Gå til innhold

Hvordan foretrekker du å avslutte?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Whip finish

eller

Halvstikk?

Siste tiden har jeg mest bundet mindre fluer og har merket at halvstikket er enklere å kontrollere for å få en bra avslutting på bindingen. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Whip finish med fingra for jeg hater det Whipfinishverktøyet og føler at jeg har mer kontroll ved å bruke fingra :D

Mener bestemt at en whip finish også gir en sterkere avslutningsknute enn halvstikk og jeg slipper stort sett å bruke noe lakk/lim iallefall til de fluene jeg skal bruke selv.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å bruke Whip-finish, men den må jeg innrømme at jeg ikke får til. Selv ikke med fancy verktøy fra Petitjean.  :-[

Så da blir det halvstikk, normalt sett bare en dobbel. Deretter låser jeg med en minimal dråpe varnish over og under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happy ending :)

Alternativt whip-finish, med- eller uten verktøy. Og gjerne en dråpe lakk.

På knøttesmå fluer hender det jeg nøyer meg med halvstikk og lakk, da jeg synes det er litt knotete med whip-finish bak små krokhoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har kun brukt "whip finish" (bruker fingrene til å lage denne knuten) en til to ganger. Uten lakk, har ikke dette i ørret fluebindematerialet mitt.

Holder 99 %, men lager ikke laksefluer der ville jeg ha brukt lim og lakk. Samt hvis man skal ha et pent hode på en streamer bruker man lakk/lim.

Ha en god dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer som mange andre over her nevner, an på hvilken flue og ikke minst hvilken størrelse jeg knyter... Lakk bruker jeg ytterst sjelden, men superlim derimot. Det gir ikke bare den ekstra holdbarheten, men også den glansen jeg er ute etter i huet på enkelte fluer. Lakk har jeg slutta med, da det blir både skarpt og sprøtt etter herding, noe som kan være farlig køddete med ei flue knyti i løkkeknute feks  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både halvstikk og whipfinish, alt ettersom hva som passer seg best på hver enkelt flue. En ørliten dråpe lim på tråden før øyet som maseres lett inn med dubbingnåla for å gni ut dråpen før to halvstikk settes inn på små fluer er knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whip-finish med en Matarelli hver gang <<l

The only way on dryflies:-D  

Sent from my ST27i using Tapatalk

;D<<l  Hysj...

12135687143_59ed6327a6_o.jpg

Originale Matarelli'n min til venstre, og en Wasatch-Matarelli med eikhåndtak i midten. Langhalsa utgave for whip langt inn på store fluer til høyre  :)

Jeg hadde faktisk agenturet på Wasatch i Norge for 12-15 år siden. Men det gikk liksom ikke noe av det - ble for veldig spesielt interesserte  :) Svein hos Nfisk kjøpte opp det siste jeg hadde av det. Eller rettere sagt, vi gjorde en byttehandel. Jeg fikk en JW Outfitters bag av han, og han fikk disse fine verktøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...