Gå til innhold

DUBBING med store bokstaver. ;)


Kim W

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, markus glasø skrev:

digger wapsi og hareline superfine. microfine til hareline er noe herk, det samme med hends sin superfine, vanskelig å dubbe fint med.  

Jeg må nok ta Hens Superfine i forsvar. Det synes jeg er en meget bra dubbing - som gir et veldig fint sluttresultat. I tillegg det en av de litt mer finfibra dubbingene hvor det er mulig å blande farger.

Fly-Rite er også underkjent. Men de har litt seg selv å skylde ettersom både grovhet og farge har variert litt i årenes løp. Men til tross for det så er ei mappe med 46 Fly-Rite farger noe av det mest universelle man kan ha.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pål Hedenstad skrev:

Jeg må nok ta Hens Superfine i forsvar. Det synes jeg er en meget bra dubbing - som gir et veldig fint sluttresultat. I tillegg det en av de litt mer finfibra dubbingene hvor det er mulig å blande farger.

Fly-Rite er også underkjent. Men de har litt seg selv å skylde ettersom både grovhet og farge har variert litt i årenes løp. Men til tross for det så er ei mappe med 46 Fly-Rite farger noe av det mest universelle man kan ha.

 

enig i at den er veldig bra å blande,  har brukt den med superfine, da syns jeg det ble et veldig bra resultat.  har vell kansje mest med at jeg startet med hareline superfine og tilvendt meg en teknikk, prøvde meg på noen fluer nå, og ser at hvis man justere tekniken med dubbinga så funker de også, så det har vell litt med vanesak.   etter litt prøving fant jeg ut at hvis man jobber mer med dubbinga, og ikke klemmer så hardt på starten så ble den fin, men bruker litt lengre tid på den metoden. 

Endret av markus glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på Fly-Rite. Ei pakke koster nå 49,-. Kjøper man hele mappa så slipper man vel unna med 7-800,-. DET kan være interessant for de som holder på å bygge opp arsenalet av fluebinderutstyr - eller for han med ei mappe som fra 80-tallet som er i ferd med å gå fullstendig i oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye klokt i denne tråden, og heldigvis ser jeg at oppegående fluebindere ikke kaster seg ukritisk på den hypen rundt kapok som enkelte er i ferd med å bygge opp. Jeg er overbevist om at nettoeffekten av voks+kapok=tyngre fluer med dårligere flyte egenskaper. For ikke å snakke om griseriet det er å binde med dette greiene her. Jeg må innrømme at jeg var entusiastisk for tre vintre siden da hypen startet, men denne iveren forsvant raskt i det praktiske fisket på sommeren.

Jeg bruker mest FlyRite. Antakelig ikke fordi det er beste, men fordi det er en gammel vane og dubbinga funker fortsatt. Liker også godt Hends sin superfine. Jeg har også god erfaring med Spirit River sin UV dubbing. Dubber enkelt, men ikke den beste om man ønsker å børste thorax i etterkant (fordi den er så finkvernet).

Til nymfer bruker jeg mest naturhår, men også her en helt fantastisk nymfedub fra Spirit River.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det ikke bare er jeg som knoter fælt med Kapok. Må innrømme at posene ligger lengst inn i skuffen i dag. Men den dubbingen jeg bruker mest akkurat nå (er på vårfluekjøret) er polyamid mix fra samme leverandør (Thailand). Den synes jeg er grei å jobbe med og gir et diffust inntrykk med mye utstikkende fibrer som passer fint til f.eks rufsete vårfluer. Selv har jeg brukt litt blå Swix på den splitta tråden for å forenkle for meg selv. Kan børstes ut litt, og resultatet blir skikkelig "buggy" synes jeg. Gammelt bilde:

58c14b3cd33a7_Vagwingcaddis.thumb.jpg.6d5c43a280fe3441a0fed4a636006203.jpg

 

Til smekrere fluer som døgnfluer og mindre landinsekter så bruker jeg Fly Rite til de store og WAPSI Superfine til de mindre. Fordelen med Fly Rite er at den er lett å mikse med andre farger fra samme merke. Den går fint å dubbe tynt hvis man er litt forsiktig med mengden man legger på bindetråden. Fordelen med Superfine er at den stort sett kommer i den fargen jeg vil ha og at den er veldig lett å legge på tynt på bindetråden (men umulig å dra av igjen :-)

Fikk en liten klump i magen nå når jeg leser om mulige effekter av voksen som smelter i sola, dubbingens glans som kan forsvinne, samt den økte vekta. Har en del fluer som risikerer å måtte erstattes. Jeg tror likevel at det går fint å bruke denne klissete voksen hvis man tenker litt på "blandingsforholdet" mellom voks og mengde dubbing. På tynne kropper på døgnfluer, der det er aktuelt å bruke f.eks Kapok, Superfine, Microfine eller Fly Rite, så kommer i alle fall jeg til å droppe Blåswixen. På større rufsete kropper der man spinner inn oppklippet polygarn, polypropylene dubbing (som Fly Rite) eller polyamid, så tror jeg ikke effekten av voksen spiller så stor rolle. Det tynne laget med voks på tråden forsvinner inn i mengden av kunstfiber.

Ellers så har jeg blitt veldig glad i naturdubbing. Gjerne blandet med kunstdubbing. Wapsi sin SLF Squirrel Spikey Dubbing er ganske lett å jobbe med og gir et naturlig inntrykk med litt sprikete hår. Wapsi Rabbit Dubbing har enda mere løse fibrer og er så vidt jeg vet 100% naturlig (kanskje bortsett fra fargen). Begge disse kan dubbes rett på tråden eller spinnes, avhengig av bruksområdet. Bruker naturdubbing på tørre og våte imitasjoner, men husk at flyteegenskapene i naturdubbing er dårlige og bør mettes med impregnering hvis det skal flyte. Til nymfer, våtfluer og klekkere, egner slik dubbing seg svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen dubbing som jeg brukte litt før er Fine Natural Dubbing fra Natures Spirit, den er også ganske fin. Laget av fleece.
Noen som har brukt den?

Squirrel SLF er nevnt, den liker jeg meget godt, fineste naturdubbingen jeg vet om. Bruker den veldig mye til nymfer etc.
Hare'e Ice er en annen med litt flash i som er veldig lett å dubbe rett på tråden og dubber man passe hardt så blir det ikke så veldig flashy.
Alt i alt for min egen del så er det nok fly rite som blir mest brukt. Jeg er litt sånn at jeg har endel farger så bruker jeg fly rite og i noen andre superfine... Kommer veldig an på krokstørrelse og imitasjon. Jeg lagde en dispenser som vi solgte i Guideline, den har jeg også igjen og den brukes. Litt finere struktur enn Fly Rite.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jarle TL skrev:

Godt å lese at det ikke bare er jeg som knoter fælt med Kapok. Må innrømme at posene ligger lengst inn i skuffen i dag. Men den dubbingen jeg bruker mest akkurat nå (er på vårfluekjøret) er polyamid mix fra samme leverandør (Thailand). Den synes jeg er grei å jobbe med og gir et diffust inntrykk med mye utstikkende fibrer som passer fint til f.eks rufsete vårfluer. Selv har jeg brukt litt blå Swix på den splitta tråden for å forenkle for meg selv. Kan børstes ut litt, og resultatet blir skikkelig "buggy" synes jeg. Gammelt bilde:

58c14b3cd33a7_Vagwingcaddis.thumb.jpg.6d5c43a280fe3441a0fed4a636006203.jpg.

Beklager OT men denne vårflua falt jeg for. Skikkelig flott flue! Hvordan er den bundet? Tenker spesielt på hvordan du har bundet fallskjermhackelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk Truls! Jeg pleier å binde denne med cdc i front nå da. Men hvis du vil binde en som på bildet så kan du se på videoen der Staffan binder en! Han lager en hacklepost av fliken som blir til overs etter vingen er bundet inn. Etter hacklet er surret bretter han fliken bakover oppe på vingen og limer den fast:

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...