Gå til innhold

Ephemerella ignita - nå tinnitus


fluedengern

Anbefalte innlegg

;D

Jeg må innrømme at jeg smiler litt overbærende for meg selv når enkelte fluefiskere nå kaller E.aurivillii for E.aroni  ;D Selv om det entomologisk er korrekt-i-tiden. Og særlig Aroni med stor bokstav, så blir det liksom totalt feil både akademisk og praktisk.

Fluefiske og fluer handler i bunn og grunn ikke om entomologi og namedropping, paradoksalt nok, men navnet eksisterer i en større historisk og hverdagslig fluefiskekontekst. Vi er vanlige folk langs elva, som har en referanse til et bestemt insekt. Den som ikke ser det, når maler Per, snekker Kai og lærer Jon prater fluer, vil sikkert ikke finne noe problem i å døpe det til aroni.

Og E.ignita vil for min del aldri bli kalt øresus  :D Men fra spøk til alvor; det handler om en kontekst - ikke om ren akademisk entomologi. Ikke engang hobby-entomologen som bor i oss alle, vil med litt sosiale antenner ute, friste til å kalle det aroni eller tinnitus, nettopp fordi de originale navnene har en så sterk kontekst til fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Aslak fra "To fortapte menn" filmene sa det best ; -Jeg driter i hva dem heter på latin, jeg veit hvordan dem ser ut og det holder for meg.

Den likte jeg, også . . . Mer innviklet trenger man ikke gjøre det, om man ikke ønsker det selv.

Selv er det bare de aller mest aktuelle døgnfluene for fluefiskeren jeg kan det latinske navnet på, og det er ikke fordi jeg har prøvd å lære meg dem, men fordi jeg har hørt dem så mange ganger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt artig når jeg kjenner igjen insekter og i tillegg kan navnene på dem, men jeg roter meg ofte bort i samtalene ja.. Heldigvis har Olav klisterhjerne på sånt så da slipper jeg å plages for mye. Jeg sier bare ; -Du veit di derre guloransje på krok 14 oppi der veit du... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Akkurat!

Jeg synes Aslak fra "To fortapte menn" filmene sa det best ; -Jeg driter i hva dem heter på latin, jeg veit hvordan dem ser ut og det holder for meg.

Den likte jeg, også . . . Mer innviklet trenger man ikke gjøre det, om man ikke ønsker det selv.

Selv er det bare de aller mest aktuelle døgnfluene for fluefiskeren jeg kan det latinske navnet på, og det er ikke fordi jeg har prøvd å lære meg dem, men fordi jeg har hørt dem så mange ganger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt altså - det å kalle et innsekt ved feil navn bare fordi det er et nostalgisk historisk sus over det blir bare sååå feil. aurivillii er død, lenge leve aroni. Jeg ønsker tinnitus hjertelig velkommen  ;D

Fluefiskere som skriver siste del av latinsk artsnavn med stor bokstav orker jeg ikke kommentere en gang, det blir bare for useriøst! Jeg har nå kasta alt av Ephemerella ignita imitasjoner, da det viser seg at kroppslengden på E. tinnitus i gjennomsnitt er 0,5 mm kortere enn tidligere påvist.  :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg alltid brukt norske navn på døgnfluer, så da slipper jeg å binde opp på nytt  ttongue

PS! E. tinnitus heter på norsk Propangjøken med stor P. Det har jeg lært av Lars (hvem ellers?).

Det stemmer, Jørn  <<l

Navnet kommer av at de virrer rundt rundt som besatt på overflaten etter klekking, samtidig som de avgir sine karakteristiske "hjo-hjo, hjo-hjo" i det de tar til vingene.

Artige krabater  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har jeg alltid brukt norske navn på døgnfluer, så da slipper jeg å binde opp på nytt  ttongue

PS! E. tinnitus heter på norsk Propangjøken med stor P. Det har jeg lært av Lars (hvem ellers?).

Joda, skjønner ditt behov for å forenkle tilværelsen Jørn, men la oss ikke glemme viktigheten av et felles vitenskapelig språk! Ephemerella tinnitus er jo noe enhver fluefisker kan forholde seg til, på tvers av landegrenser uavhengig av morsmål.

Basert på nye funn ser det nå ut til at man planlegger å klassifisere tinnitus og den gamle noe lengre ignita som to underarter, nemlig Ephemerella tinnitus vulgaris og Ephemerella tinnitus rektalis Rektalis kommer visstnok av den noe kortere kroppslengden som skyldes en mutasjon i kromosom nummer 3, og som forårsaker en noe sammentrukket endetarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Takk & pris at du kommer med disse opplysningene såpass tidlig i det nye året, dengern!

Ikke bare vil jeg unngå å binde totalt feil imitasjon, men jeg slipper mest sannsynlig unna å bli mobbet langs elva p.g.a. komplett skivebom innen latin...

Forøvrig føler jeg det nå ble mye lettere å leve med denne øresusen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...