Gå til innhold

Tilslag - kan man være for sen?


Nofish

Anbefalte innlegg

Som flere er inne på finns det vel ikke én tilslagstiming som passer for alle situasjoner. Hvis en stor fisk ruller rolig over flua di seks meter nedstrøms i en elv er det nesten umulig å være for sein. Myggspisende røye på 25-30meters hold i stille/veldig sakteflytende vann krever et  superraskt og hardt tilslag hvis det skal være håp om å få kontakt med fisken.

Verst kan det bli det på de turene der det er mange forskjellige typer fiske i et lite område, sånn at man får sånne ytterpunkter rett etter hverandre, f.eks. på Laksefjordvidda. Da blir det lett mye bomslag og frustrasjon...

Dette med tilslag er også en slags "mojo-greie". Man kan fiske i tre dager uten å bomme et eneste tilslag, for så å bomme ti storinger på rad, til tross for at man ikke føler at man gjør noe annerledes. Kanskje er det måten fisken tar flua på? Snodige greier! Sikkert lurest å ikke tenke for mye på det. Det er ihvertfall min erfaring fra musikken: i det øyeblikket du begynner å tenke over hva du gjør begynner du å spille som ei kveite.

PS! Har også opplevd fisk som har kroket seg selv noen ganger, til og på med ganske slakt snøre på stillevann, både ørret og røye. Tørrflua ligger ute, og stanga ligger i vannkanten mens  man koker kaffe e.l. Bang! Stanga er på vei ut i vannet. Fellesnevneren er store tørrfluer og fisk som kommer fra ganske dypt vann og tar flua skikkelig hardt. Men som regel, 99 av 100 ganger, blir det ingen kontakt uten at man gir en eller annen form for tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er av og til det største problemet å i det hele tatt å klare å styre meg. Jeg kan bli så jævla gira. Og så gjør jeg så mange feil så alt for ofte. Skal vedde på at trådstarter har noe i bakhodet ift meg i denne tråden. Han var dessverre vitne til at jeg kødda til en drømme setting. Ikke en sjangse men en hel setting. Flere virkelig gråse fisker sto å vaket på et nydelig brekk. Og situasjonen var meget innbydende og ikke alt for komplisert. Rett og slett en hver fluefiskere drøm som tatt ut i fra den beste fluefiskefilm. Alt dette kødder jeg til med noen tilslag som menneskeheten ikke har sett maken til. Verken før eller etter. Jo kansje Gisle. Han var vitne til ca 410 episoder. I den ene e,pistolen av " ruffen prøver å fiske" slo jeg av 0,22 flor på en diger fisk.

Problemet mitt er at det bygger seg opp for mye og hvis jeg blir litt frustrert over meg selv blir det bare værre.

Uansett hvor mye jeg planlegger så skjer det noe når fisken tar. Slik er det når man lærer veldig sent.

Jeg fisker best alene. Og da kan jeg lyve og.

Det er alltid en glede å fiske med deg ;)

Men altså den settingen var helt utrolig. Har aldri opplevd maken. Supersteady på spinnere. 5-6 svæære på rekke og rad. Også sitter ikke krokingen....da hadde jeg faktisk medfølelse, selv om jeg aldri kom på tanken om å vise det...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså den settingen var helt utrolig. Har aldri opplevd maken. Supersteady på spinnere. 5-6 svæære på rekke og rad. Også sitter ikke krokingen....da hadde jeg faktisk medfølelse, selv om jeg aldri kom på tanken om å vise det...;)

;D ;D ;D

Til pass får'n !

Han hadde det ikke så rent lite moro på min bekostning da jeg kom til å gjøre et noe overdrevent tilslag på en fisk i ei lita fjellelv for en stund siden, enda jeg faktisk kroket fisken. Vel og merke var den litt fortumlet etter medfarten, men den er nok på bedringens vei i dag  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså den settingen var helt utrolig. Har aldri opplevd maken. Supersteady på spinnere. 5-6 svæære på rekke og rad. Også sitter ikke krokingen....da hadde jeg faktisk medfølelse, selv om jeg aldri kom på tanken om å vise det...;)

;D ;D ;D

Til pass får'n !

Han hadde det ikke så rent lite moro på min bekostning da jeg kom til å gjøre et noe overdrevent tilslag på en fisk i ei lita fjellelv for en stund siden, enda jeg faktisk kroket fisken. Vel og merke var den litt fortumlet etter medfarten, men den er nok på bedringens vei i dag   ;)

Morro og morro fru blom. Snakker om å måtte kaste seg flat for å beholde det over halsen. Nå snakker jeg om de som ikke ble kroket. Tilslagene kunne gjøre det mest mektige troll misunnelig. Hvis du langs en elv ser  en ryddet gate femti meter inn i vierkrattet så er det nok bare Lars som har vert på ferde.

Men det er godt  ment i fra hans side. Det skal dere vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså den settingen var helt utrolig. Har aldri opplevd maken. Supersteady på spinnere. 5-6 svæære på rekke og rad. Også sitter ikke krokingen....da hadde jeg faktisk medfølelse, selv om jeg aldri kom på tanken om å vise det...;)

;D ;D ;D

Til pass får'n !

Han hadde det ikke så rent lite moro på min bekostning da jeg kom til å gjøre et noe overdrevent tilslag på en fisk i ei lita fjellelv for en stund siden, enda jeg faktisk kroket fisken. Vel og merke var den litt fortumlet etter medfarten, men den er nok på bedringens vei i dag   ;)

Morro og morro fru blom. Snakker om å måtte kaste seg flat for å beholde det over halsen. Nå snakker jeg om de som ikke ble kroket. Tilslagene kunne gjøre det mest mektige troll misunnelig. Hvis du langs en elv ser  en ryddet gate femti meter inn i vierkrattet så er det nok bare Lars som har vert på ferde.

Men det er godt  ment i fra hans side. Det skal dere vite.

Lars er en bra kar  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den lukker kjeften kommer nok an på. Men holder du bare i snøret og løfter rolig til 45 til 60 graders vinkel selv om det er langt ut til fisken og flua? Også på død drift og selv om du har en bue på snøret? La oss si ca 25-30m etter drift. Hvis du gjør det lurer jeg på lengde på fortom og hva slags snill fisk det er snakk om for det får jeg sjelden til å fungere selv. Tilslag er det samme hva du sier så lenge du gjør en bevegelse for å sette kroken. Hvor raskt og hardt diskuteres.

..fortommen er fra 9-12 fot etter ørret.

Å holde igjen snøret når fisken tar flua er ikke tilslag..

det kalles fisking..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Når den lukker kjeften kommer nok an på. Men holder du bare i snøret og løfter rolig til 45 til 60 graders vinkel selv om det er langt ut til fisken og flua? Også på død drift og selv om du har en bue på snøret? La oss si ca 25-30m etter drift. Hvis du gjør det lurer jeg på lengde på fortom og hva slags snill fisk det er snakk om for det får jeg sjelden til å fungere selv. Tilslag er det samme hva du sier så lenge du gjør en bevegelse for å sette kroken. Hvor raskt og hardt diskuteres.

..fortommen er fra 9-12 fot etter ørret.

Å holde igjen snøret når fisken tar flua er ikke tilslag..

det kalles fisking..

Geir

Så alle andre metoder er ikke fisking? Det virker som ditt fiske er såpass forskjellig fra mitt at det hadde vært interessant å vært med deg en tur eller ti. Alltid noe å lære. Jeg forstår det som at du fisker mye med vårfluer og våtfluer. Men hvis du også gjør det slik med tørre døgnfluer og mygg på alle avstander så blir det virkelig interessant. Og litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den lukker kjeften kommer nok an på. Men holder du bare i snøret og løfter rolig til 45 til 60 graders vinkel selv om det er langt ut til fisken og flua? Også på død drift og selv om du har en bue på snøret? La oss si ca 25-30m etter drift. Hvis du gjør det lurer jeg på lengde på fortom og hva slags snill fisk det er snakk om for det får jeg sjelden til å fungere selv. Tilslag er det samme hva du sier så lenge du gjør en bevegelse for å sette kroken. Hvor raskt og hardt diskuteres.

..fortommen er fra 9-12 fot etter ørret.

Å holde igjen snøret når fisken tar flua er ikke tilslag..

det kalles fisking..

Geir

Så alle andre metoder er ikke fisking? Det virker som ditt fiske er såpass forskjellig fra mitt at det hadde vært interessant å vært med deg en tur eller ti. Alltid noe å lære. Jeg forstår det som at du fisker mye med vårfluer og våtfluer. Men hvis du også gjør det slik med tørre døgnfluer og mygg på alle avstander så blir det virkelig interessant. Og litt rart.

Når fisken sitter i kroken så er det fisking, samme åssen den havnet der... :D

....det er sikkert rart, men funker veldig bra for meg. Ser jo en del andre fluefiskere når jeg er på tur og

mange av dem synes jeg fisker rart, men de får fisk de også.

Jeg fisker kun tørt...og med muddler/streamer i mørket..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Skulle jeg bare holde igjen snøret og ikke gjøre tilslag så hadde jeg blitt for sen i veldig mange tilfeller ja. Antagelig i nesten alle situasjoner jeg fisker med ei døgnflue. 9-12 fot som full lengde på fortom syns jeg også er i korteste laget for den type fiske. Men du får jo fisk så da funker det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslag... Oppstramming.. løfting av stanga... "poteto potato"   ;)

Tilslag er noe man ikke leser seg til, men som læres gjennom erfaring. Alle fiskesituasjoner er forskjellige..

Moderne tørfluekroker er så skarpe/spisse at det skal svært lite trykk til for at kroken skal gå inn i kjøttet. Selv lærte jeg at man måtte si "God save the queen" før man skulle løfte stanga, men dette er jo tull i enkelte situasjoner - perfekt i andre situasjoner.

Jeg er litt overrasket over at noen fisker med tørrflue uten å ha behov for å løfte stanga for å stramme til snøret slik at kroken settes. Ok, strekker man snøret og fortommen helt ut, er det større sjanse for at fisken kroker seg selv, men man ønsker jo ofte IKKE å strekke ut fortommen hvis man skal ha et stripefritt flyt, så hva gjør disse da når det er slakk på fortommen????

Se for deg at du står i elva og kaster på en fisk som står i en "lomme" intill land på den andre siden, der strømmen er mye svakere (nesten stillestående) enn utenfor. Man kan jo ikke strekke ut fortommen på en slik fisk! Man må ha "slakk" i fortommen slik at flua ikke striper med en gang den lander. Når fisken da tar, så er man jo forbannet nødt til å stramme opp!

Alle har vel en eller annen gang i sitt fluefiskeliv følt en "forbannelse" over seg når det gjelder tilslag, men det er ikke alltid fiskerens skyld. Noen ganger har jeg vært vitne til at folk TROR de har tilslagproblemer, men så har de altså fisket på en typisk "sær" fisk som har refusert flua flere ganger. Det kan se ut som et vak, men fisken har rett og slett vraket flua i siste sekund. Ganske lett å bli frustrert når dette skjer gjentatte ganger. Fisk som har vært kroket mange ganger i godt besøkte elver har lettere for å oppføre seg slik mot folk som ikke kan binde skikkelige fluer.. hehe... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være litt interessant å gruble over er hvor mye motstand som egentlig kreves.

Hvis fisken tar flua og lukker munnen,og drar avgårde så fixer den krokingen selv.

Ja,ja,ja ikke lag noe styr ut av det,det er ikke ofte det skjer,men det skjer. ;D

En tanke som slo meg er fra de dager jeg meitet.Vekta pennedupper yter minimal motstand

i forhold til en real flytbrygge av en dupp.

Gjett hvilke dupper som var de beste.

Hvis motstanden ikke var for stor så fortsatta fisken å svelge.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var med makk. Feit, levende og full av smak. Klart fisken sliter med å styre seg. Trur feks bodyquill, støvkost og andre syntetfibre i kombo med en lettkjennelig skarp krok spyttes fortere.

Har fått et par ørreter med senestump stikkende ut av kjeften. Har avkroka min egen flue, for deretter å ikke skjønne en dritt i et par sekunder. "ehh har jeg blingsa og brukt 0,30 - fikk jeg ikke ut flua - hva f - ahhhh" kakk kakk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Finnes det egentlig ikke kun et / to svar på spørsmålet som jo er veldig rakt; "Tilslag - kan man være for sen?"

1. JA! Venter du i to minutt etter at fisken har tatt fluen så er risikon overhengende at fisken spyttet ut, dratt videre. Eller …

2. Du har griseflaks og fisken kroker seg selv og blir hengendes til du dratt igjen den vidåpne munnen din og sluttet å sikle over gud vet hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd selvkroking under stillevannsfiske ett fåtall antall ganger og blir like sjokka hver gang. Jeg snur meg vekk, ser tilbake og seff akkurat da har fisken vært på flua. Rykker til og 1 av 20 ganger sitter den av seg sjøl. Fisken tar som regel 18 av 20 ganger når man snur seg vekk. Merkelig statistikk, men likevel jævlig typisk. Anyway, min erfaring er at fisken spytter som oftest ut flua så fort den kjenner det unaturlig, så sant den ikke er uheldig med krokspissen og kroker seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels enig med de fleste her. La den gode karma råde, også blir det som det blir. Har du vært uheldig og kjørt over en fugleunge på veien kan du nesten like gjerne snu. Har du, gud forby, kjørt over en rådyrkalv kan du glemme resten av sesongen :P

Når det er sagt. Når det gjelder elvefiske må det jo bli "drag" i flua mer eller mindre i det samme som fisken tar.

Det "draget" setter flue, og når jeg "etterhvert" får kontakt med fisken er noe form for "tilslag" unødvendig. Det fungerer for meg.

BTW

Danica/vulgata fiske kan jeg på ingen måte si at jeg har funnet ut av. Der har jeg en krokingsprosent tilsvarende lottokupongen….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Synes det andre du sier henger godt sammen med det siste. Du blir for sen eller har for mye kontakt med flua slik at fisken refuserer i siste øyeblikk. Kan se ut som den tar, men gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var med makk. Feit, levende og full av smak. Klart fisken sliter med å styre seg.

Absolutt et poeng Olav.

For ikke å snakke om hva den ser av bevegelse som kanskje er det som trigger den til å ta.

Hvis den tar flua og kroker seg selv så må den på et eller annet vis ha tolket dette som næring

i og med at den fortsetter.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...