Gå til innhold

ORVIS RODS


Kim W

Anbefalte innlegg

Lurer litt på den stanga, men da i klasse 6. Er bare redd jeg ender opp med en 7'er.. Highwater er vel pr definisjon ei småtung line så hvis du mener den spenner stanga godt bør det være litt krutt i stanga. Enten det eller så er du en av de som liker rolige stenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tip Flex har rygg som tåler å presses. Opplever den som progressiv, slik jeg liker fluestengene. Mid Flex jobber dypere. Men jeg skal være forsiktig med å si for mye, for jeg har egentlig lite peiling på kasting. Er du en kresen og kommer fra Helios eller One tipper jeg at du finner Frequent Traveller litt tung.

Det hadde også vært artig å høre andres opplevelse av denne stanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du kjører en ørret av litt størrelse på forholdsvis tynn fortom: Går det an å si at den ene aksjonstypen, tip-flex eller mid-flex, bedre demper fiskens brå bevegelser, og er mer skånsom overfor fortomsbrudd ?

Jeg har hatt noen fortomsbrudd under kjøring av fisk på min Helios mid-flex, stort sett med 0.14 spiss og ørret på rundt kiloen . . . Har aldri fisket med noen av Orvis' tip-flex stenger, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ei råsjans å gjetter på at du vil trives bedre med den lette, presise og spenstige winstonstanga... WINSTON!  ;D

Igjen må jeg altså inn i en tråd for å irettesette folk som lar alt skli ut : ON TOPIC !

Disse Winston-greiene får sin hyllest i andre tråder, her snakker vi Årvis, og ikke alt mulig anna møl  >:(

Jeg er så utrolig lei av at folk ikke klarer å holde seg til tema, og håper de av dere som sliter med dette kan ha som nyttårs-forsett at dette skal det bli slutt på i 2014  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe forhold til Orvis siden jeg for lenge siden byttet bort en haug selvdreide snellefester til en ungkar på Dag Import på grønnland, den ble bygget opp, vurdert som eksremt topptung til firedelt å være i forhold til imx,  glx , st croix som var meget hyggelig å montere i den tiden.

Trur den het hls tilbake der, de blanksa , men der er jeg ikke i stand til å huske, den ble bygget, viftet ,og solgt/gitt bort.

Først i år jeg har viftet med dette navnet igjen.

Hatt faktisk en grundig gjennomgang av Helios 2, 9' # 4 tip, og mid.

Jeg trivdes veldig godt med feks experience wf 4 på både tip og mid.

Men jeg synes at hvis jeg tok feks en kortere klump 4 cast (11+meter) så ble det litt lett.

Nydelige stenger Helios 2 , men for meg så passet en wf 5, 4 cast bedre på både mid og tip. Mens eikre longbelly og experience passet best i 4'r.

Jeg er nok litt forskjellig i tankegang fra de fleste, men en 4'r skal takle en wf 4, lang eller kort klump.

Det at man kan overline, er ikke det samme som at man overline.

Min kaste/fiskestil gjorde at dette ikke passet meg som 4'r.

Mange stenger som kaster bra med begge liner selv om.....

Hva jeg kan skrive eller ikke, og hva som oppfattes som reklame må vurderes. Alt står i min avatar.

En stang jeg fikk tips om av en meget dyktig fluebinder her på forumet var en  Orvis fine touch 9' 4'r.

Alltid likt lettkastede stenger, men denne så dyp, og alikavel med så mye krefter. var liksom en liten openbaring.

Hadde aldri trudd at dette kunne faktisk være noe å overveie, men sånn har det nå blitt.

En av de beste stengene "jeg" har testet til det noe fine fiske som ofte er hverdagen. Ikke min stang til alt , men dæven så fin. Uslipte blanks og fint treværk og litt sånn vi bygde det før.

Teknologien her røper at dette er noe jeg har godt glipp av.

I ly av sist leste forumets existens, så håper jeg at jeg fortsatt kan være Robban, og mine meninger være robbans , de er faktisk helt sikkert forskjellige fra dine , men morro å dele.

Erfaringer altså :D

Helios 2 er for meg en stang som er knall, men jeg i mitt hodet vil hele tiden slite med å finne line slik at den matcher min kastestil. Mikroskopisk, og jeg er meg, ikke deg.  Jeg gidder ikke bruke penger på noe jeg må bruke så lang tid på å bli venn med. Desuten så synes jeg som flere at den logoen dreper alt jeg sammenligner med en stang i den klassen. Jeg tenker slukstang.

Den nye Clearwater derimot er en stang jeg falt for. Nydelig bygget i farge som tilfaller de fleste og den i mine øyne er et meget godt valg i mellomsjiktet, veldiig imponert.

Falt særdeles for 9' #5 og 9'# 6 som delikat sjø-ørretstang.

Superfine touch imponerte meg mest og den passet etter 3 blinkast. Det er faktisk en stang jeg kan vurdere, hvis jeg har lyst på noe som jeg virkelig ønsker meg.

Ok nå har jeg svart Orvis, hvis det er reklame fordi jeg har referert til mine erfainger så arrester meg.

Mine erfaringer er seff helt subjektivt , og kan ikke måle seg med hva andre føler.

Geir <<l Du skulle aldri anbefalt meg å prøve den stanga, du hadde rett  <<l <<l <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte faen i hælvete, Lars... DETTA VAR DRÅPEN FOR MIN DEL   Takk for meg, og takk for mange relativt fine år her på ffs. Fra nå av er det facebook og insta om gjelder

HAHAHA, din FFS-Nærkis!! Du hadde ikke klart å kutte ut om du så hadde ett statlig hjelpeapparat rundt deg!! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bransje eller ikke. Tråden omhandler Orvis og alle må få bidra uannsett hva slags tilknytning man har!!

Clearwater har jeg lest dårlig om i utenlandske foraer, Robert, så det er artig at du har en annen mening om den. Det bekrefter jo bare det vi vet fra før. PRØV SJÆL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt for stanga til Geir sjøl jeg, en det var i glomma med ei flue i enden så klart. <<l

Orvis har mye bra på lager. Helt utrolig at det ikke er en tråd her fra før om Orvis.

Du skal ikke se helt bort i fra at ffs har en eller flere Orvisrelaterte tråder fra før. Hadde jeg ikke vært litt usikker på restskatt og evt moms for 2014, så hadde den stanga vært i mitt eie i dag... Geir? Come on  ;D:-*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt for stanga til Geir sjøl jeg, en det var i glomma med ei flue i enden så klart. <<l

Orvis har mye bra på lager. Helt utrolig at det ikke er en tråd her fra før om Orvis.

Du skal ikke se helt bort i fra at ffs har en eller flere Orvisrelaterte tråder fra før. Hadde jeg ikke vært litt usikker på restskatt og evt moms for 2014, så hadde den stanga vært i mitt eie i dag... Geir? Come on  ;D:-*

Geir J. sitter generelt på alt for mange stenger som han ikke trenger  ;D

Jeg hjelper deg gjerne med å bli kvitt den T3'en i klasse 4, Geir ?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du i norge eller over there ?  Og ja et aggresivt svar, men å sammenligne en jevnt over god kaster der borte blir feil, og salgtall og erfaringer noe annet.

Hva er det man er ute etter da? En stang til alt ? Det finnes hvis, man inngår kompromisser. Kompromissene er ikke en dyr, men flere halveis på treet.  Man kan føle, synse og fiske, eller velge flere stenger til hvert sitt bruk. Noe til alt finner du ikke, da mener "jeg" du ikke tenker bredt nok . Har du testet det som finnes av liner og hva folk som faktisk har prøvd anbefaller?

Min erfaring er at jeg ikke lovpriser den som det beste, jeg skulle ønske å tru det, men for meg finnes det ikke.

Jeg har kjørt løpet, bundet, bygget, dreid og spikket, men det jeg trives best med idag er flere stenger til hvert sitt bruk. Ikke en til alt (4''r) finnes ikke i min verden og jeg har ikke engang dratt øyebryne under vannfilmen når det gjelder nymfe.

Alt annet har jeg ganske god kåll på .

Feil svar Waffer'n , sorry. Jeg bare trur ikke på den ene stanga, og det kommer etterhvert for de fleste. Merke, noe nytt , noe annet osv osv osv osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan er er T3 9' #5?

Huff ikke bra av meg å spørre om slikt når det ligger en ute her for salg... ;D

Ikke så ulik Helios, mener jeg å huske, om du kjenner til den ?

Men T3 har ikke denne nye, fantastiske "plastikk-teknologien" som benyttes i Helios-klingene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan er er T3 9' #5?

Huff ikke bra av meg å spørre om slikt når det ligger en ute her for salg... ;D

Nå får du fanken meg roe deg - vinteren er lang... Vi har mange stenger vi kan kose oss med og byttelåne oss i mellom  ;) Bare du ikke driver å tryner i steinura for deretter å holde kjeft - så det første jeg opplever ved et lett muppet-luftkast er en tupp-brekkasje  ;D ;D <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du i norge eller over there ?  Og ja et aggresivt svar, men å sammenligne en jevnt over god kaster der borte blir feil, og salgtall og erfaringer noe annet.

Hva er det man er ute etter da? En stang til alt ? Det finnes hvis, man inngår kompromisser. Kompromissene er ikke en dyr, men flere halveis på treet.  Man kan føle, synse og fiske, eller velge flere stenger til hvert sitt bruk. Noe til alt finner du ikke, da mener "jeg" du ikke tenker bredt nok . Har du testet det som finnes av liner og hva folk som faktisk har prøvd anbefaller?

Min erfaring er at jeg ikke lovpriser den som det beste, jeg skulle ønske å tru det, men for meg finnes det ikke.

Jeg har kjørt løpet, bundet, bygget, dreid og spikket, men det jeg trives best med idag er flere stenger til hvert sitt bruk. Ikke en til alt (4''r) finnes ikke i min verden og jeg har ikke engang dratt øyebryne under vannfilmen når det gjelder nymfe.

Alt annet har jeg ganske god kåll på .

Feil svar Waffer'n , sorry. Jeg bare trur ikke på den ene stanga, og det kommer etterhvert for de fleste. Merke, noe nytt , noe annet osv osv osv osv .

Skjønte ikke helt hvor du ville med dette innlegget, Robert? Men det er tydelig at du ville si noe. Når det kommer til stenger og liner har jeg kun en preferanse og forhold meg til, og det er meg selv. Jeg liker å prøve nye ting, og noen av de stengene jeg har i dag mangler ett og annet i spesifikke situasjoner.

Du tenkte kanskje på den Clearwater'n? Når jeg fatter interesse for en stang bruker jeg nettet for å finne info om hvordan den er. Folk "over there" kan da vel ikke være så jævlig forskjellige fra oss "over here" når det kommer til selve opplevelsen av en stang, eller?

HAr vel heller aldri nevnt at jeg er ute ette en stang som skal håndtere alt... snarere tvert imot. Er ute etter flere stenger fordi enkelte mangler noe jeg finner i andre og vise versa...

Får slenge med noen smil så motsvaret oppfattes slik det er ment å være. Vennskapelig og konstruktivt. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenkte kanskje på den Clearwater'n? Når jeg fatter interesse for en stang bruker jeg nettet for å finne info om hvordan den er. Folk "over there" kan da vel ikke være så jævlig forskjellige fra oss "over here" når det kommer til selve opplevelsen av en stang, eller?

Får slenge med noen smil så motsvaret oppfattes slik det er ment å være. Vennskapelig og konstruktivt. :) :)

Hei Kim.  

Jo faktisk så er det sånn.De er ganske forskjellige fra oss. Stenger oppfattes utifra ulike fiskesituasjoner.  Og det er ganske forskjellig her, og der borte. Hvis du ikke leser norske tester så leser du noe som testes der borte.eller i England , eller i polen osv osv Det blir annerledes fordi forholdene er annerledes.

Her hjemme kaster du på den ene fisken du ser i løpet av dagen, der borte kaster du på mange fisker som får deg til å måpe hele dagen. Andre steder kaster du på en fisk i løpet av 3 dager, gjerne i elver som bittesmå i forhold til her her hjemme osv osv. Klart egenskapene til en stang forandrer seg da.  Hva er best på en sky norsk hemsil fisk. 20 -25 meter +valgfri fortom, 2-4 stanglengder, fluer som kanskje krever litt utenom det vanlige og eller /oppsett, eller 10-15 meter kast på 5-6 fisk der borte, du har helt andre parametre og innfallvinkler. Du trenger ikke 9' som er vanlig her hjemme. Du trenger helt andre stenger og kunnskaper.

Hvis man da tar antallet fiskere i betrakning så blir din/våre meninger noe som må oppleves , ikke leses.Vi blir ganske små selv om vi er flinke. Du trenger ikke dra halvparten så langt får å oppleve at det vi synes her hjemme er noe helt annet en andre steder.

Fortell en islending feks at du bruker 6-7 x fortom får å lure en ørret, og han ler av deg. Første tur til island så lo jeg av 3x, det hadde jeg aldri satt på hjemme, jeg lo sist får å si det sånn;).

Samme gjelder vel mine opplevelser det lille trope jeg har opplevd .Lesing er jo nyttig sier ikke det, men å oppleve er noe annet. Første tropetur led jeg av jeg kastet dobbel så langt som alle amerikanske turister. Dette førte til helt andre problemer igjen.

Du trenger ikke slenge med smil , det var ikke ondsinnet ment, men vennskapelig, og litt erfaringsmessig.

Jeg er ikke en stor utenlandsfisker, men det lille jeg har opplevd skiller seg særs fra her hjemme :)

Detta var ment konstruktivt og hyggelig, men når man må understreke det så blir det litt feil uansett. Tolk det som du vil og så får andre arrestere meg igjen hvis ikke du gjør det.

Har ikke sjangs til å motbevise uansett alikavel, men har prøvd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rapportene som fanger min interesse omhandler folk som beskriver stengenes aksjon, tempo osv... ikke hvilke fiskesituasjoner dem bruker stanga i. Kun stanginfo..

Jeg velger en stang ut ifra hvordan den behandler lina for meg og thats it. Fisk på drømestørrelse eller 10g spiller ingen rolle. Det som er viktig er å få flua dit jeg vil på en måte jeg behersker med rette stanga. Mulig vi prater om samme sak, men likevel fra to vinkler. Anyway... suger tak i deg ved neste Gero besøk og tar det derfra. (uten 10 halve inabords) blir sikkert mer forståelig da. ;D ;D

Digger deg Robert, du er rå på stikka og på service i sjappa!! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...