Gå til innhold

Nye impulser i fluefisket


Flemming

Anbefalte innlegg

Tror kanskje jeg må krype til korset og finne på noe nytt. Merker at gløden er borte, og at det i år blir mest feriefisking. Har knapt bundet en flue i vinter og selv om det var en fin tur i skauen på søndag, så er jeg rett og slett litt mett før det hele har begynt.... Island om det ikke var så dyrt. Kanskje en tur til Bosnia er det som skal til. Får bli i 2015. Tar et hvileår i år. 

Je, je...har hørt det før... Snart klekker døgnfluene i elva igjen  iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også tenkt til å holde meg til feriefiske JB. Det er for slitsomt å ta oppvasken i dagesvis, ile til for å skifte bæsjebleiene og alltid være parat for hva det måtte være. Bare for å få goodwill nok til å kunne dra på fisketur når jeg (!) vil, når forholdene er som mest innbydende. Jeg hadde tenkt til å vise måtehold også. Ikke kjøpe mere utstyr. I hvert fall ikke flere stenger (jeg har bare en "klassestang", flere av varierende kvalitet og et par som må kunne kalles klenodier og derfor er ganske ubrukelige). 

Men godværet kom bardus på og jeg har kjøpt meg ny sparkesykkel. En ordentlig sparkesykkel. En slik som bikkja elsker når han kan få løpe foran i trekkline og styre farten. Det går fort innover skauen skal jeg love, og bikkja trenger tur, så jeg står bak med sekk og stang og lar meg trekke inn til forskjellige fiskevann. Da er jeg jo ikke på fisketur.

Det har vært noen utrolig fine dager i det siste og jeg er faktisk arbeidsløs. Denne uken. Så jeg kjøpte en Hardy Zenith #4 i dag. Har ikke fortalt det til noen. Før nå.  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får holde øye med selges tråden, det blir noen godsaker til gibort -priser der nå vel??

Kommer nok en bag med alt bindeutstyret. Har fluer nok for femti feriefiskesesonger, og kjenner folk som kan supplere boksen min om nødvendig. Har nå 5 stenger som alle er like vanskelige å kvitte seg med, så de blir nok stående inntil videre..  ;) Tror det blir flere konserter enn på lenge denne sommeren. Allerede booket inn på to i beste klekketid!  :blink: Digg  musikk, T-skjorte, solbriller og øl i plastglass.Godt alternativ til å tråkke rundt i busker og kratt.  :D   cccheers

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok en bag med alt bindeutstyret. Har fluer nok for femti feriefiskesesonger, og kjenner folk som kan supplere boksen min om nødvendig. Har nå 5 stenger som alle er like vanskelige å kvitte seg med, så de blir nok stående inntil videre..  ;) Tror det blir flere konserter enn på lenge denne sommeren. Allerede booket inn på to i beste klekketid!  :blink: Digg  musikk, T-skjorte, solbriller og øl i plastglass.Godt alternativ til å tråkke rundt i busker og kratt.  :D   cccheers

Du har å møte opp på åpninga i hunnselva Jørn, så skal jeg lære deg fluefiske med lave skuldre og ren livsnytelse for oss gutta som vet å forsyne oss av livets tallerken :-D

Der er det også lov å sprette en boks med lunken Grans øl, uten at man blir uglesett . . . Det gjelder å komme seg ut under gode forhold, og ikke brenne kruttet på dårlige dager ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok en bag med alt bindeutstyret. Har fluer nok for femti feriefiskesesonger, og kjenner folk som kan supplere boksen min om nødvendig. Har nå 5 stenger som alle er like vanskelige å kvitte seg med, så de blir nok stående inntil videre..  ;) Tror det blir flere konserter enn på lenge denne sommeren. Allerede booket inn på to i beste klekketid!  :blink: Digg  musikk, T-skjorte, solbriller og øl i plastglass.Godt alternativ til å tråkke rundt i busker og kratt.  :D   cccheers

 

 

Jeg tror Jørn dessverre nærmer seg golfbaggen fortere enn Henning jeg?  ;D  1+1 er 2, liksom  ;D Det begynner jo alltid i det små med litt selv-distansering fra "greia", og så litt tilbakelente strofer i fugleperspektiv, før det sprekker  :D  

Nei, håper det ikke skjer deg, Jørn  <<l  Oppriktig fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre-fire siste sesongene har det sosiale vært i høysetet. Prate skit, drikke øl og høre på musikk har vært vel så viktig som å fiske. Derfor har jeg reflektert over om ikke den fiskingen bare er et forstyrrende element. Hvorfor ikke bare dra på konsert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre-fire siste sesongene har det sosiale vært i høysetet. Prate skit, drikke øl og høre på musikk har vært vel så viktig som å fiske. Derfor har jeg reflektert over om ikke den fiskingen bare er et forstyrrende element. Hvorfor ikke bare dra på konsert?

 

Her snakker vi bare om et ørlite snev av en aldri så liten eksistensiell krise. Skjer ofte med menn i denne alderen har jeg hørt. Heldigvis er det mange år til jeg er i faresonen selv aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken alder? Jeg tok pause fra stort sett alt fra 25 til 40. Ringen er nå sluttet.

Men alvorlig talt, det er veldig OK å ta litt pause innimellom. Jeg har på sett og vis valgt meg tre fritidssyssler som passer perfekt mht årstider. Det tok litt tid å skjønne det. Fiske på vår/forsommer/sommer, jakt på høsten (skogsfugljakt er min store/største lidenskap) og ski (langrenn) på vinteren. Det som er ugreit er alt som kommer i veien. Jobb og unger og slikt. Jeg synes ett år med pils og konsert høres glimrende ut. Skitt musikk for å si det sånn :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken alder? Jeg tok pause fra stort sett alt fra 25 til 40. Ringen er nå sluttet.

Men alvorlig talt, det er veldig OK å ta litt pause innimellom. Jeg har på sett og vis valgt meg tre fritidssyssler som passer perfekt mht årstider. Det tok litt tid å skjønne det. Fiske på vår/forsommer/sommer, jakt på høsten (skogsfugljakt er min store/største lidenskap) og ski (langrenn) på vinteren. Det som er ugreit er alt som kommer i veien. Jobb og unger og slikt. Jeg synes ett år med pils og konsert høres glimrende ut. Skitt musikk for å si det sånn :))

 

Hehe, bare spøk dette selvsagt. Vi snakker vel rundt de 40 her og jeg nærmer meg stygt selv! Har full forståelse for at ting dabber av litt i blant, og diversitet i fritidssyslene er riktig så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he... Om man bare kunne styre dette selv.

Når april/mai kommer så melder fiskeabstnensene seg så til de grader, og jeg kjemper jo ikke akkurat imot.

Man skal lytte til kroppen, heter det :D

Samme her. Nå begynner suget å komme for alvor, og da er det bare å komme seg ut. I går kveld var jeg for eksempel på en totalt håpløs fisketur. Råkfiske i delvis islagt elv, etter solnedgang. Tre-fire plussgrader og laber bris. Ikke antydning til insekter, hverken i lufta eller på vannet. Det verste er at jeg koste meg skikkelig, selv om det selvsagt var helt umulig å få noe som helst. Kanskje man kunne fått noe hvis man hadde satt markline i en kulp og latt den stå og fiske i tre-fire dager, selv om det ville vært vanskelig å få satt lina pga all isen som kom drivende. <<l

Det er noe spesielt med den første, alt for tidlige turen på våren. Man vet at det ikke er sjangs, men klarer ikke å la være likevel. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker lysten kommer når døgnfluene kommer i gang, og da spesielt i en frisk elv med pene ørreter. ;)

På plussiden av manglende fiskesug er naturligvis tid. Føler at jeg har masse av det for tiden. Tid til å pusle hjemme i passe tempo, slappe av og gjøre andre ting. Høre på musikk, sitte på verandaen med bok og være sammen med kona og barna. Veldig uvant om dette fortsetter utover våren, naturligvis. I fjor fikk jeg ikke med meg skoleavslutningen engang, klekket så bra med vespertina den dagen.  ;D    

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB!

Det du lider av nå, kan fort være det samme, som jeg selv har gått og tidvis jobber med om dagen. Det handler om selektivitet (tror jeg)

Tipper, du rett og slett ikke gidder å bruke tid på ting, som ikke tilfører noe. Har man gjort en ting mye, blir man etter hvert selektiv. Og som Lars, nevner, er det lurt og ikke brenne av kruttet på alt mulig for tidlig. Når de grå seglene atter en varm juni ettermiddag står tett på elvas vannspeil, og du ser det brune grove "nebbet" bryter med javne mellomrom, vil jeg tippe blodet bruser som før.

 

Selv, har jeg bedrevet fuglejakt på skogsfugl i mange år nå, og det med to gode Gordonsettere som følgesvenner. Den eldste gikk bort for tre år siden, og jeg har klart meg godt med bare han siste. Nå er også han en aldrende jaktkompis, og jeg kjenner at den epoken nok er over for en periode. Grunnen, er ikke at hundene forsvinner, men jeg har kommet dit, at jeg ikke finner glede i å felle ei Røy, eller en hane lenger, selvom fuglearbeidene til hunden er bra nok. Det er kun Tiur`n, som gir meg litt puls. Det holder ikke! Da er det bedre å ta en pause.

Jeg har tatt opp igjen fluefisket, og finner nå relativt mye god energi i dette, selvom, det nok ikke er like gromt på knæra i torvkanten etter 2 hektos fisk lenger. Jeg kjenner, at det bør være rennende vann og klekkinger, for at tid og sted blir glemt.

 

Kort fortalt, tror jeg faktisk dette handler om hva du ser på som kvalitet, og at du nå har blitt selektiv, på hva du rett og slett gidder å bruke tid på.

Senk skuldrene JB. Når de rette forholdene nærmer seg, kommer du igjen, rastløst, sulle mellom utstyrsbod, og bagasjeluka på bilen, for å sørge for at kommende helg ender med vann til livet, på jakt etter DEN ene ;-)

 

Ha, du kutte ut? Satse på fast stilling som skismører i helvete da.... lllol

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...