Gå til innhold

Hva har du kjøpt i dag?


Victor P

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Jarle TL skrev:

Hvordan virker kvaliteten på cdc'en Eirik?

Jeg har kjøpt sånne 5grams poser fra Roger og jeg synes de er helt knall. Dette er fjær som man skal bruke til vinger på fallskjermfluer, comparaduns, no hackles og som flottør på klekkere. Det er massevis med hyperselected i en slik pose. Små fine fjær på 3-5cm.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalt på en vision glassic fra skittfiske til 899 Kr, hadde sikta meg inn på andre glass stenger, men det tilbudet var såpass bra med tanke på at bruksområdet er noe mer snevert enn stengene jeg har fra før av. Men blir nok knall til de lokale småelvene :)

også ble det en ny flueboks til SØ fluene og ett GL coastal fast intermediate i #6 :)

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danielsson F3W 4seven med ekstra spole. Dette er lite rasjonelt, men jeg digger digger digger at det står Danielsson i kursiv, på de aller beste snellene i landet. Eller no sånt?

Den kom fram til slutt, etter litt fram og tilbake over svenskegrensa! (Vanskelig å si om problemet satt hos Posten eller Danielsson, men postfunksjonæren jeg snakket med etter at snella var returnert bedrev i alle fall forholdsvis aktiv ansvarsfraskrivelse :-\)

D1D5EC9C-43D7-480B-882F-2A2FA3FBEBB9.thumb.jpeg.65b34227122c9a383eaebebc8c306e2f.jpeg

  • Lik 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2017 den 20.52, Rolv Seehuus skrev:

Danielsson F3W 4seven med ekstra spole. Dette er lite rasjonelt, men jeg digger digger digger at det står Danielsson i kursiv, på de aller beste snellene i landet. Eller no sånt?

Den kom fram til slutt, etter litt fram og tilbake over svenskegrensa! (Vanskelig å si om problemet satt hos Posten eller Danielsson, men postfunksjonæren jeg snakket med etter at snella var returnert bedrev i alle fall forholdsvis aktiv ansvarsfraskrivelse :-\)

D1D5EC9C-43D7-480B-882F-2A2FA3FBEBB9.thumb.jpeg.65b34227122c9a383eaebebc8c306e2f.jpeg

:-) Jeg er også glad i Danielsson snellene. Jeg har noen gamle Dry Fly uten brems som jeg bruker hele tiden. Jeg elsker å fiske med dem når Danicaen klekker og det er sjans å få stor fisk. Det lille ekstra stressmomentet du får når fisken er stor og du vet at du ikke har en god brems å stole på er magisk.

Forøvrig: Tror den eldste Danielsson snella jeg jeg har er 15 år gammel og har vært på mange turer. Har bare bytta triangelet en gang.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha begynt å binde gjeddefluer, så fant jeg raskt ut at jeg ville ha tak i en del fargekombinasjoner som jeg tror vil gjøre seg godt.

Da ble det en del mer flash, og litt ymse som kunne hentes på posten i dag ;D

Veldig artig å binde disse digre fluene. Ganske anneredes måte å tenke fluer på.

mms_img2031558546.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får robbe juletreet til gjeddefluer. Ellers er de nye snørene for 2018 på plass. Treer og firer i Barrio Smallstream. Ellers skal femmeren få prøve seg på sjøørreten med Hardys nye Coastal Flats Series IN1 INT/FLT WF5 og ditto til åtteren til gjedda og en airflo dry x-ceed til sekseren, Da er det bare å vente på lysere tider.  Og ikke å forglemme Orvis sitt hjelpemiddel for  knyte fortommen på de minste tørrfluekrokene.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet det dukker opp en glassfiber under juletreet i år, så i den forbindelse må jeg ha et snellefeste med et litt spesielt innlegg. Valget har til slutt falt på et snellefeste fra proof, og han plukker ut det lyseste han finner av 'stacked bamboo' 

Det tror jeg blir lækkert!

(Bildet er stjælt fra nett)

 

311908_282008398483461_225430400807928_1153442_405936504_n.jpg

mms_img214833721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
På 1/20/2018 den 18.26, Jan Ingvar skrev:

Ja, jeg har denne Jarle...kan ikke du heller gi oss din erfaring når du har brukt denne et par dager?

Hola! Nå har jeg fått bundet noen fasanhalenymfer (PTN) i #14-18 med den nye trådholderen min og jeg liker den!

Har foreløpig brukt Benecchi 12/0 tråd. Den har bred spole så man må nærmest skru trådholderen helt ut for å få inn spolen. Jeg synes det er enkelt å finjustere motstanden i tråden. Man kan låse tråden helt med stor motstand, og skru opp motstanden etter smak og behag. Den er fin å spinne fordi den er synkron i det vertikale planet. Dette er interessant med tanke på trådkontroll, trådtykkelse og for å spinne inn materiale i splittet tråd. Trådholderen ligger godt i hånda, men det krever litt tilvenning. Den røde varianten som jeg har (standard size) er omtrent like stor som TMC sine klassiske trådholdere med keramisk rør. Jeg ser for meg at størrelse MIDGE blir litt for kort etter min smak, og at surringa vil foregå tett opp i flua. SMHAEN trådholderen er relativt lett og passer fint for å binde lekre, små fluer. Jeg ser for meg at den fungerer utmerket til streamere også, men dette har jeg ikke fått testet enda.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den trådholderen i snart ett år. Veldig fin. Det eneste jeg træler litt med, er at jeg ofte kommer borti justeringshjulet/skruen til motstanden på den. Jeg må stadig vekk etterstramme. 

Sikkert bare min teknikk som ikke virker så bra med den. For min egen del så hadde problemet nok vært løst med en et justeringshjul med mindre diameter. Evt at jeg må slutte å komme borti den med andre fingre!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jarle TL         @Håvard Åsbø

Dette er min personlige erfaring. Vi har sikkert alle ulike preferanser og bindeteknikker....

Min erfaring med denne er delvis det som du nevner Jarle, og i høyeste grad det som du nevner Håvard. Holderen er meget god på å justere motstand (seff) og også meget kompatibel med ulike snelle-diametere.

Men det store problemet er denne justeringsmuffa som Håvard skriver. Mitt vanlige "bindegrep" medfører at ringfingeren kommer borti denne justeringsmuffa mens man binder, og dermed løsner denne/endrer motstanden. I mine øyne er det altfor lite motstand i muffa. Den glir meget lett over skruene. Og dette er nok helt sikkert også meningen, iom at du skal kunne justere motstanden mens du binder/med bare 1 hånd, men for mitt vedkommende ble det helt håpløst.

Jeg kontaktet derfor Stig M. hansen direkte, og fortalte om frustrasjonen min. Han sa at dette hadde han fått tilbakemeldinger på før. Han hadde da en forslag/løsning med noen gummislanger som man skulle tre innpå skruene og dermed gjøre slik at disse gummislangene ville bli komprimert (rundt skruene) når man justerte muffa, og således legge press på muffa fra begge sider og forhindre at var så lett å justere. 

Jeg hadde selvsagt ikke noen slike for hånden, men det jeg hadde var ThreadLock. (NB! må brukes med omhu!!!). Jeg påførte da bittelitt ThreadLock på hver skruer, og justerte muffa frem og tilbake over skruene, kontinuerlig, helt til ThreadLocken var herdet over skruene. Voila! Meget nice og ikke mere ufrivillig justering. Nå er det noen måneder siden jeg gjorde dette, og ThreadLocken er i ferd med å slites bort fra skruene, så det nærmer seg nok en ny behandling snart :) 

Jeg har ikke helt greid å bestemme meg for om jeg liker disse flatene man holder fingrene på heller. Jeg var fra før vant med en standard trådholder med rundt grep.... men tror ikke jeg har lagt meg veldig mye opp i dette mens jeg binder når jeg tenker meg om...

En siste ting som irriterer meg sporadisk er at det keramiske røret man skal tre tråden gjennom. Det er jo en konkav "inngang" under røret hvor man skal stikke tråden inn, og som skal gjøre det lettere å treffe inngangen på røret med tråden. Se bildet. Det man ender opp med er at man stikker tråden inn i glipa mellom røret og godset... Hadde istedet dette konkave godset vært akkurat stort nok til å dekke enden på røret, og dermed laget en sømløs overgang mellom godset og røret, hadde det fungert utmerket. Men det gjør det altså ikke, og man ender da likevel opp med at man må sikte på rør-hullet på lik linje med andre trådholdere...

Konklusjonen: jeg vet ærlig talt ikke... er den verdt pengene? Tja... Fordelen med SMHaen er at det ikke er noe man trenger å skru noe av for å bytte spole. Ingen løse deler som dermed plutselig ligger under sofaen...Det holder at man justerer muffa såpass mye at man kan smette spolen ut. Dette var et "sellingpoint" for meg.

Sånn, det var det jeg hadde ttongue

EDIT, må tilføye: jeg er helt enig med deg Jarle når det kommer til spinning!! Trådholderen er veldig godt balansert og spinner nydelig rundt sin egen akse! Ingen wobbling der nei! <<l

image.png.2737cc8b71e5031d29c7b1f21c8b9a03.png 

 

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...