Gå til innhold
  • 0

Fluefiske i Januar?


Pota

Spørsmål

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er absolutt mulig, ihvertfall langs vestkysten, selv om januar ikke akkurat er den hotteste fiskemåneden.

På sørvestlandet, som vel har Norges mildeste klima, klekker det vel til og med en og annen døgnflue om dagen, selv om det sikkert er relativt marginale greier.

Sjekk ut Alexander Fredagsvik og Stian Rennestraums fine blogg govannet.com, så ser du selv <<l

De har også en oppdateringstråd her: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=28070.0

Var selv og besøkte dem tidlig i april i fjor sammen med Lars Nilssen/VGTV, og det er virkelig trivelige karer som kjenner området svært godt. Du får sikkert noen tips av dem hvis du sender en PM. Masse muligheter i området rundt Haugesund. 

Ellers i landet er det naturlig nok endel tråere, men det finnes noen tailwaters som kan by på åpent vann og vakende fisk selv i mange minusgrader. Så hvis man er superivrig og flink på research går det an. Du finner en veldig interessant tråd om dette fisket her: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14647.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan melde om obsevasjon av noen merkelige fluer med store vinger og lange haletråder som flyr i et mønster som best forklares med opp og så ned osv...

Dette er for meg meget uvanlig selv her vest på sør-vestlandet. Ønsker egentlig is i noen mnd. for å få skikkelig sulten fisk når varmen kommer (en teori jeg har), men slik er det altså ikke. Så kanskje årets første på tørt ikke er langt unna....

Sjøen er også alt for varm for årstiden, 7deg C. Noe som gjør at sjøørreten ikke trekker mot ferskvann i den grad vi ofte ser på denne årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er man virkelig hekta på (Øst)markafiske, så kan jeg melde om at utrolig mye av isen har forsvunnet de siste ukene, og særlig den siste hvor det har regna så mye i kombinasjon med sønnavinden. Var en tur innover i dag, og de store sjøene er stort sett isfrie - den 3. januar  :o Småvann med greie inn og ut-os er også fullt fiskbare... Et begredelig syn for isfiskern  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja i januar er det fullt mulig å fiske i vann så lenge de er isfri og ja regler tillater det, les gjennom buzzer tråden, nå i januar er det buzzere som er tingen i vann.. altså fiske med mygglarver... Fisken kan finne på å vake noe jeg senest så i dag p, men den kom ikke opp en gang til, som sagt marginalt..

Men med buzzere, handler det om å finne dybden fisken spiser mygglarver på, ligger vel en artikkel på siden her Rune Stokkebekk har skrevet, den forklarer dette dypere.. Kan du lese om erfaringer som ble gjort forrige sesong,  på buzzertråden..

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og så må jo jeg anbefale deg å skrolle gjennom tråden som er laget i løpet av en streng vinter for noen år tilbake;

Kortlinetråden under ørretfiske.

Det er dette vi bedriver flere ganger i uken nå....som hver vinter.

Når dette er sagt, så er Januar og Februar erfaringsmessig de dårligste ørret og sjøørret månedene våre.

temp på vann er absolutt i minimumsklassen nå...men på fine dager kan man se like mange vak nå som på de varmeste sommermånedene...men vakene, og fiskene som fanges er mye gjevere:-)

Mao; ser du åpent vann- FISK!!:-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...