Gå til innhold

Hva har du kjøpt i dag?


Victor P

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte samme klasse. Jeg vet det er tungt, men synes gjerne det er en fordel med litt tyngde. Da er det bare et rullekast for å få ut litt snøre når flua er inne, en baksleng og ut.

De fleste stenger takler et litt tungt snøre, og veldig mange av de synes jeg kler det bedre også. Smak og behag det da, men det blir artig å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarle TL skrev:

Enig. Gi gjerne en kort tilbakemelding når du har fått testa det! Lurer litt på samme lina og vurderer ny slow intermediate i klasse 7.

Skal gjøre det, men det kan sikkert ta litt tid i posten i disse dager, og så må jeg få kommet meg ut også.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi en tilbakemelding på den. Kjøpte den første, eller snarere fikk sendt den til datteren min England for et par år siden. Har den fra klasse 5 tom åtte., Den her suveren når det er rundt null eller litt kaldere. Jeg synes den er god i vanlig temperaturer også, en kompis bemerket at den var veldig glatt i forhold til andre liner under disse forholdene. Så vekten, synes ikke den er noe problem. hvis nødvendig tar seg justere med kortere eller ikke noe overheng. De to første gangene jeg skulle teste en selvbygd Taniwha sekser jeg har bygd, klarte jeg å reise utrolig lett og tok  med meg feil snelle med klasse 7 hardy line. Taniwhaen  er det jeg vil beskrive som en god ren sekser. Tenkte dette går rett til h med sjuer, men jeg får prøve og det fungerte meget bra. Startet med ikke hele klumpen ute og snart glemte jeg meg bort og kastet normalt. Rett skal være stanga er noe bedre med snøret i klasse  seks. Det her noe med klumpdesignet som gjør at du ikke merker vekten og det går langt med lite /minimalt kraftbruk. Så har jeg ikke brukt snøret på helaksjon eller langsomme stenger, men mange andre stenger- Jeg har fått tipset om å gå ned en vektklasse ved kjøp, men synes det fungerer utmerket med f.eks sjuer på sjueren.  Synes snøret er noe bedre enn enn  gamle typen Guideline Coastal. To snører som passer min kastestil og jeg bruker uten å "downline".

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.12.2019 den 22.39, Jarle TL skrev:

Enig. Gi gjerne en kort tilbakemelding når du har fått testa det! Lurer litt på samme lina og vurderer ny slow intermediate i klasse 7.

Hadde første turen med dette snøret i dag, og synes det fungerte veldig greit egentlig. Dette er i praksis en skyteklump, og snøret er tungt i vekt men jeg synes ikke det føltes voldsomt tungt på stanga. Skal sies at det er stor forskjell på stenger med en typisk moderne kyststang klarer snøret uten problemer, det bare lader litt dypere. Det er ikke noe kastesnøre, det er bare å la klumpen gå litt utenfor stangtuppen, stoppe litt høyt og kontant og det drar bra avgårde. Jeg hadde foretrukket en lengre baktapering, da hadde det blitt litt mindre vingling når jeg drar på litt og da har jeg ofte litt for mye snøre ute.

Det lader veldig tidlig, og er fint å flikke ut der hvor man ikke har mye plass bak. Synkehastigheten er optimal for å fiske sjøørret på denne tiden av året synes jeg, men får flua litt ned, men kan også tillate lange pauser, noe som kan være nødvendig i kaldt vann.

Snøret var en god match på den stanga jeg brukte det på, men noen av de snillere stengene  #6 så ville jeg nok likt å ha det i klassen under merkingen på stanga. Jeg likte utrullingen av snøret veldig godt og det virker å være medgjørlig i kulde.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt opplegg for enmannscamping det der. Jeg har plass til køye, tarp, underlag og sovepose i bunnen av dagstursekken min. Where ever I hang my køye is my home.

@Tørrflua - streit å vintercampe? Laveste temperatur jeg har sovet ute med amoken min er 6 grader. Lurer på å få til noen netter i Januar bare for å ha gjort det... Et poeng er å henge og stramme tarpen langs midtsømmen - på bildet over henger den på tvers. ikke end of the world seff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RolvS skrev:

Genialt opplegg for enmannscamping det der. Jeg har plass til køye, tarp, underlag og sovepose i bunnen av dagstursekken min. Where ever I hang my køye is my home.

@Tørrflua - streit å vintercampe? Laveste temperatur jeg har sovet ute med amoken min er 6 grader. Lurer på å få til noen netter i Januar bare for å ha gjort det... Et poeng er å henge og stramme tarpen langs midtsømmen - på bildet over henger den på tvers. ikke end of the world seff...

Funket veldig bra. Fikk en mild natt med 2-3 pluss grader. Skal prøve i kaldere vær men da bak huset. Min forståelse av Amok tarp er at søm skal gå fra hode til tå ved bruk av Draumr. (90grader på ridgeline) Ved bruk av tradisjonelle hengekøyer ,mitt over ridgeline. Tror bilde lyver litt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider kjøpt inn bindeutstyr, alt som trengs. Det ble dyrere enn først antatt, men kan jo ikke si at jeg ikke ble advart her inne... Nå vippes fluefiskingen opp til nye høyder, eller ned i de dype depressive daler. Vi får se, moro blir det hvert fall!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Jarle TL said:

Lykke til Roaas! Velkommen til en flott ny hobby! Still gjerne spørsmål på forumet.

Hjertelig takk for det! Det kommer (etter tips fra Stokkebekk) en egen tråd ila uken tenker jeg, når jeg har fått surret opp ett par stykker, så får vi se hvordan det blir seende ut. Kommer til å trenge litt bistand tror jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roaas skrev:

Hjertelig takk for det! Det kommer (etter tips fra Stokkebekk) en egen tråd ila uken tenker jeg, når jeg har fått surret opp ett par stykker, så får vi se hvordan det blir seende ut. Kommer til å trenge litt bistand tror jeg.

Det blir bra vettu, er du reiselysten så kan du nok få litt coaching på Bjørkelangen i vinter. Jeg har en lokal aspirant som får noen leksjoner nå og da.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Det blir bra vettu, er du reiselysten så kan du nok få litt coaching på Bjørkelangen i vinter. Jeg har en lokal aspirant som får noen leksjoner nå og da.

Makan. Takk for ett veldig raust tilbud. Ikke umulig jeg kjenner litt på reiselysten etterhvert skal du se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er en enkel matematisk formel man kan bruke for minimum behovsprøving for beholdning av hobbyrelatert materiell. Regnestykket er så vidt jeg kan skjønne til enhver tid konstant. 

Behov (dvs. følt/ønsket/nødvendig behov) = Dagens beholdning +1

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Roaas said:

Hvilken flueboks er dette, @RolvS? Jeg TRENGER faktisk en ny en skjønner du!

Veldig upretensiøse greier - fra Greys, 150,- på Gero. Liker disse anonyme svarte boksene, siden de er vanntette. Akkurat denne boksen ble med hjem fordi skummet inni er satt opp motsatt av alle de andre boksene mine. Usikker på om det er «bedre» men det er i alle fall «annerledes» - I might like it? :13_upside_down:

F8CB4B39-CF55-4235-867B-AB9E34C5D979.jpeg.3e3fb68ffd342757f3dada88e43a577d.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
1 time siden, Terje Bendiksby skrev:

Årets billigste og beste investering: Automatisk fornyelse av medlemskapet.

Et godt valg! Det er mye for pengene, og burde være en prioritert investering (på linje med stang, snøre og fortom!) for de fleste som er glade i å fiske med flue!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...