Gå til innhold

Hjelp, jeg skal til Island


Thomas_R

Anbefalte innlegg

De fem første dagene i mai skal jeg endelig få oppfylt drømmen om å besøke Island!

Det blir en orntli' guttetur – fattern og meg  <<l

Siden dette er førstereis til Island for begge to og pappa ikke er såå interessert i fiske blir nok mesteparten av tiden på Island brukt til å se på geysirer, vulkaner og andre snåle greier. Men...jeg har trumfet gjennom at én dag må brukes til jakt på islandsk ørret. Greia er den at pappa fisker med sluk/spinner og jeg med flue (min andre sesong). Jeg har kun en femmerstang og flytesnøre. Har lest en del her på forumet og andre steder om fiske på Island og det ser ut til at det blir streamer- og nymfefiske.

Vi starter jo i Reykjavik, men kommer til å leie en bil. Vet ikke hvor langt vi har tenkt å kjøre, men vi holder oss nok på vestsiden av øya.

Er det Veidikortid som gjelder selv om vi kun skal fiske én dag?

Jeg er kjempetakknemlig for tips om hvor vi bør fiske, fluevalg og fisketeknikk med mitt begrensede utstyr.

Hilsen fersking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å fiske i elv? Eller stillevann?

Varmá/Þorleifslækur i Hveragerði som er en halvtimes kjøring fra Reykjavík i retning sørøst. På hovedvei 1.

Er mitt råd på den tiden. Bruk guide hvis du vil legge ut ca 1500 nok på det. Gjerne bare en halv dag. Det lønner seg på alle måter. Tror fiskekort koster omtrent 400-600 nok. Det har steget en del de siste to år.

http://www.svfr.is/english/rivers/trout---arctic-char-rivers/varma-thorleifslaekur/

Ta gjerne kontakt på pm hvis du trenger råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Fly-Fish!

Jeg synes vel at elv er morsomst, men er også åpen for stillevann.

Varmá er ren fluefiskeelv så da må fattern sitte på bredden og spotte  :P Tror ikke det er helt løsningen.

En annen ting er budsjett. Allerede før jeg har besøkt Island kan jeg si at jeg vil tilbake – og da på en ren fisketur. Da er det nok mer aktuelt å bruke penger på guide og fiskekort i fine elver siden jeg da vil fiske flere dager.

Min ørretpers på flue (etter én sesong som fluefisker) er vel kanskje 300 gr (!) så jeg er ikke så kravstor. Det viktigste er vel å fiske på et fint sted med fattern og er vi heldige får vi en fisk hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve vatnet rett ved Ikea i Hafnafjordur, gratis å fiske og kan heilt sikkert fiske med sluk der og... Fint lavalandskap der, ca 10 min å køyre frå Reykjavik sentrum.. Fisk frå halvkiloen og oppover.Klekkar mykje mygg der på stille dagar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve vatnet rett ved Ikea i Hafnafjordur, gratis å fiske og kan heilt sikkert fiske med sluk der og... Fint lavalandskap der, ca 10 min å køyre frå Reykjavik sentrum.. Fisk frå halvkiloen og oppover.Klekkar mykje mygg der på stille dagar..

<<l Der skulle jeg kosa meg, hvis jeg ikke var omgitt av biler, bygninger og bråk da seff...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Siden det kun er en ti minutters kjøretur fra Reykjavik kan det selvfølgelig testes ut. Siden vi skal ha leiebil kommer vi nok også til å kjøre lengre unna Reykjavik for å se på diverse severdigheter. Kanskje vi kjører forbi noen perler som ligger mer øde enn ved siden av Ikea!?!

Hvor kan jeg finne info om hvilke fiskevann som er gratis og fiskekortpriser på vannene som ikke inngår i Veidikortid?

Tror dere det er muligheter for å fiske tørt tidlig i mai om det ikke blåser for mye? (jeg har kun fått fisk på tørrflue så langt og kan ikke så mye om fisketeknikk med nymfer/klekkere/streamere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve vatnet rett ved Ikea i Hafnafjordur, gratis å fiske og kan heilt sikkert fiske med sluk der og... Fint lavalandskap der, ca 10 min å køyre frå Reykjavik sentrum.. Fisk frå halvkiloen og oppover.Klekkar mykje mygg der på stille dagar..

Er det dette vannet du mener? https://maps.google.no/maps?q=Urri%C3%B0avatn,+Gar%C3%B0ab%C3%A6r,+H%C3%B6fu%C3%B0borgarsv%C3%A6%C3%B0i%C3%B0,+Island&hl=no&ie=UTF8&sll=64.072762,-21.914034&sspn=0.021203,0.077162&oq=urri&t=h&hnear=Urri%C3%B0avatn&z=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi...det så sykt ut! Tenk om min ørretpers skulle gå fra 300 gr til fem kilo 😄 Tror du at femmerstanga mi holder her? Hva slags fortom er å anbefale?

Dette så veldig fristende ut altså...

Thomas

Selvsagt ;D men det blir mye arbeid hvis en av grisene biter på. Ord som backing blir ofte brukt da :rolleyes:

Tidlig mai er toppsesong i Thingvallavatn. Det finnes flere plasser på Veidikortid i område. Thingvallavatn er ca 30 min kjøring fra Reykjavik og er en historisk plass også som er verd å få med seg.

Fortom setter jeg opp etter hva og hvordan jeg fisker. Er det forhold for tørt 4-5X (6X med små fluer og helt vindstille), streamer fiske bruker jeg ofte 0X til 2X men som oftes ca 1,5 til 2 stanglengde på fortommen. Samme for tørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en versting fra thingvellir.. Har sladda litt siden jeg ikke har spurt vedkommende. Men kjenner til han så han hadde nok ikke blitt sur. Uansett for en fisk, de fleste som er så store er ofte stygge. Denne var et unntak.

Nærmere 12kg og tatt på streamer og 7'er stang. Og slike fisker skal det visst være en del av der!

[attach=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket Thingvallavatn noen dager tidlig i mai i fjor, og vil ikke akkurat kalle det en nybegynner plass. Er mye denging og da med litt tyngre utstyr en en klasse 5 stang. Selv om fisken komme inn til land på kvelden og starten av natta.

Vi så det blei landet noen skikkelig flotte Ørreter der men vi fikk ikke noe sjøl.

Litt tricky med grensene for kort og hva som var privat grunn også(fikk tips om privat plass ved noen varme kilder på østsiden, tipser mistet en på 10-12 kg der kvelden før)

På enn annen side er det lov med mark og sluk(for din far)der og mark var mest effektivt virket det som. Fantastik utsikt sykt klart vann i elva som renner inn i sjøen ved Thingvellir.

Kort vei til Gullfoss og geysirer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket Thingvallavatn noen dager tidlig i mai i fjor, og vil ikke akkurat kalle det en nybegynner plass. Er mye denging og da med litt tyngre utstyr en en klasse 5 stang. Selv om fisken komme inn til land på kvelden og starten av natta.

Vi så det blei landet noen skikkelig flotte Ørreter der men vi fikk ikke noe sjøl.

Litt tricky med grensene for kort og hva som var privat grunn også(fikk tips om privat plass ved noen varme kilder på østsiden, tipser mistet en på 10-12 kg der kvelden før)

På enn annen side er det lov med mark og sluk(for din far)der og mark var mest effektivt virket det som. Fantastik utsikt sykt klart vann i elva som renner inn i sjøen ved Thingvellir.

Kort vei til Gullfoss og geysirer .

Takk for innspillet!

Jeg har også mistanke om at dette er vrient for en fersking med femmerstang, men om jeg uansett skal kjøpe Veidikortid så høres dette ut som et fint område – kan jo sjekke ut andre vann i nærheten kanskje!?!

Siden vi først er på Island er det viktigste en flott naturopplevelse...størrelse på fisken er mindre viktig, men hadde jo vært morro om vi begge fikk fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...