Gå til innhold

Fortom som tvinner seg


Andvoll

Anbefalte innlegg

Syversen og 1337. Ta resten på pm.... ;)

Kan jeg ikke svare ham to ganger uten at det må tas på pm? Dette våset hans er så bort i natta at det ikke kan stå uimotsagt. Og hvis det må gjøres på pm så er den en viss risiko for at en nybegynner kan få et noe begrensende fiske en stund fremover fordi han uheldigvis trodde på tullballet. Det vil jeg ikke. Feil material, proporsjon, asymmetri, overdressing og krok er vanlige grunner til at fortom tvinner seg. Og det er ikke bare i luft at dette skjer. Det skjer når du trekker flua gjennom vannet også. Alle slike problemer kan lett unngås ved bedre bundne fluer i stedet for å kompensere med ditt og datt. Ei god flue fisker nemlig godt samtidig som den gir null tvinn. Samme hva denne bryggekastenissefiskern sier. Og når jeg leser hans siste svar til meg så er det tydelig at han tror han fisker mer og har prøvd mer. Ikke i drømme engang Syversen! Enten må du innrømme at du bare kverulerer for moro skyld ellers så er det klart at langt de fleste her inne har fisket mer enn du. Et godt bevis på det er at du har prøvd så fluer at ei som tvinner fortommen din fortsatt foretrekkes som fiskefanger. Da har du et stykke å gå enda.

<<l Så mye uerfaren tåkeprating som du har lagt inn i denna tråden er det lenge sia jeg har lest, Syversen...  :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men hvis den fisker som et lite helvete,forklar meg da at da poenget med å forandre den?

Hvis du klarer det så,så lytter jeg så gjerne.

Tom.

Det har jeg ikke noe svar på, jeg skrev bare om to mulige forklaringer på hvorfor flua tvinner fortommen, altså 1) feil bundet flue (kan ikke binde fluer argumentet) eller 2) En kan ikke kaste (kaste argumentet)  <<l Hvorfor man skal bytte må være opp til den enkelte å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav.

Hva er det som får deg til å tro at du snakker noe mindre tåke her enn meg?

Forklar meg det?

Eller driver du med denne drittslengingen din igjen som som bare viser at du ikke har noe

nevneverdig nevenyttig å komme med i det hele tatt i denne tråden?

Å trimme ei flue som fisker godt er vel om trent det dummeste jeg noensinne har hørt.

Da tilpasser jeg heller fortom og kasting hvis flua er en fiskefanger.

Jeg sitter da ikke å lager fluer for å kaste,men for å fiske?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Derfor kan fluer med cdc ofte være en bedre løsning enn fluer med stivt hackel.

Det kan det helt klart. Dessverre gir ikke alltid cdc det løftet som man vil ha på flua og det er derfor hackle foretrekkes på fluer som skal løftes litt. Og det er ofte slike høytflytende fluer som tvinner mest. Og nå er vi inne på det jeg mener er hovedproblemet. Det brukes for stive fibre og for mange og for lange for å være på den sikre siden. Da flyter det høyt. Og tvinner. Bedre med mykere materialer, lettere dresset kropp og lettere krok. Og når det er snakk om palmer så er et typisk tegn på at den vil tvinne at fibrene peker fremover. Er den også bredere enn den er lang så er du helt sikker. Brente vinger skal det også godt gjøres å få perfekte nok til at tvinn unngås. Det er også et problem med haletråder eller andre lange fibre som legger seg rundt krokbøyen. Det kan unngås ved å sjekke flua ved hver kast eller kortere ha fibre. Men hackle er verste synder.

Tom jeg blir så sjokkert at jeg bare må spørre selv om jeg ikke burde. Er det sant at du lager fluer som du vet vil tvinne fordi du mener de er de beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trimme ei flue som fisker godt er vel om trent det dummeste jeg noensinne har hørt.

Da tilpasser jeg heller fortom og kasting hvis flua er en fiskefanger.

Jeg sitter da ikke å lager fluer for å kaste,men for å fiske?

Tom.

Jeg prøver å gi trådstarter noen tips til hva som kanskje kan hjelpe ham på vei. Trimme flue og øke tykkelse på spiss er blant dem. Du sitter å jatter om ditt eget fiske... Hvem har sagt noe om å trimme ei flue som fisker råbra? Her er det snakk om tvinn på spissen og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav.

Hva er det som får deg til å tro at du snakker noe mindre tåke her enn meg?

Forklar meg det?

Eller driver du med denne drittslengingen din igjen som som bare viser at du ikke har noe

nevneverdig nevenyttig å komme med i det hele tatt i denne tråden?

Å trimme ei flue som fisker godt er vel om trent det dummeste jeg noensinne har hørt.

Da tilpasser jeg heller fortom og kasting hvis flua er en fiskefanger.

Jeg sitter da ikke å lager fluer for å kaste,men for å fiske?

Tom.

"drittslengingen min igjen". Og hva i helv mener du med det? Jeg er bare totalt uenig med deg i omtrent alt du skriver når det kommer til praktisk fluefiske. Forklare deg noe? Narr meg ikke til å le...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring mht vertikalt hackle og tvinn er at hvis man bruker billig, halvmykt indisk hanehackle istedet for dyrt genetisk hackle får man et mye styggere og mer rotete hackle som ikke tvinner flua og gir et ujevnt avtrykk på overflata, med stor flyteevne.

Genetisk hackle er en drøm til fallskjermfluer, men det er etter min mening ikke like suverent til fiskefluer med vertikalt hackle. Problemet med genetisk hackle er etter min erfaring at hackelet lett kan bli for jevnt og stivt, flua blir lett litt sånn barberkost-aktig, flyter ikke så godt og ser litt livløs ut. Fluer med vertikalt bundet indisk hackle ser ikke så pene ut, men blir "buggy" og livaktige. Og de tvinner ikke fortommen, antagelig fordi hackelet blir såpass rotete at flua snurrer like mye alle veier under kasting. Evt kan man binde det genetiske hackelet litt rotete, det funker også brukbart.

Det er jo som regel de styggeste fluene som fisker best;)

Videre mener jeg at visse spissmaterialer er vesentlig mer utsatt for tvinn enn andre. Blir materialet for mykt blir det lettere tvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til endel fluer kan hanehacklet med fordel byttes ut med hønehackle også, noe som vil gi langt mykere fibre og mer liv i flua.

Er helt enig med Håvard i at hanehackle i dag ofte kan være for stivt, især når det bindes inn vertikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter - min erfaring (den er det umulig å bestride): Fortomsvinn er en del av fluefisket man må venne seg til å leve med. Erfaring gjør at man kan forhindre noe av det.

1. For det første, kan det være mulighet for at du har surret på fluesnøret feil på snella. (hvis du lurer på hva som er feil, kan du gjerne spørre). Gjøres dette feil blir snøret vridd en runde for hver omgang inn på snella. Da tar det maaaaange og laaaange kast før problemet er eliminert.

2. Noen fluer er konstruert slik at de gir snurr. Bruk din erfaring (hvis pkt 1 er eliminert) til å finne ut hvilke fluer som gir snurr. Det gjelder gjerne fluer med forlengede kropper, store utstående vinger. I det hele tatt fluer som ikke er aerodynamiske. Litt usymetri her vil gi snurr på fortommen under fluekastet. Noen av disse fluene kan være meget viktige under fiske. Da må man leve med problemet. I såfall benytter du disse fluene i situasjoner som krever få kast. Lete opp fisk - vente - legge den på vak. Enkelte dager er det faktisk ikke mere enn et par observerte fisker som tar en utspjåket maur eller, diger daddy/ Vulgata med forlenget kropp. de fire fem kastene takler man litt tvinn, eller skifter spiss (etter en halv dag) her vil jeg faktisk støtte Syversen. Andre dager da det er kaste - kaste - kaste.. Da velger man bort disse fluene som gir mest tvinn (egenerfaringen din). Til sommeren skal jeg forsøke mikroring mot spissen, for nettopp enklere å skifte front de dagene jeg virkelig likevel ønsker å fiske med propeller kast etter kast.

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å gå for unødvendig tykk fortom for å løse dette praktisk fiskemessig. Ikke reduser det praktiske fisket for å unngå tvinn. Mine råd er de over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende jeg drar på snøre feil.

Jeg henger den nye rullen på en spiker så den står samme vei som snella også drar jeg den på.

Har alltid gjort sann med haspel :o

Jeg dro av alt snøre nå å det ser ikke ut som snøre vrir seg når jeg drar det på igjen.

Men det er nok som dere alle sier oppi tråden her at det er de store fluffy fluene som er problemet.

Har vært ute å kastet litt for treningen sin del de dagene det har vært vindstille i jula å da har jeg kastet med zulu siver å den tvinna no helt jævlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andvoll.

Det er ikke så sikkert at det alltid er flua som er problemet.

En normal Zulu Silver har aldri ødelagt fortommen min,men jeg har kastet mye og har fått krøll på

fortommen min flere ganger uten at jeg ville veddet på at det er flua som er den direkte årsaken hver gang.

Fluesnøret har også sett ut som en korketrekker i enden etter 10-15 kast hvis fortommen var stiv nok.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluesnørerullen skal stå speilvendt mot snella... Sett snørespolen slik at fluesnøret mates ut på undersiden, for så å komme inn på snella på undersiden og opp. Da blir det ingen snurr. Snøret legger seg pent og pyntelig innpå.

NB: Noen lar lina henge ut bak en robåt eller kano under forflytning. Snurr kan også forekomme da.

Utover det, tror jeg fluevalget er det viktigste problemet slik du beskriver det. Unnskyld måten jeg skriver dette på... men.. Overdressede nybegynnerfluer, og billige rælfluer med alt for mye fjas og fiber er en stor synder. Det i tillegg til spesimennfluer med mange atributter som øker fiskbarheten.. forlengede kropper, stivt hår og hackel , brente vinger osv... Noen av disse egenskapene ønsker man at flua skal ha (ved tørrfluefiske). Da må man leve med problemet og takle det som best man kan.. Her er det erfaring erfaring og aerfaring. Faktisk kan man høre i lufta de sluene som propelerer verst.

Noen fluer kan man likevel forbedre bak stikka som det også hevdes her. har man en stokkmaur som fisker bra med forlenget foamkropp. problemet er a den gir for mye snurr. prøv å binde noen exemplarer med cdc ving, eller gjerne med cdc ving og hønsehackel. se om situasjonen blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er samme prinsippet man bruker på haspel stenger det.

Jeg tror jeg kan utelukke at jeg har surret på snøret feil.

Å jeg har faktisk fisket med flue i flere år selvom jeg er ny her <<l

Men jeg ser jo at jeg ikke er på det petimeter stadiet ned til 0000000.1 mm tykkelse på flue hverken når jeg kjøper eller velger i fra boksen.

Men som sagt så har jeg styrt unna de billigste flue pakkene.

Men har mest tro på det du sier med erfaring man må bare kaste kaste kaste å ta lærdom av det å gjøre valg utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke alltid flua har skyld i tvinn. Fortommen kan være en synder. Er man ikke nøye nok med å strekke denne godt,

(spesielt den tykke delen) vil en knapt synlig "korketrekker" på fortommen spinne opp hele flusnøret.

Passer derfor  alltid på å ikke ha noe av fortommen inn på snella.  Morten

En ting ang. strekking av fortom, spesielt nå i den kalde årstiden. Gjør det til en vane å strekke denne så fort som mulig, gjerne rett etter at du har tatt snella ut av bilen. Det å forsøke å strekke 0,60-0,50 som har vært i kaldt vann er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Fortom skal aldri være inne på snella så lenge den ikke må pakkes ned. Men nå begynner jeg å lure for denne korketrekkeren fra bunnen av tapert fortom tvinner ikke spissen nok til at det blir en vase. Den tvinner snøret og snøret kan tvinnes av gjentatt kasting. Korketrekkeren kan altså forsterke eller utligne. Det kommer an på hvilken hånd man kaster med og i hvilken retning korketrekkeren går. Det kan selvsagt bli en del tvinn til slutt, men det er lett å fikse. Det blir selvsagt ikke bedre av at snøret og tapert fortom tvinner, men hvis man får en vase eller sterk tvinn på spissen så er det flua som må ordnes opp i. For er det bare kasting, fortom eller snøret som er grunnen til tvinn så vil du aldri trenge å bytte spiss. Så ille blir det ikke. Så når trådstarter sier at det bare er spissen som tvinner og ikke den taperte så er svaret feil flue. Andre svar er bare muligheter for å få tvinn på en eller annen måte og ikke et direkte svar på hans spørsmål. Er det snøret selv som tvinner seg så merkes det ved dobbelttrekkhånden og ikke like lett på fortommen.

Noen ganger har jeg problemer med at fortomen tvinner seg.

Ikke den taperte men den tippeten jeg knyter på.

Snøre blir akkurat som hvis man dorger med spinner.

Har noen vært borti det? Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...