Gå til innhold

North Country Spiders


Roger Enger Lie

Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...

Hei, blåser litt liv i denne igjen. Og håper noen av dere har flere erafringer å dele om både mønstre, situasjoner og fisketeknikker!

 

Jeg ble inspirert av disse fluene i vinter og bandt et par varianter jeg har prøvd i litt ulike situasjoner i løpet av sesongen (skal se om jeg finner noen bilder senere). Har brukt to mønstre med litt forksjellig dressing og krokstørrelse, en Partridge & Orange (P&O) i størrelser 12 og 14 (Hends 454) og en Black and Peacock (B&P) størrelse 12 og 14 (TMC100).

 

I P&O brukte jeg bare rusty orange 6/0 bindetråd som kropp og natrulig rapphønshackle. Har prøvd disse i en liten lokalelv unde ulike forhold, og med vekslende hell. Kom over en ganske lokal leptoklekking i en kulp i elva og fisket en P&O i størrelse 14 med klassisk våtfluesving. På 4-5 kast hadde jeg tre fine ørret (til elva å være) i håven. Fanget også et par pinner i en kulp lenger opp på samme metoden. Spennende å stå å følge svingen og kjenne forventingen når snøret strammes og flua stiger. Alle fiskene tok i akkurat det øyeblikket snøret og fortom lå rett nedstrøms. Har også fisket denne flue dead drift over vakende fisk uten suksess.

 

B&P med påfuglherl og sort CDC som hackle, noen med litt bly i thorax. Har ikke fått noe på disse variantene. Fisket de i stille vann, liggende oppå som en bille og under filmen med små kjappe inntrekk som en vannkalv (mener jeg leste et sted at Rune Stokkebekk fisket de på denne måten med suksess i skogsvann).

 

Må innrømme jeg ikke har brukt fluene så mye som jeg tenkte i vinter, og med et spedt utvalg av teknikker. Men jeg liker mønsterne og vil utforske de og teknikkene mer til neste sesong. En utfordring er dog at jeg får ikke fluene særlig holdbare, spesielt rapphønehackelet ryker etter bare et par fisk. Noen tips til å forsterke, evnt noen merker som er bedre enn andre? Har brukt brystfjær fra Veniard til P&O til nå. 

Endret av Morten_F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne tråden med et lite bidrag.

Tre stk Partridge and Orange som gjorde susen i en herlig riffle strøm i midten av september.

Bundet på en klassisk spider krok fra Partridge.

Kropp av Orange silke fra Pearsall's Gossamer.

Hackle av rapphøne.

post-1456-0-96609900-1421331138_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine P&O j.o.n. og KSR!

 

Hvordan fisker dere disse fluene? Har bare hatt hell med klassisk 'down and across' våtfluesving.

 

 

Jeg er ingen ekspert på disse fluene, men tenkte å bli det i år. Jeg har fisket dem med våtfluesving og ser at det også er denne teknikken bøkene referer til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen ekspert selv, men det er flere måter man kan fiske disse fluene på.

Den metoden som jeg synes er den mest spennende, er når jeg fetter inn fortomen helt inn til flua og

kaster skrått oppstrøms, mender og får en så lang dragfri flyt som mulig. Det er også denne metoden nå avdøde Sylvester Nemes skriver varmt om i sine bøker.

Med denne metoden hadde jeg virkelig en aha opplevelse sist september, da jeg i en herlig riffle-strøm i en "utskjelt" elv oppe i dalen, hadde et fantastisk fiske med Partridge and Orange. 

Lav vannstand, blå himmel og helt dødt i hele elva, men i denne riffle-strømmen gikk tre ørreter besrserk når spider'n kom i fri flyt nedover :)

Legger ved to bilder av Grouse and Yellow.

post-1456-0-60109200-1422366912_thumb.jpg

post-1456-0-84485700-1422366938_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Rapporten ble flyttet til den mer passende tråden "Elvefiske 2015".

 

Men legger ut bilde av flua jeg brukte her til kommentarer og inspirasjon. Fanget fisk på denne i helgen. Antar den glinset litt som en myggpuppe i sola.

 

post-4939-0-57458200-1428336616_thumb.jpg

 

Hackelet er litt langt og kunne kanskje vært en runde eller to mindre, men ofte funker det greit i litt strøm med tykkere hackle. Også skal det ikke mange fisk til før hackelet er betydelig redusert, og da funker den godt i mindre strømsterke partier. 

Endret av Morten_F
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
×
×
  • Opprett ny...