Gå til innhold

Hva har du kjøpt i dag?


Victor P

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Ørjan Pretorius said:

Hvis ikke jeg tar feil så har vel Scott hatt 3 versjoner av G serien.

Scott G, Scott G2 og Scott G-Series som er den siste.

Takk for oppklaring, men såpass har jeg fått med meg altså. Jeg misforstod hva Jarle mente. Min oppfatning av ordet original var feil, men jeg skjønner hva han mente, han hadde riktig. 

Jeg har bevisst gått etter den siste utgaven av flere årsaker, tross tilbud om byttehandel av tidligere nevnte stang. Ikke at jeg skal forsvare hvorfor jeg har valgt en stang. Det er dust. Dog, jeg hadde mer tro på den siste utgaven, samt at man får med livstidsgaranti i motsetning til kjøp av "brukte" stenger. Det er en ganske digg bonus. 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo også litt innen utviklingen av stenger, spesielit innen resiner osv som vil gi stenger som kan føles litt annerledes enn hva de gjorde før.

Noen 'eldre stenger' har fått frem en unik følelse som man ikke klarer å matche helt, men mitt inntrykk er at det nå er lettere å tune frem de egenskapene man vil ha i ei stang så man får mer spesialiserte egenskaper, og mer bredde i utvalget.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Truls said:

Det skjer jo også litt innen utviklingen av stenger, spesielit innen resiner osv som vil gi stenger som kan føles litt annerledes enn hva de gjorde før.

Noen 'eldre stenger' har fått frem en unik følelse som man ikke klarer å matche helt, men mitt inntrykk er at det nå er lettere å tune frem de egenskapene man vil ha i ei stang så man får mer spesialiserte egenskaper, og mer bredde i utvalget.

Det er det jeg har fått inntrykk av etter å ha lest en del også. Jeg har dessverre såpass kort fartstid i fluefiske at jeg har lite å sammenligne med, må derfor ty til den informasjonen som er å finne der ute. 

1 hour ago, Ørjan Pretorius said:

Det skal sies at Scott G-series (den siste utgaven) er helt rå å kaste med. Har kastet med 8,4ft #5 i den første utgaven og 8,4ft #5 i G-Serien. Begge er veldig fine å kaste med men det skal sies at den siste versjonen er helt rå.

Jeg har som nevnt her lite fartstid, men må si at kaste ferdighetene til den stangen kjentes helt nydelige ut. Den siste versjonen skal visstnok være mer stabil blant en del annet. Og når  majoriteten i tillegg sier at det først er når man kjører fisk på stangen at den virkelig skinner. Vel, da er det bare å tørke tårene over at det fremdeles er vinger og glede seg til isen går, si. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (28 minutter siden):

Jeg har som nevnt her lite fartstid, men må si at kaste ferdighetene til den stangen kjentes helt nydelige ut. Den siste versjonen skal visstnok være mer stabil blant en del annet. Og når  majoriteten i tillegg sier at det først er når man kjører fisk på stangen at den virkelig skinner. Vel, da er det bare å tørke tårene over at det fremdeles er vinger og glede seg til isen går, si. 

Du har fått deg ei stang som kommer til å gi deg mange gode opplevelser i mange år. For meg er det å kjenne bevegelsen i stanga under fluekasting og ved kjøring av fisk helt essensielt. Hadde det ikke vært for at jeg sverger til glassfiber stenger så ville G-Serien vært mitt foretrukede redskap.

Endret av Ørjan Pretorius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble det ny fluevest, siden den gode og veldig gamle Walton-vesten er utslitt. Simms Headwaters Pro. Som jeg skrev i en annen tråd, jeg vurderte også Orvis Ultralight, som har vertikale lommer, men til dobbel pris.

Førsteinntrykk: Middels. Litt som jeg fryktet, så kommer høythengende horisontale lommer litt i veien (på gamlevesten hang de store boksene lenger ned). Men satser på at det blir en vanesak, og at jeg blir fornøyd. Ellers virker vesten bra, og jeg gleder meg til å bruke den på tur.

1619989643_Screenshot_20220409-164022_SamsungInternet.thumb.jpg.223b16c9f972ee2a195e01e976e43482.jpg

Endret av Kim Roger
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Min årlige fisketur i elv havner nesten alltid den uka det regner mest hver sommer. Handla en SIMMS G4 rumpetaske som jeg tenkte skulle holde sakene tørre, men den gang ei. Jeg er ganske lei av gjennomvåt amadou, fuktige fluer og massiv tørkeprosess hver kveld for å være klar for kommende dag. Nå brukte jeg gavekortet jeg vant på forrige måneds quiss her på ffs og fleska til med en slik:

large

Håper denne holder vann 😁

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Har blitt mye bedre vant til Simms-fluevesten, og er godt fornøyd. Sånn ellers:

20220814_154647.thumb.jpg.a0bfd5600aa9b909bba9d994e3709e71.jpg

Jeg har aldri prøvd belly boat før, og er usikker på om det skal være fullt av vann framme i båten? Det blir kanskje sånn uansett, hvis ikke er den ikke blåst opp helt optimalt. Kommer jo fort vann inn de to glidelåsene som møtes helt fremst på farkosten, foran der vannet ligger. Dermed blir det jo vann inne i tubene/ringene på sidene. Edit: ser det er åpning helt framme, så da skal vel partiet fremst fylles med vann. Men rart at ringene kan fylles, selv om de nesten er fulle av luft i tubene. Burde vært noe annet enn glidelås (?).

20220814_155444.thumb.jpg.46bd12d5a781a2d2c1c6abfb644f13eb.jpg

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (6 timer siden):

Har blitt mye bedre vant til Simms-fluevesten, og er godt fornøyd. Sånn ellers:

20220814_154647.thumb.jpg.a0bfd5600aa9b909bba9d994e3709e71.jpg

Jeg har aldri prøvd belly boat før, og er usikker på om det skal være fullt av vann framme i båten? Det blir kanskje sånn uansett, hvis ikke er den ikke blåst opp helt optimalt. Kommer jo fort vann inn de to glidelåsene som møtes helt fremst på farkosten, foran der vannet ligger. Dermed blir det jo vann inne i tubene/ringene på sidene. Edit: ser det er åpning helt framme, så da skal vel partiet fremst fylles med vann. Men rart at ringene kan fylles, selv om de nesten er fulle av luft i tubene. Burde vært noe annet enn glidelås (?).

20220814_155444.thumb.jpg.46bd12d5a781a2d2c1c6abfb644f13eb.jpg

Jeg kjenner ikke til denne modellen, men på min så hender det at det er vann bak setet, men ikke hele tiden. Har du sjekket at alle mulige kamre er fylt luft i, og nok luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er riktig, og at det skal være slik. Jeg flyttet glidelåsene, så de møtes på et høyere punkt. Men ikke helt fritt for vann på glidelåsene uansett. Bak meg i farkosten er det vann stort sett hele tiden ja. Fikk altså prøvd bellyboaten i dag, kjøpte den veldig nylig, og var skikkelig spent. Gjorde meg diverse erfaringer, i kronologisk rekkefølge:

1. Svømmeføtter er noe herk å ha på seg. Må også finne ut hvordan jeg fester reimene bedre på spennene, så de ikke glir opp. Brukte støvelvaderne mine, med fast støvel. Men ble da greit til slutt.

2. Å bruke belly boat er vanskeligere enn jeg trodde. Jeg prøvde først i ei lita grunn vik. Det var jo nesten umulig å styre denne greia med beina. Tanken på å prøve på dypt vann fristet svært lite :D. Var inne på tanken å kjøpe meg ei åre. Men etter hvert fikk jeg mer dreisen på det, heldigvis.

3. Jeg hadde håpet at jeg hadde mer kontroll på driften, f.eks. sammenlignet med en pack raft (at jeg bruker beina mens jeg fisker). Men det var overraskende utfordrende å holde belly boaten der jeg ønsket den. Den gikk ikke en gang rett bakover, men skjente svakt til venstre. Men det skyldes kanskje ulik mengde luft i sidene (?). Ellers drev den ganske lett, og hvis den driver bakover, må jeg snu hele greia for å komme i posisjon igjen. Litt tungvindt.

4. Jeg fikk heldigvis mer kontroll på belly boaten etter hvert, men hadde som sagt håpet at den var enda enklere å manøvrere. Men det skal sies at kontrollen ble langt bedre med mer trening. Etter hvert ble det også vindstille, og da var det enklere (selv om vindstille åpenbart ikke er vindstille, fant jeg ut, da jeg likevel drev en del)

5. Belly boat er litt tungvindt å drasse med seg. Må finne ut hvordan jeg løser det, siden jeg også har med ryggsekk. Finner nok en OK løsning. Er uansett ikke langt å gå til vannet jeg skal bruke den klart mest.

6. Belly boat er skikkelig artig. Å ligge i vannskorpa på et blikk stille vann i godvær, mens insekter flyr og driver rundt deg. Det er naturopplevelse!

Dette hørtes litt negativt ut, men jeg likte belly boaten skikkelig godt, da jeg fikk mer dreisen på det. Men særlig langt fra land frister det ikke å bruke den med det første. Og flytevesten blir alltid brukt. Kan også nevne at det var svært få vak å se, selv om det var masser av insekter. Litt typisk for dette vannet. Jeg hadde en ørret som tok ismopuppan, men den ville ikke feste seg (noe jeg har opplevd flere ganger med ismopuppan i sommer).

Jeg gleder meg til å prøve belly boaten igjen.

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiske fra belly er helt nydelig. Jeg har blitt veldig glad i farkosten min,  men i sterk vind og sterk strøm er det krevende. 

Manøvrering lærer man seg ganske raskt,  og man lærer hvordan sparke fra for å bevege seg rett, og å plassere deg der man ønsker. 

Kampen mot fisken blir ofte også litt annerledes,  og det er veldig kjekt med en litt romslig hov

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Kim Roger said:

5. Belly boat er litt tungvindt å drasse med seg. Må finne ut hvordan jeg løser det, siden jeg også har med ryggsekk.

Planen min for neste sesong, eller kanskje allerede til høsten, er å ta bellyen på ryggen, og å ta «nips» i en romslig hip-pack. En av de litt store burde ha plass til kaffe, jetboil og en real i tillegg til ei lita regnjakke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (40 minutter siden):

Planen min for neste sesong, eller kanskje allerede til høsten, er å ta bellyen på ryggen, og å ta «nips» i en romslig hip-pack. En av de litt store burde ha plass til kaffe, jetboil og en real i tillegg til ei lita regnjakke.

Guidelinen har overraskende mye plass, satser på maursverming og bellyboaten i skogen når regnet roer seg i løpet av uka

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen kilometer med bellybæring bak meg. Den er ikke av de letteste, 12 kg men har årer. Min har stropper, så jeg bærer den som ryggsekk og har sekken på magen. Tungt og j.....men det går om man er sta nok. Særlig om man får tellende resultat i hoven.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jula kom tidlig i år:

  • Guideline LPX Tactical #5 9' fluestang
     
  • Guideline Halo #4/5 fluesnelle (EDIT: Angrer allerede litt på dette kjøpet. Snella har ikke noe lyd fra utras, noe som er litt trist. Blir jo som å se actionfilm på TV uten lyd).
     
  • Guideline Fario CDC #5 fluesnøre
     
  • Braided Dacron backing, Guideline, 100 m
     
  • Guideline ULS Hybrid #7 10' fluestang
     
  •  Lamson Liquid Smoke #7+ fluesnelle ble byttet med Guideline Fario LW #678 snelle
     
  • PE backing, Guideline, 150m
     
  • Guideline Tip ULS, 4 gram, flyt
     
  • Scientific Anglers Amplitude Smooth Infinity (Camo) #6 fluesnøre

I tillegg ble det Simms bugstopper hoody, Simms bugstopper hansker og Simms bugstopper sungaiter.

Hvordan man forteller dette til kona vet jeg ikke, så det har jeg ikke gjort :D.

Endret av Kim Roger
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (1 time siden):

Jula kom tidlig i år:

  • Guideline LPX Tactical #5 9' fluestang
     
  • Guideline Halo #4/5 (black stealth) fluesnelle
     
  • Guideline Fario CDC #5 fluesnøre
     
  • Braided Dacron backing, Guideline, 100 m
     
  • Guideline ULS Hybrid #7 10' fluestang
     
  • Lamson Liquid Smoke #7+ fluesnelle
     
  • PE backing, Guideline, 150m
     
  • Guideline Tip ULS, 4 gram, flyt
     
  • Scientific Anglers Amplitude Smooth Infinity #6 fluesnøre

I tillegg ble det Simms bugstopper hoody, Simms bugstopper hansker og Simms bugstopper sungaiter.

Hvordan man forteller dette til kona vet jeg ikke, så det har jeg ikke gjort :D.

Legg de under juletreet og skriv "til far fra julenissen" så er det ingen som skjønner noen ting om hvor disse kommer fra 😅

  • Lik 3
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...