Gå til innhold

Garnfiske nesten på land i gyteområde


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Var ut en tur forrige helg i ruskværet. Jeg kom vel til sjøen rundt åttetiden og ble møtt av en utrolig trist syn. En fiskebåt modell medium, sjark omtrent, lå og dro garn nesten innpå land. Dette er gyteområder med mye småfisk / smolt nært landområdene. Filmen er en bit ut på morgenkvisten da båten har flyttet seg fra stedet jeg først så den. En langgrunn bukt og den holdt seg kun et titall meter fra land. Jeg blinket på dem med hellyset men ikke tegn til reaksjon. Få minutter etter flyttet dem på seg til et annet område. Da jeg så at båten stoppet på en annen "spot" gikk jeg bort og tok fram kameraet for å filme. Hvis jeg hadde vadet ut mot båten kunne jeg uten problem kunnet kaste fluen opp på båten. Jeg tipper at båten er maks 30-40 meter fra land og jobber med sitt garn. Dette er så sinnsykt uinspirerende og kjedelig å se. Yrkesfiskere som fullstendig driter i regler og lover. Det var for mørkt for å se noen eventuelle identitetsnummer på båten.

Bare å nyte https://vimeo.com/83349365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor i verden du filmet det der, men det ligner veldig, veldig en båt jeg så. Jeg reagerte dengang på at den satte lange, hundrevis av meter med garn på en søndag. Brukene ble satt inne i en relativt liten poll, et typisk oppvekstområde for bl.annet torsk og ørret. Båten hadde fritidsbåtresgistering. Forhørte meg litt, og det viste seg at båten og hobbyfiskeren hørte hjemme i Drøbakområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som samme båt jeg har set i området ved flere anledninger. Har med å ligger alt for tett inn på land.

I Danmark ville en slik "tyvfisker" (hvis det er det han er) fått bot i 50000kr klassen.

Er bare en ting at gjøre. Ta bilder/film som bevis alle mann. Til slutt må det være bevis nok til å få stoppet denne id..t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ser ut som samme båt jeg har set i området ved flere anledninger. Har med å ligger alt for tett inn på land.

I Danmark ville en slik "tyvfisker" (hvis det er det han er) fått bot i 50000kr klassen.

Er bare en ting at gjøre. Ta bilder/film som bevis alle mann. Til slutt må det være bevis nok til å få stoppet denne id..t

Har han ligget like nært land de gånger du sett båten?

Skal tillegges at fisket i området har vært ræva så langt "i år". Under høsten har det ikke vært noe særlig der og det pleier å være relativt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Var veldig tett på land sist jeg så den. Gikk fort utover da jeg begynte å peke på han.

Har vært dårlig fiske i år ja.

Synes å ha set båten komme fra Holmestrand havn, men kan ta feil. Uannsett. Alt for lite kontroll i fjorden. Både av fritidsfiskere (båt) og Lystfiskere (fra land med stang).

Sist år ble 2 slukfiskere ta for fiske innenfor helårs fredet område i Horsens fjord (DK). Begge fikk bot i 5000kr klassen. Ser man noe rart synes jeg kontrollen er flinke til at komme nesten med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler for hvor nærme land man kan sette garn nå, på denne tiden av året. Nedsenknings regelen opphører i okt. Så med mindre denne båten var innenfor grense for sjø/elv så fisket den lovlig, dessverre..

Det er et håpløst regelverk for garnfiske i Norge.

Ja, helt helt idiotiske regler. Som dansker er Norge på mange områder dobbelt moralens land. Ødelegger elvene med oppdrett selvom all logikk siger at disse er årsaken til nedgangen av villaksen.

Alkoholpolitikk, fredsforhandlere, selvgodheten og Norges evne til å vende det blinde øyet til så lenge her er penge å tjene.

Så er det også ned regler ang fiskeri. Avstand til land, frednigsområder, garnlengde osv.

Eks. Frednigssone i Norge er 100m. I DK 500m.

I DK ble det regnet ut at en Lystfisker la igjen vel 2000-3000kr/kg SØ. Hvor en ervervsfisker kun la igjen 100-200kr/kg.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=30791.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om så lange garnlenker er det nok yrkesfiskere. Har tidligere vintre sett kilometer med garn satt nærme land på strekningen Horten-Holmestrand. De er ikke ute etter sjøørret primært men får naturligvis også det. Flyndregarn tar, i følge en tidligere yrkesfisker en god del sjøørret. Problemet, slik jeg ser det, er at man mener og tror at det kun er yrkesfiske som genererer penger (selv uten kassaapparat). Derfor må det for enhver pris få fortsette. Man vet at tråling med åpen reketrål er ødeleggende (FN vil forby bunntråling), men selv det klarer yrkesfiskerne å grine seg fra. Får de ikke bifangst må de slutte. I valget mellom vern av yrkesfiskerne og fiskebestandene velger man yrkesfiskerne. Skulle tro de få vi har i Oslofjorden var de som holder statsfinansene i orden. Man klarer/vil ikke innse at måten man høster på i dag er både ødeleggende for økonomi og ikke minst for økologi. Få dem ut av fjorden og la den blomstre samtidig som man kan styrke oppsynet. Et enkelt regelverk er det vi trenger, og blir det noen færre yrkesfiskere blir det oppveid av andre arbeidsplasser.

Nå kom jeg kanskje langt fra opprinnelsen til tråden, men oppsummert. Et enkelt og lett regelverk å håndheve. Ikke garn,line eller trål i fjorden. Det vi diskuterer nå har vi holdt på med i årevis. Kanskje bra indremedisin, men liten effekt på problemet.

Send gjerne bildet av båten til en avisredaksjon og skriv at disse må ut av fjorden. Kanskje noen reagerer.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om så lange garnlenker er det nok yrkesfiskere. Har tidligere vintre sett kilometer med garn satt nærme land på strekningen Horten-Holmestrand. De er ikke ute etter sjøørret primært men får naturligvis også det. Flyndregarn tar, i følge en tidligere yrkesfisker en god del sjøørret. Problemet, slik jeg ser det, er at man mener og tror at det kun er yrkesfiske som genererer penger (selv uten kassaapparat). Derfor må det for enhver pris få fortsette. Man vet at tråling med åpen reketrål er ødeleggende (FN vil forby bunntråling), men selv det klarer yrkesfiskerne å grine seg fra. Får de ikke bifangst må de slutte. I valget mellom vern av yrkesfiskerne og fiskebestandene velger man yrkesfiskerne. Skulle tro de få vi har i Oslofjorden var de som holder statsfinansene i orden. Man klarer/vil ikke innse at måten man høster på i dag er både ødeleggende for økonomi og ikke minst for økologi. Få dem ut av fjorden og la den blomstre samtidig som man kan styrke oppsynet. Et enkelt regelverk er det vi trenger, og blir det noen færre yrkesfiskere blir det oppveid av andre arbeidsplasser.

Nå kom jeg kanskje langt fra opprinnelsen til tråden, men oppsummert. Et enkelt og lett regelverk å håndheve. Ikke garn,line eller trål i fjorden. Det vi diskuterer nå har vi holdt på med i årevis. Kanskje bra indremedisin, men liten effekt på problemet.

Send gjerne bildet av båten til en avisredaksjon og skriv at disse må ut av fjorden. Kanskje noen reagerer.

Friluftsfjorden!

De få som er i fjorden ødelegger veeeeldig mye. Er jo peoblemmer nok med gyytebekkene, som forsvinner/ødelegges.

Men er jo sååååå typisk Norge. Beskytte de få, selvom de ødelegger mye mye mer enn de produsere av verdier.

Men er jo ikke så rart når man tenker på hvilken fiskeriminister Norge har hatt de sist årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler slike tråder fort blir vær med å hat. Tror ikke alle har så mye greie på hva de prater om.

Jeg har fisket med garn siden jeg var liten. Dog veldig lite de siste årene. Det er mer bærekraftig for miljøet at jeg setter et garn og skaffer meg noen matfisk en å kjøpe noe som Røkke og co har rovfisket et eller annet sted og sendt til Kina for foredling for så å sende det via norgesgruppen til butikkene. Ungene mine fortjener litt fisk av og til.

Jeg tror ikke jeg kan telle på en hånd engang hvor mange ganger jeg har fått sjøørret. Tross alle de settene på grundt  vann etter torsk som går å beiter krabber. 

Å springe rundt som noe ordenspoliti og trakasere folk som driver et yrke i sin fulle rett fører bare til motforestillinger for et godt budskap.  :) jeg har stor respekt for engasjerte folk som vil det beste for vår felles naturarv. Men man oppnår ikke noe med å være en radikal. Man må forholde seg til virkeligheten selv om det ikke er fullt så kult.

Jeg har i alle fall ingen tro på at en yrkesfisker  setter garn i  nærheten av en gjytebekken nå for å fange sjøørret da over halvparten er av meget dårlig kvalitet på denne årstiden. Og sjøørret er nok ikke den mest omsettlige fisken.

Er det en debatt verd å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det var ikke i det hele tatt meningen å være en obstinazi radikal ordenspoliti eller trakasere noen. Jeg var "sikker" på at det var en 100-metersregel på garn her i landet. Tony Pedersen sier annet og virker sikker på sin sak.

Jeg har dessuten ikke noe imot folk som setter garn. Der er jeg av samme oppfattning som du. Men hvis dette nå er ulovlig så er jo det ikke ok. Derfor filmet jeg.

Jeg er rimelig sikker på at det slinker med noen sjøørret i garnet der. Det går ikke en tur uten at jeg får sjøørret på akkurat den plassen. Både "stor" og liten. Som jeg nevnte i innledningen så er det gyteområder og det er et litet område som i tillegg er under ganske hard fiskepress fra mange båter som ligger så tett opp mot den store gytebekken som de bare kan.

Sen er det vel ikke sant at man ikke oppnår noe med å være radikal? Men det er en diskusjon for en fredagskveld IRL med et par sambuka innenfor kragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var egentlig heller ikke meningen å prøve å radbrekke en hver mening om hvordan vi skal forvalte våres felles ressurser. Det er faktisk ikke mange registrerte kystfiskere igjen her på Sørlandet. Tror det eller ei. Mange av de er pensjonerte mennesker som holder på det uten å drive så mye. Dette er ikke mine ord men forskere på flødevigen sine uttalelser. Det er meget interesant å høre dem snakke. Det med at de driver å lager grønne lunger i havet er fassinerendefor meg. Slik dere vil ha i oslofjorden. Jeg tror imidlertidig at vi må ha en bedre kontroll på hele linjen. Det holder ikke å kaste ut yrkesfiskeren og la tyskerne få holde på slik de gjør.  Har sett med egne øyne flere ganger hvor folk skjærer ut det fineste og kaster resten. Slikt gjør meg fly forbanna.

Jeg er litt todelt. Jeg ønsker ikke et vanvittig regelrigime men jeg ønsker heller ikke at kysten våres skal bli voldtatt.

Lett og si men vanskelig å forholde seg til. Jeg tror vi faktisk må forholde oss til at lystfiskeren har mer innvirkning en vi har trodd  tidligere. Spessielt i de indre fjordene. Der er der dette har mest å si. En torskebestand kan være veldig lokal har de funnet ut av. Med genetiske forskjeller.

Jeg tror det er to virkemidler som virker best. Opplysning av barn og unge om virkelighetens fakta og strengere grensekontroll ut av landet. Yrkesfiskeren er underlagt styrende myndigheter som vi tross alt må stole litt på.

Jeg tror og de tenker litt som bonden. Vi skal ha noe å leve av til neste år og.

Jeg tror og bedre tilrettelagt jakt på skarv hadde vært bra. De årene hvor det har vært is liggende igjennom vinteren har det vært mer smårtorsk på grunnene om våren. Helt uten tvil!  

Skarvebestanden har eksplodert. Det ser man jo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I Sverige anses skarv som en skadefugl og man skyter av en del. Det er ingen tvil om st den gjør innvirkning. I Danmark mer eller mindre bosetter den seg i gytebekker langs kysten og fester på smolt dagenes lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt kan være opprørende å se. Jeg må innrømme at jeg er for et visst yrkesfiske, men at reglene nok burde vært strengere. Hvis man ser noen sette garn, kan det være kjekt å ha appen "Ulovlige garn". Nå halter den litt på min telefon, men den biten hvor det står hvilke regler som gjelder fungerer. Det er praktisk å vite om man skal hisse seg opp over en person som bryter reglene, eller om det reglene som svikter.

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mener at man må stemme Rødt for å være radikal i forhold til forvaltningen av våre felles ressurser i havet tar man feil. Jeg har radikale meninger når det gjelder Oslo-og drammensfjorden men Rødt er det eneste partiet som ikke har svart på mine henvendelser. Hvis det er radikalt å mene noe annet enn det vedtatte eller det Ruffen kaller virkeligheten ja da er jeg radikal, kult eller ukult. Hvem som skal eie fisken i havet er altså ikke noe man skal diskutere? Jeg synes det er på høy tid at vi gjør det selv om slike diskusjoner ofte kveles med taushet fra alle konservative som vil ha alt ved det gamle, og den konservatismen går langt inn i det vi liker å kalle radikale kretser.

Går man ti år tilbake var det ikke vanskelig å få fisk til eget forbruk ved å fiske med stang fra land. Man trengte ikke å bruke garn. Etterhvert som fisken (torsken) forsvant kom det mer og mer garn langsmed land også på kjente gyteplasser. Man trålte "opp i fjæresteinene" og vi vet, uten å kunne bevis at man bevisst trålte etter småfisk som ble solgt i innvandrerbutikker. Mange av dem skal helst ha småfisk og er tidlig ute for å få kjøpe småfisk som havner i reketrålen. Naturligvis gjør sportsfiskerne sitt innhogg i bestandene men ser man til Øresund har man pga trålforbud og begrenset garnfiske bærekraftige fiskebestand. Sportsfiske skaper arbeidsplasser der og kan også gjøre det her.

Runar Kabbe fisker havabbor i Main,USA og i år fikk han og fiskekompisen 210 HA tilsammen på en uke. Der vil sportsfiskerne ha bort yrkesfiskerne fordi det har blitt for lite fisk. Det kan vel kalles ultraradikalt.

Vi må snart se potensialet i et rikt sportsfiske enten det foregår med flue eller svenskepilk. Ikke overalt men enkelte steder.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...