Gå til innhold

En god belly boat...forslag?


JørgenH

Anbefalte innlegg

Heisann  :)

Har snart tenkt til å kjøpe min første belly boat og lurer på hvilken båt som er den "ultimate"?

Ser at skittfiske selger berkley pakker med både pumpe og svømmeføtter i samme slengen. Er det noe å kjøpe?

XXL har Guideline Drifter båten til 2300, men er usikker på om det følger med pumpe og svømmeføtter. Skal sies at jeg har gavekort på xxl på 1400 bare så dere vet det.

Har ikke tenkt å bruke mere enn 2500kr  :)

Hva trur dere?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ihvertfall for en hvor du sitter litt høyt, helst en hvor setet er oppblåsbart.

En del av de rimeligste bellybåtene har ikke dette, og man sitter så lavt at det blir vanskelig å kaste uten å piske vann.

Sjønner hva du mener Lars  :) Har hørt at den Drifter´n har det, men er ikke sikker på berkley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På XXL i Drammen fikk du IKKE føtter og pumpe med på kjøpet til 2300. Mulig det er annerledes andre steder.

Enig med Lars, kjøp en med oppblåsbar sittepute, ikke vurder noe annet.

Nå er denne på tilbud til 1299,- på skittfiske, og er bygget opp på samme måte som drifteren med pumpe og føtter:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Belly---pontonbaat/Alle/Pool-12-Easy-Rider-bellyb%C3%A5t-pakke-Med-sv%C3%B8mmef%C3%B8tter-og-pumpe-113609-p0000044920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den ultimate? Hvordan skal du bruke den?

Hvis du skal ha den med i sekken, gå langt/et stykke og ha med telt og sovepose vil jeg ikke anbefale drifter eller lignende. Da ville jeg satset på en lettere versjon som tar mindre plass i sekken. Til denne bruken har jeg en Caddis Nevada. Det som kan sies som er negativt med denne er at man sitter lavere (dvs. i vannet med rompa) og at den kanskje ikke kan bevege seg like fort.

Hvis du ikke skal bruke den til andre plasser enn der du kan kjøre (nesten) helt fram, ville jeg også gått for en drifter/easy rider eller lignende. Da sitter du høyere, holder deg varmere og kaster enklere.

Mye bra på markedet. Tenk over bruk før du bestemmer deg...

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er litt uenig med med Arnt her. Jeg skjønner hva du mener i forhold til å få plass i sekken, MEN det er da heller ikke noe problem å ha med en fult oppblåst drifter på ryggen. Det følger jo med bærestropper, og jeg (og andre) har gått lange turer med disse på ryggen uten stress. Skal du ha den med i sekken, bør du forsatt ha med pumpe i sekken og.

Men uansett mener jeg det er viktigere hvordan båten er å fiske med, enn hvordan den er å bære med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg pakker sekken (95 L) med telt, sovepose, klær, mat ++ og samtidig skal ha med easyrider vil det medføre at det blir en betydelig større oppakning enn om jeg har med caddisen (volum og vekt). Jeg bruker caddisen når jeg er på overnattingstur og går endel km inn i fjellet. Skal man ha en drifter/easyrider oppblåst i tillegg til sekk vil ihvertfall ikke jeg synes det er en behagelig måte å gå på.

Er selvfølgelig åpen for at andre har forskjellige erfaringer og meninger.

Jeg har forøvrig to bellyer. En til dagsturer og en til overnattingsturer der jeg går endel km.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så:

Såfremt du også bruker bellyen på fjellturer (langt og/eller overnatting) vil jeg anbefale:

Easyrider fra skittfiske og caddis nevada fra ebay. Leter du godt vil du finne denne med frakt og toll til ca 1000 kr.

Vil også anbefale svømmeføtter som ikke brukes i kombinasjon med vanlige vadesko. Her er det bedre å bruke denne: http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=548 i kombinasjon med "vanlige svømmeføtter". Disse går fint an å vade vanlig med i tillegg til at du sparer masse vekt.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Caddis Nevada som favoritt. Vet at det går fortere, og at en sitter høyere i vannet med Drifter, men synes jeg sitter så fantastisk godt i Caddisen, at jeg ofrer fart for comfort. Kan lene meg godt bakover, og føler meg helt trygg i den. Har aldri frysi når jeg har brukt den, men bruker den heller ikke når det er 5 grader i vannet. Har det dessuten aldri travelt når jeg fisker fra flytering, så Caddisen må jeg si at jeg virkelig koser meg med og i. Har prøvd litt forskjellige, men går alltid tilbake til den gode gamle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Caddis Nevada som favoritt. Vet at det går fortere, og at en sitter høyere i vannet med Drifter, men synes jeg sitter så fantastisk godt i Caddisen, at jeg ofrer fart for comfort. Kan lene meg godt bakover, og føler meg helt trygg i den. Har aldri frysi når jeg har brukt den, men bruker den heller ikke når det er 5 grader i vannet. Har det dessuten aldri travelt når jeg fisker fra flytering, så Caddisen må jeg si at jeg virkelig koser meg med og i. Har prøvd litt forskjellige, men går alltid tilbake til den gode gamle :-)

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være lurt å tenke over når man kjøper bellybåt er at den bør ha flere luftkamre, slik at den ikke går rett til bunns med mann og mus ved en evt punktering.

Drifteren og disse Outcast bellyene er fine slik  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På XXL i Drammen fikk du IKKE føtter og pumpe med på kjøpet til 2300. Mulig det er annerledes andre steder.

Enig med Lars, kjøp en med oppblåsbar sittepute, ikke vurder noe annet.

Nå er denne på tilbud til 1299,- på skittfiske, og er bygget opp på samme måte som drifteren med pumpe og føtter:http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Belly---pontonbaat/Alle/Pool-12-Easy-Rider-bellyb%C3%A5t-pakke-Med-sv%C3%B8mmef%C3%B8tter-og-pumpe-113609-p0000044920

Hei Victor!

Den der så fanken meg ikke værst ut  ;D. Trur bare jeg skal kline til jeg  :)

Hva er den ultimate? Hvordan skal du bruke den?

Hvis du skal ha den med i sekken, gå langt/et stykke og ha med telt og sovepose vil jeg ikke anbefale drifter eller lignende. Da ville jeg satset på en lettere versjon som tar mindre plass i sekken. Til denne bruken har jeg en Caddis Nevada. Det som kan sies som er negativt med denne er at man sitter lavere (dvs. i vannet med rompa) og at den kanskje ikke kan bevege seg like fort.

Hvis du ikke skal bruke den til andre plasser enn der du kan kjøre (nesten) helt fram, ville jeg også gått for en drifter/easy rider eller lignende. Da sitter du høyere, holder deg varmere og kaster enklere.

Mye bra på markedet. Tenk over bruk før du bestemmer deg...

Arnt

Takk for tipsene Arnt  :)

Det er slik hos meg og. Noen turer skal jeg gå en liten stubb, mens andre bare ett bare hundre meter. Så det er noe med dette og velge rett båt. Tenkte ikke jeg skulle investere i to båter, det blir vel senere  ;D.

Skal gå på utkik etter Caddisen  :)

Må si jeg er litt uenig med med Arnt her. Jeg skjønner hva du mener i forhold til å få plass i sekken, MEN det er da heller ikke noe problem å ha med en fult oppblåst drifter på ryggen. Det følger jo med bærestropper, og jeg (og andre) har gått lange turer med disse på ryggen uten stress. Skal du ha den med i sekken, bør du forsatt ha med pumpe i sekken og.

Men uansett mener jeg det er viktigere hvordan båten er å fiske med, enn hvordan den er å bære med seg.

Du har rett i det du sier Victor. Tenker litt på det selv, at når jeg først må ta med bellyen så må jeg også ta med pumpe (om den ikke er pumpet opp fra før av da selfølgelig)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen,

De fleste flyteringer er bra i dag (trygghet etc.) det er en par typer som har vippet rundt de årene jeg har fisket med flytering. Med en drukning  :( i Sverige. Samt en som tippet rundt i Nordmarka.

Nok med det... Det jeg selv fisker med er Outcast. meget bra båt - men dyr. Men du får det du betaler for.

Men jeg har et råd til deg. Kjøp bra svømmeføtter ikke kjøp flytering med svømmeføtter som kan monteres på sko. Da kommer du til å svømme deg i hjel!

Kjøp da heller en flytering til 1250 kroner og bruk 1000 kr på svømmeføtter eksempel på finn.no "http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45377233&searchQuery=sv%C3%B8mmef%C3%B8tter+"

og kjøp en pumpe på nille til 100 kroner!

Da vil du få en bedre opplevelse! 

   

Lykke til og godt nytt år!

Morten Minde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten!

Har ikke all verden erfaring med bellybåt, har disse svømmeføttene som fulgte med, til å ha utenpå vadeskoen. Det er altså fornuftig å kjøpe et par til å ha rett på sokken da, det er det du mener? Får man bedre kraft og skyv på en måte eller hva er det som blir bedre? De er også veldig stive de som fulgte med båten, er det en fordel med mykere svømmeføtter?

Takknemlig for svar.

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen,

De fleste flyteringer er bra i dag (trygghet etc.) det er en par typer som har vippet rundt de årene jeg har fisket med flytering. Med en drukning  :( i Sverige. Samt en som tippet rundt i Nordmarka.

Nok med det... Det jeg selv fisker med er Outcast. meget bra båt - men dyr. Men du får det du betaler for.

Men jeg har et råd til deg. Kjøp bra svømmeføtter ikke kjøp flytering med svømmeføtter som kan monteres på sko. Da kommer du til å svømme deg i hjel!

Kjøp da heller en flytering til 1250 kroner og bruk 1000 kr på svømmeføtter eksempel på finn.no "http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45377233&searchQuery=sv%C3%B8mmef%C3%B8tter+"

og kjøp en pumpe på nille til 100 kroner!

Da vil du få en bedre opplevelse! 

   

Lykke til og godt nytt år!

Morten Minde

Tusen takk for tipset Morten, det setter jeg pris på  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...