Gå til innhold

DUBBING med store bokstaver. ;)


Kim W

Anbefalte innlegg

Her har jeg tenkt å starte en tråd som skal omhandle dubbing. For de som ikke vet hva dubbing er så er det det vi surrer på kroken som kropp ol. på ei flue. :)

Jeg bruker mye en type dubbing som heter "superfine". Denne er lett å håndtere, lett å spinne på flere trådtyper, flyter god med litt impregnering som tmc drydip ol. og kommer i mange fine farger. En dubbing som er ett must for en fluebinder. Bruker denne til stort sett til alt mulig fordi det lenge var det eneste dubbingen jeg hadde og da blir man vant til det.

DDSUPER1.jpg

Etterhvert fikk jeg snusen i Hareline sine produkter. "Hare's ear" dubbing. Dette var noe helt annet. Større fibre og en helt annen tekstur. Prøvde dette på noen tørrfluer, men det viste seg å trekke for mye vann. OK. Fant ut at dette var for nymfer, våtfluer og anna snæks som beveger seg under vann. Kan også brukes i thorax på en del fluer, men tenk alltid på flyteevnene.

DubBoxHareline-2.jpg

Videre ramlet jeg over en del av Staffan sine dubbinger som "kapok", alpakka osv, men de er vel ikke å få tak i lenger..

Siste boksen jeg bestilte meg er en blanding av antron og ekorn. Denne er fin til fluer der jeg ønsker litt rufsete thorax og likevel vil beholde en grei flyteevne. Denna typen her kommer også i mange fine jordfarger. Jeg skriver jordfarger fordi jeg mener det er der man må holde seg når man skal imitere ett insekt, men klart, valget er ditt.

LE_dizp-squirrel-bledn-duzy.jpg

Må jo nevne icedub også!! Bruker dette svært mye i streamere og sjøfluer. Småfisk, reker, lopper, og også som bittelitt attraktorblink i enkelte klekker-thoraxer iblandet annen dubbing. Mulghetene er mange.

LE_hareline-ice-dub-duzy.jpg

Dubbing-DIS-9-Duzy.jpg

Utover dette finnes det ett utall med forskjellig dubbing som jeg ikke kjenner til rent bindemessig. Håper flere av dere slenger dere på denne tråden og forteller litt om hva og hvordan dere bruker dubbingen i deres fluer og fiske. Gjerne også fluer som viser hvordan dubbingen blir brukt. Mange blander dubbing også med stort hell. Det er kun fantasien setter grenser!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker veldig mye Fly-Rite, synes den er bra, fin og jobbe med og jeg får kropper som er fine. Om jeg vil ha litt mer rufsete kropper bruker jeg ofte Staffan sine produkter, eventuelt bruke børsten litt.

Om noen husker en tråd fra i fjor, der A. Brun tok opp bindemåter på flua Shipmans Buzzer, så blir det i den flua brukt selull originalt. Har kommet over en dubbing som heter Traditional Irish Dubbing, lagd av Frankie McPhillips. Synes den er et godt substitutt til selull, fibrene er ikke så stive og noe kortere, og det er greit å børste ut slik at Shipmans Buzzerne blir rufsete og fine. Denne dubbingen kommer i 48 forskjellige farger, og jeg kjøpte den hos Jarle og Bjørnar på Lillestrøm.

Ellers er jeg blitt glad i å surre på ei CDC- fjær som kropp på døgnfluene mine, etter at jeg så det en eller annen plass. Det funker som snus, og kroppen får et visst segmentert preg så lenge man vrir fjøra for hver runde. Går også å bruke vanlig CDC- dubbing, men tror flua blir mer holdbar med å bruke ei fjør. Reidar Aasen på forumet har både fjør og dubbing av god kvalitet.

Bruker mye Drydip'en til Tmc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Superfine til mellomstore og små fluer. Fly-Rite synes jeg blir for grov når det skal bindes smått men er fint når det skal bygges "bole-fluer", typisk lubbene vårfluekropper. Om du har dubbet er Streaking Caddis med Superfine, vet du hva jeg mener.  ;D

Ett tips - Ekkornskinn i stedet for haremaske. Enormt mye mer materiale, og lett å skille ut underull til kroppsdubbing og dekkhår til troaxpartiet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly-Rite har noen flotte farger i utvalget sitt, syntes jeg . . . Sjatteringer og det hele  <<l

Men etter å ha brukt Superfine i noen år nå så virker Fly-Riten som stålull å jobbe med i forhold, så der er den ingen favoritt.

Vet mange kjører den gjennom kaffekvern og greier for å myke den opp litt, men det gidder ikke jeg, så lenge jeg har Superfine i de fargene jeg ønsker.

Men benytter gjerne fly-rite i fluer på krok 10 og større, og feite vårfluekropper  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Fly-Rite nr 1 til det meste av tørrfluer ned til str.14

Før i tiden (gamle dager) var det Danvill 6/0 bindetråd og Fly-Rite som var alternativet helt ned i krok 20-22. Så jeg synes ikke det er så krevende å binde fluer  med dette. Jeg føler det har mer med dubbingteknikk å gjøre.

Jeg bruker noe Superfine dubbing men da helst i små str. fra 16 og nedover. Synes liksom den blir for "steril" og for kompakt. Mine ord og min personlige mening.

Bruker en del Kapok dubbing fra Staffan til døgnfluer str 14 og mindre.

Til mere rufsete vårfluer og steinfluer str.big blir det stort sett Polyamid dubbing(fra Staffan) og Fly-Rite.

Ellers så har jeg flere materialer fra Staffan som jeg ikke alltid har navn på. Husk jeg har blitt forsynt med materialer fra ham i nærmere 30 år, så det er ikke alle navn en husker lenger.

Staffan hadde også noe fantastisk Nymfedubbing for mange år siden som jeg fortsatt bruker. Men desverre er det farger som begynner å bli tomt.

Hareøredubbing brukes titt og ofte til nymfer og klekkere.

Har brukt mye selulldubbing tidligere til klekkere/ nymfer, men bruker nå en del subtitute ala SLF

Blir mye å nevne her men dubbing og nakker har jeg hatt et sånt avhengighetsforhold til og har typer og farger for mange liv fremover. Men om det er noen interesse kan jeg ta litt bilder og forklare litt senere i uka, har tross alt prøvd en del og har nok også noen rariteter ikke alle lenger vet om. Har i den senere tid prøvd å systematisere det jeg har av bindeutstyr da jeg til stadighet kjøpte nye ting jeg hadde glemt at jeg hadde. Og ved siste opptelling var det nærmere 500 forskjellige farger og varianter med dubbing i systemet.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt stor pris på om du la ut noen bilder Kjell!

Stiller meg så avgjort bak den  :)

Me 2!! <<l

En annen fin dubbing er cdc, Bare å nappe fibre fra fjørstammen og tvinne på tråden før surring. Litt ekstra i thorax skaper nok kaos til at fisken fatter interesse.

Denne dipteran her er bygd opp med svart bindetråd, hvit bindetråd som rib, cdc i thorax, og et par vinger av en hønenakke.(diptera betyr tovinge, altså ett innsekt med to vinger). Husker ikke hlet kroksize, men den er ganske liten.http://farm3.staticflickr.com/2828/10315870343_32582ba55d_z.jpg

10315870343_32582ba55d_z.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak, Kjell og alle andre. Etter puristen introduserte meg for kombinasjonen cdc og icedub i kaffekvern, har jeg svært ofte brukt dette og laget en egen boks med ulike farger. Ble også til at jeg handlet inn et dusin farger fra Veniard for å farge fjærmaterialer selv mtp. dubbingblandinger.

Ellers er kapok å foretrekke på døgniser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på med litt lovprisning av Staffans mange dubbinblandinger :)

Er så heldig å sitte på en del pakker med dubbing fra den kanten fra slutten av 80tallet og begynnelsen av 90tallet, nymfedubbing, noen grov polydubbing i duse fine døgnfluefarger :-D

Som minner meg på at det er på tide å binde opp noen skittenrosa paraduns før sommerens Finnmarkstur, mmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg igjen kommet meg inn på binderommet etter nyttårsfeiring og pålagte familiesammenkomster.

Jeg skrev tidligere i tråden her at jeg skulle legge ut litt info om diverse dubbingmaterialer jeg benytter i min fluebinding. Nå er det mye av det jeg bruker som har gått ut av produksjon og som ikke er å oppdrive lenger. Derfor har enkelte typer blitt som gull for meg og voktes strengt da jeg vet at de ikke kan erstattes.

Jeg har nok et unormalt forhold til fluebindermaterialer og div duppeditter og har nok mye mer enn nødvendig, men det er moro også. Bare når det gjelder dubbing har jeg sortert og samlet det meste i 12 sånne permer som på bildet her, i tillegg er det en 15-20 dubbingbokser og noen løsposer.

Men har nogenlunde oversikt over galskapen etter at jeg begynte å sette i perm og stappe i bokser.

Skal begynne med litt gamle norskproduserte dubbingmaterialer, og det kommer litt videre nedover i tråden her. Så får jeg spe på litt etterhvert. Naturlig nok blir det en del Staffan produkter ettersom han var tidlig ut med diverse ulldotter, og jeg tror jeg har prøvd de fleste.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan kom på -80 tallet med noe han kalte Nymhers Dubbing. Dette er en dubbing som har fantastiske fargesjatteringer og som er veldig lett og dubbe. Denne dubbingen er fremdeles min favorittdubbing til ufortyngede nymfer og en del klekkere.

Men nå begynner det desverre å bli tomt for noen farger som jeg har brukt mye og de kan ikke erstattes.

Har brukt den veldig mye til noen steinflue nymfer som jeg brukte mye i isløsningen i Gloma.

Dubbingen er en middels grov dubbing og er fin å dubbe uten dubbingløkke men kan med fordel brukes litt voks på tråden for den uøvde.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly-Float  var den første dubbingen jeg fikk fra Staffan tidlig -80 tall.

Denne dubbingen har veldig god flyteevne og brukes som navnet sier til tørrfluer. Fly-Float har flotte farger som passer veldig godt til blant annet døgnfluer.

Men den kan være en utfordring for enkelte å dubbe smekre kropper av da den har en litt bommulsaktig/putefyll konsistens.

Den har også veldig rene farger, ikke noe spraglete farger.

Men en flott dubbing jeg bruker den dag i dag.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyamid-dubbingen til Staffan kom på -90 tallet og har vel vært omtrent lik i alle år han har laget den. Fargeutvalget har vel variert litt men det er i bunn og grunn den samme dubbingen.

Denne bruker jeg veldig mye til litt mer rufsete tørrfluer og klekkere, og da fortrinnsvis vårfluer og vårfluepupper etc.

Dubbingen har et flott glinsende preg, veldig lett å dubbe, både rett på tråden og i løkke.

Det er også veldig lett å blande denne dubbingen for å få frem andre farger, eller blande med andre typer materialer, for eksempel CDC dubbing eller noe hårete.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubbing under navnet SHADOW dukket opp en gang på -80 eller -90 tallet. Mye fin dubbing for blant annet sjø og laksefluer.

Men denne her er en naturdubbing som består av noe ull og hårgreier. Vet ikke helt bestanddelene men mistenker litt selull i denne her. Denne bruker jeg mye til litt store nymfer og streamere.

Kan være plundrete å dubbe og gi litt løs kropp. Men jeg spinner med dubbingløkke og børster kroppen med tannbørste etterpå. Dette gir rufsete fine kropper på store fluer som fanger luftbobler og skaper liv.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oterdubbing.  Dette var også et produkt fra Staffan en gang på -90 tallet. Fantastisk flott å dubbe og i fine farger som passer godt til døgnfluer.  Bruker dette en del til klekkere og spent-spinnere, ikke spør hvorfor jeg ikke bruker det ellers, det bare har blitt sånn.

En eksklusiv dubbing rett og slett.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eksotisk en til slutt i dag, Camel-dubbing.

Er nok ikke mye fluefiske nedi hjemtraktene til disse pukkelbærerne, men underulla deres blir faktisk ypperlig dubbing til litt smekre fluekropper. Jeg har benyttet dette til klekkere og en del tørrfluer med palmerhackel etc. Kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor jeg ikke bruker det mye mer for jeg synes det er en flott dubbing. Det har bare blitt sånn.

Denne kom fra Orvis og i meget rause forpakninger.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette jeg har kokt sammen i denne tråden i dag er vel stort sett vanskelig tilgjengelig for folk flest og tilhører gårsdagens produkter. De er absolutt av topp kvalitet men dessverre ikke lenger tilgjengelig i handel.

Om ikke dette blir for mye svada skal jeg finne frem en del nyere produkter etterhvert som er tilgjengelige i dag. Men det blir ikke i kveld. :)

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...