Gå til innhold

Oslofjordkonferansen 2014


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Friluftsinteressene vil alltid svinge litt. Selv om det alltid er noen som fisker, vil også antall fiskere variere. Har inntrykk av at det har vært en liten bølgedal noen å nå. Men, interessen kommer alltid tilbake. Da er det viktig at nærmiljøet har et  økosystem som er i balanse.

Oslofjorden er vel i en særstilling i så måte.

Svært viktig arbeid!

:)

Bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dit hvis jeg er hjemme og kan sikkert legge ut noe. Regner med at NJFF legger noe ut på sine sider. Jeg kunne ønske at folk som vil ha en helt annen forvaltning, og aller helst et verneområde tok kontakt med NJFF og ga uttrykk for det. Føler de at de har mange i ryggen er det alltid lettere å gå høyere på banen. Det er ikke det minste rart at både barn og unge gjør andre ting enn å fiske i fjorden når vi vet hvor langt det er mellom hver fisk man får,og det man får er gjerne småfisk. Vi som har levd lenge vet hvor produktiv fjorden er og forholdene i den har ikke blitt dårligere, men mye bedre hva forurensing og alger angår. Vil vi ha forandring må vi gjøre noe og en mail eller tre kan de fleste få til. Jeg tok kontakt med ei i sentralstyret i Miljøpartiet og minnet henne på at de har nei til bunntråling i programet. Samtidig sendte jeg kopi av Oslofjordkonferansen. Hun tar saken videre. Naturvernforbundet, Miljøvernforbundet, WWF og andre kan påminnes.

God helg

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Knut - flott om du kan delta på konferansen!

Oslofjordkonferansen er jo en del av sportsfiskets år, http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=238364106&displaypage=TRUE , som har avspark i mai 2014 og strekker seg frem til mai 2015.

Her har vi en gyllen mulighet til å påvirke!

Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om 100 stk sendte en mail til http://www.mdg.no/ og spurte om hvorfor de aldri snakker om Nei til bunntråling når de har det i programet. Så lenge ingen etterlyser det tar de det ikke fram før andre politikere evt begynner å snakke om det.    " Dette vedtok vi allerede på landsmøtet i ....."

Vi kan påvirke hvis vi vil. Men det er ikke nok å bare trylle "liker" på det andre skriver.

https://www.facebook.com/friluftsfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høyst interessant konferanse. Gud bedre, kanskje det kan være starten på noe positivt, ikke bare prat men etterhvert handling. Jeg skulle så gjerne vært der, ble spurt om ett foredrag, men jeg er på Bornholm på den tiden. Oppfordrer alle som har ett snev av interesse for fjorden og stille opp!!

Fjorden har hatt en fallende kurve hva gjelder fiske, bare synd det for ture i vei uten fornuftige regler og ikke minst oppsyn. Alle har ett ansvar, man kan ikke bare skylde på yrkesfiskere. Biotopen er heller ikke som den var. Mange ting som blir til en stor. Ser frem til å få referat fra konferansen.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes krefter i MDG som jobber for villaksen i hvert fall. Rasmus Hansson derimot, har antakelig en duftspreder av endosulfan på kontoret sitt. Han lever fremdeles i den tro at oppdrettsnæringen skal ta over etter oljen. Da må de "bare" øke produksjonen med 200-7000 ganger...

Beklager avsporing. Enhver med genuin interesse for Oslofjorden bør kunne se av 2 fisketurer, og vi bør kunne stille i sterkt manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må jobbe opp mot dem som kan tenkes å støtte oss. De er ikke mange. Man skulle tro at miljøorganisasjoner og såkalte miljøpolitikere ville finne det interessant å lage et stort verneområde i oslo-og drammensfjorden, men de er stort sett tause. Skulle tro at et pilotprosjekt ville tenne dem. Da er det enklere å applaudere for Keiserens nye klær slik de gjorde da Færder nasjonalpark ble åpnet. 95% av den er hav, hvor alt skal være som før mens man har laget et rigid regelverk for de 5% som er holmer og skjær.

Vi skal ikke bare skylde på yrkesfiskerne men også se på hva sportsfiskerne gjør. Vi har våre svin på skogen. Men at trålingen med åpen reketrål er ødeleggende skjønner de fleste. Litt rart når Oslo havfiskeklubb må dra til Øresund for å fiske flatfisk. Oslo-og Drammensfjorden kan naturligvis med en annen forvaltning igjen bli et flott fiskevann for nærmere 2 mill mennesker. Det har de, og ikke minst fjorden fortjent. En av grunnene til at jeg jobber videre er det en av deltakerne på konferansen, Ingar Heum, skriver i boka om Oslofjorden. "Den bør få vern på linje med Hardangervidda og Alta". Enig?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om 100 stk sendte en mail til http://www.mdg.no/ og spurte om hvorfor de aldri snakker om Nei til bunntråling når de har det i programet. Så lenge ingen etterlyser det tar de det ikke fram før andre politikere evt begynner å snakke om det.     " Dette vedtok vi allerede på landsmøtet i ....."

Vi kan påvirke hvis vi vil. Men det er ikke nok å bare trylle "liker" på det andre skriver.

https://www.facebook.com/friluftsfjorden

Kanskje MDG burde vært invitert til konferansen slik at de må gjøre rede for seg, og bli satt under litt press?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke bare MDG, men også andre partier. Dette handler jo mest om miljøvern, men også om næringsinteresser. Vi sportsfiskere bruker nemlig en del penger på vår hobby, blant annet ved kjøp av fiskeutstyr, overnatting, bensinpenger, bompenger, mat osv.  

Forhandlere av fiskeutstyr bør også delta på dette møtet (dersom de har mulighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ole Håkon Heier i NJFF har de invitert politikere uten å få noen respons. Mulig det dukker opp noen fra naturvernforbundet i Horten. Hadde man derimot arrangert en konferanse med vekt på vern på land eller tiltak mot oljeutslipp hadde både politikere og miljøvernere vært på plass. Når vi ser hvor mye oppmerksomhet man gir selv små oljeutslipp skjønner man at det er helt andre ting enn vern av miljøet man har fokus på. Det er dessverre de som setter dagsorden og styrer hva man skal snakke om og langt på vei mene. Egentlig bør man konsekvent skrive "miljøvernere" og "miljøpolitikere"

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Konferansen var bra både hva foredragsholdere og gjennomføring angikk. Her var det ikke noen dødpunkter i løpet av hele fredagen og halve lørdagen. Fredagens program som gikk fra kl 9.30 til kl 21 ble avslutte med bar og et lett og ledig show med Ingar Heum. Veldig fin avslutning på en dag med flotte foredrag rundt mange viktige tema. Tror de fleste i likhet med meg fikk mye ny input. I tillegg er det å møte andre som vil jobbe for en annen forvaltning av fjorden inspirerende for selv om NJFF nå er på banen skal ikke vi andre bare lene oss tilbake men stå på med innspill til alle som kan være med på å påvirke. Politikere, miljøvernere og andre kommer med når de ser at mange nok viser interesse for en sak. 

Det ble også besluttet at man skal ha en lignende konferanse neste år. Da er det Østfold jeger og fisk som arrangerer og sjansen for at den legges til Østfold er vel stor. Blir sikkert lagt ut rapport fra konferansen på sidene til NJFF.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vært der på lørdagen og mener dette kan bli en uhyre viktig arena og kanal for forvaltningen av fjorden. Kudos til NJFF som arrangør, men også gode foredragsholdere, deltagere og ikke minst alle ildsjelene som har jobbet med dette i lang tid og endelig ser at ting kan bli større, sterkere og bedre enn noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har jobbet i 7 magre år med å spre ideen om et verneområde i fjorden er dette, pluss en melding fra Gard om at mange fiskere har hørt om ideen og er enig, kjøtt på magre bein og inspirasjon til å jobbe videre. Det skal ikke så mange til før noen kaller det en folkebevegelse og vi er kanskje 500 000 sportsfiskere som kan reise oss opp og kreve vårt. Henning Røed hadde etter min mening det mest engasjerte foredraget. Han har bl annet skrevet boka " Fiskehistorier, Hvem skal eie havet?" Han mener at det ikke er en selvfølge at det er yrkesfiskerne. Jeg er enig. Sportsfisket vårt genererer penger og i tillegg har man alt det man vanskelig kan sette verdi på i form av trivsel,helse og ernæring. Ting man tar som en selvfølgelig del av regnskapet når man anlegger verneområder og nasjonalparker på land. Ingar Heum som jeg nevnte i mitt forrige innlegg skriver i boka om Oslofjorden at den bør få vern på linje med Hardangervidda. Noen som er uenig i det?

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ble litt overrasket da jeg tilfeldig tittet på "oslofjordkonferansen 2014" og oppdaget at den fortsatt er " hot". Da kan jeg i disse magre havabbortider tilføye noe Ingar Heum skrev i Alt om fiske. " Trengs det egentlig mer forskning?" for forskere vil forske og beslutningstakere synes det er helt ok så slipper de å foreta seg noe. Rapporter kan enkelt puttes i en dertil passende skuff. Ulest. Vi trenger ikke å vite om yrkesfisket har redusert torskebestanden med 90% eller 30%, vi trenger ikke å fastslå om reketråling er uheldig eller veldig uheldig for bunnfaunaen skriver Ingar for Oslofjorden er uten tvil landets viktigste rekreasjonsområde. Langt viktigere enn Hardangervidda, Nordmarka eller lakseelvene i Trønderlag. Derfor bør vi etter Ingars mening få forskning på hvilken  enorm verdi fjorden kan ha som rekreasjonsarena. Da må vi koble inn samfunnsøkonomer, sosialmedisinere og næringslivsforskere.  "Jeg er nemlig ikke i tvil om at det samfunnsøkonomiske potensialet og folkehelsepotensialet for en ren rekreasjonsbruk av fjorden er skyhøyt mye bedre enn et fortsatt yrkesfiske som sysselsetter en håndfull fiskere. Så gjenstår det å se hvor mange politikere vi har på Stortinget som har guts nok til å ta slike verdivalg" 

At jeg er helt enig med Ingar skjønner dere sikkert. Men hva med dere? 

Det er vi som må presse politikere til å stille opp for oss. De kommer ikke løpende til oss..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...