Gå til innhold

Døgnflueklekkere


Per Ola Bjørneseth

Anbefalte innlegg

Jeg driver og jobber litt med døgnflueklekker-boksen om dagen.

Jeg har alltid bundet opp "alle" mønstre for "alle" arter. Både klekkere som henger i filmen, de som ligger rett, de som ligger tungt osv. er det noen som har noen erfaringer eller har gjort noen observasjoner av hvordan de ulike artene klekker? er det noen arter som henger mer med bakkroppen osv.

binder dere opp flere mønstre til fiske etter alle døgnfluer, eller har dere noen mønstre dere mener fungerer bedre på enkelte arter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Baetis-artene bruker relativt lang tid på å tørke vinga virker det som, ignitaen har generelt litt dårlige skills til å klekke osv. Er ofte noen slike ting som dikterer hva jeg først bruker av flue under de ulike klekkingene. Hvor ligger "flaskehalsen" i klekkinga, liksom  <<l

Takk for svar, Andre! Har selv sett at baetis duns sitter tungt på vannet, i motsetning til for eksempel aurivillii som ofte har bakkroppen stående opp over vannet (i hvert fall min erfaring). men har aldri tenkt så mye over selve klekkemåten. men som du sier at ignitaen "sliter" med å klekke, betyr det at du da bruker ei flue som henger mer i filmen? for eksempel cdc loop på en kurva krok, klinkhammer osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...