen. Påse at du får sokkstørrelse som passer til skostørrelsen din ! Prøvde en bukse som var ok størrelse, men sokken var for trang. Her er det muligheter til å gå i det berømte baret  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Simms vadebukse i vår. De opererer også med ulike størrelser på sokken for forskjellige størrelser av vadebuksen. Påse at du får sokkstørrelse som passer til skostørrelsen din ! Prøvde en bukse som var ok størrelse, men sokken var for trang. Her er det muligheter til å gå i det berømte baret  >:(

Har en kompis som skulle ha ny simms-bukse i en av de mindre størrelsene. Prøving viste at sokkene var for trange. Han fikk buksa omsydd med større sokker før levering, uten pristillegg.

Forretning: Jarle & Bjørnar Fluefiske på Lillestrøm.

Buksa er mye brukt i ettertid - uten problemer.

= Proffe produkter - Proff forretning - Topp service  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt vadere før, så vet ikke hva jeg skal se etter. Mest interessert i Simms eller Pategonia. Tror det blir G3 på salg fra USA, men usikker på alle de forskjellige variantene, og størrelse. Vil ha en som sitter godt til kroppen/profilen min, og ikke svær fit greier. Kan man ta av de vanlige føttene og bruke vadesko på alle G3?

Er 186cm

68 KG

44-45 i sko strl

Bruker ca 33/34 i jeans (diesel, replay, levi)

Ut i fra målene tror jeg du bør bruke krympeplast.  Vadere blir for store for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er ferdig med Simms, har hatt to par Headwaters og begge har vært lekk som en sil. Patagonia neste....

Hvor lakk det? Har hatt samma buksa i to og et halvt år. Stusselig vedlikehold - mye fiske i både salt og søtt - den er enda like tett som da den var ny...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...