Gå til innhold

Rio Fortommer.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Har brukt dem i mange, mange aar. Kun avbrutt av de 18 maanedene jeg var noedt til aa bruke Airflo. Den siste tiden har jeg brukt Suppleflex, som kommer i 9' og 13'6". Tvers igjennom synes jeg RIO har vaert det meste snoeremerket de siste 5-6 aarene. Med de nye strekkfrie synkelinene er de komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du faktisk bruker?

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

De Rio-løkkene holder mål på alle vis dem. Har i mange år brukt en del Rio på streamerfiske. Flotte fortommer og fin tapering.

Akkurat det samma som jeg etterhvert bruker alt av Rio til. Også de reine tørrfluefortommen(bla mono trout/salmon) blir kappa ned og brukt til streamerfortom, hvor den gjør en utmerket jobb. Stivheten, den lille strekken og dermed kontakten til flua er nært optimal til undervannsfiske, vått og SALT...  <<l Knytedel og spiss består av TMC akron fluor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du faktisk bruker?

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Selvfoelgelig. De er der for aa brukes. Er ikke toerrflueekstremist...

Har ennå ikke kommet over en løkke-i-løkke kobling som er like bra som nåleknuten...

Sveiset løkke på lina = aaalt for bulky

Løkke av (line)kjernen = for myk i forhold til løkka på fortomen

Flettet løkke = for bulky og ofte for myk

Så fortell gjerne om hvordan dere gjør det, for jeg ser helt klart den praktiske fordelen med løkke-i-løkke løsninger...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg sluttet med egenproduserte fortommer har jeg kun holdt meg til RIO! Super tapering som slår lett over og er lett å strekke. Klipper av løkka og bruker nåleknute med tre tørn. Noen synes sikkert det er to for lite, men tre holder. Forbindelsen til fluelina er uansett ikke fortommens svake punkt. Tidligere tredde jeg fortommen gjennom corden, men har slutta med det også. Liten knute, tre turn rett på linespissen er elegant og solid så det holder! Ikke så nøye med å samle turna før jeg strammer til. Sterkere med litt coating i mellom (Gary Borger)!!

Alle ørretfortommene har 017 spiss som jeg enten bruker som den er en stund, men som jeg oftest kapper og forlenger med tynnere spisser, alt etter hvilket fiske jeg driver med.

Forresten gøy å være tilbake på forum, og her på FFS, selv om de fleste kjenner meg fra FFN, der jeg tidligere var svært aktiv! Stillere der, og ser at flere gamle rever har havna her etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du faktisk bruker?

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Selvfoelgelig. De er der for aa brukes. Er ikke toerrflueekstremist...

Har ennå ikke kommet over en løkke-i-løkke kobling som er like bra som nåleknuten...

Sveiset løkke på lina = aaalt for bulky

Løkke av (line)kjernen = for myk i forhold til løkka på fortomen

Flettet løkke = for bulky og ofte for myk

Så fortell gjerne om hvordan dere gjør det, for jeg ser helt klart den praktiske fordelen med løkke-i-løkke løsninger...

Grunde

Vel, jeg trer dem i hverander og strammer.  ;D

Bytter fortom flere ganger i loepet av en dag, saa da hadde det blitt lite fluesnoere igjen hvis jeg skulle brukt naaleknuten. De eneste gangene det er en virklig ulempe er striping paa stille vann paa supersky fisk. Sjeldent det skjer her nede. kan faktisk ikke huske at det har skjedd i det hele tatt.

Foroevrig er det MIN mening at overgang snoere/fortom er et veldig godt eksempel paa overkomplisering av noe som har en veldig enkel og vel fungerende loesning. Vi fluefiskere er flinke saann sett...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter mellom forskjellige rigger. Toerrflue og toerrflue/nymfe funker best med tapert fortom. Ren nymferigg er best med enten en kort tapert med lang FC spiss, eller kun FC spiss uten tapering. Det varierer ettersom jeg gaar oppover elva og forholdene forandrer seg.

Da er det kjekt å ha tre ferdige spoler med hvert sitt opplegg ferdig montert. ;D

OK,så klart litt mer å dra på,men kan nok ha sine fordeler da valg av snøre for hver situasjon

også kan tilpasses etter eget ønske i tillegg til fortom. :)

Nå skal det sies at jeg ikke har fisket på NZ,men jeg har brukt akkurat det opplegget på de

stedene jeg fisker.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...