Gå til innhold

Stanglengde.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Er vel først og fremst her i skandinavia 9 fot er "folkestanga" ?

Amerikanerne virker å være mest begeistret for kortere stenger, merkelig nok  ;D

Virkelig? Har da vitterlig inntrykk av at det er ni fot som først og fremst gjelder der borte også. Ja, noen liker litt kortere stenger, og kanskje flere enn her, uten at jeg har sett noe statistikk som viser det, men det ER jo nifoterne som er de mest vanlige stengene der også, eller hur? Det er dem man ser store "stangtester" av, og jeg TROR det er dem de selger mest av der borte også. Tror altså. Ikke vet ;). Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de fleste enhånds fluestenger 9ft?

Tom.

Nydelig mtp tilslag - fin til kasting relativt djupt utvada - ikke slitsomt ved lange dager ved elva/sjøen osv osv... Ei allsidig (tørr)fluefiskestang er som regel mest optimal mellom 8,5' og 9,5 fot, alt etter forholda  ;D Ni fot er en finfin mal i mine øyne...

Edit: Det er rett og slett det mest praktiske med hensyn til praktisk fiske. Tilgjengelighet. Som nevnt kroking, og ikke minst mending og kjøring... MYE mer kontroll med en 9' "midflex" #4 kontra en 7'6" "midflex" - nesten uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel først og fremst her i skandinavia 9 fot er "folkestanga" ?

Amerikanerne virker å være mest begeistret for kortere stenger, merkelig nok  ;D

Virkelig? Har da vitterlig inntrykk av at det er ni fot som først og fremst gjelder der borte også. Ja, noen liker litt kortere stenger, og kanskje flere enn her, uten at jeg har sett noe statistikk som viser det, men det ER jo nifoterne som er de mest vanlige stengene der også, eller hur? Det er dem man ser store "stangtester" av, og jeg TROR det er dem de selger mest av der borte også. Tror altså. Ikke vet ;). Vet du?

Neida, jeg vet ikke . . . Det er bare et inntrykk  ;)

Amerikanerne fisker jo mer fra båt enn vi gjør, og da klarer man seg fint med ei kortere stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en 11fot kalmarstix i klasse 3. En nydelig stang.

Det store spørsmålet kaster man lengre med en 11 fot enn en 9 fot? Lengre stang gir lengre arbeidsvei og dette burde gi lengre kast (iallefall i teorien). Men hvordan fungerer dette i praksis? Min erfaring var at jeg kunne holde svært mye snøre i lufta med denne stanga.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si det.  Og hvorfor er de fleste hermetikkbokser sylindriske.

Størst muligt volumen med minst mulig materiale  8)

Men mindre hensiktsmessig med tanke på pakking/lagring og transport vel? Mye "luft" mellom boksene...

Det er jo det, men forestiller meg at prisen på selve hermetikken overstiger litt luft unner transport... Det er jo gjerne ganske tunge saker uansett, så ser for meg at vekt blir begrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle mine fluestenger så er det kun en som er 9', men det er igjen en grafitt stang. Bambusene og glassfiber stengene varierer fra 8'3" til 6'6".

Alt til sitt bruk, men 9' stanga er desidert best ved dyp-vading. Ellers bruker jeg gjerne kortere stenger etter som elva jeg fisker blir mindre/smalere. Rekkevidden har aldri vært ett tema. Men så er jeg av den oppfatning at ikke all ørret skal nåes heller.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Jeg gikk mine første ehh...20 år med en 8,6 fot i klasse 6, og den funka godt på allt fra myggfiske til smålaks...Og følte aldri at lengden var noen begrensing på noe som helst..

Noterer meg også at en autoritet på stenger som Tom Morgan har 8,6 som makslengde på sine stenger..

Tror nesten jeg skal pusse støvet av min "nye" ubrukte Winston WT 8,6 #6 til sommeren og se om jeg får tilbake den gode gamle følelsen.. ;D

Takk for inspirasjon!

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde en 11fot kalmarstix i klasse 3. En nydelig stang.

Det store spørsmålet kaster man lengre med en 11 fot enn en 9 fot? Lengre stang gir lengre arbeidsvei og dette burde gi lengre kast (iallefall i teorien). Men hvordan fungerer dette i praksis? Min erfaring var at jeg kunne holde svært mye snøre i lufta med denne stanga.

tore

Selv mener jeg at man ikke gjør det Tore.Det viktigste etter min oppfatning er at det gjelder å oppnå størst

mulig fart på snøret langs den (nogenlunde) rette linjen.Hvis stanga blir for lang så klarer vi ikke å få stangtuppen

til å følge denne linjen.Det blir for tungt.Blir stanga for kort blir den for rask for oss.

Hva som er for kort,og hva som er for langt tror jeg nok kan variere fra person til person.

For min egen del er en kort stang sånn circa 7ft eller kortere,og en lang stang sånn circa 11ft eller lengre.

Tom Larsen hadde for noen år siden en test på akkurat dette med stanglengde vs. kastelengde.

Du finner lett den artikkelen på nettet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Jeg gikk mine første ehh...20 år med en 8,6 fot i klasse 6, og den funka godt på allt fra myggfiske til smålaks...Og følte aldri at lengden var noen begrensing på noe som helst..

Noterer meg også at en autoritet på stenger som Tom Morgan har 8,6 som makslengde på sine stenger..

Tror nesten jeg skal pusse støvet av min "nye" ubrukte Winston WT 8,6 #6 til sommeren og se om jeg får tilbake den gode gamle følelsen.. ;D

Takk for inspirasjon!

BC

Det høres bare deilig ut det der BC: <<l

Finn frem 8ft6 og få tilbake til den følelsen.Kult. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel først og fremst her i skandinavia 9 fot er "folkestanga" ?

Amerikanerne virker å være mest begeistret for kortere stenger, merkelig nok  ;D

Virkelig? Har da vitterlig inntrykk av at det er ni fot som først og fremst gjelder der borte også. Ja, noen liker litt kortere stenger, og kanskje flere enn her, uten at jeg har sett noe statistikk som viser det, men det ER jo nifoterne som er de mest vanlige stengene der også, eller hur? Det er dem man ser store "stangtester" av, og jeg TROR det er dem de selger mest av der borte også. Tror altså. Ikke vet ;). Vet du?

Neida, jeg vet ikke . . . Det er bare et inntrykk  ;)

Amerikanerne fisker jo mer fra båt enn vi gjør, og da klarer man seg fint med ei kortere stang.

Det gjoer de men 9 fot er den desidert mest vanlige stanga. 9 fot 5'er er den det selges mest av med astronimosk margin. Her nede er det 9 fot 6'er som gjelder, med 9 fot 8'er som nr 2.

9 fot gir god kontroll under fiske og kjoering av fisk, gir grei svingvekt, funker greit til de fleste kast osv. Det er en veldig "allround" lengde. Faerrest kompromisser.

Selv blir jeg mer spesialisert paa baade stenger og snoerer. Det gir ENDA mer glede aa skreddersy utstyret for forskjellige forhold. Har til og med stenger for spesifike elver. Galskap, men en herlig saadan.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jeg prøvd å kaste med forskjellige stanglengder fra 2ft til 16-18ft.

Når det gjelder selve kasteopplevelsen angående det med svingvekt eller MOI

(frekvens ;D) så er det en opplevelse i seg selv. ;D

Den korteste stanga jeg har fisket med er en 4ft5 (toppdelen på en SAGE SP+690)

og det var noe for seg selv. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...