Gå til innhold

Polyleader til laks?


Gary

Anbefalte innlegg

Ser at polyleader brukes av enkelte, innimellom.

For å slippe mye omrigging, og slippe å kjøpe /drasse med mange liner og sneller til elva har jeg tenkt å prøve polyleadere i neste sesong. Med utgangspunkt i WF flyteliner.

Jeg fisker med enhånds, #5 og #7 - sommerfiske i mindre eller moderat store lakseelver, ved moderate vannføringer..

Noen her som har noe å fortelle om fordeler og ulemper?

Har klumplengden på lina stor betydning?

Utgjør polyleaderen særlig utslag i forhold til lineklassen - vektmessig?

Og hvor lang fortom er det riktig - eller best å bruke til de forskjellige synkegradene?

Hadde vært hyggelig å høre fra noen som vet..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye polyleadere før, og de drar på ørlitt ekstra vekt kontra en mono/fc-fortom. Synes egentlig de ikke er noe særlig for delikat ørretfiske, men til laks er det nok supert. Veldig fleksibelt da. Bare min mening  :)

Brukte en del Hoover og Int. i de lengste lengdene i elv for å dra ned fortommen under tørrfluefiske. Og selvsagt de hurtigsynkende sakene til stille vann  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri tenkt over vekt på snøre/fortom, jeg fisker enten #5 eller #7 stenger.

Jeg kaster 90% vannkast, så da synes jeg det er en fordel med vekt i fortommen.

Kunne kanskje gått ned en klasse på fluesnørene, men jeg liker litt "press" for å få flua ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyleadere kan være effektivt for å få flua litt ned under overflaten i forhold til ren flyt. Senere på sesongen syns jeg kosen med enhånds er akkurat det rene flyteline fisket gjerne med litt lengre fortom og mindre fluer.

Det er her jeg syns det er greit med WF snører.

I det øyeblikket man begynner med polyleadere blir det straks vanskeligere å løfte snøret for hvert nye kast. særlig hvis man skal underhåndskaste rett ut gang på gang....

Det er kanskje her klump med skyteline har sin force. Klumplengder innenfor den vekt stanga di tåler kan kanskje være ca 10m ned til 8.5 alt innen for flyt til ekstra fast sink polyleader.

Har ikke brukt klumper på stenger lettere enn #7

Bruker polyleadere på ca 5 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...