Gå til innhold

Frekk fangst i Finnmark sommeren 2013


Kent Mortensen

Anbefalte innlegg

Bedre sent enn aldri. Dette er en liten beretning om høydepunktet fra sommeren 2013 i Finnmark. Christian (vindi her på forumet) og jeg opplevde at drømmeturen vår i Finnmarksfjellet gikk fullstendig i dass på grunn av elendig vær. Alternativet skulle derimot resultere i skikkelig GROV ørret. Ja så grov at gleden min over å ha landet spreke kilosørreter i Troms havner velfortjent i skyggen. Dette blir en Finnmarks-post.

FINNMARK ET STED. JULI 2013. VI HAVNER I EN VIND VIND SITUASJON

Sommeren i nord-norge startet i midten av mai med nydelig vær og varte mer eller mindre uavbrutt helt til slutten av august. Med cirka et unntak. Den ene uka vi hadde satt av til drømmeplassen på fjellet. Så satt vi der da. Jeg hadde kjørt ørten mil fra Tromsø. Lite lysten på å returnere med halen mellom bena. Christian har bosatt seg i Finnmark og motoren på fiskomobilen var nok så vidt varm etter noen få mil. Krisemøte på den lokale kafeen. Det var vind, regn og 7-8 grader. Og værutsiktene så helt håpløs ut for de neste dagene. Vi måtte legge en ny plan. Etter egg og bacon og en tur innom fiskesjappa satt vi oss ned og sjekket værutsiktene for hele landsdelen. Bilen såpass full av utstyr og mat at vi var i stand til å overleve lengre ute enn en gjennomsnittlig doomsday prepper. Klar til å forflytte oss. Tanken på å kjøpe flybilletter hadde streifet oss men vi valgte oss til slutt en plass i lavlandet sånn passelig i le for den verste vinden.

12374786024_29b8b075ff_z.jpg

Vi har ankommet leirplass. Fornøyd med at vi ligger temmelig bra i le for vær og vind. Såpass i le at mygga ønsker oss hjertelig velkommen.  Men det blir liksom ikke Finnmarkstur uten litt lukt av myggmiddel og perioder med redusert sikt gjennom myggnettet.

Vi fisker lange timer. Koker kaffe. Tester cognac. Fisker mer ut i de små nattetimer. Vi lander en god del fisk. Men ingen av de store gutta. For la oss innrømme det. På denne turen var vi ute etter stor ørret. Likevel kunne vi ikke klage. Det var en utrolig flott plass. Alt lå til rette.

12374495113_0c48786eb5_z.jpg

En betenkt Christian passer på å få i seg litt væske mellom slagene. Passe forbanna over å ha bli overlistet av en pen ørret ti minutter tidligere.

DET KLEKKER. ALT MULIG.  PÅ EN GANG

12374493273_a277b8aefe_z.jpg

Neste dag var været betraktelig bedre. YR har bomma kraftig. Og på ettermiddagen og litt utover kvelden får vi en periode med mer eller mindre vindstille og sol mellom skyene. Det svermer døgnfluer, fjærmygg, vårfluer, det kommer seilende døgnfluer og stikkmygga storkoser seg. Fisken har våknet skikkelig til liv. Vi lander den ene etter den andre.

STOOOOR FISK

Så. Endelig. Vi står begge utvadet. Avstanden mellom oss er ca 30 meter. Christian ber meg finne fram håv og kamera. Entusiasmen i stemmen får meg til å lure på om jeg bør ringe media og muligens redaksjonen i Guinness World Records. Problemet er at området mellom oss ikke innbyr til vading. Det innebærer i så fall risiko for både beinbrudd og en ufrivillig dukkert. Han har GoProen med seg og etter litt nervøs trykking under kjøring er opptaket i gang. Fisken kjøres hardt. Og etter en kort kamp seiler et beist av en ørret inn i håven.

12374786154_00c48bcf8a_z.jpg

Turen hadde snudd fra å være et fint alternativ til å bli full klaff. Og etter å ha tilbragt store deler av våren og forsommeren i ei lakseelv med heller labert resultat unner jeg virkelig en fiskekompis denne uttellingen! Og i en sånn flott ramme som dette.

12374786054_14df67b33c_z.jpg

12374491853_791f7576bf_z.jpg

Etter en kort photoshoot får den nydelige fisken friheten tilbake. 3 kilo med muskler svømmer slukøret tilbake til dypet! Finnmark har levert igjen.

Sommeren 2013 glemmes ikke med det første. Og sommeren 2014 kommer stadig nærmere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...