Gå til innhold

SBS Quill Baetis (Old School)


Gjest Jan Fredrik Lund

Anbefalte innlegg

Gjest Jan Fredrik Lund

Tenkte jeg ville dele med dere hvordan jeg binder en Quill Baetis. Det er mange her som er langt dyktigere enn meg til dette her, men jeg har forsøkt å gjøre dette enkelt og lett forståelig. Beklager at det ikke er i FullHD!  ;D

Disclaimer: Dette er IKKE en fasit, kun min måte å gjøre det på.  :)

Old School Quill Baetis - sz.14

Krok: Hends 404BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Orange

Hale: Fox

Vinge: Wood Duck Lemon

Kropp: Quill Olive

Hackle: Whiting Barred Ginger Medium

1. Begynn med å feste tråden, legg merke til at jeg ikke surrer meg ned og opp, dette fordi tråd bygger, og her ønsker vi en slank og fin kropp som gir ett jevnt underlag. Da blir det enklere å surre inn quill etterpå.

sbs_qb_2965.jpg

2. Fest så inn vingen, legg merke til posisjonen hvor jeg har bundet inn og avsluttet. Ett par surringer tett inn foran vil heve vingen slik som du kan se her.

sbs_qb_2966.jpg

3. Så splitter vi vingen, ett par 8-talls surringen fikser dette lett. Kan være litt vanskelig i begynnelsen, men bare fortsett å prøv. Viktig å ikke være for hard i surringene.

sbs_qb_2967.jpg

4. Surr deg så helt tilbake og fest inn haletråder. Ikke bruk for mange da de bygger veldig! Her er det viktig å skape ett jevnt underlag med en liten hevelse jo nærmere vingene du kommer.

sbs_qb_2968.jpg

5. Fest så quill'n. Jeg binder den inn med den tynne enden først og den svarte kanten mot krokbøyen. Jeg gjør dette fordi den tynne delen av quill'n har en tendens til å ryke når man legger litt press på den, noe man gjerne gjør mot slutten av innbindingen. Ved å binde inn tynn først har jeg den brede, som er mer solid, å rulle på mot slutten. Påfør ett tynt lag med hurtiglim (ikke zap-a-gap for det sitter ikke i quill'n), dette gjøres for å forsterke flua slik at den tåler mer.

sbs_qb_2969.jpg

6. Surr så inn hacklet. Fest det med den fargerike siden mot krokøye. Normalt sett bruker jeg, slik de gjør med de klassiske Catskill fluene, 3 surringer bak vingene og 2 foran. Pass på avstanden din frem til krokøye, du skal ha litt å gå på for bedre balanse i flua når den "danser" nedover elva.

sbs_qb_2970.jpg

7. Og verre er det ikke. For å binde andre døgnfluer kan du bare variere fargen i quill og hackle.

sbs_qb_2971.jpg

Note: Jeg ser at jeg ikke har god nok avstand frem til øye slik jeg presiserer viktigheten av, men her er det egentlig kun bindetråd for å lage en "signature" på flua mi.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fin SBS. Har bundet noen Old School fluer i vinter og fant da litt tilbake til gleden i fluebindinga. Er jo ganske "enkelt" å få fine elegante fluer vs. fallskjermfluer, synes nå jeg.

Hva slags rev bruker du i halen? Jeg har mye rev... men de bitene virker litt myke til halefiber.

Nå blir det tilbake til stikka i morgen, blir å binde noen med lengere hode <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt spørsmål incomming.

kan man benytte seg av Bucktail av type hvit til halefibre?

har slike fibetts, men de funker jo tilnærma aldri sånn jeg vil:p de fester seg lissom ikke der jeg vil pga glatt overflate og manglende teknikk :D

skal lage meg ettparti med oldschool mønsteret du la ut her, men har bare grizzly og bronze/rødbrunt hackle, hvilken quill farge burde jeg gå på da?

mangler forøvrig denna gakkgakk fjøra også, men tenkte kanskje det er noe jeg kan bruke på denna falken som deisa inn i vinduet i høst:p https://www.dropbox.com/s/r5b7sqmsnlxxa4c/2013-10-26%2010.45.18.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

kan man benytte seg av Bucktail av type hvit til halefibre?

skal lage meg ettparti med oldschool mønsteret du la ut her, men har bare grizzly og bronze/rødbrunt hackle, hvilken quill farge burde jeg gå på da?

Bucktail kan du fint bruke til haletråder. De har blitt brukt i mange år til dette, blandt annet i diverse varianter av Royal Wulff. Pass på at du ikke bruker for mange fibre da disse fort danner ett for tykt underlag. Videre er de veldig glatte så det kan være litt tricky til å begynne med. Men det er bare å binde inn, de gir flotte haler på denne type fluer.

Du kan binde i de fargene du selv ønsker, er kun ett forslag jeg har bundet her, og ikke en fasit. Men en Baetis med rødbrunt eller grizzly blir ikke feil, ikke for ørreten i alle fall. :)

Ser ut som mange fine fjær på den hauken der gitt!  <<l

Hva slags rev bruker du i halen? Jeg har mye rev... men de bitene virker litt myke til halefiber.

Det er en eller amerikansk fjellrev, ikke like myk som rødreven man normalt sett kjøper.

Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene, det varmer.  :)

Suverent , Jan Fredrik  :D Takker for tips jeg også .

Som om jeg har noe lære deg!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste ;D.

F..... ta deg JFL ;D.  Du spesielt, og Sigve og Roger'n er helt ubermestere på dette  <<l <<l <<l .

Alldeles nydelig for å legge litt i det.

Bandt 2 stk her for en stund siden og sverget at dette skulle jeg ikke drive med , men du frister som slangen i eden med sånne fluer.

Gjeddefluer,yepp, det får tankene vekk fra sånne kreasjoner <<l <<l

Kjempeflott JFL <<l Ikke le ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste, jeg må ikke la meg friste ;D.

...

Hahaha, du har så fantastisk herlige tilbakemeldinger Robban, det er en fryd å lese de hver eneste gang! Uansett hvem du gir tilbakemelding!  ;D Og ja, jeg kunne ikke annet enn å le!

Hjertelig takk til dere andre også for hyggelige tilbakemeldinger.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...