Gå til innhold
  • 0

Alle må må begynne en plass....


Sandnesmann

Spørsmål

Er du ny innen fluefisket, kanskje akkuratt fått kasta til å sitte sånn nogenlunde og er helt frelst? Ja da går du nå en magisk tid imøte :)

Jeg husker når jeg var i dette stadiet, de første "rene" fisketurene der fluefiske stod i fokus, kun utstyrt med stang,snelle og håv som redskaper. Ikke en drøss med dupeditter som egentlig bare er "smør på flesk" av og til.

Noen av di beste minnene om fiske og turer har jeg fra denne tiden, turer til vann jeg aldrig hadde sett eller hørt om i varme sommerdager med lavo og fiskekompiss på slep :) Spilte egentlig ingen rolle om fiske var liten for så fort

den var på veit ut fra håven igjen var den uansett "kanonfin ørret"

Det å spotte en ørret og klare å legge et langt kast med rett fortom for så å få et visuelt hugg, er noe av det beste som kan oppleves når man har begynt med fluefiske.

Vi reiste som regel med 2 joggebukser å ei t-shorte som skift, et par øll + en skarp en. resten ble stappet med god mat å snop, en hel helg bare med fiske!!!! Iveren er ikke til å beskrive å tankene var kun på å prøve ut noen nye fluer/kaste teknikker jeg hadde lest om.

ørret på 200g på disse turene ga mer adrenalin enn en 2kg ørret i dag tror jeg, det var en egen sjarm å gjøre det med enkelt utstyr og ikke minst å gå så melkesyra spruta for å bære med seg masse god mat å drikke.

Vi var 2 stk som begynte isammen med fluefiske, vi var egentlig kollegaer men dette knyttet et kammeratskap som gjør at vi fremdeles bestiller flybilletter fra sørlandet opp til nord eller omvendt for å treffes å ta "en siste tur for i år" noe som nå har blitt en tradisjon.

For noen er det vanskelig å å begynne, kanskje kastinga ikke sitter eller det er mye å sette seg inn i. Ja det er MYYYE å sette seg inn i, men vet du hva? du trenger ikke vite ALT for å fiske :)

vi fanget fisk med noen kast som sikkert en blind kar med proteser kunne kasta bedre. Kunnskapen kommer etter hvert, du lærer av å gjøre feil og enkelte dager sitter kasta fremdeles ikke selv hos den mest erfarne fluesfisker så

ikke gi opp. begynn i det små, gjør det billig og enkelt og ta ting på sparket.

Etter hvert som du begynner å bli vandt med fluestanga og kjenner timinga på dobbelt trekket osv så kommer ting til å gå av seg selv.

Fordi årevis etter disse turene, når jeg gjerne står i en påtvunget oppvask eller sitter ved bordet med en kopp kaffe og venter på fruen skal gjøre seg klar til en økt på ikea så kommer disse minnene og gjør hverdagen litt ekstra bedre

Ikke gi opp selv om det er mye å sette seg inn i og det er mye å lære, fordi disse minnene jeg snakker om her er noe jeg ikke ville vert foruten. Å husk alt er vanskelig før du har lært det :)

men det er i begynnelsen mangen stopper opp fordi det tar for lang tid, men så fort du har lært litt om hovedprinsippene så kommer resten på rullende bånd

  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei!

Dette var kjempe inspirerende og godt skrevet for oss ferskinger <<l

Sitter her i min andre sesong som fluebinder og klarer nesten ikke vente med å komme igang med min tredje (3,5? ;)) sesong med fluefiske!

Det er så sinnsykt mye jeg geder meg til og har lyst til å prøve så fort det setter igang om noen måneder. Jeg føler meg lettere besatt av hele greia. Får stadig noen rare blikk og merkelige kommentarer av kompiser men det gjør ikke noe... de skulle bare vist hva de gikk glipp av ;D

Husker første fisken som det var igår. En liten spurv av en 50grammer, men et stort og sjelsettende øyeblikk! For ikke å snakke om den første på egen flue 1,5 år senere. Den var ikke så mye større (men litt større da ;D) men nok et stort øyeblikk. Flua ble ikke brukt noe mer etter den fisken. Den ble satt på hedersplass i hatten!

Føler meg utrolig heldig som har oppdaget dette her!

Fluefiske kan nok være verdens beste mentale "lidelse" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Snøball med no' inni? Brandi Carlile synger om det: "I packed my snowballs nice and tight, and in the middle I put rocks"..

Mest groteske jeg har hørt !

Brandi burde melde seg på et sinnemestringskurs, for sånne tikkende bomber kan vi ikke ha gående fritt rundt !

Skamme seg, skulle hun ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Brandi er ingen tikkende bombe, det er en eiendommelig tekst om barnslighet som sitter i kroppen selv etter at årene har gått. Om noen skulle skamme seg er det ikke Brandi. Nok om det. lllol

 

Tekstene hennes kan anbefalen, men mest av alt foreslår jeg at du googler albumcoveret til hennes "Bear Creek" Da bliru blid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...