Gå til innhold

Trenger tips, blitzbruk innefoto, Canon 580EXII/7D?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Det er jo nesten flaut, men dette med blitzbruk er jeg helt amatør på. Er jo mer en actionfotograf.

Saken er at jeg skal ta noen bilder av motorsykler innendørs i morgen kveld. Under en presentasjon.

Skjønner at tiden er noget snau for å sette seg inn i dette på en "avansert" måte, så jeg lurte på om noen her inne kunne komme med noen bråtips.

Optikken er Canon EF 24-70 1:2.8 L. Huset er som nevnt 7D.

Kommer til å kjøre JPEG.

Så jeg lurer på en mest mulig autoinnstilling(Om det er smart i det hele tatt) på blitz(580 EXII, som nå viser "M C.Fn), om jeg skal bruke "gardinen", eller heller vinkle opp i taket, og bruke den derre hvite skiva man kan dra ut, og det meste...

Og, ja, innstilling på kamera.

Satser på endel closeups av detaljer, std. bilder av syklene, og sikkert noen miljøbilder.

Litt omfattende, kanskje, men på forhånd takk for tips.

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfint bilde, men hvorfor bruke blits når du har F2.8 linse?

og hvorfor ikke skyte i raw? da kan man jo lysne opp og gjøre bildet sitt eget kontra slik en talentfull japaner vill att detskal se ut :P

og litt synd att de som ville att du sku ta bilder av sykkelen ikke vaska dekka før du knipsa, ville sett uendelig mye bedre ut uten møkk på dekka:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfint bilde, men hvorfor bruke blits når du har F2.8 linse?

og hvorfor ikke skyte i raw? da kan man jo lysne opp og gjøre bildet sitt eget kontra slik en talentfull japaner vill att detskal se ut :P

og litt synd att de som ville att du sku ta bilder av sykkelen ikke vaska dekka før du knipsa, ville sett uendelig mye bedre ut uten møkk på dekka:p

Er det noe annet enn kritikk å få? ;D

Åffer kom du ikke med tips før, og ikke etter? Hæ? Hæ?

Erling talt så begynner selv et 2.8 å slite når det er varierende lyssetting i mørket. Og dette bildet var så absolutt ikke det beste denne kvelden.

Men jeg har vurdert mine opp mot de riktig så proffe fotografer med nyeste 1D, etc,tok, og jeg må si meg nøyd.

Ang. det med RAW, så er jeg egentlig dønn enig.

Jeg begynte med RAW, men så ble jeg vant til å kjøre JPEG da jeg ofte roter rundt på motorsportsarr, og tar noen tusen bilder i løpet av en helg.

Men, jeg er flau nå, og skal skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D

jeg er ikke vant til og skyte innedørs så kanskje blits har noe forseg der:p

ville jo tru att de som stiller ut vil lyssette tinga sine så "brasommulig"

om man skal knipse alt mulig og tusenvis av bilder kan man jo fort bli lei av og skumme igjennom minnekort på minnekort, så ser den.

skøyt ett lag i paintball i sommer og glemte  ekstra minnekort hjemme, endte opp med og setta ned til RAW2 elns som ga litt mindre oppløsning dog bra nok i hauger, fikk klemt inn 792 bilder og av disse bare 105 som var brukelige:D men på motor messer står jo de fleste tinga stille og da blir vel ca de fleste brukelige:)

ja flau skal du være ;) nestegang tar du med siliconspray og ei fille(til dekk vask:P) så bildene dine blir best;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfint bilde, men hvorfor bruke blits når du har F2.8 linse?

f/2.8 er, selv om det er forholdsvis lyssterkt, ikke all verdens innendørs i hall.  f/2.8 gir også i en del tilfeller alt for smalt skarphetsplan enn ønskelig.

I et slikt miljø som TS har vært her er faktisk et stativ samt fjernutløser/forsinket utløser den beste løsningen.  Da kan en bruke lav ISO, den blender en faktisk trenger og la tiden gjøre jobben. Nå høres det ut som om jeg er i mot blits men det stemmer ikke  :rolleyes:

Riktig bruk av blits kan virkelig gjøre forskjellen på slike bilder, det viktigste å huske med blits er å få det så langt unna objektivets akse som ønskelig.  Dvs gjerne av kamera, håndholdt.  580EXII kan vel fjernstyres trådløst fra 7D?  Hvis ikke så får du tak i kabel som koblet mellom hotshoe og 580'en.  

Blits skal i utgangspunktet ikke bare gjøre en (1) ting som å belyse motivet men også skape skygger.  Lys/skygge og spillet mellom dette er hva vi oppfatter som naturlig og dette lys/skygge skaper en dynamikk i bildet. Blitsbruk handler om lyskontroll.

Hva vil du lyse opp?  Hva vil du skal ligge i skygge?

Kreativt blitsbruk er et helt tema for seg selv og slett ikke like enkelt alltid  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg Nikon og kjenner ikke Canon, men jeg vil tippe det ikke spiller noen stor rolle.

Kjør to blitser, den ene påmontert kamerahuset som master på lav styrke, den andre som slave som du bruker som det virkelige blitslyset. Crank opp iso'n, så kan du kjøre på med skyggelegging, velge blender som du vil og være kreativ  :) Og for all del raw da  :D Du baker ikke kake med en brøddeig-oppskrift heller  <<l

Ellers har Haldor mange gode tips ovenfor her  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Her kommer jo tips det er lurt å få med seg på rad og rekke. Takker.

RAW er det første jeg skal tilbake til. Når det gjelder stativ/flere blitzer, etc, så hadde nok ikke det vær greia her. Det dreide seg om en lansering, på kvelden, i og utenfor et utested. Som nevnt, veldig varierende lysforhold. Inne var det typisk "publyst/mørkt", og utafor små podier med blåtonede spotter, som lagde lilla detaljer av det sorte, etc. Samt rød markise som gjorde det å kjøre indirekte lys, altså vinkle blitzen opp, til en orgie i ekstra røde sykler.

Selvfølgelig kunne jeg konkludere med at brennvidden på optikken, 24-70, ikke var innertier. Regner med at det er knall til en slik oppgave, med mye folk som stadig "går i veien"(Man må stå for langt unna, og åpner for linselus hele tiden), og bedre miljøbilder på et hus uten 1.6 crop.

Forøvrig litt merkelig å ha drevet med dette i såpass mange år, og "plutselig" føle seg helt amatør fordi det ikke er ute midt på dagen... Men, samtidig moro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...