Gå til innhold

Kompistur til femundsmarka


9ls1

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en kompisgjeng som bruker å ta en fisketur sammen minst en gang i året.

Etter en forholdsvis vellykka tur til Hardangervidda i fjor, ble det bestemt at femundsmarka/femunden var stedet vi ville besøke på neste tur. Jeg har ingen annen erfaring med femunden enn at jeg har vært i Elgå og snudd engang :P Og det blir litt tynt når man skal planlegge tur.

Turen blir rundt 20. juni.

Vi skal ha kano

4 av oss er fluefiskere

4 fisker med andre typer utstyr

Vi skal være på tur 3-5 dager

Utgangspunktet er Elgå. (tar imot andre forslag)

Så mitt spörsmål er da: Er det noen av dere som har erfaring med femundsmarka? Eller fiske i / ved femunden generelt? Noen steder som er et must å besøke? Andre steder det ikke er noen vits å vurdere?

Fyr løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var i røavassdraget siste sommer med min onkel. Vi hadde med kano og hadde som plan komme oss opp røa og ta turen innover til "styggsjøan" via nedre og øvre roasten.

Onkel trodde røa var padlebar, det var den ikke. det er kun håene som er padlebar, og vi kastet bort så mye tid på å dette og endte opp med å aldri dra med oss kanoen lengre opp enn djuphåen.

Gikk en tur opp til nedre roasten ene dagen noe som var en kort tur, men vi giddet rett og slett ikke å dra med oss kanoen. Fisket noen dager i røa og fikk ikke lurt annet enn ørret og harr under 150 gram. Men mye fin natur, og er rapporter fra gamle karer vi møttte så finns det større fisk.

Når vi skulle hjem var kjent i terrenget og valgte da og bære kanoen i en etappe ned til den nederste håen, for så å gå opp og hente sekkene. Dette ble gjort unna på 2-3 timer. Til sammenligning brukte vi 2 dager opp ;)

Så min lekse, har du med kano og har planer om å komme deg opp til disse områdene, bær kanoene hele veien foruten starrhåen, den kan du kjapt padle over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Øyvind sitt forslag om å vurdere å legge igjen kanoen hjemme. Jeg og en kompis skulle ha med ally Kano i 5 dager i røa vassdraget. Det blir veldig mye bæring på den første etappen og det man må beregne er å måtte gå tre ganger så mye med Kano som om man gikk uten. De som prøver med andre typer enn lette sammenleggbare kanoer angrer som en hund etterpå ;D Vi ville tatt me ally'n om vi dro to uker, men vi var der i fem dager og vi syntes ikke det var verdt stevet rett og slett.

En annen ting er om dere skal til røa vassdraget så bør dere bruke den ruteferga som går, elgå2. Vi hadde flaks og vindstille da vi padlet over, men tilbake var det sterk vind og STORE bølger. Vi hadde aldri kommet oss over uten ferga! Om det er plass på ferga til 4 kanoer kan være et sjansespill hvis det er mye turister. Da kan det lønne seg å sette opp kanoen når man er på rette siden :D

Mitt råd er å legge igjen kanoen hjemme om dere skal dra 3-5 dager.

Kan være greit å huske at det er store avstander og 8 mann og 4 kanoer kan bli mye logistikk. Femunden kan sammenliknes med Mjøsa i størrelse og for å komme til de intime og urørte delene av femundsmarka er min erfaring at 5 dager var for lite.

Tror dere kunne fått mye større glede av å padle vann til vann i Nordmarka eller Østmarka for eksempel. Der vil dere ihvertfall treffe mye mindre folk enn rundt femunden. Ellers sies det at fisket i femunden ikke kommer skikkelig i gang før uti juli, men det tar jeg med en klype salt. Noen sa at en uke i mai i fjor var visstnok helt sinnsykt med masse klekkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mange år siden jeg pleide å dra inn til Femundsmarka nå, men jeg ville absolutt ikke satset på noe kano i Røa. Det er egentlig ikke noe poeng før dere kommer helt opp.

Et annet forslag, hvis dere vil innover der, er å ta båten, og gå av ved Haugen. Så bærer dere utstyret over "høa" opp til Kroketåen. Da kan dere fiske der, samt øverste store delene av Røa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at selve Femunden er stor og vindutsatt, så dere skal være veldig heldige med været om dere skal ha noe glede av en padletur der. Har opplevd at selv rutebåten har hatt problemer med å legge til kai på grunn av vind og bølger. Jeg er også enig i at det er "unødvendig" å dra med seg kanoer innover i nasjonalparken på en såpass kort tur. Jeg ville regnet to dager med padling og bæring (og masse slit) helt fra Elgå opp til Roasten. Kanskje det er bedre å satse på området rundt Isteren hvis dere gjerne vil ha med kano?

Tror dere vil ha mye større glede, i alle fall med tanke på fiske, om dere gjør som André sier, tar rutebåten til Haugen og går på beina innover mot Krokathåen/Korstjønna/Grislehåen. Da har dere et supert utgangspunkt for elvefiske i både Røa og Grøtåa, samt en rekke større og mindre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte forresten noen som hadde kjørt bil inn i Sverige og tatt kano nedover vassdraget. Da er du jo allerede inne i di "dype områdene". og etappen fra nedre roasten til fergjeleiet ved utløpet av røa er unnagjort på en halv dag, med kano! Dette var et godt tips. men da må dere sette en bil ved et aktuelt fergjeleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en flott kanotur i øvre deler av Røa vassdraget for en del år siden.

Vi hadde Kjæringsjøen i Sverige som utgangspunkt.

Padlet gjennom mange småsjøer og ned i Rogen, Reva og Revsjøen.

Over Styggsjøane og ned i Storrundhåen i øvre del av Røa.

Deretter var det strake vegen tilbake over Rogen og Kjæringsjøen.

(Rogen er lite trivlig å krysse i mye vind).

3 dager er for lite her, men på 5 dager rekker dere hele runden.

Området er mye besøkt av kanopadlere, og beskrevet i Øystein Khøn`s bok om padleruter i  Norge.

Så det er nok lurt å legge turen hit utenom fellesferien.

På fjellforum kan du lese om noen som gjorde en nesten identisk tur som vår.

Vi padlet ikke det som er blåmerket på det ene bildet der.

http://www.fjellforum.no/topic/19678-padleuke-i-femundsmarka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en A-->B  2-4dagerstur med kano kan jeg anbefale start fra Synnervika, nordover ned til feragen og videre ned elva til Håsjøen. Spennende og variert padling. Et par tre korte bæringer på 50-100meter langs tømmerrenner såvidt jeg husker. Drev ikke fluefiske da vi tok turen i 2011, men fikk da både ørret, abbor og gjedde  ;D

http://kart.gulesider.no/m/nyb8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det kommet mye bra svar gitt! :D

Jeg er helt 100% enig i at kano i selve femunden kan være litt i overkant tøft og kryssing er uaktuelt for å si det sånn. Det er derfor jeg vil høre med folk her, om erfaringer :)

Kano opp Røa er uaktuelt som flere er inne på her.

Synnervika er nevnt her, noe jeg også har sett meg ut på kartet. Har noen av dere erfaring med fiske i elva Mugga?

Padling fra kjærringsjøen er også noe jeg har sett på, og da fisking i Roasten sjøene og øversida av røa vassdraget. Denne turen blir for lang, hvertfall om vi bare får 3 dager. Er ikke alle som er ungkarer som meg.. hehe

Har noen erfaring med fiske i Rørsjøen, noen få steinkast nord for Sorken? Er det FOR tiligjengelig?

Isteren er helt klart interessant, og jeg har vært innom kartet og titta der og. Om noen har noen konkrete anbefalinger, så bare fyr løs :)

Angående Kano/ikke kano. Så ble dette bestemt av 6 stykker som brukte beina på turen vi hadde på Hardangervidda i fjor sommer.. Hehe

Det er litt med tanke på at man kan ta med seg mere luksus, pluss at man slipper å bære med seg all fisken vi aldri får ;)

Og for all del, dette er ingen fiske-fiske-fisketur, men en kompistur for å få hverdagen ut av hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Øyvind sitt forslag om å vurdere å legge igjen kanoen hjemme. Jeg og en kompis skulle ha med ally Kano i 5 dager i røa vassdraget. Det blir veldig mye bæring på den første etappen og det man må beregne er å måtte gå tre ganger så mye med Kano som om man gikk uten. De som prøver med andre typer enn lette sammenleggbare kanoer angrer som en hund etterpå ;D Vi ville tatt me ally'n om vi dro to uker, men vi var der i fem dager og vi syntes ikke det var verdt stevet rett og slett.

En annen ting er om dere skal til røa vassdraget så bør dere bruke den ruteferga som går, elgå2. Vi hadde flaks og vindstille da vi padlet over, men tilbake var det sterk vind og STORE bølger. Vi hadde aldri kommet oss over uten ferga! Om det er plass på ferga til 4 kanoer kan være et sjansespill hvis det er mye turister. Da kan det lønne seg å sette opp kanoen når man er på rette siden :D

Mitt råd er å legge igjen kanoen hjemme om dere skal dra 3-5 dager.

Kan være greit å huske at det er store avstander og 8 mann og 4 kanoer kan bli mye logistikk. Femunden kan sammenliknes med Mjøsa i størrelse og for å komme til de intime og urørte delene av femundsmarka er min erfaring at 5 dager var for lite.

Tror dere kunne fått mye større glede av å padle vann til vann i Nordmarka eller Østmarka for eksempel. Der vil dere ihvertfall treffe mye mindre folk enn rundt femunden. Ellers sies det at fisket i femunden ikke kommer skikkelig i gang før uti juli, men det tar jeg med en klype salt. Noen sa at en uke i mai i fjor var visstnok helt sinnsykt med masse klekkinger.

Interessant det du sier om Nordmarka og Østmarka! Vi er fra Kongsvinger, så avstandsmessig er det endel bedre. :) Jeg er åpen for forslag. Om ikke til årets tur, så mulig neste års tur :) Eller bare en annen tur.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler å ta båttaxi fra Jonasvollen - Storvika.

Så rusle opp på Røvollfjellet. Her har dere utrolig mange muligheter + hvis dere vil bevege dere videre  så kan dere gå ned til øvre / nedre roasten eller gå videre innover Grøtådalen!

Båttaxi er veldig billig og parkering på Jonasvollen er 10 kr dagen(om de ikke har satt opp prisen siden sist gang jeg var der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er også en fin mulighet å dra over på svenske siden til grøvelsjøen. Ta båt over til norske siden til sylen. Dette må da bli en tur uten kano, eller å bære kanoen fra sylen og over til starten av grøtådalen.(nordover) Hvor grøtåa renner helt ned til krokethåen og så videre ned røa vassdraget. Var her mye som ung gutt med flua i hånda. Fikk oppleve en del kilos fisk i dette området tidlig i juni. Rett etter at isen gikk og før folk kom i området. Området gir deg tilgang på mange vann og grøtåa.

Sluttet å fiske her etter monsen var der. Da ble fiskepresset for stort fra nordmenn, dansker og svensker. Ødela totalt mitt forhold til femundsmarka.. Men det har nok roet seg ned igjen. Vakker natur, som byr på ods om å få se rovilt! Finnes også en del små vann som ingen ofrer en tanke på å prøve å fiske, men som huser mye stor fisk. Ikke langt fra grøtådals sætra som monsen var på. Du enser knapt små vannene på kartet. PM for mer nøyaktige lokasjoner på vannene :)

David.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter mye om og men, så ble det bestemt ukestur fra Kjärringsjön over rogen og innover så langt vi gidder :P Takker for alle tips og råd! :)

Avrese er fredag 13. juni, det er bare å glede seg! :D

 

Er det noen som veit om det er restriksjoner på bålfyring?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bryt av greiner på trær, kun plukk nedfallet du finner på bakken. :)

 

For noen år siden var det en gjeng karer i lavo som jeg observerte sage ned et tre for å bruke til bål. De hadde med seg ei ganske grei sag til dette bruket! Jeg greide ikke holde meg og sa fra til han at dette ikke er lov i Femundsmarka nasjonalpark. Kommentaren var "den var på vei ned snart alikevel". Den ganske store furua så ikke ut til å være på vei ned i det hele tatt.

 

Med slik framferd blir jo Femundsmarka rasert. >:(

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har på ingen måte tenkt å vandalisere noe på turen, så hogging av trær får vi gjøre her hjemme. :)

Det jeg tenkte på var generell fyring av bål. Er kan vi bare fyre bål hvor vi vil (innenfor rimelighetens grenser)? Eller er all bålfyring forbudt fra en viss dato og uttover? Skikkelig kjipt om vi reiser dit med ei propanflaske på deling også får vi ikke lov å tenne bål pga skogbrannfare ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bålfyring er vel forbudt her i landet mellom 15 April og 15 September i skogsmark og gresskledd mark. I tillegg er det ekstra strenge regler i nasjonalparker, som Tom nevner før her

Men på en annen side, bruker du hue klarer dere sikkert å få nok ved og finne egnende bålplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Historien var ikke myntet på deg 9ls1, noe du sikkert skjønte. Måtte bare fortelle. :)

 

Jeg skjønte det ;)

 

Det slo meg det angående bålforbudet, men uansett hvor mange blogger jeg leser og bilder jeg ser fra turer i området der. Så er det bålfyring..

Men man bruker jo selvfølgelig hue som du sier Lars p :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fjelloppsynet i Femundsmarka ønsker at brukerne av marka ikke lager bålplasser med stein. De anbefaler å la steina ligge og heller grave seg litt ned og fyre. Tærer mindre på naturen den veien.

 

Værste han så var runde ringer etter gamle bål :P

Og bruk gjerne gamle eksisterende "gruer" enn å stadig lage nye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynner å nærme seg fjelltur. I Femundsmarka har jeg opp gjennom tidene møtt fler oppsynsmenn, ingen har vært negative til bål. Det viktigste er å bruke eksisterende bålplasser, og det er det nok av i Femundsmarka. Å grave seg ned er en god ide hvis det er en ny plass.

Gleder meg enormt til fjellturene. Bruker for det meste gass men et bål, selvfisket mat + aq. i glasset er høydepunktet.

Med en #4 og en 5-6 stang + High Water #4, Experience #5 og GPX #6 bør en være rustet fra stille dager og vind.

PS! Så ikke innlegget til 2m før jeg hadde skrevet mitt. Men en gjentagelse for mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda... Det blir ingen kanotur fra Kjærringsjøn på oss i år.

Året mitt starta med en alvorlig arbeidsulykke som jeg mot alle odds kom ganske godt ut av, og nå for en måned siden fikk jeg kyssesyken, og har liggi ja, en måned ganske dårlig. Legen nekter meg å anstrenge meg, så da er ikke ei uke i marka med kanobæring og tung sekk noe jeg skal drive med har jeg skjønt. Dette er ikke mitt år.. hehe

 

I stede har vi plukka ut endel små/middelsstore vann i område rundt drevsjø, isteren og sør for Elgå hvor det er bilvei helt inn eller tett innpå.

Padleturen blir utsatt et år. Men fisketur blir det ;) 

 

Takk til alle som har bidratt med tips og råd! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

God tur og god bedring 9ls1 :)
Har fått nyst om et par vann i/ved Kongsvinger. Skal besøke min bror og niese i Kongsvinger denne helgen. Da blir det jo å ta med seg de to til disse vannene! Sender deg en rapport på hvordan det gikk. Kanskje du ikke trenger å reise så langt for å oppleve en flott fiske opplevelse :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...