Gå til innhold

Maur imitasjon


Terje zulu

Anbefalte innlegg

Har problem med maur. Har bundet og testet den i vatn. Og den legger seg på siden. Og så prøvde eg og rette litt på den men den sklei berre over på siden. Og så ga eg den eit forsiktigt dytt da sank mauren :S12371690464_335115f43a_b_d.jpg

12371226235_09ea861837_b_d.jpg

Og om eg vil lage vinger på mauren kan eg klippe øverst delen av stammen på fjæra og så det dannar ein v og binde det inn som vinger og so dubbe siste delen ? (Knotete forklart :s?)

Har brukt fly-rite fine dubbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Jeg svarer jeg. For det første fin Maur  <<l.

Hvorfor må den lande med kroken ned ? Ikke spesielt viktig på den fluen du la ut nå spør du meg.

Ikke spesielt viktig når den har vinger heller. Men hvis du skal tilfredstille tanker som er viktige for oss mens vi sitter å binder så kan du prøve å klippe litt V på undersiden av hacklet. På hackle klipper jeg sjelden helt ned til kroken . Flua skal liksom hvile på spensten i V'n . At det stikker utt litt klipte fjoner gjør bare at de fibrene bryter filmen lettere og flua legger seg rett.

Cdc kan ofte trimmes nærmere thorax er min erfaring.

Her er et eksempel. En flue som ikke er bundet nå men stått i slit foam flueboks siden en prøvetur.

Flua på bordet er slept fra høyde og lander "riktig"

Dette kan jeg ikke bevise eller motbevise , men mine observasjoner er ofte at maur ligger ikke "perfekt" på vannet slik en døgnflue ofte gjør, så hvorfor etterstrebe dette ?

Ja ser fint ut ved stikka , men neppe noen avgjørende faktor trur jeg da jeg sjelden kan se exact hvordan flua ligger på virkelig nært hold når jeg sitter 20 meter unna  ;)

Ps Edit: Den siste setningen der var ment at jeg ser flua flyter , men ser jeg at den flyter "riktig" ?. Denne flua fanger fisk foresten "riktig" eller ikke .

Kløneforklart  ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så maur er ikkje like lett og får til og ligge rett. Eller rettere sagt ikkje nødvendigt :) men må eg impregner for at den skal flyte :)?

Slik jeg ser det, ja ikke så viktig.

Det med impregnering er viktig for at den skal flyte ja. Men husk at en Maur er et landinnsekt som ligger dypt i vannfilmen.  En døgnflue skal lette fra vannet lettest mulig og de ligger vel fra naturens side minst mulig i kontakt med vannfilmen for å lette " Take Off". Kløneforklart igjen , men for meg forskjell på insekter som klekker i vann , og havner på vann. De fanger jo fisk både og , men det viktigste er kanskje ikke at en maurimmitasjon skal flyte høyest mulig  :-\

Denne fluen som jeg lærte av sjefen Stokkebekk er et godt eksempel. Den ligger tungt i filmen pga kroppen og bruk av materiale. Den flyter rett og slett bare på cdc'n og litt av hacklet. En av mine beste maurimmitasjoner de siste åra.

Den ligger liksom "rett" etter min tankegang.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal eg impregnere fluene mine. Er det lurt og gjere ved stikka eller ved vannet :)

Robert har vore til utruleg stor hjelp for meg. Ekstremt dyktig og lære ifra seg. Og hjelpsom til 1000.   ;D

Bedre "mentor" finner du antakelig ikke her til lands heller, så sug til deg det du kan av kunnskap fra den mannen  :)

Hvis du bruker impregnering av typen DryDip, så gi gjerne flua di en dukkert i den rett fra stikka, og en ny runde etter at du har knytt den på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper uansett ikke unna litt impregnering ute på fisketur. Har flua drukna noen ganger eller har fått en runde med fiskeslim og slikt kan du trenge litt impregnering for å få god flyt igjen. Alle fluer drukner, og da er det viktigste å tørke dem først. Noen luftkast kan gjøre susen, dame-bind funker bra og det finnes noe som heter amadou som funker på samme måte som bind.... Deretter ha på bittelitt impregnering. Cdc-olje synes jeg er supert og funker til alt. Ta en liten dråpe på fingerspissene og stryk forsiktig over hackel og kanskje litt over kroppen. Da lyer den bedre og det vil ta litt lenger tid før den blir våt og synker.

Silikonbaserte impregneringer funker også bra, men må ikke has på cdc...det funker dårlig.

På generell basis har jeg litt impregnering på alle fluer som skal flyte og cdc-olje er min favoritt.

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...