Gå til innhold

Sjøørret i jula


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Vinteren så langt har vært meget mild og det er vel lite is å spore selv i Telemark sine "dype" fjorder.

Selv fisker jeg så lenge det ikke er is og fisk er som regel å treffe :)  Søk gjerne områder som har ferskvannstilførsel, solfylte viker/grunner og gjerne med litt bevegelse i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvt meg i fjorden til å begynne med, gjerne på den lyseste tiden av dagen å kanskje med litt senere inntrekk en ved sommer/vår tid, prøv gjerne med litt orange eller rosa reker :) men ikke utelukk kyst fiske, der går det mye stor fisk som fremdeles trekker in mot land. Finner du et område der det renner ut en bekk eller der det er tilgang til ferskvann så er det en slager :) Gjerne også en plass der det blir litt strøm av tidevannen (i et lite sund osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har tatt mangen fine blanke i brakkvan og mangen tynne brune utforbi kysten, så jeg vil påstå at man kjenner arten ved å tipse om brakkvannsområder. fordi der er den hyppigest å treffe på (den blanke fine) en den er ved kysten. om våren er jeg enig at kysten er "full" av disse blanke fine du snakker om men nå på litt kaldere tider er den ofte innom i fjordene. Vertfall etter min erfaring :)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser til sunnmøre i morra med ei kvass 9'6 foter og en bokse full av mye rart. Delta ridge er med i tillegg til en synk7'. Hadd lite hell i fjor med fiskinga vinterstid på den kanten, men i år har jeg nye strategier og områder som skal utforskes. Har trua og det blir jævlig deilig å fiske litt igjen i mellom stomkastene der borte. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ingen grunner til å fiske brakkvann nå, la de slitne gutta være i fred. Det er fortsatt så varmt i vannet at fisket utaskjærs fortsatt er supert! Grunnene til å fiske i saltere vann er flere, det er varmere, fiskene er store , feite og blanke  <<l

Man trenger heller ikke fiske sakte nå, hurtige inntrekk har fisken foretrukket i flere måneder og gjør det fortsatt. I det kalde brakkvannet er det noe annet, og fisken der har ikke kondisjon til å jakte en hurtig flue.

Det er svært mye sjøørret nå, og om man tenker fralandsvind så blir det som regel fisk.

Glassliner er fine nå, da vannet er klart. Det krever også at tenker litt på fortommen,  lengde og spiss. Av fluer så virker naturlige farger fortsatt best.

Riktig god jul og skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ingen grunner til å fiske brakkvann nå, la de slitne gutta være i fred. Det er fortsatt så varmt i vannet at fisket utaskjærs fortsatt er supert! Grunnene til å fiske i saltere vann er flere, det er varmere, fiskene er store , feite og blanke  <<l

Man trenger heller ikke fiske sakte nå, hurtige inntrekk har fisken foretrukket i flere måneder og gjør det fortsatt. I det kalde brakkvannet er det noe annet, og fisken der har ikke kondisjon til å jakte en hurtig flue.

Det er svært mye sjøørret nå, og om man tenker fralandsvind så blir det som regel fisk.

Glassliner er fine nå, da vannet er klart. Det krever også at tenker litt på fortommen,  lengde og spiss. Av fluer så virker naturlige farger fortsatt best.

Riktig god jul og skitt fiske!!

<<l <<l

For de av oss som tilbringer jula på sør/øst-siden av Oslofjorden er det en utfordring å finne plasser hvor det blåser fralandsvind når det er 10sm fra sørøst og som i tillegg ligger yttaskjærs, men vi finner nok på noe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ingen grunner til å fiske brakkvann nå, la de slitne gutta være i fred. Det er fortsatt så varmt i vannet at fisket utaskjærs fortsatt er supert! Grunnene til å fiske i saltere vann er flere, det er varmere, fiskene er store , feite og blanke  <<l

Man trenger heller ikke fiske sakte nå, hurtige inntrekk har fisken foretrukket i flere måneder og gjør det fortsatt. I det kalde brakkvannet er det noe annet, og fisken der har ikke kondisjon til å jakte en hurtig flue.

Det er svært mye sjøørret nå, og om man tenker fralandsvind så blir det som regel fisk.

Glassliner er fine nå, da vannet er klart. Det krever også at tenker litt på fortommen,  lengde og spiss. Av fluer så virker naturlige farger fortsatt best.

Riktig god jul og skitt fiske!!

Takker <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur, nytt sted på Hurumlandet. Denne gang i enda mer regn, storm og litt lavere, men brunt vann.

Ble 3 stykk rundt 7-800 gram. God kondisjon, men ikke helt sølvblank hannfisk. Svømmer lykkelige videre.

Fisket med Juletre og en liten loppe som opphenger. Juletreet vinner hver gang vinterstid for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...